Skrevet av Emne: Rengjøring Drinkwell Avalon  (Lest 2648 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Rengjøring Drinkwell Avalon
« på: 30 April 2016, 22:54:50 »
Ludde og Mia har en Drinkwell Avalon (keramikk), og den ser helt forferdelig møkkete ut.

Er det noen som har tips til rengjøringen?
Går det an å få den pen igjen?

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 34
    • Vis profil
Sv: Rengjøring Drinkwell Avalon
« Svar #1 på: 01 Mai 2016, 00:16:36 »
min erfaring er å bruke litt oppvaskmaskinpulver, la det ligge i bløt over natta, det tar jo alt, men pass på at det ikke er sår i kjeramikken, tenker på om den kan bli ødelagt. Husk selvfølgelig å skylle ekstra ekstra godt :)

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01 Mai 2016, 00:21:26 »
Den var forresten veldig fin! :)
Jeg har nettopp bestilt drinkwell 360 nå, er ganske spent, men jeg er litt usikker på hva den egentlig er laget av da, men regner med at om det nå er plast, så er det en "sikker" plast, vi bruker jo mye mat i plast så får satse på at det går bra, Men har tenkt tanken, Jeg har ikke sett i keramikk eller stål i noen norske butikker.  :)
Men gleder meg uansett :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #3 på: 01 Mai 2016, 08:19:39 »
Vi byttet til denne for et par år siden, fordi den skulle være så lett å rengjøre.
Og ja, den er enklere i form av at det er mindre kriker og kroker, slik at børsten kommer til.
Men det gule belegget er vanskelig å få av.

Jeg leste meg til at den skal tåle oppvaskmaskin, så jeg skal prøve det idag.
Tåler den 55 grader tror dere?

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 87
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 01 Mai 2016, 08:41:32 »
Jeg vasket min i 70 grader, ikke noe problem! Ellers bruker jeg Jif skurekrem på den cirka hver annen uke, og den er like fin etter 3 år. Trenger litt vedlikehold som alt annet, her er vannet hardt, det vil si at det inneholder mye kalk, så det kreves litt godt stell, men ikke noe problem!  :tommelopp:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #5 på: 01 Mai 2016, 08:52:33 »
Jeg vasket min i 70 grader, ikke noe problem! Ellers bruker jeg Jif skurekrem på den cirka hver annen uke, og den er like fin etter 3 år. Trenger litt vedlikehold som alt annet, her er vannet hardt, det vil si at det inneholder mye kalk, så det kreves litt godt stell, men ikke noe problem!  :tommelopp:

Aha!!
Da skal den få seg en skikkelig runde idag!   :icon_smile:

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 01 Mai 2016, 08:56:18 »
Jupp!  :winky:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #7 på: 01 Mai 2016, 10:01:36 »
Jeg har ikke tørt å bruke jif skurekrem på den, selv om jeg har tenkt tanken tidligere. Jeg var redd det kunne være farlig for kattene.
Er det helt trygt så lenge man skyller godt?

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 01 Mai 2016, 10:04:57 »
Ja, du må skylle godt, ingen vaskemidler skal spises  :sickcat: Men det er lett å få det av, og det riper ikke.

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01 Mai 2016, 11:52:41 »
Men det er vel og sånne innvendige rør og slikt, så man bør vel ha en form for avkalking med jevne mellomrom også, for man kan jo ikke vaske selve pumpa.  :) Men her kan jo eddik og hjelpe bra, om man med jevne mellomrom fyller i rent vann tilsatt en god slump eddik og lar pumpa kjøre, eller om det finnes annet som er trygt og ikke skader pumpa og rør også, og selvfølgelig være flink å bytte filter også når det kreves.  :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #10 på: 01 Mai 2016, 12:03:18 »
Nå har den fått seg en runde i oppvaskmaskinen. Det hjalp ikke nevneverdig.
Jeg forsøkte skurekrem, men følte ikke at den hjalp stort heller. Jeg prøvde litt forsiktig med stålull, det hjalp litt på store flater, men ved tutene var det komfyr-skrape som ble redningen. Jeg tror det der var like hardt å få av som tannstein jeg altså.

Fortsatt er den litt gul her og der, men det ble minst tusen ganger bedre enn det var!

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 01 Mai 2016, 12:32:20 »
Den er bakteriefri nå da, og det er det viktigste. Stålull kan ødelegge glasuren. Du får følge på med litt oftere renhold, rent vann til puselusene er så viktig.  :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #12 på: 01 Mai 2016, 12:36:09 »
Den er bakteriefri nå da, og det er det viktigste. Stålull kan ødelegge glasuren. Du får følge på med litt oftere renhold, rent vann til puselusene er så viktig.  :)

Ja, jeg var litt redd for stålull, så jeg brukte det veldig forsiktig.
Skal vaske den oftere nå. Det har vært så demotiverende å vaske den, for den har jo ikke blitt ren likevel.

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 01 Mai 2016, 22:47:26 »
Som jeg nevnte så er bløtlegging over natta i vann med en skje maskinoppvaskmiddel veldig bra. Jeg har hatt vaser som har vært grodd innvendig etter blomstervann som aldri blir rent og fykt de med vann og ei lita skje pulver oppi, stå over natta så vips helt blankt.

til og med innventig glasert kaffekanne som har fått knallhardt belegg inni fra kaffen, sånn at det går ikke av på noe vis...  bløtlegg med maskinoppvaskmiddel..
Det er ikke alltid at å bli vasket i oppvaskmaskinen er det aller beste, det løser ikke fullt så godt opp.. :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #14 på: 01 Mai 2016, 23:33:20 »
Når ting har brent seg fast i en kjele, vet jeg at mamma pleier å koke vann i den, med en t-skje oppvaskpulver. Da blir kjelen like fin. Jeg har forsøkt det selv en gang også.
Så jeg skal huske på det tipset Kattemara - det er bare at jeg er litt utålmodig. Jeg vil helst få det ferdig med en gang, når jeg først har begynt :)

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 01 Mai 2016, 23:40:15 »
Når ting har brent seg fast i en kjele, vet jeg at mamma pleier å koke vann i den, med en t-skje oppvaskpulver. Da blir kjelen like fin. Jeg har forsøkt det selv en gang også.
Så jeg skal huske på det tipset Kattemara - det er bare at jeg er litt utålmodig. Jeg vil helst få det ferdig med en gang, når jeg først har begynt :)
ha ha, ja jeg vet, derfor jeg ofte bruker nettene på slikt.. :) :)

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
    • Vis profil
« Svar #16 på: 02 Mai 2016, 21:10:56 »
Den har vi også! Enten vasker jeg den for hånd eller så går den rett i oppvaskmaskinen, tåler fint 75 grader  :happy:
Hapiness is being owned by a cat

Utlogget Tjorven_Madicken

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #17 på: 09 Desember 2016, 06:01:44 »
Den var forresten veldig fin! :)
Jeg har nettopp bestilt drinkwell 360 nå, er ganske spent, men jeg er litt usikker på hva den egentlig er laget av da, men regner med at om det nå er plast, så er det en "sikker" plast, vi bruker jo mye mat i plast så får satse på at det går bra, Men har tenkt tanken, Jeg har ikke sett i keramikk eller stål i noen norske butikker.  :)
Men gleder meg uansett :)

Heisann! :)

Puster liv i denne tråden jeg. Lurer nemlig på å kjøpe Drinkwell 360, var i utgangspunktet tenkt å kjøpe i rustfritt stål, men ble frarådet det i en dyrebutikk, som sa at de ikke solgte dem lenger fordi kattene ikke likte å drikke av dem. Så nå er jeg i tvil... Hva  er din erfaring med den i plast, KatteMara - burde jeg heller gå for den?

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11 Desember 2016, 15:39:46 »

Heisann! :)

Puster liv i denne tråden jeg. Lurer nemlig på å kjøpe Drinkwell 360, var i utgangspunktet tenkt å kjøpe i rustfritt stål, men ble frarådet det i en dyrebutikk, som sa at de ikke solgte dem lenger fordi kattene ikke likte å drikke av dem. Så nå er jeg i tvil... Hva  er din erfaring med den i plast, KatteMara - burde jeg heller gå for den?

Hei. hittil er vi veldig fornøyd med Drinkwell 360.  Den er enkel å rengjøre, lett og ta fra hverandre, og selve den klumpen i midten (pumpen) har jeg foreløpig bare spylt utav, Det legger seg ganske tett med støv og skitt inni der etterhvert, men jeg spyler godt når jeg rengjør. Bruker mild oppvasksåpe og en egen oppvaskbørste til formålet, har hele greia på vaskerommet oppi en stor vaskekum. Og så må man passe på å etterfylle vann slik at ikke vannstanden blir for lav, da begynner pumpen å bråke, ellers er den behagelig stillegående. Av og til er det også tilbud på de pakkene med filter, så da kjøper jeg en haug i slengen.  Angrer ikke på den nei.  Men den er ganske stor da, og ikke veldig lang ledning til den.

Utlogget Tjorven_Madicken

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 Desember 2016, 17:08:14 »
[quote author=KatteMara link=topic=41618.msg857280#msg857280 date=1481467186
Hei. hittil er vi veldig fornøyd med Drinkwell 360.  Den er enkel å rengjøre, lett og ta fra hverandre, og selve den klumpen i midten (pumpen) har jeg foreløpig bare spylt utav, Det legger seg ganske tett med støv og skitt inni der etterhvert, men jeg spyler godt når jeg rengjør. Bruker mild oppvasksåpe og en egen oppvaskbørste til formålet, har hele greia på vaskerommet oppi en stor vaskekum. Og så må man passe på å etterfylle vann slik at ikke vannstanden blir for lav, da begynner pumpen å bråke, ellers er den behagelig stillegående. Av og til er det også tilbud på de pakkene med filter, så da kjøper jeg en haug i slengen.  Angrer ikke på den nei.  Men den er ganske stor da, og ikke veldig lang ledning til den.
[/quote]

Tusen takk  for svar, KatteMara! :) Jeg har hoppet i det og tatt sjansen på å bestille en i rustfritt stål. Så får jeg heller selge den hvis pusene mine ikke liker den. Men har du kjøpt sånt børstesett fra Drinkwell til rengjøring? Og hvor ofte må filteret skiftes?