Skrevet av Emne: Hva slags kattedo har dere?  (Lest 4031 ganger)

Innlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 50
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hva slags kattedo har dere?
« på: 12 April 2016, 22:04:55 »
Vi har vel diskutert dette før, men nå er det jo noen nye og noen gamle med nye katter så kanskje det er noe nytt.  :biggrin:
En liten spørrerunde fra en fortvilet puseeier som har katter som bommer på dokassen noen ganger i måneden :Sukker:

1. Hva slags dokasse(r) har du hos deg?
2. Hvor er dokassen(e) plassert i hjemmet (stue, bad, osv.)?
3. Hvor mange dokasser har du (og hvor mange katter)?

:winky:
Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
Sv: Hva slags kattedo har dere?
« Svar #1 på: 12 April 2016, 22:15:29 »
1. En stor halvrund hjørnesak med lokk og luke, og en helt ordinær dokasse med lokk og luke
2. En i gangen og en ute på balkongen. Balkongdoen er den aller mest populære.
3. To do og to katter

Edit: ingen bommer på doene her i huset  :tommelopp:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 April 2016, 22:18:54 »
Vi har en stor dokasse (Maine Coon-kasse) med tak som de deler på, alle tre. Det går helt fint, siden 2/3 foretrekker å gå ute mens den siste går inn for å gå på do  :humre: Vi har den i inneboden innerst i huset, og selv om Lucy graver ut halve doen når hun en sjelden gang går på do inne, er det forbausende lite sand ellers i huset.  Men, en av kattene tisser gjerne i sanda utenfor kassa om Lucy har slått på stortromma og gravd ut halve kassa.
« Siste redigering: 12 April 2016, 23:22:55 av MissMjau »

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 April 2016, 22:44:40 »
Jeg har en xl do med tak. Den står i gangen. De bruker den alle tre, men Teki minst. Onyx går inn for å gå på do, mens det er mer varierende med Roxi

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 12 April 2016, 22:55:27 »
1 katt og ingen kasse, Shady er fanatisk tilhenger av den store dassen ute i det fri. Meeaouw!
De få gangene jeg tidligere har brukt kasse, har den vært plassert i gangen, tømt/rensket daglig, og jeg har prukt pellets. Sånn billigsand lukter død og grønne dævler etter kort tid.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 April 2016, 22:58:52 »
Jeg bruker klumpesand fra felleskjøpet. Lukter ingenting.  Glemte å skrive at Roxi pleier å tisse oppetter kanten, men har enda ikke tissa utfor. Akkurat nå er ikke taket i bruk siden dronninga ikke vil ha tak...  :icon_rolleyes:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #6 på: 12 April 2016, 23:01:41 »
Jeg kjøpte en sånn til Gunnar, fordi han hadde problemer med å få plass til hele seg i den gamle. Han tisset utenfor,
og det var et gris uten like. Men når han fikk dette badekaret (den er syyykt svær), så foretrakk han likevel Nusse sin do  :Sukker:

Store do er sikkert gull verdt hos noen, men jeg anbefaler ikke denne modellen til noen. Den er alt for stor, plasten er for myk,
og det er sånne renner langs kanten i bunnen, hvor tisset samler seg og blir håpløst å plukke opp.

Nusse har denne lille femi-doen, som funker mye bedre.

Med andre ord, vi har to kasser. Den ene står på kontoret, og den andre i gangen.

Utlogget chako

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
    • NO*Kolbykattens
« Svar #7 på: 13 April 2016, 19:42:51 »
1. Jeg har Peewee dokasser. Begge er med tak og luke.
2. De står i gangen, under trappen opp til 2.etasje
3. Jeg har to kasser fordelt på to katter. Så de har en hver, og det merkelige er at de foretrekker den doen de har brukt siden de var kattunger.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #8 på: 13 April 2016, 23:24:48 »
Glemte å skrive at Roxi pleier å tisse oppetter kanten, men har enda ikke tissa utfor.

Jeg skrøt vel litt for mye, for gjett hvem som tissa utenfor kanten idag, for første gang...  :skratter:
Så nå er taket på. Vil hun ikke bruke doen med taket på nå, så kan hun gjøre fra seg ute. Hun kommer fortsatt inn for å gå på do...

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #9 på: 13 April 2016, 23:53:16 »
Gunnar bruker å tisse oppetter veggen på doet, så det renner ut mellom tak og gulv. Det skal ikke være enkelt  :fnis:
Da Nusse var utekatt brukte hun også å komme inn for å tisse. Inn i ei rasende fart, tisset, og sprang ut igjen like fort  :skratter:

Utlogget Silje1

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #10 på: 16 April 2016, 11:25:03 »

Jeg har en sånn svær en beregnet til store katter og en som jeg kjøpte på Clas ohlson. Det er ikke kattedo, men det blir brukt som det.
Kattene liker den best enn den andre med tak.

Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
    • Vis profil
« Svar #11 på: 19 Mai 2016, 21:35:19 »
Vi har en stor Catit dokasse, ment for main coon.
Har en innekatt, og ei annen som er selverklært innekatt hver vinter  :morsomt: I hovedsak er det de to som bruker kassen, men to av de andre kan finne på å bruke den når de er inne om nettene. Fem katter, en katt som ikke bruker den i det hele tatt.
Bruker bare den ene der hver dag, men har også en ekstra enkel do som brukes når en katt har behov som etter å ha vært i narkose og sånn når de får suite på baderommet til de kan gå på en rett linje.

Dokassen står i gangen.
Hapiness is being owned by a cat

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #12 på: 19 Mai 2016, 22:12:29 »
Jeg har aldri brukt spesielle dokasser. De ganger det har vært nødvendig, har jeg benyttet "Gildekasser" - slike som kjøttvarer kommer i. De er støpt i plaststoff som lar seg vaske tøft; jeg bruker kaustisk soda.

Kassene mine har alltid stått i gangen; fra kjøkken mot utgang. Ved et par anledninger, med vinterkull, på innsiden. Uansett hva du bruker oppi, blir det lukt, mer eller mindre.

Katter er merkelig váre for lukt av tiss og avføring. De vil helst ut med det, og grave over for å skjule alle spor. Jeg har ved et par anledninger vært så tungnem at jeg ikke har fått opp døra; pus har gått på dass og gjort fra seg ved sluket. Jeg har våknet av "krafs krafs" på nakent gulv ... stakkars pus; ingen vonde ord herfra noen gang.

Gå over kassa flere ganger daglig, rist, plukk opp og strø nytt over; tynt lag. Bytt alt hver uke, og vask kassen med *alt annet enn salmiakk*. Ammoniumhydroksyd er desinfiserende, fettløsende og greit nok, men det aktive stoffet i amoniakk/salmiakk er veldig nært kjemisk beslektet med urea ... et karbamid vi alle utskiller gjennom populært kalt "piss".

« Siste redigering: 19 Mai 2016, 22:23:03 av khawaga »