Skrevet av Emne: Oppdretter viser ikke interesse for katten  (Lest 2632 ganger)

Kismet

• Gjest
Oppdretter viser ikke interesse for katten
« på: 01 Mai 2006, 14:35:21 »
Jeg overtok en katt i oktober 05.
Etter en ukes tid ringte oppdretter for å høre hvordan det gikk.

Så ringte jeg en gang katten ble skadd og en gang i forbindelse med en utstilling.
Så traff jeg oppdretter i november.

Etter dette har jeg ikke hørt et ord.
Oppdretter har virket hjelpsom og imøtekommende hver gang jeg har tatt kontakt, men de tar altså ikke kontakt selv for å høre hvordan det går.
Sist vi snakket sammen var katten en hormonbombe og temmelig slitsom å ha i hus, men oppdretter tok aldri kontakt i ettertid for å høre hvordan det gikk, om han ble kastrert eller hva som skjedde.

Ikke vet jeg, men nå skal jeg flytte til en annen kant av landet om en måned,.
Jeg har tenkt å sende oppdretter en vanlig flyttemelding.

Skal jeg tolke denne stillheten fra oppdretter som at de ikke er interessert i å holde kontakten fremover, eller skal jeg gå ut ifra at de regner med katten har det bra.
Katten har det fint, men det vet jo ikke oppdretter, som ikke kjenner meg fra før jeg hentet katten.

Dere andre oppdrettere....hvor ofte tar dere kontakt med kjøpere av deres katter ?

Er det mitt ansvar å ta kontakt hele veien eller bør jeg kunne forvente et visst initiativ andre veien også ?

Jeg vet jo at katten har det bra, så jeg føler ikke noe stort behov for å ringe oppdretter for å fortelle at alt står bra til når de ikke viser noen interesse for katten.

Jeg har ikke et vondt ord å si om oppdretter, utover at jeg syns det er litt rart at de ikke lurer på hvordan katten har det.

ellenh

• Gjest
SV: Oppdretter viser ikke interesse for katten
« Svar #1 på: 01 Mai 2006, 14:46:08 »
Jeg har ikke kjøp katt av oppdretter før, men jeg ville ha forventet meg en viss interesse derfra. Hadde jeg ikke fått det ville jeg ikke brukt energi på å holde oppdretter oppdatert når det er tydelig at han eller hun ikke har noen interesse av det.
Sikkert mange oppdrettere her som kan svare mer utfyllende.

Aino

• Gjest
« Svar #2 på: 01 Mai 2006, 14:49:51 »
Som oppdretter har du kanskje utrolig mange avkom.
Og da er det for å ta din oppdretter i forsvar, kanskje litt mange mennesker å ta kontakt med....Og av den grunn begrenser kontakten seg meget. Og at oppdretteren til katten din, vet hvor du finner h..n.

Men jeg for min del, vil prøve å holde dette på et nivå. Der jeg har mulighet for å kunne følge opp mine kattungekjøpere. Men så for å snu på "flisa". Så er det jo en del kattungekjøpere, som trekker seg mer og mer unna jevnlig kontakt. Og som oppdretter, kan man heller ikke presse seg på.
Der må kattungekjøper selv kunne avgjøre, hvilken kontakt som de behøver.

Jeg opplever at noen mennesker som kjøper katt av meg, har jeg masse kontakt med. Vi trives med samtaler og jevnlig kontakt. Men så har man andre mennesker igjen, som det blir bare sånn innimellom at man høre noe fra.

Og jeg som oppdretter, vil ikke presse meg på, om ikke kjøper ønsker denne kontakten.
Det er det jeg synest er tris...Fordi jeg elsker mine kattunger, og vil veldig gjerne se og høre hvordan det går med dem.

Jeg har mistet kontakten med mange Perserkattungekjøpere fra tidligere av, til tross for at jeg har prøvd og holde dette varmt med julekort ol.
« Siste redigering: 01 Mai 2006, 15:01:03 av Himmeltindens »

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #3 på: 01 Mai 2006, 14:57:04 »
Det er ikke så lett å si, oppdretter har jo sikkert solgt mange katter.
Jeg som kjøper, prøver å sende oppdretter bilder i ny og ne, og forteller dem
om hvordan katten er/har det etc. Som oppdretter sender jeg hilsner til alle de jeg har
e-post til, og spør av og til, hvordan katten har det. Men jeg er forsiktig med å mase,
noen kjøpere kan ta det ikke opp, og kan føle seg kontrollert.
Stort sett har alle kjøpere av kattunger fra meg vært flinke og sendt meg mail
og bilder fra tid til annen, og det er slik jeg som kjøper også praktiserer det.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #4 på: 01 Mai 2006, 14:59:11 »
Jeg er kanskje en litt vel fersk kattungeselger/oppdretter til å kunne svare på dette, men litt erfaringer har jeg gjort meg. Det med å ta kontakt med kattungekjøperne er ikke så veldig lett bestandig. Vil jo ikke trenge meg alt for mye på, heller. De har jo tross alt bare kjøpt en katt av meg, og for det betyr det jo ikke at vi skal være verdens beste venner resten av kattens liv.

Selv syns jeg det er koselig å få brev eller meldinger om hvordan katten har det, og hvis det har gått en god stund siden jeg hørte fra kattungekjøperne, tar jeg kontakt. Men jeg merker det går lengre og lengre tid mellom hver gang jeg har kontakt blant enkelte av kjøperne. Må nok bare tilstå at de som foretrekker å holde kontakten via e-post, er de jeg har mest kontakt med, også blant de jeg har kjøpt katt av.

Har en gang kjøpt en katt av en oppdretter som aldri har svart på noen av e-postene jeg har sendt etter at jeg kjøpte katten. Det syns jeg er trist. De også har vært behjelpelige når jeg har ringt og spurt, men personlig syns jeg det er enklere å sende en e-post, så kan de svare når de får tid. Nå vet jeg jo at ikke alle er like glade i internett og e-post som jeg er, men det må jo gå an å svare på e-post en gang i blant. Sendte dem også julekort med bilder av katten jeg hadde kjøpt av dem et år, men hørte fortsatt ikke noe. De har heller ikke ringt og spurt om hvordan katten har det. Jeg syns det er trist, men tolker det dit hen, at de ikke er så interesserte i å holde kontakten med meg. Og dukker det opp et problem de sikkert kunne ha hjulpet meg med, blir det heller til at jeg tar kontakt med andre som kanskje også vet det.

Personlig, syns jeg du bør sende oppdretteren en flyttemelding, slik at de vet hvor du bor og hvor katten er. Som oppdretter, ville jeg satt veldig stor pris på den type informasjon. Trist de ikke viser interesse i å holde kontakten, men det er jo fint om du tar ansvar for å holde dem informert om hvor katten bor. Trenger jo ikke skrive om hvordan katten har det - bare en enkel flyttemelding som sier at du flytter, og hvor de kan få tak i deg hvis de er interessert i å høre hvordan katten har det. Men som sagt, hvis det er mange år siden du kjøpte katten, og de ikke har gitt lyd fra seg på mange år, så skit i dem.
mvh
Anne Marit

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 01 Mai 2006, 15:07:28 »
Jeg overtok katten som 1 åring, og såvidt meg bekjent har ikke oppdretter et "aktivt" oppdrett eller hatt kull etterpå.
De har hatt katten i et år, så derfor skulle en jo tro at de har knyttet seg enda mer til katten enn om de gav han fra seg som kattunge.

Jeg vet at de har fått en liten baby, så det er mulig de er veldig opptatt - men det har jo snart gått et halvt år siden vi hadde kontakt.

Jeg ønsker ikke å mase på de heller, om de ikke selv kan plukke opp telefonen, det burde ikke koste så mye om de lurer på hvordan det går.

« Siste redigering: 01 Mai 2006, 15:24:30 av Kismet »

Aino

• Gjest
« Svar #6 på: 01 Mai 2006, 15:13:42 »
Jeg overtok katten som 1 åring, og såvidt meg bekjent har ikke oppdretter et "aktivt" oppdrett eller hatt kull etterpå.
De har hatt katten i et år, så derfor skulle en jo tro at de har knyttet seg enda mer til katten enn om de gav han fra seg som kattunge.

Akkurat det der skjønner jeg at du lurer... Og jeg selv hadde aldri greid la være å ringe, for å høre hvordan det gikk med katten... Men det er meg :) Og det koster heller ikke mye energi, med å vise interesse gjennom en e-mail..

Jeg ville ha gjort som du...Sendt flyttemelding og videre se hvordan det går. Da har iallefall du gjort ditt :icon_smile:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #7 på: 01 Mai 2006, 15:13:52 »
Jeg holder kontakt med oppdretteren jeg kjøpte Destiny fra.
Jeg er meget fornøyd med måten hun har fulgt opp meg i "ventetiden". Er sikker på at hun løper rundt med kameraet 24 timer i døgnet :fnis[1]:
Har vel ikke så kjempegod kontakt med henne nå, men jeg vet at hun setter pris på å få mailer i fra meg, og at jeg oppdaterer henne med hvordan det går. Hun ble iallefall veldig glad for å få høre resultatane fra utstillingern i helgen via SMS.

Jeg går også med oppdretterplaner, og har selv et ønske om å følge opp mine kattungekjøpere. I ventetiden kommer det til å bli minimum en mail med bilder i uken, og svarer på mailer / spørsmål utenom.
Etter levering, kommer jeg til å svare på de mailene kjøper måtte ønske å sende meg, ellers å sende et julekort / påskehilsen / bursdagskort til katten. Det er jo bare til å trykke på "send til hele adresselisten", og ikke noe bry i det hele tatt.
Jeg,som oppdretter, ville iallefall ha satt pris på mailer og små historier om hvordan det går med katten, utstillingsresultater, om katten er blitt syk, osv.

Det er min mening. Men nå sitter jo jeg en god del foran dataen også...

Kismet, jeg synes du gjør helt rett. Bare fortsett med å sende mail til oppdretter. Selv om hun kanskje ikke svarer deg med en gang / viser interesse, er jeg sikker på at hun blir glad for informasjon om hvordan det går med katten, og hvor i landet den befinner seg. :icon_mrgreen:
Men jeg synes det var på veldig kort tid hun "mistet interessen"...

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 01 Mai 2006, 15:27:09 »
Et lite tillegg til mitt tidligere innlegg.
Som oppdretter står jeg alltid parat til hjelpe kjøperne med problemer de måtte få.
Alle ting de måtte lure på, så presiserer jeg at de ikke må nøle med å kontake meg.
Det er en slags livslang support, og jeg ønsker selvsagt å ha jevnlig kontakt med kjøperne
av mine bebiser, men jeg føler at det må bli litt opp til dem, hvor mye kontakt de vil ha.
Som noen tidligere skrev, er det noen man får mer og bedre kontakt med enn andre.
Jeg har vært på besøk hos flere kattekjøpere og det er veldig trivelig å bli invitert for
å hilse på babyen, som gjerne er blitt stor.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 01 Mai 2006, 15:32:26 »
Jeg har heller ikke kontakt med mine kjøpere,alle av dem.
Jeg har avtale om ny tlf eller adresse,så skal det bli gitt beskjed.
En kjøper i A kullet har ikke gitt lyd fra seg,enda jeg i starten tok litt kontakt,spurte etter bilder osv.
Et par kjøpere i B kullet gjelder det samme for.
En liten mail eller et lite kort hadde vært koselig.
Jeg sendte en sms,ringte et par ganger til vedkommende det gjalt,men det føltes ikke særlig velkomment  :(
Da jeg spurte etter bilde,ble det vanskelig,men jeg måtte bare komme på besøk.....men det ble vanskelig for meg å realisere igjen.
Det skal jammen ikke være lett.

En kan ikke ha like god kontakt med alle kattunge kjøperene,men en liten mail frem og tilbake er jo bare koselig for alle skulle en tro,når en har sjans.
Jeg har nå heldigvis kjempekontakt med særlig 3 av dem,og alle er balineser eiere  :)

For meg så er det ikke det viktigste å ha jevn og titt kontakt,men det å la seg høre fra seg,og gjerne nyheter om det er noe koselig eller trist.
Slik at dem har tillit til meg.

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 01 Mai 2006, 15:32:58 »
Et lite tillegg til mitt tidligere innlegg.
Som oppdretter står jeg alltid parat til hjelpe kjøperne med problemer de måtte få.
Alle ting de måtte lure på, så presiserer jeg at de ikke må nøle med å kontake meg.
Det er en slags livslang support, og jeg ønsker selvsagt å ha jevnlig kontakt med kjøperne
av mine bebiser, men jeg føler at det må bli litt opp til dem, hvor mye kontakt de vil ha.
Som noen tidligere skrev, er det noen man får mer og bedre kontakt med enn andre.
Jeg har vært på besøk hos flere kattekjøpere og det er veldig trivelig å bli invitert for
å hilse på babyen, som gjerne er blitt stor.

Enig  :icon_smile:

Kismet

• Gjest
« Svar #11 på: 01 Mai 2006, 15:35:19 »
Jeg prøvde å sende en mail med litt info om hvordan katten har det og et bilde, + den nye adressa.
Men, det kom feilmelding på mailadressa.

Så, jeg sendte en mail til katteklubben og lurte på om de hadde en annen adresse til det oppdrettet, siden det er de som har lagt ut den mailadressa.
Så får vi se.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #12 på: 01 Mai 2006, 15:43:38 »
Som oppdretter ønsker jeg å ha kontakt med kattungekjøperne. Når jeg leverer kattungene, gir jeg beskjed om at jeg alltid vil stå til tjeneste med råd og hjelp, og at de aldri må være redd for å ta en telefon hvis det er noe de lurer på eller har problemer. Hyggelige brev, telefoner og mailer gjør så godt...
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 01 Mai 2006, 16:56:32 »
Helt enig Marit,alle kjøpere kan komme til meg når som helst.
Å få hilsner og bilder fra kjøperne varmer veldig godt.
Men jeg vil ikke presse meg på, om dere skjønner. Ikke alle kjøperne som er like interessert
i å holde jevn kontakt. Det må bli litt opp til dem synes jeg.
Det er jo derfor jeg, som kjøper også, prøver å gi livstegn fra oss til oppdretter,
jeg føler det mest riktig slik, og får alltid takkemail tilbake. :biggrin:
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Sissel

• Gjest
« Svar #14 på: 01 Mai 2006, 17:00:32 »
Jeg har sagt til alle kattungekjøperne mine at jeg gjerne vil ha kontakt, bilder, mail, brev og at de selvfølgelig skal og kan kontakte meg hvis det er noe. Utover det syns jeg det er vanskelig å "presse meg på". Men det betyr ikke at jeg ikke vil ha kontakt.

Sissel

Heidi K

• Gjest
« Svar #15 på: 01 Mai 2006, 17:07:05 »
Nå er jeg bare kjøper, men jeg gjør iallefall masse for å holde kontakt med min oppdretter som er knallgrei :)

Jeg sender mailer med bilder og videoer for å vise henne at pusen hun har stelt lenge med trives hos meg og hvordan han vokser o.l.  Og jeg blir selv kjempeglad for tilbakemeldinger for jeg er jo så glad i pusene mine :)

Men vil tro det finnes mange "grader" av forhold - noen er man bare mer på bølgelengde med enn andre, og da kanskje det blir sånn. Men det er jo veldig varierende da.

Kismet

• Gjest
« Svar #16 på: 01 Mai 2006, 17:11:08 »
Jeg for min del har full forståelse for at oppdretter ønsker kontakt, for å høre hvordan katten har det.
Det hadde iallfall jeg ønsket om det var jeg som hadde gitt katten min nytt hjem.
Jeg føler det vel slik at jeg har tatt kontakt de fleste gangene til nå, og jeg vil heller ikke presse meg på - for inntrykket jeg får når de ikke tar kontakt, er jo at de ikke er så opptatt av hvordan det står til med pusen.

Jeg syns den kontakten som var helt i begynnelsen har vært veldig hyggelig også, så jeg skjønner ikke helt dette.
Det blir spennende om jeg får svar på mailen jeg skal sende, jeg syns jeg bør få en tilbakemelding da - om interessen er der.
De har bare ringt meg en gang, jeg kan ikke skjønne at det skulle være å presse seg på om de ringer meg nå som det snart har gått et halvt år - jeg hadde syns det var koselig jeg.
Det er greit for meg om de ikke ønsker kontakt - jeg syns bare det er litt rart.

« Siste redigering: 01 Mai 2006, 17:13:04 av Kismet »

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #17 på: 01 Mai 2006, 19:10:14 »
Jeg signerer Unni og Sissel jeg.
Når man har en del kull så er det vanskelig å ikke føle at man på en måte presser seg på med mail og telefoner.
Jeg har i min kontrakt at jeg ønsker oppdatering på hvordan det går med babyen min, men om kjøper ikke overholder dette føler jeg at jeg kanskje maser om jeg sender mail eller ringer.

Kismet

• Gjest
« Svar #18 på: 01 Mai 2006, 21:57:47 »
Som sagt så er ikke dette et aktivt oppdrett, og jeg vet at de ikke har hatt kull etter at jeg hentet katten min 1 år etter at han ble født.
Derfor så syns jeg vel ikke at det skulle være så stressende for dem å også kontakte meg for å høre hvordan det går, om de er interessert.
Noe jeg syns de bør være, ang katten de har levd sammen med i et år.
De har da nedskrevet både navn, adresse og telefonnummer, så jeg går da ut ifra at de hadde til hensikt å kontakte meg også.
Det blir litt unaturlig for meg å hele tiden være den som kontakter dem. Jeg er ikke så veldig glad i enveis-kommunikasjon.
Det føles litt feil, antakelig fordi at jeg ikke føler den helt store interessen i andre enden.
Vi får nå se om de svarer på mailen, gjør de ikke det så er det vanskelig for meg å få noe annet inntrykk enn at de ikke er så interessert.
« Siste redigering: 01 Mai 2006, 22:01:32 av Kismet »

Sissel

• Gjest
« Svar #19 på: 01 Mai 2006, 22:33:21 »
Vi får nå se om de svarer på mailen, gjør de ikke det så er det vanskelig for meg å få noe annet inntrykk enn at de ikke er så interessert.

Enig med deg her! Det er en selvfølge at de skal svare på en mail fra en av sine kattungekjøpere!  :crazy[1]:

Sissel