Skrevet av Emne: nedetid  (Lest 2203 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
nedetid
« på: 28 Desember 2015, 23:53:21 »
Det har vært veldig mye rusk de siste par ukene. Forumet har vært utilgjengelig over både timer og hele døgn. Dette er utilgivelig for en dedikert server, betalt for. Punktum.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
Sv: nedetid
« Svar #1 på: 29 Desember 2015, 00:07:44 »
Så, er det noe du kan gjøre for å hjelpe til at det ikke skjer igjen?
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 656
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29 Desember 2015, 00:35:16 »
Vi har hatt kontakt med eierne av serveren, og fått rapporter fra de, og at de jobber med å rette opp feilen på serveren.
Det er dessuten en mengde med forsøk på å hacke forumet, og det er blitt avverget av Copyrigth.
Så jeg regner med at dette skaper problemer og mye jobbing også for de som eier serveren.
Er sikkert ikke noen mindre pågang der av hackere.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 29 Desember 2015, 02:00:37 »

Vi har hatt kontakt med eierne av serveren, og fått rapporter fra de, og at de jobber med å rette opp feilen på serveren.
Det er dessuten en mengde med forsøk på å hacke forumet, og det er blitt avverget av Copyrigth.
Så jeg regner med at dette skaper problemer og mye jobbing også for de som eier serveren.
Er sikkert ikke noen mindre pågang der av hackere.

Dette har ikke med hacking å gjøre. Enhver server er utsatt for angrep, og enhver leverandør av tjenester - særlig dedikerte servere - har å hanskes med slikt. Forumet leier en tjeneste, betaler for den, og dermed skal forumet være oppe 24/7/365 med unntak av varslet vedlikehold eller force majeure. Med over 20 års bakgrunn i nettdrift, ser jeg ingen annen grunn enn slendrian.

Jeg ser forsåvidt heller ingen grunn til å trekke dette videre. I større sammenheng, betyr katteprat null og niks. Jeg har vært med langt større fora opp gjennom årene. Dette er bygd over SMF, som er et rammeverk bygget på PHP. Det er imidlertid ikke *her* problemet ligger: det ligger en død katt hos leverandøren av tjeneste og linje. Dette kunne like forbasket vært et Snitz-forum basert på en Windows-server : mot bruker hadde det vært like irresponsitivt, så lenge kapasiteten fra tjener mot klient (oss) er overbelastet.

Gitt situasjon: du bestiller middag, har bestilt bord, ankommer festkledd med familie og venner, og får beskjed om at "beklager; servitøren er syk, men kanskje bordet der borte i kroken er ledig om noen timer?"
... da hadde jeg gått hjem, matet min katt og funnet andre leverandører. Jeg vet ikke engang hvem som står bak dette, men jeg er i stand til å finne dem, om jeg vil. Foreløpig vil jeg ikke. Som ungkatt, legger jeg meg på rygg og freser.
« Siste redigering: 29 Desember 2015, 02:09:36 av khawaga »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 656
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29 Desember 2015, 02:14:24 »
Men kjære mann hvis du er så misfornøyd så finn de. Du står helt fritt til det.

Vi har mottatt rapport fra de vi leier av om hva som var problemet.

Angrepet mot forumet er av en slik art at noen bruker automatiske programmer for å prøve å få tilgang, ved å prøve alle tenkelige brukernavn/passord kombinasjoner. Noen ganger har det vært flere tusen forsøk pr. minutt, dette har igjen resultert i at serveren har blitt veldig treg, når disse angrepene har vært aktive. Så jo, det skaper treghet.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29 Desember 2015, 02:28:37 »
I motsetning til hvordan det var før Copyrigth kom, så er det jo en drøm nå. Ifjor i mellomjula var forumet nede i 2 dager. Eller var det 3?

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 29 Desember 2015, 09:27:05 »
I motsetning til hvordan det var før Copyrigth kom, så er det jo en drøm nå. Ifjor i mellomjula var forumet nede i 2 dager. Eller var det 3?

Sikkert 3, jeg hadde sterke abstinenser...  :pengenisse:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 31 Desember 2015, 04:50:44 »
Vi har mottatt rapport fra de vi leier av om hva som var problemet.

Angrepet mot forumet er av en slik art at noen bruker automatiske programmer for å prøve å få tilgang, ved å prøve alle tenkelige brukernavn/passord kombinasjoner. Noen ganger har det vært flere tusen forsøk pr. minutt, dette har igjen resultert i at serveren har blitt veldig treg, når disse angrepene har vært aktive. Så jo, det skaper treghet.

Altså klassisk ddos: Distributed Denial Of Service. Jeg nekter å tro, at angrep mot et skravleforum er målrettet. Et angrep på en vilkårlig adresse er sannsynlig, men slikt burde en leverandør feie bort uten å nevne det: vi snakker her om dedikert server, ikke vanlig servertjeneste med begrenset trafikk. Vi snakker her om kontraktbrudd.

Leverandør later til å være ServetheWorld. Dette firmaet har uhyggelig mange saker i forbrukerrådet. Firmaet er kjent for å overselge kapasitet. Tar jeg feil i antagelsene, er det noen andre som bør grilles.

Hvorfor i all verden skal forumet ligge på dedikert server? Med den smule trafikk det har, kan det ligge på et alminnelig webhotell. Jeg vet hvem som eier domenet. Vurdér fremtiden.

-khw-
« Siste redigering: 31 Desember 2015, 04:55:39 av khawaga »

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #8 på: 31 Desember 2015, 13:52:38 »
Khwaga, hvis det ligger på et alminnelig webhotell, er det ikke så at det også blir mye blinkende forstyrrende reklame, og at mange nysgjerrige, men helt uinteresserte, vil spamme nettet da tilgangen blir billigere/ gratis ? Så blir det mer upersonlig og frenmmed?

Er jo veldig komfortabelt med null reklame her og hyggelige katteinteresserte mennesker.  ?

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #9 på: 31 Desember 2015, 17:46:07 »
Khwaga, hvis det ligger på et alminnelig webhotell, er det ikke så at det også blir mye blinkende forstyrrende reklame, og at mange nysgjerrige, men helt uinteresserte, vil spamme nettet da tilgangen blir billigere/ gratis ? Så blir det mer upersonlig og frenmmed?

Er jo veldig komfortabelt med null reklame her og hyggelige katteinteresserte mennesker.  ?

Nei. Forskjellen er, at en dedikert server har reservert trafikk, mens et vanlig webhotell deler trafikken i et felles nett. På et alminnelig webhotell, kan man oppleve at tilbyder struper trafikken, om den blir for høy. Det vil garantert ikke skje hos katteprat, om ikke alle kattepratpuser plutselig går amok samtidig.

Hva som skremmer meg, er at katteprat har problemer som hører til et dårlig, alminnelig webhotell, mens man betaler for spesiell service.

Personlig har jeg brukt Subsys i alle år, helt siden de startet. Jeg har bare 1 gang opplevd nedetid, da en eller annen tomsing gravde over en hovedkabel og satte halve Oslo tilbake til steinalderen i over et døgn. For 600,- i året har jeg alt jeg ønsker, og mer til. Support er fremragende; du får mailsvar på flekken. Men de har konkurrenter; jeg anbefaler de ikke tvert. De tilbyr heller *ikke* dedikert server. De tilbyr god service og solide servere basert på Unix. Det eldste og mest stabile i nettsammenheng overhodet.

Reklame er noe faenskap, men det forekommer ikke på et betalt webhotell. Noen driver fremdeles med gratis hosting, og slenger inn annonser om det utroligste. Fyttekatta. Men har du betalt avgiften for et webhotell, rår du grunnen alene - innenfor rammene du signerer for.

Hva hosting angår, kjørte jeg selv server i noen år. Apache. Jeg hostet noen fillefora og småsider. Det var manns jobb allright. Skal man drive med slikt, må man spesialisere seg. Ifølge Robert Heinlein er spesialisering myntet på insekter. Ergo driver jeg ikke med slikt lenger, men jeg har det i blodet.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #10 på: 05 Januar 2016, 14:16:53 »
Takk for svar, Khwaga.