Skrevet av Emne: Åmot  (Lest 1204 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Åmot
« på: 26 November 2015, 01:18:43 »
I Åmot, litt bortgjemt i Nedre Skalstadvei 34, holder veterinær Marit Knive til. Det er flere veterinærer i området, men de fleste later til å drive med kalving og denslags. Marit virker å konsentrere seg mer om alminnelige husdyr/kjæledyr, med dertil egnet kontor noen meter fra sin egen bolig.

Jeg fikk en stray cat i fanget i sommer: http://www.katteprat.net/index.php/topic,41143.0.html , og så faren for at denne ville planlegge nye puser så fort den var etablert. En venninne hjalp meg med dette; hun kjente Marit. Avtalt pris 1100. Vi reiste innom med objektet tidlig en morgen. Hun gjorde alt klart for operasjon, satte i gang kokeutstyr og bokstavelig talt slipte kniver, og bedøvet Shady, som seff sporenstreks etter sprøyta gjemte seg under en pult og etterhvert måtte rakes frem og danderes på operasjonsbordet.

Jeg kjente ikke opphavet, og kunne knapt beregne alderen. Jeg hadde en mistanke til at hun allerede *var* steril, og fikk mistanken bekreftet. Slikt kan man vanskelig se, i hvert fall ikke på en skaukatt, før man barberer området. Og *det* gjør man ikke ustraffet på en fullt bevisst katt ...

Ikke bare var hun sterilisert; flere av stinga satt igjen! Noen har spandert operasjon på dyret, antagelig i våres, og så har noe skjedd. Noen har flyttet, havnet på pleiehjem eller gått ut av tiden. Pusen veide knappe 2 kg da den begynte å frekventere hundefôret på plattingen. I dag er Shady faretruende nær 5 kg; forsåvidt normalt for en skaukatt.

Marit tok de stinga som satt igjen, og skulle ikke ha noe for dette besøket. "Jo, jeg må ha 90 kroner for dopen", kom det etterhvert. Om vi trengte kattebur, kunne vi få låne. Shady ble deretter innrullert i mitt navn, Internatveien 3, Geithus, for senere bruk. "Ha en god dag!"

Jammen hadde vi det. Og Marit Knive anbefaler jeg på det varmeste til alle i nærheten ... lengre unna, også.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Åmot
« Svar #1 på: 26 November 2015, 07:59:00 »
En god veterinær er verdt sin vekt i gull  :nissene:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Åmot
« Svar #2 på: 21 Mai 2019, 15:16:34 »
Dette innlegget fra noen år tilbake dukket opp, da jeg søkte henne opp for å finne ut hvor gammel hun egentlig er ... man spør jo ikke damer om alder
  :morsomt:
... jeg ville bare vite hvor lenge jeg og Shady kunne regne henne som yrkesaktiv. Jeg ble beroliget; hun har mange år igjen, om ikke noe galt skjer.

Jeg har hatt katt hele mitt liv, og dermed vært borti meget rart innet faget "veterinær". Marit er ikke tilsluttet noe syndikat eller klinikk, hun driver ENK og har gjort det siden 1995. Hun kommer derfor ikke opp, om man søker etter "nærmeste veterinær" på de sidene som først spretter frem; pokker ta Google. Like fullt er hun ikke bare respektert, men elsket av dyreholdere her i bygda, og tilstøtende.

Hun er tvers gjennom redelig, tar ikke betalt for mer enn hun må, gjør ikke mer enn hva som er nødvendig eller du ber om, og er utrolig rund med ombestillinger av time. Jeg trodde fx at jeg måtte revaksinere pus i år, men fikk beskjed om at Nobivac'en holder til neste år. Markkur? "Aker'a seg bortetter gølvet på rompa? Ring meg, så legger jeg inn en resept!". Jeg har fått mobilnummer "om det skulle skje noe". I fjor fikk jeg et par prøver på fôr hun har på lager for interesserte, og hun bare lo da jeg fortalte at Shady hadde krafset over stoffet. "Denna veit hva hu vil, og er sunn!"
Hun fant en kul i lysken. "Denna blir ikke borte; det er fettvev. Vokser det, så sender vi inn en prøve".

Åmot ligger en time fra både Drammen og Hønefoss. Det kunne være en idé å dytte dyret inn i bilen for en kjapp kjøretur, i stedet for å bruke de vanvittig kostbare klinikkene som har dukket opp gjennom årene.

Pris for årets helsjekk: grundig skrelling, tannsjekk og øresjekk, honorar 1 time á 450 + narkose og 25% moms sum 815. Sterilisering av nabokatta i fjor: 1200.

Gjett om Shady og jeg digger denne dama ... som oser av omtenksomhet.