Skrevet av Emne: Hvordan velger dere tørrfôr?  (Lest 1325 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvordan velger dere tørrfôr?
« på: 29 April 2006, 16:22:50 »
Det har sikkert vært diskutert hundre ganger før, men jeg spør likevel - hvordan velger dere tøttfôr til kattene deres?
Buster spiser Royal Canin, men det er jo så sinnsykt mange typer å velge mellom, blir helt forvirra.  :icon_question: Først spiste han Kittens, så gikk vi over til Fit (som ikke var særlig populært), og så Outdoor (siden i fjor sommer). Etter alt snakket om tannhelse kjøpte jeg en liten pose Oral Sensitive, som han rett og slett elsket. Nå har han imidlertid beguynt å røyte, og pelsen ser riktig tufs ut, så nå sist kjøpte jeg en liten pose Beauty and Care...

Så til spørsmålet mitt, hva skal man ta utgangspunkt i når man velger fôr? (Tenker nå på en frisk katt som ikke har noen spesielle helseproblemer.) Skal man tenke på pels, tenner, næringsinnhold, hva katten liker selv... hva er viktigst? Skal man rett og slett veksle mellom flere forskjellige typer og håpe at det dekker alle behov? (Noen sa engang at det var uheldig å bytte, at katten kunne får magetrøbbel av det, men det har jeg ikke merka på Buster ihvertfall.)

Hva gjør dere andre?

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Hvordan velger dere tørrfôr?
« Svar #1 på: 29 April 2006, 16:38:21 »
Du kan jo godt blande to fòr typer av samme merke da.
Oral care og beauty and fit.

Jeg bruker ikke RC for kattene mine blir dårlig av det, jeg bruker hills og Eucanuba og litt iams.

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 29 April 2006, 16:49:18 »
Her i huset har vi jo prøvd litt av hvert. Vi brukte RC før, men jeg har gått over til Hill's og det er kjempepopulært og jeg er også knallfornøyd.

Det jeg har valgt til mine to er Indoor og Oral Care blandet sammen. Det fungerer knall på pels og vekt o.l her.

Hill's har jo ikke sååå mange varianter innen èn kategori som RC har, så det er jo litt lettere å orientere seg.

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 29 April 2006, 17:59:14 »
Her spiser Secret.....taco akkurat nå  :fnis[1]:

Nei,men seriøst.
Jeg har prøvd meg frem til å finne for som kan passe alle mine katter og deres behov.
Eukanuba og IAMS tåler ikke Felix,da Bajas var,så hadde jeg hairball greie fra RC,men en er nå kjekk likevel.
RC Siluette skal prøves etterhver her på Secret...tjukken.

Men ellers prøver jeg meg frem,og innen RC så blander jeg gjerne,ikke alltid jeg kjøper det samme hver gang.
Men varierer med RC siamese,Hair and Skin, Beauty and Fit,Oral Care. ( ++)
Men jeg bruker jo også Cat Exclusive....det blir man fete og glade katter av  :humre:

Når kattungene har fått dreisen på tørrfor,skal dem gå over til Hills Kittens....tro om Secret kommer til å stå å spise sammen med dem da :biggrin:

Dyrlegefor fra Hills bruker jeg ikke,kattene mine syns det er kjedelige greier.

kjekt å blande litt,men alt med måte.
Ingen av mine katter uteom Felix som ikke tåler mye boksemat har vrange mager.Dem har ikke lett for å få diare` :icon_smile:

Ved forendring har jeg alltid GEM i drikkevannet.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29 April 2006, 18:50:19 »
Jeg er like i tvil som deg Busta hver gang jeg skal kjøpe en ny sekk. Denne gangen endte jeg opp med  RC Sensible pga at Gråtass sine problemer med løs avføring som ser ut til å ta seg opp igjen. Sist endte jeg opp med en type for kresne katter da jeg skulle ha 10 kg sekk og det var den eneste typen de hadde igjen i den str. Før har de også fått in & outdoor, Beauty and Fit (mulig jeg husker navnene litt feil). jeg Blir faktisk anbefalt forskjellige typer hver gang og klarer da ikke å komme frem til en bestemt type som egner seg for alle kattene...

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29 April 2006, 21:02:04 »
Jeg har valgt flere typer RC og Hill's og idag har vi vært i Sverige og kjøpt noe nytt som heter Nutro Choice.
Kjøpte kun en 3 kg's sekk for å se om det falt ismak og gjett om! Har ikke sett kattene kaste seg over noe sånn som dette, så denne skal jeg fortsette med, men kommer til å blande det med Hill's c/d, RC Siamese og Oral care/Sensitive/Skincare.
Merker at kattene liker Nutroen best, det er en slags Complete system som tar for seg det meste og vet at mange i USA sverger til denne fôrtypen (er medlem i andre katteforum), så havner Hill's på 2.plass og RC på 3.. Nutro er også fin for de som har fôrallergi og det er et pluss :icon_smile:
Så dere som har mulighet til å dra til Sverige, så må dere prøve denne.

Kan si at basisfôret er Hill's c/d og RC Siamese og så blander jeg 2 andre sorter i tillegg. De er bortskjemte, jeg vet, men da har de litt variasjon i maten :savle[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 29 April 2006, 21:55:47 »
Har også hørt at den er bra  :icon_smile:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #7 på: 29 April 2006, 22:52:09 »
Jeg bruker og Royal Canin til pusene mine.
Jeg kjøper vanligvis fòret hos veterinæren, så lenge det ikke er tilbud andre plasser.
Jeg bruker kitten Growth for øyeblikket, men er opptatt av at det står oral care på pakken... (Tør ikke annet.)
Når den tid kommer når jeg skal endre fòr, blander jeg gjerne to fòrtyper hvis jeg får problemer med pels o.a. for å tilpasse det best mulig for kattene mine.
Gir vitamintilskudd i tillegg til tørrfòret.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #8 på: 29 April 2006, 22:59:53 »
Har brukt både Hill`s og RC sitt for, blander og mixer,alt etter som hva jeg ser er nødvendig.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #9 på: 29 April 2006, 23:42:58 »
Det var bra med denne tråden fordi eg har faktisk lurt på det same.
pusabeistet fekk kitten (RC/Eukanuba)fram til for 1 månad siden. han er 10 månader no, så no har eg gått over til voksenmat, han begynnte å bli littegranne breiere enn han pleide å vera. også oppdaga eg at det er ein dsjungel av voksenfor på dyrebutikken. eg har kjøpt in& outdoor, blander litt med kitten og andre småposer som eg fekk i gratis vareprøve  :biggrin:.  men korleis veit eg sikkert at han får i seg alt han treng?
kan ein rekne det ut på eit vis?
heike

Utlogget mushi

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 30 April 2006, 00:34:32 »
Når han var liten fikk han "cat exlusive" for jeg var blakk og fikk foret på krita. Nå får han RC indoor, fordi han var inne før, men nå er det vart ute og han er ute igjen. Han får fortsatt indoor for jeg fikk to sekker av morra mi og han liker det godt. Tror ikke de forskjellige RC typene er så forskjellige når katten er fin og rask.

Kjøper RC for det er det foret de fører i min faste fiske-butikk og det er bra.

Utlogget Zinziras

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 30 April 2006, 00:52:28 »
NUTRO er også å få kjøpt i norge, man trenger ikke å reise helt til sverige.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30 April 2006, 01:03:26 »
Selger du det hos deg?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 30 April 2006, 01:18:37 »
Jeg bruker RC. Har prøvd flere, sist hadde jeg RC Intensive hairball, og nå har jeg RC Feline Hair and skin. Den siste der skal visst være super på røytepelser. Så jeg veksler vel litt mellom sortene, men kjøper kun en 10 kilos sekk i gangen. Men kunne egentlig tenkt meg å kjøpe en sekk til og veksle mellom sortene, for jeg tror de blir fort lei. Når Shakira skal kastreres så lurer jeg litt på å kjøpe kastratfor, men er ikke sikker enda. Regner nesten med at RC har mindre salt og mineraler i alle forene sine, slik at det ikke er risiko for noe urinstein...? Har litt lyst på prøve et slikt oral care for, mange som sier at kattene liker det så godt...

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 30 April 2006, 10:49:18 »
Når han var liten fikk han "cat exlusive" for jeg var blakk og fikk foret på krita.

Cat Exclusive er ikke noe dårlig for,men kanskje jeg bare misforstod deg i måten du skrev på?
Jeg vet det er mange som kutter det ut fordi kattene legger på seg en del av det...fordi mange katter syns foret smaker så nydelig godt.

Jeg oppdaget forresten at det var lite forskjell på vanlig voksen for og kittens for i den serien,ikke rart mange la på seg mye av det da :fnis[1]:

Her er ikke RC kittens særlig poppis for feks Kiss,eller Secret da han  var liten.Han hatet det.
Hills kittens er for smått for slukhalser,da kommer Cat Exclusive i store biter,også i kittens varianten  :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 30 April 2006, 10:50:06 »
Selger du det hos deg?

Ja,si det :savle[1]:
For jeg har og¨så lyst å prøve det.

Linda

• Gjest
« Svar #16 på: 30 April 2006, 10:55:23 »
Jeg bruker RC til mine. Har vel prøvd de aller fleste merkene, og RC er det eneste som ingen blir syke eller matte i pelsen av. Blander to typer, så jeg kjøper en sekk Skincare og en sekk Beauty & Fit :icon_smile:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #17 på: 30 April 2006, 23:24:19 »
Jeg kan varmt anbefale Nutro choice Complete care, det er et godt foder og indeholde blandt andet tranebær, der forebygger urinvejslidelser.

Jeg bruger selv 1st.choice. Et foder fra Canada, som jeg er vældig glad for. Det var lidt af en tilfældighed at jeg begyndte at bruge det mærke og kun fordi en vet.sgpl. og konsulent for firmaet ringede til mig og spurgte om jeg ville være med til at afprøve foderet. (Vi kendte hinanden fra dyrehospitalet)
Jeg er meget tilfreds med foderet, som har god næringsværdi, foderet bliver optaget bedre end mange af de mærker jeg har prøvet (mindre at tømme i kattebakken :biggrin:)Foderet bliver lavet på tørret kød og ikke formalet kød, som alle andre mærker gør, i det hele taget et superpremium foder,som jeg stærkt kan anbefale.

Her i huset har jeg altid fodertårne stående på en lige række med: Killingefoder med kylling, voksenfoder med kylling, voksenfoder med fisk og voksenfoder med and og kartoffel. derudover afprøver jeg i øjeblikket deres pro Nature foder, som mine katte er vilde med.

jeg har den tro, at hvis man vænner sine katte til at spise alsidigt, vil deres imumforsvar styrkes og deres mave blive stærk.
MVH Lone

Heidi K

• Gjest
« Svar #18 på: 30 April 2006, 23:32:55 »
Jeg kan varmt anbefale Nutro choice Complete care, det er et godt foder og indeholde blandt andet tranebær, der forebygger urinvejslidelser.

Jeg bruger selv 1st.choice. Et foder fra Canada, som jeg er vældig glad for. Det var lidt af en tilfældighed at jeg begyndte at bruge det mærke og kun fordi en vet.sgpl. og konsulent for firmaet ringede til mig og spurgte om jeg ville være med til at afprøve foderet. (Vi kendte hinanden fra dyrehospitalet)
Jeg er meget tilfreds med foderet, som har god næringsværdi, foderet bliver optaget bedre end mange af de mærker jeg har prøvet (mindre at tømme i kattebakken :biggrin:)Foderet bliver lavet på tørret kød og ikke formalet kød, som alle andre mærker gør, i det hele taget et superpremium foder,som jeg stærkt kan anbefale.

Her i huset har jeg altid fodertårne stående på en lige række med: Killingefoder med kylling, voksenfoder med kylling, voksenfoder med fisk og voksenfoder med and og kartoffel. derudover afprøver jeg i øjeblikket deres pro Nature foder, som mine katte er vilde med.

jeg har den tro, at hvis man vænner sine katte til at spise alsidigt, vil deres imumforsvar styrkes og deres mave blive stærk.

Det var en god omtale!

Er dette fôret ditt i salg i Danmark eller importerer du det? Jeg er nemlig i Danmark "ofte" og etter de godordene dine høres det ut som et knall fôr. :icon_smile:

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30 April 2006, 23:37:55 »

Har ikke sett dette fôret her? Hvor får man undersøkt om hvor de selges her i Norge??