Skrevet av Emne: Magetrøbbel  (Lest 3124 ganger)

ellenh

• Gjest
Magetrøbbel
« på: 29 April 2006, 13:26:08 »
Så i kassen i dag at Ulla har skikkelig løs avføring. Lys og rennende.
Jeg byttet mat i god tid før påske, jeg tror det var i mars en gang, men hun har ikke hatt avføring som dette før. Hun spiser det samme foret hver dag og har ikke fått noe hun kan reagere på. Hun virker helt fin i formen også, herjer rundt her som vanlig. Men hun er ikke noe begeistret for det "nye" foret. Hun får både Hills C/D og Hills kattungemat (hun er litt undervektig).
Hva tror dere?

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Magetrøbbel
« Svar #1 på: 29 April 2006, 13:48:22 »
Anbefaler deg en tur til dyrlegen for å kjøpe zoolack jeg.
Pasta bestående av levende bakterier som retter opp den naturlige bakteriefloraen i mage/tarm.
Du kan også koke litt sei og ris og blande sammen å gi henne dette i et par dager.
Hvis mangen da ikke retter seg så kan det være mange grunner til at hun er dårlig i magen.

Noe av det første som slår meg og noe jeg selv gjør er å koke drikke vannet. Dette fordi det nå har vært snøsmelting og man kan få parasitten giardia seg som gjør at kattene kan få giardia.
Her kan du lese en artikel fra Bergens tidene om giardia
http://www.bt.no/meninger/kronikk/article21765.ece

Her har du behandlig for Giardia
http://www.netvet.no/ormekur.html

Lykke til.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #2 på: 29 April 2006, 13:49:57 »

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 29 April 2006, 14:00:05 »
Supert Linda, tusen takk.

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 29 April 2006, 15:44:33 »
Gå på apoteket å kjøp GEM pulver.
Dryss litt i drikkevannet.
Hjelper mot uttørring.
Er det noe bakteriellt må der andre ting også til for å få i orden tarmfloraen.

Men er det noe mildt så kan GEM hjelpe.
Dem drikker ofte mer også,fordi vannet smaker så godt.

ellenh

• Gjest
« Svar #5 på: 29 April 2006, 15:45:21 »
Bra, da skal jeg kjøpe det seinere i dag

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 29 April 2006, 18:53:33 »
Ved diare kan det også være lurt å faste katten i et døgn... Det er spesielt om det bare renner ut av katten med korte mellomrom.

ellenh

• Gjest
« Svar #7 på: 03 Mai 2006, 16:30:45 »
Uff nå er jeg skikkelig bekymret for Ulla. Under kosestund/velkomst da jeg kom hjem fra jobb i dag oppdaget jeg en lyse-lysebrun væske i pelsen hennes bak. Det hadde omtrent konsistens som tyntflytende slim. Nesten som tjukk tjukk urin. Det så ut som det hadde kommet fra rumpa, og det lukta død og fordervelse!! Det lukta så ille, jeg vet ikke hva jeg kan sammenligne det med. Så nå skal vi straks til dyrlegen og jeg håper virkelig ikke det er noe skummelt. Jeg skal jo egentlig til Bergen i morra, har betalt masse penger båder for ikke refunderbare flybilletter og for konsertbilletter. Men Ulla er jo viktigst, viser det seg at hun er syk blir jeg hjemme.
Krysser fingra.  :x-fingre[1]:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #8 på: 03 Mai 2006, 17:00:54 »
Næmen stakkars Ulla da.  :icon_sad:
Håper ikke det er noe annet en en tarminfeksjon som kan kureres med litt antibiotika. :x-fingre[1]:
Fortell oss hvordan det gik hos dyrlegen.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #9 på: 03 Mai 2006, 17:58:32 »
Huff, hvis det er utflod det som kommer ut, kan det være en mulig livmorbetennelse...Var akkurat borti dette på RC-kurset...
Er hun i tillegg slapp, tisser og drikker mer enn normalt?
Du bør oppsøke veterinær snarest...

"Katter med fremskreden CEH har av og til mucometra (tyktflytende slim med celletilblanding) eller hydrometra (vannaktig , klart, slim) karakterisert ved store mengder slim i livmoren. Ved hydrometra er slimet tynt og vannaktig. Ved mucometra er slimet tykkere eller til og med semisolid (=svært tyktflytende, en mellomting mellom fast stoff og væske). Hunnkatter med disse tilstandene har ingen bakteriell infeksjon og er heller ikke systemisk syke. Hovedsymptomet er at buken er oppsvulmet, med eller uten utflod fra livmoren. Kliniske symptomer på livmorbetennelse er utflod, depresjon, dehydrering, anoreksi, feber, vekttap og utspent buk. All utflod hos hunnkatter bør sees som symptom på livmorbetennelse. I 15-30% av tilfellene vil det imidlertid ikke være utflod fordi livmorhalsen er lukket."

http://www.pandecats.com/x/dr_little_pyo_norwegian.htm

« Siste redigering: 03 Mai 2006, 18:04:47 av Siljepilje »

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 03 Mai 2006, 18:53:02 »
 :icon_sad:
Håper du finner ut av det.
Stakkars Ulla.

ellenh

• Gjest
« Svar #11 på: 03 Mai 2006, 18:57:07 »
Analkjertelinfeksjon. Jepp. Ulla hadde analkjertler tre ganger så store som normalt. :-X

Jeg tok med et papir jeg brukte da jeg tørket Ulla bak til dyrlegen, for at han kunne lukte på det. Jeg mener, jeg kan lukte urinveisinfkesjon hos mennesker, så han kunne kanskje kjenne igjen lukta og få noen hint der. Det lukta surt surt surt surt. Da han også fikk lukta på det trodde vi begge det var noe med urinen, så surt og bittert lukta det. Men i løpet av undersøkelsen kjente han at analkjertlene var tredobbelt så store som de skulle ha vært. Han klemte på kjertlene for å tømme dem og plutselig var det akkurat som en gigakvise ble skvisa og det fløy ut helt grått sekret som lukta værre enn noe jeg noensinne har lukta. Jeg har lukta brent menneskekjøtt (under operasjon), knallorange infeksjonsvæske og mye jævelskap, men dette lukta som noe satan sjølv ville smøre seg inn med  ::) Hun har nok gått med tilstoppede analkjertler en stund etter lukta å dømme. Uff jeg klarer ikke engang tenke på det, lukta har brent seg fast i nesa mi. Blir ikke middag i dag hvertfall  :spy:
De er i hvertfall tømt nå da, og da blir ting forhåpentligvis mye bedre. Dyrlegen mente at diaréen kunne komme av analkjertelinfeksjonen, men på den andre siden kunne infeksjonen komme av diaréen... Uansett er det nok fryktelig mye bedre for henne nå. Stakkars, dere skulle sett henne på bordet hos dyrlegen mens han holdt på; hun kobla rett og slett ut. Men hun var veldig flink, og nå har hun fått ekstra god boksemat. Håper det blir bedre for henne nå.

Denne helga kommer til å tilbringes i dyp depresjon. I morra skulle jeg ha reist til Bergen for å se et av mine absolutte favorittband; the Stooges. Et band fra slutten av sekstitallet som jeg aldri i mitt liv trodde jeg skulle få se. Jeg kjøpte svinedyre billetter og enda dyrere flybilletter for å få med meg dette. Jeg skulle forsere flyskrekk og en vanvittig forventningsangst (fordi jeg enedelig skulle se bandet. hva om det sugde, liksom, de er jo urgamle nå). Jeg skulle til Bergen for første gang. Jeg skulle dra med en kompis og bo hos ei venninne, og gå på masse kule konserter hele helga!
Ulla skal ha flytende vibramycin morgen og kveld, og jeg må følge med på avføringa hennes. Samboer er i narvik for tida og kan ikke ta seg av det, ingen venner som kan gjøre det heller, samtidig som jeg ikke vil utsette Ulla for fremmede mennesker som kommer to ganger om dagen for å tvinge i henne en sprøyte med noe vondt. Ikke kjenner dem henne så godt at dem kan se forandringer i formen hennes heller. Jeg vil rett og slett ikke dra til Bergen når situasjonen er som den er, men fy flate jeg er så trist at jeg tror jeg må grine  :icon_cry:

Noen med kjennskap til analkjertelbetennelse, forresten?
(  :icon_mad: faen at jeg enda ikke har fått forsikring på Ulla. Spesielt hvis dette vedvarer og hun må operere bort analkjertlene  :icon_mad:)

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 Mai 2006, 19:07:22 »
God bedring til pusen!  :icon_sad:

Mener du Iggy Pop and the Stooges?? Isåfall, jeg har hørt ufattelig mye på dem i yngre dager :icon_smile:
Kjipt at du ikke kan dra, men når pusen skal ha medisin og oppfølging så er det ikke noe annet man kan gjøre. Synd ingen kan passe henne  :icon_sad:

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 03 Mai 2006, 19:12:18 »
Huff, nå synes jeg veldig synd på deg. Er det ikke typisk at slik skjer akkurat når det passer dårligst?  :icon_biggrin: Men stakkars Ulla, håper hun ikke har vondt og at det fort over :love: Lykke til, og det var surt det der med forsikringen, men gjort er gjort. Synes du er kjempe flink, jeg :icon_smile:

ellenh

• Gjest
« Svar #14 på: 03 Mai 2006, 19:15:05 »

Mener du Iggy Pop and the Stooges??

The one and only  :icon_smile:  :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 03 Mai 2006, 19:15:33 »
Godt du fant ut av det.

Hihi-den lukten er ikke mye god nei,der er blitt tømt betente anal kjertler på Nero i fjor :humre:

Gooood bedring!

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #16 på: 03 Mai 2006, 19:20:06 »

Mener du Iggy Pop and the Stooges??

The one and only  :icon_smile:  :icon_smile:

Kongeband!!  :icon_smile: Digger Iggy Pop  :icon_smile_pray:

Syns det er kjempeleit at du ikke kan reise :icon_sad:

ellenh

• Gjest
« Svar #17 på: 03 Mai 2006, 19:22:26 »
Godt du fant ut av det.

Hihi-den lukten er ikke mye god nei,der er blitt tømt betente anal kjertler på Nero i fjor :humre:

Gooood bedring!

Så du har lukta det du og?! Uff det unner jeg ingen! Jeg kan aldri spise igjen...  :412:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #18 på: 03 Mai 2006, 19:30:17 »
Det var godt at dere fant ut hva det var!!
Dumt med konserten da... Det er vel sånn som skjer ca en gang i tiåret... :icon_sad:
Jaja. Da kan du jo isteden for sitte på katteprat og chatte med oss!!! :bigarmhug:

ellenh

• Gjest
« Svar #19 på: 03 Mai 2006, 19:43:49 »
Jaja. Da kan du jo isteden for sitte på katteprat og chatte med oss!!! :bigarmhug:
Tja, er noen av dere hypersexy som denne karen, og spiller i et jævli bra band da?
« Siste redigering: 03 Mai 2006, 19:50:17 av EllenH »