Skrevet av Emne: Løpetid  (Lest 4073 ganger)

Utlogget tita

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
Løpetid
« på: 02 Juni 2005, 09:55:37 »
Jeg er helt uerfaren når det gjelder hunnkatters løpetid. Håper noen kan svare på spørsmålene.
Hvor ofte har hunnkatter løpetid?
Kan de bli litt utilpass i magen da, litt løsere avføring?
Er løpetiden på bestemte tider på året?
Kan det komme litt blod ut bak slik som på hunder?
Kan hunnkatter markere ved å tisse ?
Ca alder ved første løpetid?
Hvor lenge varer løpetiden?

I dag er jeg visst i spørrehumør :?: Var litt usikker på hvilket forum jeg skulle legge dette inn under.

Utlogget Anne Gro

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • http://www.agber.com
Løpetid
« Svar #1 på: 02 Juni 2005, 10:11:22 »
Jeg skal prøve å svare på noe i hvert fall, så er det sikkert andre som vet mer:

Hvor ofte har hunnkatter løpetid?
Helt individuelt, noen løper ofte og andre sjeldnere.

Kan de bli litt utilpass i magen da, litt løsere avføring?
Det vet jeg ikke noe om

Er løpetiden på bestemte tider på året?
Løpetiden styres til en viss grad av lyset, og "sesongen" er gjerne vår og sommer, men innekatter løper egentlig når som helst, også om høsten og vinteren, pga av lys inne.

Kan det komme litt blod ut bak slik som på hunder?
Nei, det gjør det ikke. Du merker det på oppførselen til katten, noen bråker noe forferdelig og er skikkelig klengete (spør Sissel!), mens andre er mer stille av seg så man nesten ikke merker løpetiden hvis man ikke kjenner katten godt.

Kan hunnkatter markere ved å tisse ?
Ja, noen gjør det, men de fleste ikke, tror jeg

Ca alder ved første løpetid?
Avhengig av rase og arv. Noen kan løpe veldig tidlig - bare noen måneder gamle, mens andre venter til de er 1 år og vel så det.

Hvor lenge varer løpetiden?
Det er også individuelt, fra 2-3 dager til 1-2 uker. Hvis katten ikke blir parret, vil ofte løpetiden komme igjen ganske kvikt.
Anne Gro

Sissel

• Gjest
Løpetid
« Svar #2 på: 02 Juni 2005, 11:14:57 »
Hei!

Mine katter har løpetid ca annenhver uke, og jeg har ikke merket noen stopp på den mørke årstiden enda. Begge to begynte å løpe i høst vinter, så jeg er spent om de kommer til å holde seg til årstidene herretter *håper*

Begge kattene markerer faktisk også, men den ene oftere enn den andre.

Mine er birma, og birma er en rase som uvikler seg sent. De var rundt året når de begynte å løpe.

Sissel

Utlogget tita

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #3 på: 02 Juni 2005, 11:20:08 »
Det er birmakatt jeg har også. Med markering kan jeg da risikere at den "skvetter" oppetter stolben og sånn. Katten er en innekatt.

Sissel

• Gjest
Løpetid
« Svar #4 på: 02 Juni 2005, 11:27:38 »
Ja, Ariel markerer som hannkattene. Stor og rister med halen og spruter på vegger og stolben, inni skap - overalt der hun føler at hun må si fra at hun har vært. Ninja skvetter på oss ( :shock: ), på fanget til mannen min en gang, og i senga vår en gang.

:mad:

Men jeg tror ikke det har noe med rase å gjøre, jeg tror jeg har latt de gå for lenge med løpetid (ca en mnd) + at det er vår ute og mange hannkatter som sloss og bråker om deres gunst. Mine er innekatter også.

Sissel

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #5 på: 02 Juni 2005, 11:42:11 »
første løpe tid er v ca 5 mnders alder.....pluss minus på individet!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #6 på: 02 Juni 2005, 18:05:51 »
På vår katt, merket jeg det spesielt på oppførselen hennes... Ho ble utrolig klengete og om natta (hun er inne om nettene), var det en klagesang uten like!!!

Vi hadde også plutselig fått ivrige gjester!!! En morgen, som jeg skulle på jobb, satt det 3 hankatter på trammen min :shock: