Skrevet av Emne: kastrering/sterilisering!!!  (Lest 466 ganger)

Utlogget fiamor

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
kastrering/sterilisering!!!
« på: 26 April 2006, 14:58:41 »
Hei,
Hva er forskjellen på katsrering og sterilisering?????? Jeg trodde at man kastrerte hannkatter og steriliserte hunnkatter?? Er ikke dette tilfeldig da??? Ser noen skriver at man burde kastrere hunnkattene , da forsvinner løpetidsadferd,etc?? Nå skjønner jeg ingenting her.. Dyrlegen min skal til på fredag skal sterilisere Fia.... Men hva for noe mer gjør man når man kastrerer en hunnkatt? Kanj noen forklare??
Har jo hele tiden hørt at løpetiden blir borte når man steriliserer... er ikke dette riktig heller nå da eller?????

Håper på svar fra dere som har greie på det......

:icon_neutral:
"fiamor"

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: kastrering/sterilisering!!!
« Svar #1 på: 26 April 2006, 15:01:46 »
Joda løpetiden blir borte den.
Det er ikke noe forskjell på kastrering og sterilisering, men mange bruker kastrering som en felles betegnelse på de to kjønnen.

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 26 April 2006, 15:34:46 »
Jeg antar hun blir kastrert selvom dyrlegen kaller det å sterilisere.

Sterilisering er egentlig bare å "kutte" av egglederene (tror jeg) og da vil ikke livmor og slikt bli fjernet - faren for kreft o.l. er der fremdeles og løpetid vil komme igjen.

Kastrering da fjerner de livomor og alt, og dermed minsker faren for kreft masse og da vil hun ikke få løpetid.

Tror mange bare bruker uttrykkene for å skille hann og hunnkatt kastrering.

Man kan også sterilisere hannkatter hvis de må opereres via buken f.eks.

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 26 April 2006, 15:43:35 »
Jeg håper og tror at de fleste dyrleger i dag kastrerer hunnkatter, selv om de kan hende bruker betegnelsen sterilisering for enkelthets skyld. Dette er et tema som har blitt diskutert her på katteprat før, du kan lese mer om det her: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3063.0.html

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 26 April 2006, 17:06:10 »
Det var vel jeg som skrev til deg at du burde kastrere hunkatten din slik at løpetidsadferden forsvant, og ja, det stemmer. Ved sterilisering kutter de bare egglederne, og katten får fremdeles løpetid, men kan bare ikke få barn.

Ved kastrering av hunnkatten din fjerner de hele livmora og eggstokkene, dermed forsvinner løpetiden, og du eliminerer sjansen for å få livmorkreft! :icon_smile: