Katter som ikke er avlskatter fra meg skal kastreres,være innekatter ev med kattegård/ute i sele/ute med eierene.
Skal dem i avl,skal det gjøres i henhold til NRR sine regler.
Oppdrett er en hobby,ikke en fabrikk....eller noen har sikkert kattefabrikk også,men ingen jeg kjenner ihvertfall.
Det er en seriøs hobby,vi vaksinerer,ID merker,tester sykdommer,mulige arvestoffer,blodtester (generellt hva som er for hvilken rase)
Jeg kan kun snakke for meg selv,og jeg er ikke oppdretter i dag for å bli rik og berømt....
Jeg gjør det av interesse for rasen,avle helse og gemytt og håper på bedre typer via stamtavle kombinasjoner....men nettopp i den rekke følgen.
For helse og gemytt kommer først.
Og vi selger kattene.
Det er masse utgifter i hobbyen (minus utstilling,for det er ikke en nødvendighet sånn sett i oppdrett,men kjekt for å lære mer av ekspertene (dommerene) )
Det koster masse å fostre opp bare 1 kattunge,vetrinærutgifter osv.
Rasekatt oppdrett er seriøst fordi det har et mål,og det er seriøst, mht til registrering,hva man kan bruke i avl,hva som ikke skal i avl (defekter)
En kan lære etterhvert de positive og negative i forfedrene.Har katten noe arvelige pluss eller minus ved seg.
Kommer der sykdommer inn i katteriet,så settes der karantene.
I det hele tatt har en et mål med hva en driver med.
Men joda,det er egoistisk,men det er jo egoistisk i det hele tatt å ha dyr.
(men jeg velger å være egoistisk,for jeg hadde ikke klart et liv uten :icon_redface:)
Når det gjelder de hjemløse,så er ikke de oppdretterenes feil,det er ene og alene de useriøse huskattavlerene (husk nå jeg mener ikke å skjære alle over en kam,fordi dem får et kull på huskatten sin)
Dem som ikke kastrerer kattene sine,hverken hann eller hunn,og er alikavel ikke interessert i avl.
Dem gir bort kattungene sine i øst og vest,slenger dem i veikanten,dumper dem i sjøen.
Eller dem som skaffer seg katter på feil grunnlag,en kattunge om sommeren og holder den som feriekatt,og stikker i fra.Er så klart ikke kastrert,så den igjen er med å produserer enda flere kattunger,som kanskje kommer i samme båt.
Så går det der i en ond sirkel.
Det er jo snakk om at det burde bli sånn at en tar et kurs for å bli oppdretter.
Dem som får huskattunger er jo hjertelig velkommen til å ha de noenlunde samme reglene som rasekattoppdretterene.Re
gistrere dem i NRR,får lov å stille om en vil,det er lov å selge kattunger,ikke for å tjene seg rik,men for å ihvertfall ikke senke statusen.
Der er vanvittig mange useriøse katteeiere her hvor jeg bor.
Kastrering hva er det?Eller nei,herliland,det er jo bare en katt,kastrering er dyrt,da kakker jeg dem heller i hode,eller skyter dem om jeg ikke får gitt dem bort...så går det i rundvals der også.
Vaksiner og ellers dyrlege utgifter er forbehold fjøs dyra her oppe.Til en viss grad også hundene,for det er jo noe helt annet med en hund...

Og til slutt,det skaper ikke konkurranse med de hjemløse,fordi hver enkelt katteeier velger selv om dem vil ha en rasekatt eller en huskatt.
Noen sier jo til og med,ja takk begge deler. :wink[1]:
Det er lavmålte Staten som burde sette inn noen nye regler for kattehold,kreve kastrering på hannkatter og hunnkatter,om ikke ble der bot osv osv.Dem som ville ha huskattkull burde gå samme veien som vi oppdrettere,gjennom NRR.
Bruke friske testede dyr i avl,så og så mange kull pr periode,vaksinere,helseattest,huskatt tavle osv.Så klart ikke selges før dem er 12 uker minimum.
Jeg skjønner ikke helt vitsen da,for hva er målet med å få huskatt kull,for dem som planlegger det?
Fordi katten vil det eller en selv?En forbedrer jo ikke huskattene likevel...annet enn at man kan garantere friske foreldre,ikke bærere av ev sykdommer.
Så skriver man til krampa tar helt av her :zblah: :fnis[1]:
Bare min mening,og ikke rettet mot noen her som leser dette :icon_razz: