Skrevet av Emne: Et spørsmål til alle oppdrettere...  (Lest 989 ganger)

Nova

• Gjest
Et spørsmål til alle oppdrettere...
« på: 26 April 2006, 00:00:00 »
Ikke ta dette personlig altså, men det er en ting jeg bestandig har lurt på, og jeg lurer på om dere kan gi meg et godt svar:

Hvorfor setter dere unger på kattene deres? Oppdrett altså... For jeg synes det er et paradoks... Det finnes utallige hjemløse katter her i verden, og da skjønner jeg ikke hvorfor noen vil sette ENDA fler til verden :icon_surprised: Dere sier jo selv at dere ikke akkurat tjener noe særlig på det pga utgifter... Man sier jo at huskatter bør kastreres fordi det allerede finnes så mange som ikke har noe hjem og sulter, men å sette enda flere katter til verden (rasekatt eller ei)... vil ikke det bare skape enda mer konkurranse for de som allerede er hjemløse? Er det forskjell på å få kull på rasekatter og huskatter? Bør ikke alle heller prøve å ta hånd om de som allerede eksisterer og er hjemløse, istedet for å sette enda fler til verden? For rasekatter er jo ikke mer "verdt" enn andre katter....

Enda en gang...vil ikke erte noen på meg eller fordømmme oppdrettere, men jeg lurer VIRLKELIG på det, liksom....  Det har jeg alltid gjort... Ren nysgjerrighet. :fnis[1]:

Attack`s

• Gjest
SV: Et spørsmål til alle oppdrettere...
« Svar #1 på: 26 April 2006, 00:26:25 »
Katter som ikke er avlskatter fra meg skal kastreres,være innekatter ev med kattegård/ute i sele/ute med eierene.
Skal dem i avl,skal det gjøres i henhold til NRR sine regler.

Oppdrett er en hobby,ikke en fabrikk....eller noen har sikkert kattefabrikk også,men ingen jeg kjenner ihvertfall.
Det er en seriøs hobby,vi vaksinerer,ID merker,tester sykdommer,mulige arvestoffer,blodtester (generellt hva som er for hvilken rase)
Jeg kan kun snakke for meg selv,og jeg er ikke oppdretter i dag for å bli rik og berømt....
Jeg gjør det av interesse for rasen,avle helse og gemytt og håper på bedre typer via stamtavle kombinasjoner....men nettopp i den rekke følgen.
For helse og gemytt kommer først.

Og vi selger kattene.
Det er masse utgifter i hobbyen (minus utstilling,for det er ikke en nødvendighet sånn sett i oppdrett,men kjekt for å lære mer av ekspertene (dommerene) )
Det koster masse å fostre opp bare 1 kattunge,vetrinærutgifter osv.

Rasekatt oppdrett er seriøst fordi det har et mål,og det er seriøst, mht til registrering,hva man kan bruke i avl,hva som ikke skal i avl (defekter)
En kan lære etterhvert de positive og negative i forfedrene.Har katten noe arvelige pluss eller minus ved seg.
Kommer der sykdommer inn i katteriet,så settes der karantene.

I det hele tatt har en et mål med hva en driver med.
Men joda,det er egoistisk,men det er jo egoistisk i det hele tatt å ha dyr.
(men jeg velger å være egoistisk,for jeg hadde ikke klart et liv uten :icon_redface:)

Når det gjelder de hjemløse,så er ikke de oppdretterenes feil,det er ene og alene de useriøse huskattavlerene (husk nå jeg mener ikke å skjære alle over en kam,fordi dem får et kull på huskatten sin)
Dem som ikke kastrerer kattene sine,hverken hann eller hunn,og er alikavel ikke interessert i avl.
Dem gir bort kattungene sine i øst og vest,slenger dem i veikanten,dumper dem i sjøen.
Eller dem som skaffer seg katter på feil grunnlag,en kattunge om sommeren og holder den som feriekatt,og stikker i fra.Er så klart ikke kastrert,så den igjen er med å produserer enda flere kattunger,som kanskje kommer i samme båt.
Så går det der i en ond sirkel.

Det er jo snakk om at det burde bli sånn at en tar et kurs for å bli oppdretter.
Dem som får huskattunger er jo hjertelig velkommen til å ha de noenlunde samme reglene som rasekattoppdretterene.Re gistrere dem i NRR,får lov å stille om en vil,det er lov å selge kattunger,ikke for å tjene seg rik,men for å ihvertfall ikke senke statusen.

Der er vanvittig mange useriøse katteeiere her hvor jeg bor.
Kastrering hva er det?Eller nei,herliland,det er jo bare en katt,kastrering er dyrt,da kakker jeg dem heller i hode,eller skyter dem om jeg ikke får gitt dem bort...så går det i rundvals der også.
Vaksiner og ellers dyrlege utgifter er forbehold fjøs dyra her oppe.Til en viss grad også hundene,for det er jo noe helt annet med en hund... :icon_mad:

Og til slutt,det skaper ikke konkurranse med de hjemløse,fordi hver enkelt katteeier velger selv om dem vil ha en rasekatt eller en huskatt.
Noen sier jo til og med,ja takk begge deler. :wink[1]:

Det er lavmålte Staten som burde sette inn noen nye regler for kattehold,kreve kastrering på hannkatter og hunnkatter,om ikke ble der bot osv osv.Dem som ville ha huskattkull burde gå samme veien som vi oppdrettere,gjennom NRR.
Bruke friske testede dyr i avl,så og så mange kull pr periode,vaksinere,helseattest,huskatt tavle osv.Så klart ikke selges før dem er 12 uker minimum.

Jeg skjønner ikke helt vitsen da,for hva er målet med å få huskatt kull,for dem som planlegger det?
Fordi katten vil det eller en selv?En forbedrer jo ikke huskattene likevel...annet enn at man kan garantere friske foreldre,ikke bærere av ev sykdommer.

Så skriver man til krampa tar helt av her :zblah: :fnis[1]:   

Bare min mening,og ikke rettet mot noen her som leser dette :icon_razz:

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 26 April 2006, 00:32:10 »
Det er i hvert fall en stor forskjell på huskatter og rasekatter, og det er at tilbud og etterspørsel er helt motsatt. Det finnes sikkert mange tusen flere huskatter enn det finnes gode hjem, men skal man ha en rasekatt må man ofte stå lenge på venteliste. Jeg mener heller ikke at rasekatter "tar hjem" i fra huskatter, fordi det er mange som ikke vil ha huskatt. Jeg har selv en huskatt og to rasekatter, men hadde det ikke eksistert rasekatter hadde jeg nok sagt stopp etter en katt.
« Siste redigering: 26 April 2006, 00:43:51 av Linda »

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 26 April 2006, 00:43:42 »
Takk for gode svar begge to! Som dere begge sikkert forstår så mener jeg ikke å være slem eller noe, men måtte bare spørre. Jeg har kanskje en urealistisk tankemåte, men jeg har liksom drømt om at all katteprodusering skal stoppe, slik at vi kan ta til oss alle de som ikke har noe hjem. Istedetfor å lage nye liksom. For hadde alle katter i verden vært kastrerte så måtte man jo ha tatt av det som allerede er der ute, nemlig de hjemløse :love: Men vi er jo egoister vi mennesker, så sånn er det jo ikke. Men en god drøm likevel :biggrin:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #4 på: 26 April 2006, 00:55:46 »
Her har jeg sittet i 30 minutter å skrevet et mega langt innlegg også ser jeg at Attacks allerede var før meg ute.
Skriver faktisk under på hennes innlegg og hos oss er det helse, helse, helse, gemytt, gemytt, gemytt og så type som kommer i den rekke følgen.
Med en rasekatt vet man gjerne hva man får, det vet man aldri med en såkalt huskatt.

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 26 April 2006, 01:09:34 »
Her har jeg sittet i 30 minutter å skrevet et mega langt innlegg også ser jeg at Attacks allerede var før meg ute.
Skriver faktisk under på hennes innlegg og hos oss er det helse, helse, helse, gemytt, gemytt, gemytt og så type som kommer i den rekke følgen.
Med en rasekatt vet man gjerne hva man får, det vet man aldri med en såkalt huskatt.

Er ikke det typisk? 40 linjer liksom :hihi[1]: Neida, jeg forstår dere godt, jeg. Man vet hva man får oftere med rasekatter enn huspuser... Enig der. Er nok mange som har hevet voksne katter på dør, fordi de ikke hadde forventet gemytt...

Men dere skjønner nok poenget mitt. Problemet mitt er at jeg kun har sånne drømmer som er umulig å oppfylle... :icon_biggrin: He, he! En himmel full av stjerner, blått hav så langt du ser o.s.v :biggrin:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #6 på: 26 April 2006, 07:28:55 »
Jeg forstår så udmærket dit spørgsmål og kan godt forstå dine synspunkter. Mig støder du bestemt ikke ved at stille dine spørgsmål, tværtimod :icon_smile:

Selv om Attack`s har skrevet et supergodt svar, som jeg til enhver tid vil skrive under på,  :icon_wink: vil  jeg nu alligevel gerne give mit besyv med.

Her i Danmark er det, som jeg også tror det er i Norge (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) ganske normalt, at have sine huskatte til at gå frit. Desværre vil jeg så lige tilføje. For disse katte er ofre for trafikdrab, skøre mennesker med jagtgeværer og andre uhyrligheder der kan skade kattene.De er naturligvis også udsat for en masse sygdomme.
Det er samtidigt faktisk ulovligt at have sine dyr gående frit uden for ens matrikel (ejendom) så det er lidt af et paradoks.
Vores internater er overfyldte med huskatte og killinger og især i forår-sommerperioden er det virkeligt slemt. Vi har vilde katte, som lever en kummerlig tilværelse i udhuse, garager, lossepladser osv.De overlever alene på søde menneskers velvillige fodring.
Jeg elsker huskatte og synes helt bestemt, at de har deres berretigelse, men hvor ville jeg ønske, at de der ejer fertile huskatte og som gerne vil have killinger på dem også tager deres ansvar alvorligt. Det eneste de faktisk skulle gøre, var at neutralisere killingerne, vaccinere dem og sælge dem lidt dyrere og huskattens status ville være væsentligt højere. Ment på den måde, at salget til "romantikere" ville mindskes. Romantikere definerer jeg som de mennesker der i et anfald af forelskelse i en lille killing, skynder sig at købe den og glemmer at der følger forpligtelser med og at killingen bliver voksen.

Med hensyn til racekatte, ja så kan det vel betragtes som en "sport" eller hobby.
Jeg opdrætter i første omgang for at få gode katte til mig selv. Jeg sælger "overskudet". Det lyder voldsomt, men når jeg bruger tid og penge på at finde den helt rigtige hunkat, som jeg sætter sammen med en hankat jeg også har specielt udvalgt, ja så er det fordi jeg håber på, at der ud af parringen skulle komme "det smukkeste" :biggrin: Nu har jeg jo Birma og man kan være helt sikker på, at hvis den er utroligt smuk og helt den rigtige type, så har den ikke hvide sokker og/eller slet ingen kiler. Har den sokker og kiler, har den for store ører og en elendig øjenfarve :icon_biggrin:, så det er sørme svært.
Mine killinger bliver allesammen neutraliseret inden de flytter hjemmefra, også de udstillingsegnede. På den måde sikrer jeg også at killingen ikke misbruges som avlsdyr.
Selvfølgelig sælger jeg af og til avlsdyr, men kun til de der har sat sig ind i racen, genetik osv og jeg sælger ALDRIG til nogen der mener katte skal gå frit.

Jeg er med i en lille gruppe, der her i DK forsøger at højne kattens og især huskattens anseelse og det gør vi med oplysningsarbejde prøv at kigge på denne hjemmeside www.kattehandel.dk

MVH Lone

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 26 April 2006, 10:52:19 »
Den linken du la til er så¨bra, Khin-Mya.Har linket den til min hjemmeside for noen uker siden :icon_smile: