Skrevet av Emne: Mulig smittefare?  (Lest 836 ganger)

Sissel

• Gjest
Mulig smittefare?
« på: 01 Juni 2005, 15:12:44 »
Hei!

Jeg har et lite problem...

For en tid tilbake var jeg uheldig å miste en katt. Hun ble lam og døde. Siden hun var lam hadde jeg henne i et bur fra Royal Canin som jeg har kjøpt hos Tropehagen Zoo. Buret er av stoff og blir holdt oppe av myke stenger. Det er på størrelse med et dobbelt utstillingsbur.

Katten døde i dette buret også. Hun ble ikke obdusert, men dyrlegen mente at det dreide seg om en blodpropp, og at det dermed ikke var noe smittsomt. Har heller ikke hatt noen sykdom på de andre kattene mine.

De stengene som holder buret oppe går ikke an til å ta ut, men jeg klarte likevel å få rulla det sammen og vaska det på 40 grader i maskinen. Nå har jeg lagt det i en søppelsekk i gryseren, og tenkte at det kunne ligge der noen dager. Jeg har lyst til å bruke det når kattungene kommer. Da er det nesten ett år siden katten døde.

Mitt spørsmål er da: er det trygt å bruke buret etter at jeg har tatt de forholdsreglene jeg har tatt? I tilfelle det var noe smittsomt likevel? Noe mer jeg kan/bør gjøre før jeg bruker det?

Sissel

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Mulig smittefare?
« Svar #1 på: 01 Juni 2005, 15:58:56 »
Jeg er ingen ekspert, men slike ting som blodpropp, er ikke smittsomt. Dyr (og mennesker) som får det, spiser ofte feil, og/eller mosjonerer lite, så siden katten din var lam, var nok mosjonen grunnen..
Venninnen min, mistet kaninen min i bakken for noen år siden, den ble også lam, men bare i bakbena.. Den døde etter kort tid..

Sissel

• Gjest
Mulig smittefare?
« Svar #2 på: 01 Juni 2005, 16:22:04 »
Hei!

Jeg vet selvfølgelig at blodpropp ikke er smittsomt, men i tilfelle det var noe annet hun døde av (hun ble ikke obdusert) vil jeg prøve å minske muligheten for eventuell smitte mest mulig. See?  :wink2:

Sissel

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Mulig smittefare?
« Svar #3 på: 01 Juni 2005, 16:39:37 »
AAAAHHHH.... Skjønner :idea:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Mulig smittefare?
« Svar #4 på: 01 Juni 2005, 22:10:57 »
om du vil være på den sikre siden....dra på Felleskjøpet og kjøp en liten "pose" med Virkon S, supert til desifisere.....
Blandes ut i vann og sprut+vask buret godt....så blir det ihvertfall helt smittefritt :hilse:

Sissel

• Gjest
Mulig smittefare?
« Svar #5 på: 01 Juni 2005, 22:24:48 »
Takk, will do  :thumbsup:

Sissel

Utlogget Anne Gro

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • http://www.agber.com
Mulig smittefare?
« Svar #6 på: 01 Juni 2005, 22:37:08 »
Sissel, jeg tror du kan være ganske trygg. Du hadde jo både Ninja og Elaine da Mina døde, og hadde det vært noe smittsomt så ville vel smitten sittet over alt hvor Mia var, ikke bare i det buret? Og de andre kattene har jo ikke blitt syke, så det ville jeg ikke tenkt på i det hele tatt.
Anne Gro

Sissel

• Gjest
Mulig smittefare?
« Svar #7 på: 01 Juni 2005, 23:05:18 »
Hei Anne Gro!

Det er godt å høre deg si det. Jeg vet jo at jeg er litt over hysterisk, men huff - vil ikke oppleve det der igjen. Og særlig ikke med søte små  :cry:

Sissel