Skrevet av Emne: Hvordan lære kattunger å gå på do i kattedoen?  (Lest 1652 ganger)

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • amahel
Hvordan lære kattunger å gå på do i kattedoen?
« på: 24 April 2006, 12:20:32 »
Jeg har nå 4 kattunger som ikke vil tisse i kattedoen, de bare leker i den, og det hender at de sovner inni der også. Moren vil heller ikke gå på do i kassen, hu går bara ute. Så hvordan kan jeg lære disse barna hvor de skal tisse, siden moren deres ikke kan det.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
SV: Hvordan lære kattunger å gå på do i kattedoen?
« Svar #1 på: 24 April 2006, 12:33:19 »
har absolutt 0 erfaring her, pusen min kunne det da eg fekk han.
men eg vil jo tro at om du ser at kattungen tisse kor som helst, så er det berre å ta han kjappt og forsiktig inn i kattedoen mens han held på? Igjen og igjen? Eg trur at den til slutt kjem til å skjønne det...

hm...

Dere som har erfaringe med det? Kva er beste måten?
heike

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #2 på: 24 April 2006, 12:44:48 »
Hei Heike, jo det er jo no sånn jeg ser for meg at jeg må gjør og da, men eg bare tenkte siden de bruker doen til å leke i å sove i, så ville det vær vanskeligere? :icon_question: Må jo bare prøve da, så ser me jo det.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24 April 2006, 12:51:40 »
som sagt, eg har absolutt 0 erfaring.
men eg gjetter at det blir enklare med ein gong du har fått tisselukt inn i kassen.?

(håper du får bedre svar av dei andre...)

Heike

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #4 på: 24 April 2006, 12:53:26 »
Jo men takk likevel, d var ikke så dumt d du sa der.  :neie:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #5 på: 24 April 2006, 12:58:40 »
Jeg har heller ikke store erfaringen, men da Doffen kom i huset her hadde jeg da 4 voksne katter som ikke ville visa denne dumme ufordragelige kattungen hva han skulle gjøre.

Så jeg gjorde så godt jeg kunne, men å rose da han gikk oppi. Var kjapp med å ta han hvis jeg så anntydninger til at han skulle på do noen andre steder. Brukte hans labb å grave over og lage hull til å tisse i, da han var i kassen.

Og han ble reislig og det har gått bra hele tiden. Men jeg hadde som sakt en liten lav do til han da Doffen var bare bayby.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 24 April 2006, 13:17:48 »
Gjør det til en rutine at du setter kattungen i toalettet etter et godt måltid... La katten bare være der til den kommer ut igjen. Sett den også i toalettet etter den har sovet.
Hvis den gjør fra seg på gulvet, så bare plukk opp avføringen, og legg den tilbake i dokassen. Sett deretter kattungen i toalettet også, slik at den kjenner lukta... kanskje til og med den vil prøve å grave over den..

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 24 April 2006, 14:03:03 »
Kan en på et eller annet vis tvinge kattemora inne til hun gjør et uhell?
På et lite teppe,en dam på gulvet hva som helst?
For så å legge teppet i dokassen slik at det lukter tiss i kassen,eller gni noe av sanden ev på i dammen?Høres ekkelt ut I know,men desperate råd.
Eller har kattemoren et fast tisseted  ute,hvor en kan ta med ev litt mold inn i kassen der hun har vært på do?

En annen mulighet er å ha masser av små doer rundt om i et rom,for før eller siden vil dem gå på do.
Kattene har det jo i seg,grave over for å skjule,og ikke minst for å være renslige.

Hvor gamle er nå disse nøstene dine igjen?
For jeg sammenligner kattunger litt med små unger som skal bli tørre og rene.
Uten veiledning tar det lenger tid,men før eller siden skjønner dem hva dem skal.

Mamma til Kiss tisset jo litt i kattungekassen og småkjeftet og sa hva dem skulle.
Men jeg har hatt kattunge som ble renslig fra dag 1,3 uker gammel, og andre igjen som ble renslige nesten 7 uker.

Kattungene bør bare være på et rom til dem er blitt renslige ihvertfall.

Da Felix var knappe året fostret han opp 2 4 uker gamle huspuser her hos meg.Han gav dem stell og kjærlighet (han er hannkatt)
Men han tisset ikke oppi doen demmes,for dem ble for liten og ubehagelig syns han.
Dem lærte det for det om.

Men hvor har kattemor og ungene vært de første leveukene da?
For da var hun vel inne døgnet rundt å passet på de små?
Eller satt du henne på pillen så hun ikke skulle få løpetid rett etter fødsel igjen?

Så mitt beste råd er å ha nok tålmodighet,det kommer etterhvert.

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 24 April 2006, 14:04:07 »
Gjør det til en rutine at du setter kattungen i toalettet etter et godt måltid... La katten bare være der til den kommer ut igjen. Sett den også i toalettet etter den har sovet.
Hvis den gjør fra seg på gulvet, så bare plukk opp avføringen, og legg den tilbake i dokassen. Sett deretter kattungen i toalettet også, slik at den kjenner lukta... kanskje til og med den vil prøve å grave over den..

Kjempegode råd. :icon_smile:
Tenkte ikke på at dem gjorde fra seg på gulvet :icon_biggrin: :humre:

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #9 på: 24 April 2006, 14:18:23 »
Har gjort det sånn at når ungene var små og begynte å gå litt rundt hatt litt begrenset plass til dem en periode så de ikke har hele huset å tisse i liksom, de er jo som små unger når de må så må du med en gang ;D.  Sett dem i kassen når de har sovet og spist. Har satt kassen dems i nærheten av soveplassen så de nesten snubler over den når de har sovet hehe. Ettersom man ser det går bra utvider man plassen dems. Selv om mamma ikke har tisset i kassen så skjønner de små etterhvert instinktivt hva den er til. I begynnelsen spiser de sanda og ofte leker og sover der som du skriver. Men når de begynner å spise fast føde vil ikke mamma pus lenger vaske de når de har avføring. Pass bare på at man ikke bruker klumpesand til de små det kan være farlig.

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 24 April 2006, 14:44:21 »
Bare hyggelig! Det har alltid funket hos oss iallefall! :icon_smile:

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #11 på: 24 April 2006, 14:55:51 »
Disse nøstene er nå i dag 5 uker gamle. De to første ukene bodde de ikke hos meg. Men mammepusen har ikke brukt kattedo siden hun var 6 mndr gammel. Her hos meg så er det bare rett ut på do under en busk, å rett inn igjen. har ikke vært ute mer enn 5 min av gangen siden hun fikk bebiser.
De små har nettopp begynt å spise selv, så da kommer det vel snart noe avføring på gulvet en plass. Da skal jeg sørge for å legge den i doen med en gang. Og jeg skal plassere dem der etter måltid å etter de har sove, så får vi se hva e gjør. Håper de finner ut av det snart. :x-fingre[1]:

Takk til alle for tips og råd!!   :neie:

Nå har jeg ikke så stor leilighet her, og det er ingen store nok rom til at jeg vil stenge dem inne noen plass, men det ser ut til at de går å tisser samme stedet. har bare sett to plasser det har vært vått. Under kommoden i stua, og på ei madrass de har hatt på soverommet mitt der de også har sovet litt, når de ikke sover i reiseburet eller doen.

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #12 på: 24 April 2006, 14:59:43 »
Jippi!! mens jeg skrev forrige inlegget her har noen hvertfall tisset i sandenn  :jippi[1]:
Jeg puttet dem inni etter de hadde sovet og spist litt, og når jeg nå kikket oppi var det våte flekker i sanden.
Kanskje de lærer snart da?
Det funket hvertfall å sette dem inni etter mat og søvn. Skal fortsette med d. :icon_smile:

Takk alle sammen :icon_smile_pray:

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 24 April 2006, 15:32:52 »
Har katten først skjønt greia, så tror jeg neppe de har så mange uhell igjen :icon_smile: Husk at katter er svært renslige, og vil helst bare gjøre fra seg ett sted i huset, slik at det er samlet på en og samme plass! Akkurat som vi! He, he! Husk bare å ikke ha kattedoen for nærme maten. Ingen liker å skite i nærheten av maten sin :icon_smile: :icon_mrgreen:
Bare vær konsekvent, så ordner dette seg in no time! ;D

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #14 på: 24 April 2006, 17:43:40 »
Ja det er rigtigt godt at sætte killingen på bakken, når den har spist og sovet.

Et andet godt råd er;
Når du har sat killingen på bakken, så stryg med en finger fast, men blidt fra nakken til numsen, så killingen sætter sig ned. Da fatter de fleste killinger hvad det drjer sig om :biggrin:
MVH Lone

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #15 på: 24 April 2006, 19:24:10 »
 :biggrin:

Damrongs

• Gjest
« Svar #16 på: 24 April 2006, 19:53:33 »
Det jeg gjør når kattungene nærmer seg 4 uker å vil gå ut av kasse.
jeg setter ei lav dokasse  rett foran  kassen de ligger i ,så det førstede ser er do.Å vipps dette er noe spennede da gjerne med litt tisse lukt fra ei voksen kasse.De lukter rundt piper og setter seg ned og kravser  og tisser.Dette har ikke slått feil hos meg på ti år.Så dette kommer jeg til og forstette med ,har til gode å tørke opp kattunge tiss fra gulvet.
Men en må følge med

Brit

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #17 på: 24 April 2006, 19:57:14 »
Jo det høres fornuftig ut det, men jeg har ikke en voksen katt som tisser i kasse, hun nekter. Går som sagt ute.

Damrongs

• Gjest
« Svar #18 på: 24 April 2006, 20:26:22 »
Da må du bare vente å se om de små gjør noe ,la den stå foran kassen så må de både gå ut og inn via den .
Men husk IKKE klumpesand.
da de små har lett for å spise noe av sanden  og da vil dette bli som sement i magen /tarmene på dem.
Her er eneste løsning Friskis kattesand.Jeg mistet en kattunge på grunn av tankeløs het med klumpesand .

Veterinær sa ikke klumpesand til kattunger

Brit

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #19 på: 24 April 2006, 20:32:05 »
Jeg har x-tra kattesand fra Coop Prix, det står at den ikke klumper seg på sekken, så jeg regner med at den er grei da.