Skrevet av Emne: oppkast av tørrfor  (Lest 1823 ganger)

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 54
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • våre puser
oppkast av tørrfor
« på: 24 April 2006, 09:22:24 »
Min ene siameser gutt kaster opp av tørrfor.Han hadde en mage/tarminfeksjon rett før han kom hit til oss. Før det (hos oppdretter) spiste han tørrfor som bare det. Spiser han kylling/tunfisk/ris etc går det bra. Han er helt frisk og rask,dyrlegen sier det ikke er noe galt med han. Men altså uansett hvilket tørrfor jeg prøver (har prøvd alle nå) så kommer det opp igjen etter kort tid,ikke sånn vanlig oppkast men som når vi mennesker ikke klarer å holde oss :(
Har noen opplevd noe lignende eller har noen råd?  Jeg synes jo så synd på han :love:

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: oppkast av tørrfor
« Svar #1 på: 24 April 2006, 09:37:07 »
Vår ene aby gjør også dette, men det er gjerne med en gang jeg fyller på skålene. Han spiser nemlig for fort og dermed kaster han det opp igjen med en gang.
Men han går å spiser igjen med en gang og da holder han på maten.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 24 April 2006, 09:40:50 »
Spiser han for raskt?
Har du prøvd fortyper med store biter i?
Feks dyrlege foret fra Hills,er det T/D er det det heter?
Cat exclusive har ganske store biter,MCO foret fra RC eller Siamese foret fra RC.

Om ikke prøve å gi han boksemat blandet tørrfor,eller kun boksemat en periode å se om det hjelper.

Stakkars pusen :icon_sad:

Jeg las i en kattebok en gang av katter som lett kaster opp kan ha noe galt med lukkemuskelen i halsen.Altså da må en operasjon til.
Da jeg las det  fikk jeg panikk,men årsaken her var matsluking.

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #3 på: 24 April 2006, 09:46:50 »
Tusen takk for svar
Jeg vet ikke om det er derfor med vår pus selvom han spiser veldig raskt(noen ganger spiser han så fort at maten faktisk detter ut igjen) oppdretteren ga han kallenavnet piraya med god grunn :icon_lol: jeg har prøvd å blande tørrfor med våtfor/bløte opp tørrforet men nei..
Hills har jeg ikke prøvd. Kanskje det er en blanding av litt ømfintelige slimhinner og at han spiser raskt. jeg har faktisk tenkt det med lukkemuskel. det er jo vrient å fordele maten med flere katter også..han snikspiser jo tørrfor og å gi alle kylling hver dag blir jo litt for dyrt i lengden

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 24 April 2006, 09:51:14 »
Men siamesere er gjenerellt eksperter på matsluking.
Et par av mine er sånn her,dem tømmer ikke skålene,men hiver innpå når dem spiser.

Håper det kun er litt bedre bordskikk som skal til :fnis[1]: :x-fingre[1]:

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #5 på: 24 April 2006, 09:56:23 »
 :biggrin: Å lære han Jöbacken min bordskikk tror jeg blir en umulig oppgave..han er RÅ,dytter vekk de andre og skal ha all maten for seg selv.Knurrer som besatt. jeg skal prøve å få tak i Hills,har lest mye fint om det foret. RC er det ingen av mine som liker,heller ikke iams
(kresne katter altså) :fnis[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #6 på: 24 April 2006, 12:29:26 »
Jeg bruker iallefall Hill's her. Knall fôr. Har en liten siamesergutt som er totalt matvrak, men har ingen problemer med at han kaster opp. Hill's Oral Care f.eks har også litt store biter som du kan prøve. Eller det andre som ble nevnt som sikkert er i Prescription Diet serien.

Han fikk velge mellom en skål RC og Hill's - og han rørte ikke RC etter at han kom i hus her.  :fnis[1]:

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #7 på: 24 April 2006, 13:21:49 »
Er det kun dyrlege som selger Hills? har ikke funnet det i noen av dyrebutikkene i nærmiljøet iallefall

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 24 April 2006, 13:23:43 »
Det varierer veldig. Her oppe er det bare dyrlegene, men de selger jo "vanlig" Hill's også da i tilegg til det bare vet'en har lov å selge. Men det finnes i dyrebutikker også. Da Sience Plan og Nature's Best. Hvertfall sørpå er det mange dyrebutikker som har det.

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #9 på: 24 April 2006, 13:26:18 »
Takk,ja da får jeg luske litt rundt..en av butikkene må jo ha det :icon_smile:

Aino

• Gjest
« Svar #10 på: 24 April 2006, 13:29:12 »
Men siamesere er gjenerellt eksperter på matsluking.
Et par av mine er sånn her,dem tømmer ikke skålene,men hiver innpå når dem spiser.

Håper det kun er litt bedre bordskikk som skal til :fnis[1]: :x-fingre[1]:

Er veldig enig i Veena her. Siamesere er noe glupske rare dyr... :hihi[1]:

Men jeg opplever også at mine katter heller ikke tåler boksmat, derfor går boksmaten her i huset under navnet søppel på boks  :biggrin:

Men prøv tannforet til Roal Cannin, det er de nødt til å tygge å ta det med ro med. For her er bitene store som bare det...
Mine liker det og kaster lite opp. Også gir jeg heller ikke boksemat. Helt unødvendig!
Av og til får dem tunfisk i vann eller at jeg koker litt fisk eller kylling til dem.
« Siste redigering: 24 April 2006, 13:32:07 av Himmeltindens »

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #11 på: 24 April 2006, 13:34:58 »
Er veldig enig i Veena her. Siamesere er noe glupske rare dyr... :hihi[1]:

Men jeg opplever også at mine katter heller ikke tåler boksmat, derfor går boksmaten her i huset under navnet søppel på boks  :biggrin:

Men prøv tannforet til Roal Cannin, det er de nødt til å tygge å ta det med ro med. For her er bitene store som bare det...
Mine liker det og kaster lite opp. Også gir jeg heller ikke boksemat. Helt unødvendig!
Av og til får dem tunfisk i vann eller at jeg koker litt fisk eller kylling til dem.
Sitat

Hender det at de kaster opp av boksemat? Da er nok kanskje min pus rett og slett for glupsk.Det høres sånn ut.