Jeg håber det går an at skrive dette indlæg og at jeg ikke gør nogen ondt ved at skrive dette.
Men det ligger mig meget på sinde, at få forklaret/opklaret spørgsmål om FIP, da jeg kan se/læse så mange misforståelser i den lukkede tråd.
Er det ikke i orden, håber jeg moderatoren tilgiver mig og skynder sig at slette dette indlæg.
Først en rettelse, det er dr.vet Leslie Lyons vi indsender DNA til. Det gør vi fordi, man ved at 50% af svaret på hvorfor Corona muterer er genetisk.
Jeg kan se, at nogen tror de har fået vaccineret sin kat mod FIP. Jeg er ked af at sige det, men der findes INGEN vaccine mod FIP, der findes ingen test og der findes ingen kur.
Nogle medicinal-industrier(tror de er tyske) påstår at have fundet en vaccine, men det er ganske simpelt ikke rigtigt.
Jeg kan også se, at nogen mener FIP smitter. Det gør det IKKE. Det er Corona der smitter og den virus er i sig selv ganske ufarlig. At have Corona i sit katteri er ikke ens betydende med, at man så har katte der vælter om og dør af FIP.
At gå i karantæne, fordi man har solgt en killing, der efterfølgende er død af FIP, er meget voldsomt og helt unyttigt. De regler der er fastsat er både gammeldags og håbløse.
Corona findes i alle katte (det er meget få % der ikke har virus) helt små killinger udskiller en frygtelig masse corona i deres afføring.
Jeg kender til opdrættere der har standset en hunkats karriere som avlsdyr, da nogle af hendes killinger døde af FIP. Også dette er halsløs gerning, idet det er påvist, at jo ældre katten bliver, des mindre Corona udskiller den.
Her er lige et par tips til når man opdrætter killinger, i forsøg på at mindske risikoen så meget som muligt.
- Lad killingerne die så længe som muligt hos hunkatten, før du begynder at give vådfoder
- Lav en separat tissebakke til killingerne og sørg for de ikke kan komme i de voksnes og at de voksne ikke kan komme i deres.Her i huset har vi sat en plastikkasse oven i en lille tissebakke. Vi har lavet et hul der er lige stor nok til killingerne at komme ind af
- sørg for at killingernes omgivelser er rene (ikke sterile*)
- lad killingerne blive neutraliseret inden de rejser hjemmefra, samt fuldt vaccineret, det mindsker stressniveauet
Ind til videre er der ikke så meget andet vi kan gøre for vores killinger.
Mit største ønske......
Jeg ønsker mig, at dyrlæger verden over, vil opsøge viden om FIP, så de ikke gang på gang fejl-informerer, fejl-behandler.
Det er så let, så let. Det eneste de skal gøre er at enten tage kontakt til Susan Little, læse hendes hjemmeside eller tage kontakt til Tim Gryffin-Jones, som også er en stor kapacitet inden for området.
* jeg skrev ikke sterile omgivelser. Prøv at forestille dig at din killing lever helt sterilt og pludselig skal den som 12 uger gammel møde verden uden for sit sterile område. Den bliver smaddersyg og SÅ udvikler den måske FIP