Skrevet av Emne: FIP , Jeg tror pusen min har denne sykdommen  (Lest 8944 ganger)

Ragdol

• Gjest
FIP , Jeg tror pusen min har denne sykdommen
« på: 22 April 2006, 12:59:16 »
"Jeg tror jeg har funnet fram til en sykdom som pusen min har... symptomene stemmer overens ihvertfall . men jeg vet ikke helt hvor bukspytskjertelen ligger, men hvis den ligger i lungene/hjertet. ( vel har hørt at det ligger i magen da) men allikavel.. disse symptomene har pusen.
Pusen min har spesielt ikke hatt mat lyst på  ca. en mnd nå. Den har luktet på all de forskjellige matene jeg har gitt den, men har ikke likt.( Tro meg jeg har kjøpt inn av all tørfor og bløtfor som finnes og av prøver)  men den har luktet på den og bare gått sin vei og nektet å spise."

Og da har den gått ned i vekt, og mistet masse pels. og plutselig i løpet av en dag var den helt dehydret og massen/vannet i musklene forsvunnet og den fikk vanskeligheter med å puste. Spesielt det  å male fikk han ikke til som han pleier å gjør når jeg nærmer meg han.

FIP
Smittsom bukhinnebetennelse (FIP) er en alvorlig virussykdom, som i de fleste tilfeller har en dødelig utgang. Symptomer på smittsom bukhinnebetennelse er ikke-spesifikke. Det kan forekomme gradvis vekttap, nedsatt appetitt, sløvhet og nedstemthet. Det kan komme væske i bukhulen slik at katten får en meget utspilt buk. Det kan også være væske i brysthulen, som gir problemer med pustingen.

Ved mistanke om smittsom bukhinnebetennelse tar veterinæren en blodprøve for å måle antistoff mot virus. Blodprøven blir sammenlignet med andre tester, som for eksempel en måling av blodprosenten og med kattens symptomer, slik at diagnosen kan stilles med rimelig sikkerhet. Hvis katten både har blodmangel, et høyt innhold av proteinstoffet globulin, et høyt innhold at antistoff i blodet og væske i bukhulen, er diagnosen meget sikker.

Det er ikke mulig å helbrede kattersom har smittsom bukhinnebetennelse i utbrudd. Tilstanden til katten vil gradvis forverres, og levetiden vil være kort. Smittsom bukhinnebetennelse forårsakes av et såkalt coronavirus som gir diaré. Smitten overføres mellom katter, fordi virus utskilles gjennom avføring og spytt.

Katter med et sterkt immunforsvar vil være i stand til at bekjempe virus og dermed sykdommen. Noen katter er ikke i stand til at bekjempe viruset helt. Sykdommen kommer ikke i utbrudd, men ligger og lurer. Hvis der senere oppstår en svekkelse av immunforsvaret, kan sykdommen dukke frem til overflaten og bli skjebnesvanger for katten. Alle katter er mottagelige for sykdommen, men smittsom bukhinnebetennelse ses først og fremst hos katter mellom 3 måneder og 3 år.

Smittsom bukhinnebetennelse forekommer spesielt der hvor mange katter er samlet. Det skyldes en større risiko for virusutskillelse og smitte, og ikke minst et høyere stressnivå hos kattene. Jo høyere kattenes stressnivå er, desto mer svekkes deres immunforsvar slik at de blir mer mottagelige for sykdom.

Risikoen for smittsombukhinnebetennel se med en enkelt kat i huset er anslått å være 1:5000.

OK spørsmålet mitt er, er det noen der ute som har hatt slik sykdom, og hvilken behandling har dere gitt katten deres? hjalp det?
Nå går pusen min på antibiotika "Jeg tror jeg har funnet fram til en sykdom som pusen min har... symptomene stemmer overens ihvertfall . men jeg vet ikke helt hvor bukspytskjertelen ligger, men hvis den ligger i lungene/hjertet. ( vel har hørt at det ligger i magen da) men allikavel.. disse symptomene har pusen.

Pusen min har spesielt ikke hatt mat lyst på  ca. en mnd nå. Den har luktet på all de forskjellige matene jeg har gitt den, men har ikke likt. Tror den har mistet luktesansen sin og nekter den å spise( Tro meg jeg har kjøpt inn av all tørfor og bløtfor som finnes og av prøver)  men den har luktet på den og bare gått sin vei og nektet å spise." )

Jeg er så langt ikke imponert over veterinærene jeg har vært ikontak med.
Dem har tatt diverse tester for å utelukke diverste sykdommer, istedenfor å se an symptomene pusen har og komme fram til en diagnose.

Et større bilde kan ses ved å klikke her.
http://comtruss.googlepages.com/rontgen.JPG
bilde av røntgen

Nova

• Gjest
SV: FIP , Jeg tror pusen min har denne sykdommen
« Svar #1 på: 22 April 2006, 13:06:22 »
Bukspyttkjertelen ligger i magen, i nær tilknytning til leveren... :)

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 22 April 2006, 13:06:56 »
Hvorfor i alle dager ikke gå til en klinikk som kan ta en masse tester?
Bajas ble testet for alt av smittsomme til ikke smittsomme saker,til verdiene av alt av funksjoner invendig.
Om katten har FIP,det kan enkelt påvises med en enkel test.

Men har du sjekket tennene hans?
Man antar at min katt hadde en infeksjon i kroppen som gikk over i blodbanen grunnet Gingivitt,og da den kom inn i blodbanan så tæret det kroppen i stykker.
Mistet matlyst,mistet vekt og kroppsmassen.

En må ikke gå å gjette seg til om det kan være FIP,da må en teste for det.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 22 April 2006, 13:17:03 »
Har du prøvd Stavanger Dyreklinikk slik jeg anbefalte??

http://www.smaadyrklinikken.no/

(Disse tar de prøvene du måtte ønske, og har erfarne veterinærer og det utstyret som trengs!)
Det er verdt forsøket hvis du ikke har vært der!
Tror også at de har døgnvakt.

Det tas prøver av katten (Test for Coronavirus) som sendes til Tyskland. Har pusen dette viruset i seg, kan det utvikle seg til FIP, ved f.eks stress og andre faktorer
Det er to typer FIP. Våt FIP og tørr FIP.
Våt FIP er dødelig og Tørr FIP kan katten til et visst punkt leve med.
Tegn på våt FIP er bla. forstørret buk, som kommer av væskeansamling i buk og indre organer.
Sa dyrlegen noe om dette??

Jeg trodde nemlig min huskatt hadde utviklet FIP, og jeg var til dyrlegen x antall  ganger og tok en del prøver.
Heldigvis var prøvene negative.

Det er bedre å gå til dyrlegen en gang for mye enn for lite. Det er uansett noe alvorlig galt med pusen din, og jeg synes det er uansvarlig av veterinæren din å sende katten hjem uten å undersøke nærmere. Jeg synes også at det er rart ikke veterinæren har sjekket ut / nevnt dette om FIP.
Hvis du leter i tidligere tråder, vil du finne mange gode linker som forteller mer spesifikt om FIP enn det som står her.

Har du dårlig råd, anbefaler jeg deg å låne penger av noen.
Det er kattens liv det gjelder, og jeg ville iallefall gjort det jeg kunne for å redde ham.

Har du ikke forsikring på ham, ville jeg snarest mulig forsikre ham i Agria med optimal forsikring. Det koster kr. 500 i året, (og det er ikke mer enn et par flasker med rødvin og litt helgeknask koster!)
Da kan du få dekket inntil kr. 45000 i veterinær og operasjonskostnader. (Har ikke de eksakte tallene her nå, men det finnes også i tidligere tråder)

Jeg skal lete litt rundt og se om jeg finner noen linker til deg.

http://home.online.no/~gpaag/vikingkatten/fip.htm

http://www.dyrlegenett.no/FIP.htm

http://www.birmanett.no/virussykdommer/fip2.html

http://www.peteducation.com/article....&articleid=212

Lykke til!
PS. vil gjerne vite hvordan det går! :icon_sad:

« Siste redigering: 22 April 2006, 13:28:49 av Siljepilje »

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 April 2006, 14:14:05 »
Får man vaksine mot FIP??
Litt grønn på sånne omeråder :icon_rolleyes:

« Siste redigering: 22 April 2006, 14:47:59 av (N) Attack's »

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 22 April 2006, 14:48:15 »

Er ikke så inn i FIP egentlig,men tror dem har vaksine i England mot det... :icon_question:
Men om den hjelper det er en annen spekulasjon....

Kan leses litt om FIP her:

http://www.offbeat-cats.com/feature_fipoline_n.html

http://www.offbeat-cats.com/feature_fiphoved_n.html

http://www.offbeat-cats.com/feature_fipvets_n.html

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22 April 2006, 14:59:53 »
Har ikke katten din spist på en MÅNED????? Det går vel ikke an? Du må gjøre noe snart, før det går riktig så galt, rart det ikke har gått galt allerede!! Kom deg til en dyreklinikk som tar prøver av katten, og det litt kvikt! Hadde dette vært meg så hadde det vært gjort for lenge siden! At katten ikke spiser er et godt og synlig tegn på at han ikke har det bra, og når han ikke spiser så tærer det jo på det han har av fettlager! Sa dyrlegen noe om at han kunne ha noe sittende fast i tarmen? Såg dere det på røntgen bildene?

Hvis du ikke vil miste katten din ragdol, så må du finne deg en dyrlege som kan ta prøver av katten og finne ut hva som feiler han, og gi han den behandlingen som han trenger.

Sissel

• Gjest
« Svar #7 på: 22 April 2006, 16:52:11 »
Hei!

Hvis katten din har FIP, så er den veldig alvorlig syk, og kommer til å dø. Det finnes ingen behandling.

Det finnes to typer, våt FIP og tørr FIP. Begge er vanskelig å diagnostisere. Det er ikke en enkel prøve man kan ta for å finne ut om katten har FIP, oftest kan ikke FIP påvises før ved obduksjon. Det du kan gjøre, er å ta en prøve for å se hvor høyt titernivå katten har mot coronavirus. Dette kan gi deg en pekepinn. Katter som utvikler FIP bruker å være under to år, gjerne yngre.
Hvis den har våt FIP vil buken bli fylt med en gulaktig væske. Det kan dyrlegen ta prøver av å sjekke. Tørr FIP er enda vanskeligere å diagnostisere.

Det finnes vaksiner mot FIP, men det er masse kritikk mot den. Spørsmålet er om den er effektiv nok. Hvis man skal vaksinere mot FIP må katten på forhånd ikke være smittet av coronaviruset, og det er vanskelig å finne et virkelig coronafritt katteri i Norge i dag...

Håper du finner ut hva som feiler katten din!
Sissel

ellenh

• Gjest
« Svar #8 på: 22 April 2006, 16:59:10 »
Det er ingen grunn til å vente å se lengre. Nå må du snart gjøre noe, katten din er jo absolutt ikke frisk!

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #9 på: 22 April 2006, 17:48:05 »
Først og fremmest.

Der findes INGEN test der kan påvise FIP, intet laboratorie kan påvise FIP. Der findes INGEN vaccine, heller ikke i England og FIP i udbrud smitter IKKE.

Når så lige det er sat på plads, kommer her lige et kort resume over hvad der i dag egentlig vides om FIP.

90-95% af alle katterier/husholdninger med katte har Coronavirus. Dette virus er i sig selv ganske ufarligt og kan resultere i et ganske almindeligt maveonde.
FIP kommer af Corona der muterer. Corona muterer på samme vis som AIDS-virus, altså ganske uforudsigeligt og derfor har det endnu ikke været muligt at udvikle en vaccine. Årsagen til at Corona begynder at mutere, kan være mange ting som ; stress,en betændelsestilstand, maveonde, operation ja man kan forestille sig næsten alt.
FIP i udbrud ses fortrinsvis hos unge dyr op til 1 1/2 år og hos gamle dyr.
FIP kan også udvikle sig som en sekundær sygdom, f.eks i forbindelse med kræft.
Katte der udvikler et sundt og stærkt imumforsvar, er ikke i højrisikozonen for at uvikle FIP senere hen, mens katte med svagt imumfosvar har stor risiko for at gøre det.
Man har i øjeblikket fokus på, at nogle racer er mere udsatte end andre, hvorfor ved man ikke. Det har blandt andet fået Susanne Wehnert her fra Danmark, til at få Susan Little til at oprette en database for SBI. Vi indsender DNA til Susan Little, fra vores SBI, og skulle en Birma dø af bekræftet FIP, ja så indsender vi et kort, med besked om dette. På den måde håber vi at kunne kortlægge om det er bestemte linier, bestemte racer eller måske endda bestemte blodtyper, der er ekstra disponeret.

Ja og forresten, derudover indsamler, Susanne, Anja (NineBells.dk) og jeg også penge til forskningen i FIP. Det gør vi på Danske udstillinger, med Amerikansk Lotteri (Raffle)Indtil for nylig gik vores indsamling til Dr.Vet Diann Addie på Glasgow Universitet og nu går pengene til Feline Win Foundation, som Susan Little arbejder for/I.
Indtil videre har vi indsamlet tæt ved 40.000 danske kroner på lidt over 1 år.

Man kan læse om FIP her http://www.fip-support.org/

Hvis du gerne vil vide mere, kan du maile til Susanne på wehnerts@mail.dk
MVH Lone

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #10 på: 22 April 2006, 17:51:26 »
WOW :o
Denne får du en takk av meg for!!!
Utrolig mye flott info!!  :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 22 April 2006, 18:26:51 »
Ragdol har du informert oppdretter om tilstanden til pusen?

Siljepilje

• Gjest
« Svar #12 på: 22 April 2006, 18:50:43 »

Ja, Lucky er vaksinert mot FIP.
 Vaksinerte her i Stavanger.

Ragdol

• Gjest
« Svar #13 på: 22 April 2006, 19:47:54 »
Her var det mange informasjon å hente. Takk for linkene.
Jeg er i stort sett ute etter informasjon som er relatert til hvordan jeg skal behandle pusen, for at han skal bli bedre.

Jeg liker stort sett ikke kritikk, føler jeg gjør det jeg kan for pusen min. Den har vært inne og tatt blodprøver o.l Alt var helt fin.
Det var snakk om veterinærern sku sende blodprøver videre til noen andre, men jeg trodde det var for å påvise om pusen var angrepet av virus eller ikke. Fikk ikke beskjed om at FIP er en slags Aids for katter. da kunne jeg sagt umiddelbart ja.

Veterinæren min sa ikke så mye om dette i grunnen, lite informasjon å hente annet enn at hun sa at det er kronisk sykdom, kreft/svulst.

Jeg prøver å finne ut av på egenhånd hva som feiler pusen og hvordan jeg kan behandle han. Isteden for å bare følge anvisningene jeg har fått fra veterinæren og gi den daglig doser med antibiotika.  << Så jeg gjør nåe aktivt.

her har jeg lagt ut bilder av pusen, og håper og ønsker å tro at pusen er blitt bedre, selv om den sover stort sett hele dagen. Untatt de gangene vi tar den ut for å gi den vann og mat via engangs sprøyte rett inn i munnen.

her har jeg lagt ut flere bilder av pusen, rett etter antibiotika sammen med HILS tunfisk for.
http://comtruss.googlepages.com/22-04.2006

Ragdol

• Gjest
« Svar #14 på: 22 April 2006, 20:12:33 »
Nei jeg har ikke prøvd å ringe til dem enda.
Siden jeg er blakk for denne gangen, så jeg har forståelsen av at de fleste vil ha kontant betaling er jeg veldig hemmet.
Jeg bryr meg ikke om  penger i slike sammenhenger, hadde dem bare kunnet gitt meg en faktura eller noe sånt for senere betaling,  da kunne dem fått lov til å ta alle mulige prøver å tester.

Det er faen meg ikke så lett... da.

men jeg skal ringe rundt videre og ta han med til enda en veterinær i løpet av neste uke.
Har du prøvd Stavanger Dyreklinikk slik jeg anbefalte??

http://www.smaadyrklinikken.no/

(Disse tar de prøvene du måtte ønske, og har erfarne veterinærer og det utstyret som trengs!)
Det er verdt forsøket hvis du ikke har vært der!
Tror også at de har døgnvakt.

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #15 på: 22 April 2006, 20:20:35 »
Skjønner situasjonen din, syns det er ekstremt dårlig av enkelte dyrleger å ikke kunne ta faktura i akutte situasjoner. Helt tragisk er det!
Men venninna mi har jobbet på dyredoktoren i Sandnes, dem holder til på Soma der hvor svaboen har alle hestene vettu. Hun sier at dem tar faktura. Kanskje du kan prøve der?

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 April 2006, 20:27:17 »
Forstår at du er frustrert og oppgitt over at du ikke finner ut av hva som feiler katten din, men det er ingen her inne som er ute etter å kritisere deg, men prøver heller å hjelpe deg med å finne løsninger.

Håper virkelig du finner ut av det snart slik at katten eventuelt kan få riktig behandlig og medisiner. Den så så pjusk ut på bildet, stakkar.

Jeg må også si at det er helt utrolig at veterinærer ikke kan gi deg faktura i en slik situasjon, er de ikke pliktig i å hjelpe om katten trenger hjelp umiddelbart (det høres ikke ut som denne katten har godt av å vente så lenge i allefall...)? Er så glad for at vår veterinær ikke blunker med å gi oss faktura om det skulle trengs, og det har skjedd et par ganger...
« Siste redigering: 22 April 2006, 20:29:40 av Kitziee »

Attack`s

• Gjest
« Svar #17 på: 22 April 2006, 21:32:45 »
Det er nok ingen her som mener noe vondt med sine meninger her,selv om noen av dem ikke er av kanskje det du vil høre.
Men legger du slikt ut på et forum,så må en tåle både ris og ros.

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 22 April 2006, 22:05:48 »
En annen ting,ser en katten lider og ikke har penger til å hjelpe,om det går an å kurere eller ei,så syns jeg det er mishandling for katten del.
Klarer du ikke å skrape sammen noen penger i lån av venner og familie,så bør katten få slippe.

Avlivning om det må gå så langt,så er det ikke dyrt hos dyrlege,var ikke det for min ihvertfall.
(min var der ingenting mer å gjøre for)

Linda

• Gjest
« Svar #19 på: 22 April 2006, 22:11:47 »
En annen ting,ser en katten lider og ikke har penger til å hjelpe,om det går an å kurere eller ei,så syns jeg det er mishandling for katten del.

Enig. Skal man ha katt så må man også ha midler til å gi katten det stellet den trenger.