Skrevet av Emne: Toxoplasmose-graviditet  (Lest 2151 ganger)

Attack`s

• Gjest
Toxoplasmose-graviditet
« på: 21 April 2006, 23:48:37 »
Jeg las på et annet forum at en katt var blitt avlivet pga en lege hadde sagt det var fare for den gravide i familen.
Så mannen skjøt katten :icon_mad:
Kunne kanskje ikke legene sette seg litt mer inn i saker og ting,og heller foreslå forhåndsregler?
Dem hadde hund også,men husker ikke om den også fikk ligge isengen.
Katten skutt,men hunden får bli... :icon_mad: satt på spissen.

Hypokondere får ha ekstra god hygiene da i dokasser og vasking av hender og munnbind.
Slutte å ha katten i sengen osv.

Smitten er jo også uhyre sjelden i Norge,sant?

Er sint på legen og menneskene som eide katten jeg.
Om dem trodde faren var der,hvorfor ikke prøve å omplassere katten eller avlive hos dyrlege?
Vet jo at skyting av katt er veldig lettvindt og billig :ad[1]: :icon_mad: (også her omkring)
Dem kunne faktisk ha reist å avlivd hos dyrlege.

Skulle ikke hatt dyr noen med slike holdninger!

Klistrer denne tråden,og jeg ber om linker og info om katter og denne smitten,så medlemmene her og dem som er inne å leser ser at det ikke er  nødvendig med avlivning.

Heidi K

• Gjest
SV: Toxoplasmose-graviditet
« Svar #1 på: 21 April 2006, 23:52:27 »
Denne linken har Ulla funnet, og den var så bra, så den må vi ha med her!

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showNews&url_topic=0&DocumentId=400141

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 22 April 2006, 13:06:19 »
Jeg har en venninne som er gravid, og hun har fått slike "advarsler" av legen sin :icon_mad:
Men siden hun vet så mye om katter, og er utrolig glad i kattene sine, er hun bare ekstra forsiktig, for eksempel, så tømmer mannen hennes kattedoen!
Det kunne ikke falle henne inn å ta livet av kattene sine!!!

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 22 April 2006, 13:39:46 »
Jeg blir så irritert!! :icon_mad:
Hvorfor sier de sånt??
Jeg ble også fortalt det da jeg gikk gravid.
Jeg var jo forsiktig, og brukte hansker da jeg tok dritten i kassen...

Folk kan jo likegodt slutte å spise kjøttdeig, frukt og grønnsaker, og ihvertfall ikke plante noe i hagen!!
Og hvis en har tråkka i en bæsj ute :icon_eek: iiiik, hva gjør en da???

Dette fører til at mine gravide venninner ikke vil komme på besøk, fordi de er redde for smitte fra kattene. Dah!! de er jo innekatter i tillegg!!! :icon_mad:
det nytter jo ikke hva jeg sier til dem, for de sluker jo alt de kommer over av info, og tar det meste for "god fisk".
(Hun ene måtte jo kjøpe alt nytt, for hun kunne jo ikke arve noe, fordi at det var fare for krybbedød hvis det var spor etter "gulp" fra andre babyer på tingene... :icon_biggrin: - det er liksom svaret en får når en tilbyr seg pent brukt utstyr og klær... Da kan hun jammen ha det så godt! Ikke gidder jeg å høre på at hun har dårlig råd...)

...ja,ja... det er farlig å leve!!

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 April 2006, 14:11:09 »
...ja,ja... det er farlig å leve!!

Så sant, så sant :icon_frown:

Utlogget Mira

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 22 April 2006, 14:11:55 »
Er det ikke også sånn at den sykdommen nesten aldri forekommer i Norge?  :icon_question:
DET opplyser ikke legene om!!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22 April 2006, 14:17:09 »
Her er sammendraget av den artikkelen ulla hadde funnet, egentlig:

Det kan sikkert glede mange gravide at de trygt kan omgås kattene sine, men pass på at alt kjøtt blir godt stekt, og at jord blir skikkelig fjernet fra frukt og grønnsaker før de blir spist.

Så det er egentlig ikke så mye kattene som det er dårlig stekt og speket/røkt kjøtt, og dårlig vasket frukt/grønnsaker! :humre:
Som du sa Siljepilje, det ER virkelig farlig å leve! Sier legen noe slik til meg en gang, kommer jeg bare til å le av han, for de kan jo ikke jobben sin når de sier slike ting!

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 April 2006, 15:40:00 »
no har eg ikkje funne noko link som seier det, men det som eg har høyrt er at toxoplasmose er kun farleg om kvinnen vert fyrste-gongs-smitta når ho er gravid. Har ho fått organismen inn i seg før ho blei gravid, så blir fosteret ikkje skada... det er det eg meiner å hugse frå husdyrfag på jordbruksskulen. (sau kan nemlig også rammes, på lik linje som kvinner).

om det er riktig (som eg herved ikkje garanterer, var ofte litt for oppslukt av strikking i timene), så er det jo ein stor sjanse for at kvinner som har hatt katt veldig lenge før dei blei gravide har allereie fått det i seg og at fosteret er trygg?

heike

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #8 på: 27 April 2006, 16:02:33 »
Jeg har en gravid venninne som var på besøk her i september, da hadde hun akkurat vært hos legen.
Syns hun oppførte seg så merkelig da kattene prøvde å hilse på henne og lurte på om det var noe galt.
Da buste hun ut med at legene hennes hadde sagt at hun måtte passe seg for katter for da fikk hun toxoplasmose. :o
Ba henne ta en samtale med den legen så h*n kunne sette seg bedre inn i hvordan man faktisk kunne pådra seg toxoplasmose.
Du står da ikke akkurat her og spar bæsj etter kattene mine gjør du vel sa jeg.
Dessuten tror jeg heller jeg ville vært mer forsiktig med å spise alt det kjøttet og grønnsakene du dytter i deg i løet av en uke.
Hun ble litt svar skyldig, men hun har ikke vært på besøk siden og kommer nok heller aldri inn døra her så lenge hun er gravid.
Tror ikke det nytter uansett hvor mye jeg prenter inn i hodet hennes jeg, for hennes lege har jo absolutt rett.
Nå har dessuten hagesesongen begynt og i helgen så stod hun på hodet i blomsterbedtet og snudde jorden.  :icon_neutral: :icon_neutral:

Skulle hun være så uheldig å få toxoplasmose så får jeg jeg og mine katter skylden tenker jeg.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 27 April 2006, 16:21:13 »
 :icon_neutral: :icon_mad: Dumme leger!!! Min lege ville eg skulle kvitte meg med katten når eg ble alergisk, ikke f om han ville snakk om alergimedesin!! Eg fikk viljen min til slutt, og har nå en pus og snakker om få en til! :)
En dag blir eg gravid, og da skal begge mine katter få være hjemme hos mor!

Det er farlig å leve, slutt med det!
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 27 April 2006, 17:09:34 »
Jeg har en gravid venninne som var på besøk her i september, da hadde hun akkurat vært hos legen.
Syns hun oppførte seg så merkelig da kattene prøvde å hilse på henne og lurte på om det var noe galt.
Da buste hun ut med at legene hennes hadde sagt at hun måtte passe seg for katter for da fikk hun toxoplasmose. :o
Ba henne ta en samtale med den legen så h*n kunne sette seg bedre inn i hvordan man faktisk kunne pådra seg toxoplasmose.
Du står da ikke akkurat her og spar bæsj etter kattene mine gjør du vel sa jeg.
Dessuten tror jeg heller jeg ville vært mer forsiktig med å spise alt det kjøttet og grønnsakene du dytter i deg i løet av en uke.
Hun ble litt svar skyldig, men hun har ikke vært på besøk siden og kommer nok heller aldri inn døra her så lenge hun er gravid.
Tror ikke det nytter uansett hvor mye jeg prenter inn i hodet hennes jeg, for hennes lege har jo absolutt rett.
Nå har dessuten hagesesongen begynt og i helgen så stod hun på hodet i blomsterbedtet og snudde jorden.  :icon_neutral: :icon_neutral:

Skulle hun være så uheldig å få toxoplasmose så får jeg jeg og mine katter skylden tenker jeg.

:icon_eek:   :icon_neutral:

Makan! At folk bare tror det de hører slik uten å sjekke nærmere. Og det er jo faktisk farligere for dem hvis de ikke vasker frukt eller koker grønnsaker godt nok, enn å ha kontakt med katter - for det er ufarlig. Som du sier - står hun jo ikke opp i kassen og spar møkk liksom..

Det er iallefall veldig lett å skylde på kattene - og hvertfall med så mange uopplyste leger og mennesker som bare tar deres ord uten å sjekke,

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 27 April 2006, 17:13:14 »
Beviser at det finnes mange useriøse leger også,at mange av dem kanskje også ikke er så glad  i katter :icon_neutral: :whistling:
Seriøse leger setter deg litt mer inn i situasjoner.
Men de verste på legekontorer er  legesekretærene

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #12 på: 27 April 2006, 17:35:27 »
Herregud  :icon_mad: En skulle ikke tro vi levde i 2006.
Hvor uopplyst har en lege lov til å være da???
Her er også noe om emnet jeg fant på Dyrebeskyttelsen sine side:
http://www.dooa.no/faktasider/indexFAK.html

Kanksje noen som en god til å formulere seg kunne skrevet et
brev/mail til Den Norske Legeforeningen, og bedt dem ta opp dette
med medlemmene sine.
At uskylde og trivelige kjæledyr må bøte med livet grunnet en uopplyst
idiot av en lege, er helt hårreisende!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #13 på: 27 April 2006, 17:44:10 »
Det var faktisk et utrolig bra forslag Unni.
Er det noen som tar på seg dette vervet??