Skrevet av Emne: Våtfor skriftlig "dokumentasjon" fra produsentene  (Lest 1078 ganger)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 655
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Våtfor skriftlig "dokumentasjon" fra produsentene
« på: 01 September 2013, 15:57:59 »
Jeg har tatt kontakt med Applaws og Brit Care for å spørre om produksjonen av maten deres.
Jeg legger svarene her og er det flere som har gjort det fra andre produsenter så er også dere velkomne til å dele dette med resten.

Først er svaret fra Applaws, der de har endret konsistensen på en type våtfor, og jeg spurte om hvorfor.
Vedkommende forklarer prosessen på hvordan de lager maten:

Thank you for my email!

The reason for the change is due to new euro legislation rules which were brought in over the way seaweed is processed in the
Jelly option and to ensure compliance with the new rules we have had to change to a broth, not water, this is the natural juices
from the tuna in which it is steam cooked in.

The amount of seaweed remains the same but in appearance looks different as it blends in to the rest of the ingredients in the
Tin, whereas before it was more visible set in jelly.

Kind regards

Og svaret fra Brit Care:

Hei ***** og takk for henvendelsen.
Tørrforet til Brit Care produseres i Tjekkia, mens våtforet deres produseres i Thailand, og en type pølser til hund produseres i Italia.

Våtforet er faktisk produsert på oppfordring fra oss her i Norge. Vi har vært på besøk hos fabrikken for å forsikre oss om kvaliteten, både når det gjelder råvarer og produksjon. Det er fryktelig strenge krav for å få importere slike varer og mattilsynet kontrollerer oss regelmessig.  Fabrikken produserer også mat som er til oss mennesker og hygienen er veldig godt ivaretatt. Vi tilsetter ikke salt for eksempel i produksjonen av noen varianter.

Produsent og eiere stiller store krav til ren mat uten unødvendige tilsetninger. Slik at maten skal være minst mulig til belastning for kroppen, for å unngå helseproblemer og allegiske utslag.

Jeg skal selv besøke anlegget i Tjekkia om 2 uker, og tar mer enn gjerne imot flere spørsmål for å ha med meg dit.

Og var ikke svaret forklarende nok, så utdyp gjerne med oppfølgende spørsmål.

Setter stor pris på årvåkne kunder og brukere.

Mvh

« Siste redigering: 01 September 2013, 16:01:27 av Ulla »