Skrevet av Emne: Kastrering av hunnkatt  (Lest 1757 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kastrering av hunnkatt
« på: 21 April 2006, 00:41:06 »
Skal kastrere Shakira etterhvert også, men der er jeg litt usikker på fremgangsmåtene. Bestemor sin katt har en skikkelig klumpete mage, og det vil jeg ikke at lille musa mi skal få. Er det forskjellige måter å kastrere hunnkatt på? Hva heter de forskjellige måtene og hvordan utføres de? Jeg vil ha minst mulig arr. Hørt at man kan gå inn fra siden, er det også noe?  :icon_wink:

Heidi K

• Gjest
SV: Kastrering av hunnkatt
« Svar #1 på: 21 April 2006, 00:44:50 »
På Frost gikk de inn på siden. Barberte et område og kastrerte. Hun ble sydd med innvendige sting og i tillegg limt (tror jeg). Bare ei knute som var synlig.
Hun fikk som sagt være der hele dagen og var våken og frisk når jeg hentet henne. Men null følelse i bakparten da. Sjanglet avgårde.

Frost har ingen arr eller noe som kan se ut som hun har blitt operert på siden. Men maskekatter kan visst få mørkere farge hvis de går inn på siden slik har jeg hørt.

Denne hengebuken du sikter til, hvis jeg forstår deg riktig, er iallefall en helt "vanlig" ting hos innekatter. Uansett kastrering tror jeg. De har jo generelt et litt lavere aktivitesnivå.

Bare et lite tips: på Frost hadde de brukt noe "lim" for å holde på plass den operasjonsduken - dette hadde jeg klipt bort med en gang hvis du har en rengjøringsfrik som det Frost er. Hun fikk helt noia av den sammenklistra pelsen.
Men hun brukte hverken body eller krave - hun var en engel hele veien. Det siste stinget (som ikke ble "spist opp av huden") tok jeg selv ut med en skapell etter 14 dager.
« Siste redigering: 21 April 2006, 00:47:12 av Heidi K »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 April 2006, 00:58:30 »
Nei, det er mer som at arret er klumpete. Kjenner der arret er. Hun er utekatt. Men da skal jeg få ordnet det slik at hun blir operert slik, høres ut som en veldig grei måte.

Tok du virkelig ut stinget selv??? Med skalpell??????? :o

Takk for svaret Heidi! (takka deg)

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 21 April 2006, 01:01:42 »
Det er ingen sak å fjerne et sting med skalpell :icon_smile: Det er bare litt enklere med suturkniv.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 April 2006, 01:03:02 »
Yurkaburka så ekkelt!  :ad[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 21 April 2006, 01:04:01 »
Nei, det er mer som at arret er klumpete. Kjenner der arret er. Hun er utekatt. Men da skal jeg få ordnet det slik at hun blir operert slik, høres ut som en veldig grei måte.

Tok du virkelig ut stinget selv??? Med skalpell??????? :o

Takk for svaret Heidi! (takka deg)

Hmm.. Sånt arr har jeg aldri vært borti før. Er det mange år siden den ble kastrert da? Kan jo hende dyrlegen var fryktelig dårlig med syinga eller noe?  Og snurpet det sammen kanskje?

Det var bare knuta på overflata, så det gikk bare greit. Etter 14 dager skal stingene være forsvunnet for det meste - det blir jo brukt slike som bare løser seg opp av seg selv.

Men metoden som ble brukt på Frost virket veldig grei, selvom jeg fikk litt sjokk når jeg så hu mangla pels på siden og ikke på buken  :fnis[1]: Og det var en bitteliten kul i syinga, men det var helt ufarlig og gikk bort av seg selv.

Men blir katten sydd med innvendige sting (som Frost sin siste operasjon), så kan de hovne litt opp, siden mange katter reagerer, men det er helt ufarlig. Men vet ikke om det blir brukt ved kastrering.

Forrvirrende innlegg det her men..  :icon_frown:

Takk for takken  :icon_confused:

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 21 April 2006, 01:04:35 »
Det er ikke noe verre enn å skjære i en tråd, så det er ikke noe ekkelt...

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #7 på: 21 April 2006, 08:00:10 »
Nå er det snart 3 uker siden jeg steriliserte mine, ingen av de har fått denne klumpen du snakker om.
De ble begget snittet midt under magen, og sydd innvendig.
Nå har også pelsen kommet tilbake og foreløpig ingen hengemage.
Men jeg vet det kommer.

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 21 April 2006, 10:32:17 »
Catzy,jeg tror den katten fikk kastreringen dårlig gjort jeg.
Som sagt ikke hatt hunnkatt kastrering her,siden jeg i all min tid har vært"hannkatt samler".
Men kattene til en et par venninner fikk ikke noen klump.

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 21 April 2006, 10:41:29 »
Verken huskatten min eller katten til søsteren min har klump eller arr eller noe annet synlig bevis på at de er kastrerte.  Begge ble operert fra buken og ble sydd med innvendige selvoppløsende sting. Jenta mi har litt hengemage, men det har hun egentlig alltid hatt :icon_frown: Katten til søsteren min er tynn og har overhodet ikke noe "til overs" :humre:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 April 2006, 13:14:11 »
Ja, det må være dårlig gjort kastrering, for det er klumpete over hele der arret er, akkurat som at det er snurpa sammen. Jeg vil ha minst mulig arr på lille Shakira, hun er så slank og lita at det hadde kommet til å sett helt for grusomt ut om hun skulle fått et slikt arr. Men som sagt, det er lenge siden Missi ble kastrert.
Jeg skal høre med dyreklinikken om hvilken fremgangsmåte de bruker på hunnkatt. Kanskje Lenea eller Alice vet det??

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21 April 2006, 13:29:50 »
Crazy har buklapp... Det ser litt rart ut, siden det er så mye som "henger", men dyrlegen min sier at det kun er kosmetisk...
Men for å være ærlig, skulle jeg ønske ho slapp å ha det :icon_cry:
Begynner å bli lei av kommentarer som: "Herregud, så feit katta di er!"
Ho er ikke feit, stakkar :icon_sad: