Skrevet av Emne: Kastrering av hannkatt  (Lest 3157 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kastrering av hannkatt
« på: 20 April 2006, 23:40:11 »
Skal kastrere Faramir i morgen, og da vil jeg gjerne høre tips og råd om stell og hva jeg skal passe på etter operasjonen. Kan jeg bruke klumpesand? Hvis ikke så må jeg kjøpe annen sort i morgen. Må han ha slik øyesalve på øynene så de ikke tørker ut? Hva skal jeg passe på og se etter i tilfelle? Skal jeg kjøpe en boks med boksmat fra Iams å gi, i tilfelle han er for groggy til å spise tørrfor? Takker for svar!  :icon_confused:

Heidi K

• Gjest
SV: Kastrering av hannkatt
« Svar #1 på: 20 April 2006, 23:52:03 »
Han bør ikke fôres mens han er veldig groggy, bedre at han sulter bittelitt. Pass på så han ikke sovner med hodet i vannskåla f.eks. Hvis han ikke er alt for selskapssyk, så legg han på badet hvis du har varmekabler f.eks.

Ang klumpesand, kan det jo være greit med noe annet en liten stund, men han vil nok ikke gå på do før han er helt oppegående uansett. Be dyrlegen om å få med et slikt underlag som suger til seg væske i tilfelle han ikke har fått tilbake kontrollen over musklene.

Har aldri fått sånn salve til å ha på øynene til mine katter, det er vel mest under operasjoen det.

Og når jeg hentet Frost f.eks var hun ikke groggy, men bedøvelsen satt i bakparten hennes ut kvelden og litt neste dag. Men på hannkatter har jeg opplevd at de bruker litt for mye narkose og jeg har hatt katter som har sovet konstant nesten en dag etterpå.. Så stor forskjell.

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 20 April 2006, 23:52:09 »
Katten skal ikke spise etter kl 17 dagen før operasjonen har jeg hørt, men vann kan stå framme. Katten skal heller ikke ha mat før dagen etter operasjonen. Så du må nok regne med litt gnåling fra sulten pus :icon_frown:
Du kan bruke klupesand, det går fint, og du trenger ikke sånn øyesalve, for mest sannsynlig så ligger han nok hos dyrlegen til han våkner (det gjorde min), og han var våken etter det. Men hvis han sover, er det normalt også, men da har han øynene igjen. Siden bakbena er lammet bør du passe på at han ikke hopper opp i høyder o.l. Vær OBS hvis han prøver å hoppe opp i vinduet o.l. Dette på grunn av større benbruddfare... Tørrfor holder lenge. Hvis han først bestemmer seg for å spise så greier han det, men gjør som du selv føler for...

Det som er viktig er at du ikke har mye vann i skålen, men bare litt. Jeg fikk høre at noen katter hadde druknet i sin egen vannskål, ved å ha tippet forover i døsighet. Det er sjelden da, men jeg fikk ihvertfall beskjed om det..

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 21 April 2006, 00:28:07 »
OK.
Dette er hva jeg har hørt,litt erfart her og der :)

Narkose og mat,det holder helt fint å kutte maten 12 timer før operasjon.
Vann må stå fremme hele tiden om dem ønsker.Er enkelt å tømme blære for en dyrlege uansett.
Noen kaster opp som bivirkning av narkosen,men det er svært individuelt,og det kommer an på hvilken narkose en bruker.

Noen dyrleger vil ha kattene sine til kontroll helt til dem våkner,så kan en hente.
Noen spør om en vil ha oppvåkningssprøyte
Noen sender katten hjem i narkose.

Jeg har erfart det siste og syns det er greit.

Jeg har kun erfaring med hannkatt kastrering selv.
Mine tas hjem i bur og legges ut ala stabilt sideleie på et mykt teppe.
På eget rom så ikke de andre kattene skal forstyrre,og fordi dem er ofte sjanglete og har null kontroll på kroppen om dem skulle prøve seg på noen bevegelser dem ikke mestrer.
Rommet holdes godt og varmt,grunnet temperaturen i kroppen er litt lavere ved narkose.Dem kan lett fryse.
Et lite teppe over seg også,skader ikke :)

Selv bruker jeg ikke klumpesand her,og anbefaler til dere som bruker det til vanlig å ta i bruk ikke-klumpesand den første tiden.
Grunnen er at mange ikke har kontroll på blæren og kan tisse seg ut i narkosen og litt etterpå også.Opplevde det med både Bajas og Largo.
Dessuten kan enkelte hannkatter væske litt fra såret etter kastrering og kommer der da klumpesand på der.... :ad[1]:

Dersom dem tisser seg ut,så skift underlag ofte,følg med.
Jeg snudde på Largo og Bajas jevnt og trutt for dem hadde masse i blæren som ville ut.
(derav lurt å legge dem eks på et bad,lett å vaske etterpå)
En skal ikke bade en nykastrert katt om ikke det er strengt tatt nødvendig,og det er det jo ikke til vanlig heller.
Jeg måtte med Felix som datt i do og etterpå over i sin kattedo :humre:(ler av det i dag)

Mat og vann skal ikke gis uten oppsyn,da noen katter kan sovne i mat eller vannskåla.
Mange katter er heller ikke særlig sulte første døgnet uansett.

Largo ble pigg etter 12 timer,mens Bajas var syk og dårlig i form i 2 dager.
Bajas fikk mye mindre narkose,men reagerte kraftig.
Largo fikk mye enn for mye narkose,men falt ikke helt i søvn.Da turde ikke dyrlegen å gi mer,så han pøset godt i med lokalbedøvelse.
Så Largo var halvt våken,en kjente ikke en ting.Jeg var med å overvåket det hele selv.

Dem som har utekatter....tenke,da jeg hadde det selv.
Jeg ble anbefalt å ikke slippe katten ut før såret hadde  grodd.Slikt er individuellt.
Men noe som er enda viktigere,er at hannkatter kan være parringsdyktige opptil ca 6 uker etter kastrering.
Så om ikke utekatten/avlskatten er tiltenkt flere unger,så vær obs på dette også.
« Siste redigering: 21 April 2006, 02:05:04 av (N) Attack's »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 April 2006, 00:34:11 »
Takk for svar alle sammen!  :icon_neutral: Kommer til å gå etter det Attack's og HeidiK skreiv (var igrunn ganske likt). Så da har vi alt klart i morgen til han skal hentes igjen på dyrlegen. Han skal være der til han våkner heldigvis!  :icon_wink:

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 21 April 2006, 00:36:42 »
Bra han får være der en stund!

Jeg leverte Frost kl 9 på morgenen og hentet henne kl 4 på ettermiddagen. Da var hun helt våken som sagt, men med null følelse i bena.
Og hun likte å ligge skummelt nær peisen o.l. Og være i klorestativet sitt. Litt skummelt.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 April 2006, 00:38:34 »
Ja det er jeg ganske letta over, for med Ozzy så var vi jo med på hele seansen, og måtte holde tang og klype og hele greia, han var pensjonert, men tok kastrering på et rom i huset sitt... Glad jeg vet bedre nå og bruker dyreklinikk. Men gruer med til Shakira skal til pers, er litt mere komplisert da...

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 21 April 2006, 00:43:33 »
Du får bare trøste deg med at alle har ulike erfaringer, og det går stort sett alltid helt glimrende! Det er nok ikke så mye du kan få gjort "feil" hvis du bare er litt OBS på det vi har skrevet her. Bare pass på at han ikke slikker så mye på såret, for hvis han slikker helt frenetisk så må han ha krage eller "truse"... Men Shango enset ikke at det hadde skjedd noe engang, så han slikket ikke på det engang... Ikke mamma sine katter heller. Så alle er forskjellige.

Lykke til da :) Dette går så fint så! :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 April 2006, 00:44:23 »
Takk skal dere ha, dette går bra ja. Må bare huske stamtavla! ;)

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 21 April 2006, 00:45:51 »
Stamtavla? Sikkert noe jeg ikke vet dette her :fnis[1]: Hva skal du med stamtavle ved kastrering? ???

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 21 April 2006, 00:48:05 »
I stamtavla fører en på kastreringen og underskrift av dyrlege .....utstillings greie

Heidi K

• Gjest
« Svar #11 på: 21 April 2006, 00:50:05 »
I stamtavla fører en på kastreringen og underskrift av dyrlege .....utstillings greie

Betyr det at jeg ikke kan kastrere Sivert før jeg har mottat stamtavlen?  :icon_surprised:

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 21 April 2006, 00:51:52 »
Ja det er jeg ganske letta over, for med Ozzy så var vi jo med på hele seansen, og måtte holde tang og klype og hele greia, han var pensjonert, men tok kastrering på et rom i huset sitt... Glad jeg vet bedre nå og bruker dyreklinikk. Men gruer med til Shakira skal til pers, er litt mere komplisert da...

Er sånn på¨små steder.
Interessant syns jeg å se på.
Men det fikk jeg smilt meg til på en klinikk også :biggrin:
Men hunnkatt kastrering velger jeg alltid en klinikk.
Uansett heretter velger jeg alltid Evje og  Kr.Sand til større ting :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 21 April 2006, 00:52:39 »

Betyr det at jeg ikke kan kastrere Sivert før jeg har mottat stamtavlen?  :icon_surprised:

Joda,men husk kvitering,å gå til dyrlegen å få det skrevet inn når du får den.
Men skal han ikke stilles noen gang,så er det ikke viktig.

Heidi K

• Gjest
« Svar #14 på: 21 April 2006, 00:54:37 »

Joda,men husk kvitering,å gå til dyrlegen å få det skrevet inn når du får den.
Men skal han ikke stilles noen gang,så er det ikke viktig.

Oki  :icon_smile:

De pleier å ha gode detaljerte kvitteringer de jeg bruker nå. Og hvis ikke får jeg be de skrive det ekstra + å stemple eller noe.
(På Frost sin operasjon sto det: "Operasjon, fremmedlegeme i tarm" - snakk om fremmedlegeme jah!)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 21 April 2006, 00:55:13 »
Å få det på stamtavlen er viktig når du skal bruke han på utstilling ja, men du kan jo høre med de om de kan skrive på stamtavla når du har mottatt den da Heidi? De bruker jo å være grei slik!

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 21 April 2006, 02:08:15 »

og du trenger ikke sånn øyesalve,

Dyrlegen tar på øyesalve der,og en skal ikke ta på mer av det etter katten kommer hjem,om den fremdeles er i narkose.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #17 på: 21 April 2006, 02:16:33 »
Har vært med på kastrering av hannkatt på kjøkkenbordet med en toåring hengende over.
Det var da jeg kastrerte konfirmasjonsgaven min, det var veldig spennende, men hadde nok ikke gjort det igjen...
På landet da selvfølgelig, kastrering for 200 kr..  :icon_neutral:

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 21 April 2006, 02:21:31 »
Har vært med på kastrering av hannkatt på kjøkkenbordet med en toåring hengende over.
Det var da jeg kastrerte konfirmasjonsgaven min, det var veldig spennende, men hadde nok ikke gjort det igjen...
På landet da selvfølgelig, kastrering for 200 kr..  :icon_neutral:

Burde vært anmeldt.... :icon_mad: ( ja ikke din feil)
Men mange dyrleger på landet har det sjabby.Burde ikke fått lov til å bruke de lokalene den får til rådighet.
Ihvertfall ikke praktisere det i private hjem.

OT
Da Kiss ble syk sist ble jeg beordret til å ha en gryte med kokende vann i  tilfelle keisersnitt på kjøkkenet,men det var da snakk om ekstremt tilfelle om det hastet.
Heldigvis var hun i god form,og fikk i gang fødselen rett før dem ankom klinikken i byen.
Det ble både meg og han dyrlegen glad for.

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #19 på: 21 April 2006, 07:27:58 »
Sidder lidt og kommer til at grine og jeg mener det ikke ondt :icon_sad:

Det er meget almindeligt, at man kastrerer grise, direkte i stalden, bunden i vejret med dem, snit+ snit og smut ud med testiklerne, drys drys med penicilinpulver og så er det overstået.

Faktisk er en kastrering af en hankat ikke mere kompliceret, med mindre den er monochid eller chryptochid, hvor katten så skal åbnes i lyske eller bug. Ja selve åbningsstedet bliver end ikke syet, blot limet sammen.

Jeg ville for øvrigt sørge for, at der står både vand og mad i hans nærhed, for han er skrupsulten pga. det Stesolid han er blevet givet præ-op.
Stesolid påvirker af en eller anden grund sultcentret hos katte og kan med fordel bruges, hvis man har en kat der nægter at spise.
MVH Lone