Skrevet av Emne: Fødselsforberedelser  (Lest 3073 ganger)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Fødselsforberedelser
« på: 26 Juni 2013, 15:03:56 »
 Dette innlegget er hva jeg som oppdretter gjør i forkant av at en kattemor skal føde, det finnes ikke noe som heter ”i følge boka”, kun anbefalinger som man kan velge å gjøre eller ikke.
Jeg veier katten før hun blir parret, og noterer ned vekten, slik at jeg kan følge med på om hun faktisk legger på seg eller om det bare ser sånn ut.

Når jeg vet at katten er drektig, sitter jeg med kalender og teller dager fra parring og til tidspunktet jeg estimerer fødsel. Så noteres den antatte fødedagen i kalender som brukes daglig.
Hvis en katt er førstegangsfødende, finner jeg ut hvor lenge hennes mor gikk drektig (antall dager) og estimerer antall dager datteren vil gå drektig før hun føder.

De siste ukene før fødsel, finnes det ikke noe mer koselig i hele verden enn å ha en drektig pus liggende på fanget og man kjenner sparkene fra de små livene fra morens mage.

Ca en uke før forventet fødsel, sjekker jeg ut hvilke veterinærer som er på vakt  om noe uforutsigbart skulle skje, og skriver ned aktuelt telefonnr. Kjøper innpakker med kompress, str 10 x 10 cm og kattungemat til mor, om jeg ikke har det.

Så setter jeg fram en fødekasse, med flere Tena kladder i. Jeg har alltid klar en pose med kladder (tisselaken) innen fødsel.

Etter noen dager steriliseres en sløv saks og om lag 10 hyssingtråder, på ca 20 cm hver, Trådene pakkes inn i et rent kjøkkenhåndkle, som deretter legges i en gjennomsiktig plastpose. Saksen pakkes på samme måte. Dette legges sammen inntil katten er klar til å føde.

3 dager før antatt fødsel, starter jeg med fingermåling. Nå har gjerne magen falt ned fra sidene, og blitt noe fastere. Når katten ligger i ro, legger jeg den ene hånden over den gravide magen, slik at fingertuppene vender mot vagina. Den andre hånden legger jeg inntil, slik at hendene mine ligger i 90 graders vinkel ifht hverandre. Når jeg ser at jeg får plass til 3 fingre i bredden, før vaginalåpningen, antar jeg at det er 3 døgn igjen av svangerskapet, om det da dagen etter er plass til 2 fingerbredder, vet jeg at fødselen vil starte i løpet av et par døgn. Den gravide katten kan gå mange dager med ”3 fingerbredder”, og det er først når overgangen fra 3 til 2 fingerbredder er reell, jeg vet at fødsel er nært forestående. Nå vil ungene gjøre seg klar til å gå inn i fødselskanalen og bevegelsene deres vil avta. Når det er kun 1 fingerbredde igjen, finner jeg fram ekstra kladder og de steriliserte tingene, og følger godt med på mammapus.

Innen fødselen setter i gang, vil den drektige katten selv forsøke å finne seg et passende fødested, helst skal det være avskjermet fra andre. Jeg løfter mammapus over i fødekassen. Som regel starter hun med å ”grave”.
Nå sjekkes mammapus ofte, for å se om det begynner å komme noe ut fra vaginalåpningen. Først går slimproppen. deretter vannet for den første kattungen,og vet jeg at snart bør en ny pusebaby komme til verden. Hunnkatten får deretter innledningsveer, som etter en stund går over i pressrier.  Jeg stryker beroligende over henne, gir henne litt ”mot-tak” på ryggen og ser at hodet eller rumpe til 1unge er på veg. Hvis hun ikke får den ut etter flere pressrier og den sitter på samme sted, tar jeg et kompress og forsøker å holde fast kattungen mens jeg forsiktig drar når neste ve kommer. En ny kompress kommer fram og jeg tørker slimet av hodet sånn at ungen får puste. Mammapus vil gjerne være med å vasker og slikker hemmningsløst. Som regel kommer morkaka til denne ungen snart etter, og da finner jeg fram en steril hyssingbit som jeg binder rundt navlestrengen, ca 7-10 cm fra navlen. Jeg strammer godt til, finner fram saksa og klipper over strengen på utsiden av knuten. Jeg lar mammapus spise morkaken, mens jeg rydder klar til neste unge. Så veier jeg ungen og noterer resultatet. Om ikke underlaget er for vått, får det ligge, vel vitende om at neste unge derigjen må ha en ny kladd.
En tom halvannenliter brusflaske fylles med varmt vann og pakkes inn i et håndkle, og når neste unge melder sin ankomst, legger jeg førstefødte inntil denne varmekilden med et håndkle over. Om kattungen flyttes langt vekk fra mammaen, vil hun bli urolig når hun hører den pipe, uansett om neste unge er på veg ut eller ikke.

Dette er slik jeg forbereder en kattefødsel, og slik den vanligvis får begynne  hos meg. Men innimellom skjer uventede ting, som at en mammakatt har pressrier i en time uten å få noe ut, da kontaktes veterinær. Hvis den drektige katten går flere dager over tiden som er estimert for normalt, kontaktes også veterinær.

Om en kattunge er født med buken åpen og organene ligger på utsiden av kattungen, avlives den umiddelbart.

Om mammakatten plutselig føder på gulvet, plukker en opp kattungen og morkaka, fjerner morkaka fra kattungen og legger ungen i fødekassa, mor vil automatisk følge etter.
Om mor går i tissekassa for å føde, bør kassa være fhv tom for sand og så ren som mulig. Hvis en unge blir født der, bruker en kompress til å løfte ungen opp med og fjerne sand fra luftveier og ellers på kroppen.

Hvis jeg kan, lar jeg ikke den drektige katten få spise mer enn  2 morkaker, spiser hun alle, risikerer hun diarè i mange dager.
Det er sikkert noe jeg har glemt å ta med her, men det får komme etter hvert.
Uansett er det viktig å ha is i magen og ta de beslutninger en selv tror er riktige.
« Siste redigering: 26 Juni 2013, 16:40:52 av Ulla »

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney