Skrevet av Emne: Lang biltur med 2 katter  (Lest 1278 ganger)

Kismet

• Gjest
Lang biltur med 2 katter
« på: 20 April 2006, 10:07:33 »
Jeg skal om ikke så lenge ut på en ca 7 timer lang biltur med kattene.

Vi skal begynne å trene bur-sitting snart, men det er et par ting jeg lurer på.

Minstemann på 1 år får anfall bare han ser buret.
Sist jeg hadde med han på en tilsvarende tur, satt han og skreik i 6 timer.
Han sovna av utmattelse til slutt i et kvarters tid av gangen, så var det på'n igjen og det eneste som roa han ned var hvis jeg tok han ut av buret og lot han sitte på fanget mitt - da ble han rolig med en gang.
Han nektet å gå på do selv om han fikk tilbudet flere ganger, og holdt seg i 10 timer, helt til vi var framme og han fikk gå på do i en skikkelig kasse med sand.

Denne gangen er han jo mye større, men han har dårlige opplevelser med dyrlegen etter et par operasjoner, så han har ganske panikk for buret.
Han tror vel han skal ha like vondt hver gang han må inn der, som etter alle turene til dyrlegen.

Den største katten har vanligvis ikke problemer med buret, men jeg har aldri reist med han på så lang tur før.

Jeg kan jo ikke ha begge kattene på fanget heller.

Hvor ofte bør vi stoppe og tilby de do, mat og vann ?

Jeg må vel ha med en ekstra kasse med sand, ellers nekter vel minstemann.

Bør jeg ta de på fanget hvis de får panikk, eller bør jeg la de være i buret uansett, og la de roe seg av seg selv ?

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Lang biltur med 2 katter
« Svar #1 på: 20 April 2006, 10:11:50 »
Jeg har en katt som hater å kjøre bil, vi begynte med små turer som varte i maks 5 minutter. Slik holdt vi på i noen uker og vi utvidet kjøretiden med 2 minutter hver gang.
Til slutt var hun med oss til Svinesund på shopping og hun sa ikke et kløyva ord.

Funker ikke kjøretrening, legg et håndkle eller pledd over buret så det blir litt mørkt, kan hjelpe det også.

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 20 April 2006, 10:15:20 »
Mat (tørrfor) kan de ha i buret. Ettersom turen bare er på 7 timer tror jeg nok de klarer seg uten do, vann kan du gi etter hvor varmt det er. På 10-12 timers turer pleier jeg å gi vann 4-5 ganger, evt. oftere dersom det er veldig varmt.

Jeg ville latt de være i buret uansett, det er det tryggeste. Når jeg skal ha min bil-hatende huskatt med på tur pleier jeg å gi henne et måltid kokt torsk like før turen, da er hun i fiske-koma i maaaange timer ;)

Sissel

• Gjest
« Svar #3 på: 20 April 2006, 11:41:12 »
Når jeg skal ha min bil-hatende huskatt med på tur pleier jeg å gi henne et måltid kokt torsk like før turen, da er hun i fiske-koma i maaaange timer ;)

Haha :icon_lol: smart du! Ingenting er så søvndyssende som fersk torsk for de som ikke har prøvd det  :fnis[1]:

Min hobbe ble så bilsyk når jeg skulle ut å kjøre bil med ham, så jeg lot han vandre rundt i bilen på vei hjem. Han ville selvsgt på fanget... men la seg til slutt ned i forsetet, og da gikk det helt greit. Men det er jo ikke trygt for katten da...

Sissel

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 20 April 2006, 11:48:59 »
Jeg er bortskjemt med en katt som ELSKER å kjøre bil. HUn har aldri vært redd bur o.l. og er en fryd å ha med. Vi kjører nesten 200 mil til mine foreldre og da har jeg i baksetet: bur til Frost. Do bak kjørersetet og matskål/vannskål. Har med flaske med vann og poser med våtfôr + litt tørrfôr. Frost har som regel ikke døra på buret, siden hun sover der inne uansett og er bare ute når hun må på do eller sier ifra om at hun er sulten..

Men Sivert... hyler og klamrer seg til pleddet og er helt psykotisk. En 10 min tur til dyrlegen gir deg hodepine og Sivert stresser seg skakk. Han ble nok veldig redd i frakten hit opp siden det var masse forsinkelser o.l.

Skal selv begynne med burtrening på Sivert i et mye større og åpent bur. Skal prøve å ha han sammen med Frost + bruk av Feliway i bur og i bilen. Og håper det går bra etterhvert.

Ellers vil jeg anbefale å alltid ha transportburet fremme - ta av døren. Legg inn et kjent teppe og få katten til å stole på buret og gjerne bruke det som soveplass. Og ikke bare putt katten i buret på tur til den onde dyrlegen med sprøytene..  :fnis[1]:  Bruk buret til andre ting også.

Frost har aldri vært redd buret, og bruker det gjerne som tilfluktssted.

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 20 April 2006, 12:07:54 »
Ja, småen ble også bilsyk og spydde utover buksebeina mine sist gang - men med krappe svinger kan man jo ikke vente så mye annet for en stakkars liten pus.

Det er nok lurt å begynne med kortere bilturer snart tenker jeg, og jeg skal også følge rådet om å ha buret stående fremme så han kan tusle inn og legge seg der hvis han får lyst uten at døra blir stengt bak han. Eller så får jeg kjøpe Feliway og dope han ned på et saftig torskemåltid i forveien :)
Han har 1,5 mnd på seg til å venne seg til det, så vi får håpe han og buret kan bli venner innen da :)

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 20 April 2006, 12:14:15 »
For min Hobbe så var det ikke problemer med at han ikke var vant til buret som gjorde at han ble syk. Han hadde brukt buret som soveplass mange mange ganger før vi reiste. Det var nok svingete vet som tok knekken på ham. På toget hadde vi ikke problemer i det hele tatt, og heller ike på bussen helga før.

Sissel

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 20 April 2006, 12:19:47 »
Ja, det er jo ikke så rart at man blir dårlig av svingete veier :)