Skrevet av Emne: Tisset inne !!!  (Lest 2055 ganger)

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Tisset inne !!!
« på: 19 April 2006, 21:05:27 »
Min katt Rafael har i dag tissa inne, og det er første gang han har gjort dette. Han lærte å gå ut på do i fjor høst, og det har ikke vært noe problem før. Vi skjønner ikke helt hvorfor han gjorde dette. For det første så gikk han ikke rundt å så forvirra ut. Og når han må på do, så stiller han seg alltid ved døren. Kan han være syk? Han virker ellers helt fin, spiser bra og virker som han er seg selv.
Kan det være at han enda er fornærma fordi vi tok han med på hytta i påska? Man vet jo aldri.....
Er det noen som har noen forslag? Gode råd? Vi har ikke do inne til han, og det har heller aldri vært behov for det etter at han begynte å gjøre i fra seg ute.  :icon_surprised:

Heidi K

• Gjest
SV: Tisset inne !!!
« Svar #1 på: 19 April 2006, 21:09:16 »
Uhell kan jo alltid skje, men kan jo være årsaker som urinveisinfeksjon o.l. Så det kan jo lønne seg med en undersøkelse, hvis du er bekymret. Stress kan jo utløse div. sykdommer.

Men katter er jo også gode på å vise at de er fornærmet ja..  :icon_frown:

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 April 2006, 21:17:13 »
Synes bare det er litt rart. For både jeg og samboeren min var inne, og han var verken innestengt eller lignende. Han var sammen med oss i stua, så gikk han inn på soverommet der kurven står, og tisser i den. Han elsker jo å ligge i den kurven, og det gjør det bare enda merkeligere  :icon_question:
Håper virkelig ikke det er noe som er galt...skjer det en gang til må jeg ta han med til dyrelegen.

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 19 April 2006, 21:19:37 »
Det er alltid lurt å ha en do inne kattene har sjans til å bruke om det trengs.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #4 på: 19 April 2006, 21:28:06 »
Har du kastrert han?

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 April 2006, 21:29:32 »
Ja han ble kastrert i fjor høst, ca 7-8 mnd gammel var han...

ellenh

• Gjest
« Svar #6 på: 19 April 2006, 22:18:49 »
Jeg begynner å forstå at dette med inne-tissing er et ganske vanlig problem...

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19 April 2006, 22:28:35 »
Jeg tenker at kanskje han er stresset enda etter påsketuren. Det var første ferien hans, og første lang tur i bil. Så det kan jo sitte i litt enda. Nå sitter han her og ser helt normal ut ;D herjer litt og gjør som han alltid bruker å gjøre.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 April 2006, 22:56:28 »
Det kan selvsagt være stress, men det første jeg tenkte var urinveisinfeksjon. Anbefaler at du drar til veterinæren og får et sånt urinprøve-sett, så får du ihvertfall utelukka det. Etter hva jeg har forstått kan katten ha urinveisinfeksjon selv om den virker frisk ellers.

En kollega av mannen min har ei hunkatt som plutselig begynte å tisse inne, på tepper og puter og i senga si. Hun var innom dyrebutikken for å spørre om råd, og fikk da beskjed om at det beste var å avlive katten... Heldigvis hørte hun ikke på det rådet, og det viste seg at urinveisinfeksjon var årsaken til tissingen.  :icon_question:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #9 på: 19 April 2006, 23:01:43 »
Meget mulig det er stress etter ferien, du får følge litt med han. Gjør han det igjen så får du heller oppsøke veterinæren.
Skulle du trenge et middel som fjerne urinen helt så kan du sjekke ut http://www.urine-off.no
Måtte bare gjøre litt reklame.  :biggrin:
« Siste redigering: 19 April 2006, 23:24:36 av catzy »

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: 19 April 2006, 23:05:23 »
Håper ikke det er urinveis infeksjon, men skal selvfølgelig følge med i tilfelle det skjer igjen. Hvordan kan katter få urinveisinfeksjon? Hva er årsaken? Noen som vet?

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 19 April 2006, 23:13:00 »
Håper ikke det er urinveis infeksjon, men skal selvfølgelig følge med i tilfelle det skjer igjen. Hvordan kan katter få urinveisinfeksjon? Hva er årsaken? Noen som vet?

*rekke opp en hånd* Jeg vet det dessverre alt for godt... Bl.a. stress og kulde kan være årsaker. Kopierer et inlegg jeg skrev her på forumet om UVI tidligere:

"UVI er en utrivelig sykdom, og har katten først fått det en gang kommer det gjerne igjen. Huskatten min har hatt det 3-4 ganger nå, og de tipsene jeg fikk for å forebygge dette var å alltid ha rent vann framme sånn at katten får "renset opp" i systemet (jeg har 3 vannskåler stående og bytter vann 3-4 ganger om dagen), holde tissekassen så ren som mulig og gjerne ha flere kasser sånn at katten slipper å "vente på tur" (dersom man har mer enn én katt vel og merke). Stress kan også utløse dette, jeg måtte gi min nevø på 2 år forbud mot å komme på besøk fordi han stresser katten veldig. Ellers kan kulde være en faktor, så pusene mine får ikke være ute i minusgrader. Heldigvis har det ikke vært flere tilfeller av UVI her etter at jeg begynte å følge disse rådene, og jeg håper det blir lenge til neste gang *bank i bordet*."

UVI kan i verste fall være dødelig, så jeg ville tatt katten med til veterinær for å få tatt urinprøve så snart som mulig dersom det er mistanke om dette.
« Siste redigering: 19 April 2006, 23:28:23 av Linda »

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 20 April 2006, 00:07:20 »
Har ikke hatt noe sånt her enda,ikke gamlepusen på 16 år heller.

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 April 2006, 13:35:11 »
Når jeg tenker meg om så har han de siste dagene virket litt nervøs også. Han gjemmer seg mye. Sånn som i dag, så har han lagt under badekaret hele dagen. Han var ute i stua en liten tur, og da gikk han kjempe lavt med kroppen og så seg rundt. Akkurat som han var redd for noe. Og så stakk han inn på badet igjen. Dette har sikkert en sammenheng med at han tisset inne i går. Kan han ha blitt skremt ute av noe? For to dager siden var han nemlig ute fra åtte om morgenen til ett på natta. Han ville ikke komme inn, enn hvor mye vi ropte og leita etter han. Jeg blir jo selvfølgelig litt urolig for den lille fyren  :icon_frown:

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 20 April 2006, 15:57:19 »
Har han endret adferd ville nok ikke et dyrlege besøk være dumt.
Kan jo være der er en liten infeksjon som er svaret og lett å kurere. :)

Utlogget Rafael

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #15 på: 20 April 2006, 16:51:35 »
Ja det er nok det beste. Skal få ringt dyrelegen i morgen. Får sikkert time over helga. Greit å være på den sikre siden helt klart.