De fleste aper spiser litt kjøtt også Betine - jeg har sett mange filmer av sjimpanser som jakter. Men dette er ikke så viktig poeng her. Det som for meg er poenget rundt fisk er at mye rå fisk, spesielt hvit fisk, faktisk inneholder et enzym som bryter ned en viktig bestanddel av B-vitaminet hos katter. Dette er fakta, og viser at katter ikke har levd av fisk fra havet noen gang - og i alle fall ikke klart å omstille kroppen til rå hvit fisk. Men igjen, dette er ikke viktig - i alle fall ikke for meg. Det er ikke det at kattene får for mye rå torsk eller sei som er hovedsaken i denne artikkelen. Og jeg tror det er et minimalt problem for de aller fleste katter her i landet i alle fall. Men det er et poeng det er kjekt å vite om - tenker jeg.
Men tørrfôr - DET er et viktig poeng her. Og ja - vi kan jo alle få verdens dårligste samvittighet for å gi kattene våre tørrfôr etter å ha lest så mye fakta, men jeg gjør det nå likevel - gir tørrfôr altså, og leser fakta...
Men jeg er blitt veldig bevisst på hva slags tørrfôr kattene mine får, og at de også får mye våtfôr - hver dag. Aller helst skulle jeg ha gitt råfôr, men innser min egen begrensning her - det har jeg i dag ikke kapasitet til. Jeg maser og spør etter Vom og Hundemat sitt katteråfôr i butikkene rundt her (hvor alle har det inne til hund..)
For meg er fakta veldig fint å kunne om katters ernæringsbehov, og spesielt om en av kattene mine skulle få en kronisk lidelse, da villle jeg nok gjort mye for å legge om kosten til noe som er mest mulig nære det som er naturlig. Jeg har hørt flere som får helt friske katter ved å kun gi våtfôr, eller aller best - kun råfôre som eneste behandling for f.eks. allergi, diabetes osv. Og om jeg får en katt med urinveisproblemer ville jeg umiddelbart sluttet å gi den katten tørrfôr på grunn av det jeg vet.
Jeg er jo en kunnskapssulten person, og vil gjerne vite mest mulig. Men det er ikke dermed sagt at jeg har mulighet til å kutte ut tørrfôr! Det er alt for praktisk...