Skrevet av Emne: SUPER artikkel om ernæring til katt  (Lest 4019 ganger)

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Mariskogens
SUPER artikkel om ernæring til katt
« på: 13 Desember 2012, 12:37:43 »
« Siste redigering: 10 Januar 2013, 20:11:49 av Ulla »

Utlogget Calaera

• Forumslave katt
  • Takket: 46
    • Vis profil
Sv: SUPER artikkel om ernæring til katt
« Svar #1 på: 13 Desember 2012, 12:39:49 »
Tusen takk, Maria! Denne skal jeg virkelig sette meg ned med og lese grundig! Har lett etter en slik artikkel!  :julerosin:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13 Desember 2012, 13:38:16 »
Ja, dette er gode artikler :) Har lest alle før hver for seg, men så praktisk at de var samlet slik :)

Denne burde stått på prio :)

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #3 på: 15 Desember 2012, 06:46:56 »
Fin artikkel, men jeg blir litt matt. Får dårlig samvittighet for å gi så mye tørrfor. Synes det er så greit å gi tørrfòr, og jeg føler at det går så greit med hensyn til flere ting. Gir litt kjøtt og fisk og noen våtfòr, men det går mest i tørrfòr.

Artikkelen sa at katter ikke skulle ha fisk. Men det er lagt vekt på omega3, og anbefalte derfor fiskeolje. Akkurat det med å ikke gi fisk, stiller jeg meg skeptisk til. Å gi de fisk som de dermed får frisk omega3 fettsyre i, samt proteiner og fiskekraft, tror jeg er bare bra. Men selvfølgelig ikke bare fisk, eller store mengder. Og det er fordeler med å koke fiske. Da stjeler heller ikke den b vitaminer som det er snakk om at rå fisk kan gjøre.
Noen katter er fisk en helt naturlig føde for. Det fins vill katter i sydlige strøk som fanger og spiser fisk som de lever av daglig.

Har forresten nettopp sett en dansk dokumentar som gikk på at de hadde undersøkt fiskeolje fra ulike merker. Det viste seg at oljen var ofte lagt i lang tid i varmen og harsknet før den kom i flaske eller tablettform. Dette var for mennesker. Tror ikke fiskeoljen for dyr er noe bedre. Hvorfor er det egentlig forskjell på omega3 fiskeolje til mennesker og til dyr? Omega3 er jo omega3  :)

Utlogget Musekatt

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 18
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #4 på: 15 Desember 2012, 10:45:32 »
Gamlekatten min, Lubben, tålte ikke fisk. Han spydde hver gang han fikk det, og det var samme om det var fisk fra middagen vår eller om han fikk boksemat med fisk. Det ble oppkast hver gang.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #5 på: 15 Desember 2012, 18:51:47 »
Det at det finnes katter som fanger og mere eller mindre lever av fisk,betyr jo ikke at det er bra for de...ei heler vet vi,om kattene har
det bra...bortset fra det,så har jeg ikke lest artikkelen ennå  :icon_neutral:

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15 Desember 2012, 20:23:21 »
Om man tenker logisk og går ut fra at katter opprinnelig er ørkendyr, vil jo ikke fisk være en selvfølgelig del av kostholdet som er bra for de? vetikke

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 Desember 2012, 06:43:09 »
Ja, mange katter er ørkendyr, men det fins også katter som kommer fra grønne natur strøk. Hvor alle opprinnelig kom fra, er sikkert ørken. Det er mye som har skjedd med forskjellige dyrearter og menneskene.

Hvis vi stammer fra apene, var dens naturlige føde vegetar mat. Men med utviklingen livnærte vi oss på animalsk føde pga jakt mm. Vi kan ikke si at fordi vi opprinnelig bare spiste vegetar, er ikke noe animalsk godt for oss, for de fleste av oss tåler jo godt animalsk også.

http://nitewindes.com/ALCinfo.html
« Siste redigering: 16 Desember 2012, 06:52:28 av Betine »

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #8 på: 16 Desember 2012, 08:55:17 »
De fleste aper spiser litt kjøtt også Betine - jeg har sett mange filmer av sjimpanser som jakter.  Men dette er ikke så viktig poeng her.  Det som for meg er poenget rundt fisk er at mye rå fisk, spesielt hvit fisk, faktisk inneholder et enzym som bryter ned en viktig bestanddel av B-vitaminet hos katter.  Dette er fakta, og viser at katter ikke har levd av fisk fra havet noen gang - og i alle fall ikke klart å omstille kroppen til rå hvit fisk.  Men igjen, dette er ikke viktig - i alle fall ikke for meg.  Det er ikke det at kattene får for mye rå torsk eller sei som er hovedsaken i denne artikkelen.  Og jeg tror det er et minimalt problem for de aller fleste katter her i landet i alle fall.  Men det er et poeng det er kjekt å vite om - tenker jeg. 

Men tørrfôr - DET er et viktig poeng her.  Og ja - vi kan jo alle få verdens dårligste samvittighet for å gi kattene våre tørrfôr etter å ha lest så mye fakta, men jeg gjør det nå likevel - gir tørrfôr altså, og leser fakta... 
Men jeg er blitt veldig bevisst på hva slags tørrfôr kattene mine får, og at de også får mye våtfôr - hver dag.  Aller helst skulle jeg ha gitt råfôr, men innser min egen begrensning her - det har jeg i dag ikke kapasitet til.  Jeg maser og spør etter Vom og Hundemat sitt katteråfôr i butikkene rundt her (hvor alle har det inne til hund..) 

For meg er fakta veldig fint å kunne om katters ernæringsbehov, og spesielt om en av kattene mine skulle få en kronisk lidelse, da villle jeg nok gjort mye for å legge om kosten til noe som er mest mulig nære det som er naturlig.  Jeg har hørt flere som får helt friske katter ved å kun gi våtfôr, eller aller best - kun råfôre som eneste behandling for f.eks. allergi, diabetes osv.  Og om jeg får en katt med urinveisproblemer ville jeg umiddelbart sluttet å gi den katten tørrfôr på grunn av det jeg vet.

Jeg er jo en kunnskapssulten person, og vil gjerne vite mest mulig.  Men det er ikke dermed sagt at jeg har mulighet til å kutte ut tørrfôr!  Det er alt for praktisk... 

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 Desember 2012, 09:25:26 »
Å ja, jeg er også veldig lysten på kunnskap rundt dette. Jeg sukker nok bare litt fordi jeg ikke klarer å følge det opp. Tenker inni mellom at jeg skal bli flinkere, og så blir det ikke helt kontinuerlig slik.

Interessant det du sier om sjimpansene, selv om det er utenom her.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 16 Desember 2012, 13:26:49 »
Ja, jeg kan skrive under på at våtfor kontra tørrfor til en katt med urinplager er alfa omega! De timene jeg brukte foran data om ulike artikler vedrørende ernæring hos katt da, er vell verdt alt! :)

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 16 Desember 2012, 13:27:55 »
Så nå,daNulli har krystaller,kan kun våtfor da løse dem opp nok til at de kan komme ut ??

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 16 Desember 2012, 13:31:37 »
Så nå,daNulli har krystaller,kan kun våtfor da løse dem opp nok til at de kan komme ut ??

Våtfor er beste sort til krystaller!! Gi henne det RC Urinary SO våtforet en periode (det vet jeg dere har), og så forebygg med andre eller samme type våtfor! :) (men vanskelig for deg å gi våtfor til henne ute da senere kanskje)

Utlogget Musekatt

• Skravlepus
  • *
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #13 på: 16 Desember 2012, 13:37:29 »
Er det ikke heller sånn at tørrforet forebygger urinveisproblemer? Slik at de i mindre grad danner krystaller? Det er vel ikke sånn at våtforet løser dem opp, men at de får i seg mye væske via våtforet, som "skyller igjennom"? :nisseloco: Bare en tanke...

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 Desember 2012, 13:49:31 »
Er det ikke heller sånn at tørrforet forebygger urinveisproblemer? Slik at de i mindre grad danner krystaller? Det er vel ikke sånn at våtforet løser dem opp, men at de får i seg mye væske via våtforet, som "skyller igjennom"? :nisseloco: Bare en tanke...

Ett spesial- tørrfor for oppløsning av krystaller gjør at en katt drikker mere + at det er feks lavere PH om det er for å løse opp struvitekrystaller. Derfor løser det jo opp krystaller fordi katten får i seg mere væske ja, samt PH verdien. Men ett våtfor for urinveier som skal løse opp struvitekrystaller er også lavere PH på, samt at de får i seg naturlig væske gjennom foret.

Våtfor forebygger urinplager ja :) Nettopp fordi det du skriver at væsken skyller gjennom :) 
Mange katter med urinproblemer har veldig konsentrert urin. En for konsentrert urin irriterer blæren som igjen fører til cystitt. Det er derfor viktig at katter får i seg mye væske. Om urinen blir for lenge i blæren dannes også krystaller fortere som igjen irriterer blæren.

Har du lest artikkelen? :)  :nisseklem:

« Siste redigering: 16 Desember 2012, 13:58:18 av miss »

Utlogget Musekatt

• Skravlepus
  • *
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #15 på: 16 Desember 2012, 14:22:23 »
Ikke hele, jeg tittet kjapt på den da den ble lagt ut :c066: Men skal ta en skikkelig titt på den - lover. Interessant det om nyrer og tørrfor iallefall. Kan jo forklare hvorfor nyreproblemer synes å være veldig vanlig hos katter rundt omkring.

Ser at jeg skrev feil over her; jeg mente selvfølgelig; " Er det ikke heller sånn at BLØTforet forbygger urinveisproblemer?..) Det går litt fort i svingene innimellom.
« Siste redigering: 16 Desember 2012, 14:27:24 av Musekatt »

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Desember 2012, 14:30:17 »
Ikke hele, jeg tittet kjapt på den da den ble lagt ut :c066: Men skal ta en skikkelig titt på den - lover. Interessant det om nyrer og tørrfor iallefall. Kan jo forklare hvorfor nyreproblemer synes å være veldig vanlig hos katter rundt omkring.

Ser at jeg skrev feil over her; jeg mente selvfølgelig; " Er det ikke heller sånn at BLØTforet forbygger urinveisproblemer?..) Det går litt fort i svingene innimellom.

Aha, men da skjønner jeg mere hva du mente hehe :) Og da er vi veldig enig! ;)

Utlogget Marta

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #17 på: 16 Desember 2012, 14:49:39 »
Jeg har lyst til å råfôre -og gjør det også siden det er tilgjengelig råfôr her. Men jeg gir tørrfôr også av en enkel grunn: Det er praktisk. Da mener jeg ikke bare til hverdags, men spesielt om vi f.eks. skal ut å reise, så har jeg en kattefrøken som gjerne spiser tørrfôr også  (f. eks. var det planen å reise hjem til jul med pusene, selv om det av ulike grunner ikke ble sånn). Råfôret er umulig å drasse med seg særlig langt før det blir dårlig, og våtfôr tar mye plass og vekt. Dette er jo en ting som jeg tenker på i forhold til min utdanning og livssituasjon, som neppe påvirker alle her i verden, men er en viktig faktor for min del. En annen praktisk ting, litt mer i hverdagen, er at tørrfôret kan stå framme når jeg ikke er hjemme. Linka spiser litt og litt, så jeg må alltid sjekke at hun har spist opp råfôret innen en times tid, for det skal ikke stå fremme. Derfor har jeg lært Linka at hun kan få godbit for å spise opp -så om hun ikke har spist opp og jeg skal dra, tar jeg med en godbit og venter ved siden av maten, så spiser hun opp og får godbiten. Om jeg skulle gitt all hennes mat i form av råfôr måtte jeg nok hatt muligheten til å fôre 3 ganger om dagen. Særlig siden hun ikke vil spise alt på en gang. Råfôret bør heller ikke stå i noen fôrautomat (utenfor kjøleskapet).
« Siste redigering: 16 Desember 2012, 14:52:27 av Marta »

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #18 på: 16 Desember 2012, 18:12:40 »
Nulli er min egen pus...

Else bakgårdspus hadde det problemet for et par mnd.siden men hun vil ikke ha våtfor så da klarte vi den
med RC urinary.Takk for svar Miss.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget cappuccino

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • barf-nybegynner =D
    • Vis profil