Skrevet av Emne: Hvordan slanke pus? Fionas vei til matchvekt - ny giv 2015!  (Lest 12694 ganger)

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvordan slanke pus? Fionas vei til matchvekt - ny giv 2015!
« på: 22 November 2012, 21:54:40 »
Fiona må ned 1,5-2 kilo, det er ingen bønn.

Hun har begynt på lavkalorifor som tydeligvis ikke smaker knall, men det går nå ned. Det gjør det derimot ikke hos Søtnos, så hun må få ha maten sin tilgjengelig. Nå skal jeg kjøpe chipluke, Sureflap er vel en grei luke til bruk i en forkasse som Søtnos kan ha maten sin i, tilgjengelig hele døgnet? Den er nemlig på tilbud, uten at jeg har sett hvor mye den koster andre steder.

Videre tenker jeg på en forautomat til Fiona, så hun får jevne måltider selv når vi ikke er hjemme/matmor har hukommelse på størrelse som ei ert. Jeg har sett på disse:

Fôrautomat til både tørr og våtfor.Programerbar til opptil 2 måltider,hvert måltid på opptil 300 ml.Automatisk timer sørger for at dyret får maten sin selv om du er bortreist en liten stund.Programeringsvalg:opptil 48 timer.Enkel programering og rengjøring.Kan brukes både av katter og hunder. Kr 349

Fôrautomat til både tørr og våtfôr.Programerbar til opptil 4 måltider,hvert måltid på opptil 500 ml.Automatisk timer sørger for at dyret får maten sin selv om du er bortreist en liten stund.Programeringsvalg:Hver 4,8,12 eller 24 time.Enkel programering og rengjøring.Kan brukes både av katter og hunder. Kr 649

Praktisk fôrautomat til hunder og katter.Programmerbar til opptil 3 måltider om dagen.Justerbar fôrmengde fra 60 til 480 ml pr måltid.Svært enkel programmering,rengjøring og påfylling. Kan fylles med opptil 2,2 kg tørrfôr. Kr 1199

Det er ganske stor forskjell i pris og noe forskjell i hvor mange måltider man kan programmere. Hva tror dere? Den med to maks to måltider tror jeg blir litt lite på storspiseren.

Andre tiltak vi har satt i gang/har planer om for å slanke oss (matmor er også på slanker'n  :c066: ):
- Veier dagsporsjonen og fordeler ut over dagen
- Matlabyrint, men den er ikke så effektiv siden Fiona hopper inn i den sånn at den velter over ende.
- Mat i Circuit Playen, når Betines smågutter har lånt den ferdig.
- Godbitball med mat og ikke godbiter
- Kaste knotter opp og ned trappene

Innspill til mulige kjøp av luke og forautomat samt forslag på hvordan bygge en praktisk forkasse, og andre tiltak for å få pelsen ned i matchvekt? Tips til kalorifattig våtfor som kanskje smaker godt? Veterinærvåtforet lavkalori fra Hills smaker visst ikke.
« Siste redigering: 31 Mars 2015, 17:23:44 av MissMjau »

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 50
    • Vis profil
Sv: Hvordan slanke pus på best mulig måte?
« Svar #1 på: 22 November 2012, 21:58:09 »
Jeg har dessverre ingen gode råd, men følger med i tråden for tips.  :biggrin:
Edit: Hvilket fôr går de på nå?
Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #2 på: 22 November 2012, 22:03:00 »
Godbitball med mat i, har jeg prøvd. Katta dytta ballen rundt, med lot knottene ligge...  :icon_rolleyes:

Utlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 38
    • Vis profil
Re: Hvordan slanke pus på best mulig måte?
« Svar #3 på: 22 November 2012, 22:11:54 »
Her eter dem alt som blir kastet langs gulvet, mat eller godis. Et tips er å bruke et annet fór i ballen og til lek, gjerne et annet slankefôr, men som bare smaker annerledes. Det er populært her. De gjør hva som helst for exigent for eksempel, selv bare noen få knotter.

Sett maten så den ikke er lett tilgjengelig. Her serveres det mat i klatrestativet.

:x-fingre:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 November 2012, 22:13:10 »
Nå går hun på veterinærfor, R/D, både tørr og våt.

Monica  :fnis:

K.K., Fiona får mat overalt i høyden, men det morsomste og det som krever mest av henne (og meg) er trappe-foring  :icon_rolleyes:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #5 på: 22 November 2012, 22:22:53 »
Dere har jo allerede tenkt på det meste, så jeg har ikke så mange tips å komme med.

Men jeg lurer litt på hva du mener med at den formaskinen med to måltider blir for lite for storspiseren... er ikke poenget at hun ikke skal spise så mye? Eller vil du at hun alltid skal ha tilgjengelig, eller vil du porsjonere opp i flere mindre måltider?

300ml er 3 dl, altså en full kopp på størrelse med Mummikoppene vi har snakket om - jeg vil tro det er mer enn en dagsrasjon... Hvis L&S får en forkasse med "sitt" for tipper jeg Fiona får ha foret sitt stort sett i fred, og dermed får i seg det meste av det du måler opp av dette.

Jeg tror heller ikke 2 måltider er for lite/sjelden, om det er det du tenker på. Kattene er vel ytterst sjeldene alene hjemme mer enn 12 timer, så med en sånn kan du jo få gitt henne 4 måltider i døgnet om du vil det, og det burde vel holde?

Når det er sagt tror jeg at jeg ville valgt den mellomste. Jeg synes den var penest og mest "praktisk"  - det siste er  kanskje litt avhengig av om det er skålen inni eller lokket som snurrer, eller altså om katten må gå rundt skålen for å spise etterhvert som nye luker åpnes eller om katten står på samme sted og skålen kommer til den, om du skjønner hva jeg mener?

Da vi byttet for til Felicity ifjor sommer gikk det en uke der hun nesten ikke spiste noe... var ikke snakk om at hun ville ha det nye foret. Tror det var w/d. Vi kjøpte c/d low calorie og blandet med det, var jo nødt til å få i henne noe mat. Den smaker bedre, og da gikk det seg gradvis til. Nå er begge to vant til det, og vi kan gi dem w/d uten innblanding også. Men tror det er en litt "røff" overgang smaksmessig fra RC og en del andre typer.
Vi prøvde også w/d våtfor, det var ikke populært... hun smakte litt på det, men så var det stopp, så det smakte nok ikke så godt... hjelper ikke akkurat på at pus er rimelig kresen på våtfor i utgangspunktet :whistling:

Utlogget Marta

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22 November 2012, 22:25:13 »
Syntes fôrautomaten til 649 så greiest ut jeg, men har ingen erfaringer med noen av dem. Tror godt det kan være greit å sette opp 4 måltider med bare litt mat i hver. Grunnen til at det sikkert går an å fylle de opp mer er for at det kan brukes også til hunder, samt at hvis man har mange katter så må det jo mer fôr i automaten. Selv om det kan jo også være upraktisk å bruke den til mange katter, men i alle fall til hunder må den kanskje kunne romme litt mer enn til pus.

Jeg har liten erfaring med slanking av puser, men da jeg var hjemme i sommer en tur hadde Aponi lagt veldig på seg altså! Jeg pleide klikketrene henne hver dag da jeg bodde hjemme, og det er utrolig hvor mye aktivisering det må ha vært i det altså... For i sommer, så ble hun anpusten etter en stund og måtte ha pause  :duhdah: Det har aldri skjedd før. Så var det påan igjen. Jeg trente med henne så mye som jeg hadde tid til før jeg dro (hoppe gjennom ringer og slikt gjør godt opp for den ørlille godbiten som kommer etter altså!) og pappa hadde begynt med dårlig fôr, så jeg kjøpte den største sekken jeg kunne finne med kvalitetsfôr og la en kopp oppi som rommer maksimum mengde fôr om dagen. Jeg var jo bare hjemme et par dager, og er særdeles sjeldent hjem for det er så langt, så jeg vet ikke hvordan det har gått.... Men poenget mitt er vel egentlig at det er en del man kan gjøre med maten, og maten er viktig, men jeg tror hovedpoenget i slanking er aktivisering! Både når det gjelder folk og dyr.
« Siste redigering: 22 November 2012, 22:28:44 av Marta »

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 22 November 2012, 22:33:38 »
Fiona som omtrent bor i matfatet må få flere enn to måltider om dagen. Hun har en grei oppmålt porsjon mat om dagen, men jeg vil fordele den over fire-fem porsjoner. Da får hun også en jevnere forbrenning og vil ikke glefse i seg maten. Hun får ingen mat om natten.

Lucy er litt sånn at hun tar den maten som står nærmest, samme om det smaker godt eller ikke. Så Fiona kan ikke ha sin daglige porsjon stående tilgjengelig for Lucy, da blir det tomt. Med en forautomat vil Fiona etterhvert skjønne hvordan det fungerer med mat til faste tider, og det aner meg at hun får en innvendig "matklokke" og står klar når automaten åpnes og da har ikke Lucy en sjans  :fnis:

Fiona blir aktivisert veldig mye siden jeg er mye hjemme. Vi leker og herjer, løper opp og ned trappene, hun hopper og spretter ute i kattegården, jager de to andre og er generelt en aktiv katt - som bare spiser litt for mye og legger tydeligvis kjapt på seg.
« Siste redigering: 23 November 2012, 18:36:45 av MissMjau »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 November 2012, 22:36:07 »
Vi har Sureflap til matkassen til Aona (husk en annen inngang, om du ikke vil chippe deg) er helt fornøyd.

Luken er montert i treveggen til venstre.
Kassen bør være lang nok, ellers får de ikke med halen

Utlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 38
    • Vis profil
Re: Hvordan slanke pus på best mulig måte?
« Svar #9 på: 22 November 2012, 22:37:38 »
Kjempelurt for dem med trapp :nod:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #10 på: 22 November 2012, 22:41:10 »
Fiona som omtrent bor i matfatet må få flere enn to måltider om dagen. Hun har en grei oppmålt porsjon mat om dagen, men jeg vil fordele den over fire-fem porsjoner. Da får hun også en jevnere forbrenning og vil ikke glefse i seg maten. Hun får ingen mat om dagen.

Akkurat det der med jevn forbrenning og hva kattene "helst" skal ha er det vel stadig vekk diskusjoner om, mener det har vært diskutert x antall ganger her inne før også. Men jeg skjønner hva du mener.

Det jeg mente var at dere sjelden er borte så lenge om gangen begge to at ikke du skal kunne klare 4-5 måltider om dagen med en skål med to kammere, du kan dele rasjonen i flere deler og fylle på etterhvert. Men er jo helt klart enklere med flere kammere, da blir det mindre stress for dere å passe på tid og påfyll. Og siden dette neppe er en veldig kortvarig affære er det et viktig argument det også. Det er klart det må være en god løsning for Fiona, men om det kan kombineres med noe som er lett for dere også er jo ingenting bedre enn det  :icon_smile:
(og jeg synes fortsatt den ser ut som den fineste av dem ;) )

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 22 November 2012, 22:47:27 »
Vet det har vært mange diskusjoner om mat og forbrenning, men jeg velger å lytte til min magefølelse og rådene fra veterinærene til Fiona ang dette. Så mange ganger alle kattene her er i matfatet i løpet av et døgn, tror ikke jeg at mat to ganger for dagen nok for de, selv om mengden er den samme.

Jeg tror det er best for Fiona å få en automat som har flest mulig måltider innstilt, siden jeg er avhengig av post-it-lapper på alt jeg skal gjøre. Stakkars, hun hadde jo ikke fått mat. Eller, da hadde hun kanskje blitt slank  :skratter: Søtnos var ikke fornøyd med serveringa i går, jeg glemte middagen deres. Våkna på sofaen av et brak på kjøkkenet, da hadde Søtnos ordna seg selv og veltet forboksene over ende og spiste standsmessig fra kjøkkenbenken  :c066:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #12 på: 22 November 2012, 22:53:03 »
 :fnis: Søtnos   :love:

Min magefølelse sa det samme som deg når vi skulle slanke mamma sin pus også... tror hun var samme ullen som Fiona, bare hakket verre... Hun fikk i masse små porsjoner, men det ble ikke noe mindre mas av den grunn... Tror vi prøvde både mange små og få store, og merket egentlig ikke noen forskjell, så jeg tror du med god samvittighet kan gjøre det du føler er riktig for Fiona, du kjenner din katt best.

Her i huset har de av og til oppdaget forsekk gjenglemt på gulvet i boden... needless to say - den var full av hull...

eller den natten jeg ble vekket av skramling på soverommet... Felicity hadde funnet en pose tørrfisksnacks i en pappeske med lokk som ikke var helt igjen... Tørrfiskposen lå midt på gulvet med en stor flerre og Felicity gasset seg i tørrfisk  :amsmiling: Fornøyd matmor da ja..

Utlogget bmy

• Skravlepus 2
  • Takket: 43
    • Vis profil
« Svar #13 på: 22 November 2012, 23:00:09 »
Ikke noe orginal råd fra meg men Sverre gikk ned nesten 1kg på et år etter at all mat blir fjernet tidlig om kvelden. Teddy derimot er stabilt overvektig :icon_neutral:

BenteR

• Gjest
« Svar #14 på: 22 November 2012, 23:03:23 »
Råforing er jo også et alternativ. Blir som lavkarbo for mennesker.
På lavkarboforumet er det ei som har brukt råforing for og slanke en overvektig katt med suksess.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #15 på: 23 November 2012, 10:42:27 »
Fiona som omtrent bor i matfatet må få flere enn to måltider om dagen. Hun har en grei oppmålt porsjon mat om dagen, men jeg vil fordele den over fire-fem porsjoner. Da får hun også en jevnere forbrenning og vil ikke glefse i seg maten. Hun får ingen mat om dagen.
Hva mener du med den siste setningen, mener du natten?

Synes det høres lurt ut det Bmy sier om å ta vekk maten om kvelden.
I første omgang, hvorfor ikke bare gi alle sammen det de vil ha om dagen, og så tar du vekk all maten om kvelden? Kanskje det ikke hjelper nok for Fiona, men til nå har hun ikke da alltid hatt mat tilgjengelig døgnet rundt?

Det tror jeg i hvert fall at jeg hadde gjort først.

Både lettest for deg og for kattene  :icon_smile:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #16 på: 23 November 2012, 10:54:36 »
Foringsautomat er jo bra. Vi kjøpte en fòringsautomat til Pinot den gangen. Det var med to måltider. Det var greit det. Men jeg delte hans dagsporsjon i tre, og så gav jeg han selv på den måten. Om natten fikk han ingen ting.

Du kan få låne den og se om du liker den. Den er på loftet, men kan ta bilde av den i kveld hvis du er interessert.

Angående typer mat som skal være slankende, så har jeg tro på best mulig kvalitets mat, og heller gi litt. Kroppen har mye bedre av det i det lange løp.

Jeg mener at slankefòr og mat med for lite næringsstoffer, lite fett og proteiner, gjør slik at man bare vil spise mer, og kan gjerne spise mer der og da, men utvider mavesekken, og så kan man spise enda mer. Faktisk en ond sirkel det med light mat, tror jeg.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 23 November 2012, 18:41:17 »
Felicity  :skratter:

Bmy, hvor tidlig på kvelden tok du vekk maten?

BenteR, råforing tror jeg ikke vil fungere her. Det eneste kattene liker av tobeintmat, er kokt skinke i ny og ne. De har fått litt biff innimellom, men det er et par bittesmå biter de gidder å spise så vil de ikke ha mer.

Betine, jeg mente på natten  :icon_neutral:
Jeg er ikke overbegeistret for å gi slankefor, men jeg tror det er det som må til akkurat nå. Det smaker tydligvis ikke så godt, for Fiona spiser ikke så mye av det som hun gjorde med RC. Tenker at hun får gå på det til hun har kommet litt ned i vekt, så kan vi heller finne et annet for som ikke er light som vi kan porsjonere ut.

Ta gjerne bilde av forautomaten  :happy:

Utlogget bmy

• Skravlepus 2
  • Takket: 43
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 November 2012, 21:52:15 »
Tar den bort i 7-8 tia

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #19 på: 24 November 2012, 06:39:05 »
MissMjau, beklager at jeg ikke fikk tatt bilde i går kveld. Men jeg skal fikse et snart  :)