Skrevet av Emne: Hvordan slanke pus? Fionas vei til matchvekt - ny giv 2015!  (Lest 11705 ganger)

Utlogget Thaeri

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Hvordan slanke pus? Fionas vei til matchvekt - ny giv 2015!
« Svar #80 på: 01 Juni 2017, 02:32:29 »
Min katt gick både ner i vikt och blev mycket mättare när jag bytte till våtfoder.

Torrfoder är riktigt dåligt för katter överlag, och speciellt för överviktiga katter (mättar dåligt, får kroppen att skicka energin direkt till fettdepåerna istället för att använda den).

Katter är byggda för att äta bytesdjur, och kanske ett och annat grässtrå. De är inte byggda för en kost som största delen består av majs eller vete (Hill's, Royal Canin, Iams och liknande) eller ens en femtedel rotfrukter (Orijen, Acana, Applaws bland andra).

Edit: Han gick från en maxvikt på 7,5 kg till en idealvikt på dryga 4.
« Siste redigering: 01 Juni 2017, 02:34:29 av Thaeri »

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #81 på: 02 Juni 2017, 20:17:14 »
Dette støtter jeg fullt ut: katter er predatorer og skal, om de ikke fanger selv, ha proteinmaksimert kost. Katter mangler enzymer som er nødvendige for å bryte ned stivelsen i karbohydrater. De har heller ikke smakssensorer som kjenner igjen "søtt", som de fleste pattedyr har. Energien blir ikke utnyttet: det går enten tvers gjennom katta, eller rett i fettdepot. Resultat: overvekt, UVI og hjertesvikt.

Katter på naturlig kosthold trenger ikke engang vann i særlig grad. Det er tørrfôret som skaper behov for ekstra væske, og dette kan overbelaste nyrene.

Svært mange katteholdere lar seg blende av markedsføringen til en enorm og uærlig dyrefôrindustri. Som med *all* matindustri, er jeg ytterst skeptisk til ferdigprodukter, og for dyr i særdeleshet. Jeg mistenker disse for å være avfallsprodukter som med fordel kunne vært kompostert; man bare kaller det "spesialfôr" og selger det dyrt i stedet.

Jeg lar nå rulta mi få kjeks, da. Det står en skål der hele tiden, og hun tar det som snacks. Men hun spiser opp nesten halvannen kilo fisk i uka, samt kjøttdeig, kylling ... hva jeg måtte dytte i meg selv. Jeg er nemlig også predator.

Utlogget Thaeri

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #82 på: 04 Juni 2017, 00:34:15 »
Som med *all* matindustri, er jeg ytterst skeptisk til ferdigprodukter, og for dyr i særdeleshet. Jeg mistenker disse for å være avfallsprodukter som med fordel kunne vært kompostert; man bare kaller det "spesialfôr" og selger det dyrt i stedet.
Jag är *väldigt* glad att det finns våtfoder tillverkat här i Sverige av enbart svenskt kött kan jag säga.

Det är kanske inte lika bra som att göra egen kattmat av rått kött (inklusive ben och vissa inre organ och där man har total kontroll), men jag vet åtminstone att djur och styckdelar är OK för människor att äta också. Och då har vi hyfsat höga krav till att börja med, till exempel är antibiotika i förebyggande syfte förbjudet (bojkottar danskt kött på grund av att det inte är det där) och tillväxthormoner är absolut förbjudna.

Den största skillnaden är att de flesta människor i västvärlden är jättekräsna och vet inte ens vad de ska göra med den främre halvan av en ko eller tjur när den slaktas vid 1,5-2 års ålder, så hur de ska hantera en uttjänt mjölkko... Samma sak med olika inre organ: lungmos är till exempel en klassisk fattigmansrätt som nästan ingen äter idag oavsett ålder på djuret.

Det är sådana grejer som hamnar i den svenska kattmaten: styckdelar mina morföräldrar som var bönder aldrig skulle ha sagt nej till, men som i vår moderna tid inte går att sälja till privatpersoner i annan form än djurmat. I många andra länder å andra sidan... det kan vara tillåtet med självdöda djur till och med!

Nu menar jag inte att Sverige är bättre än alla andra länder på planeten, men det är lätt för mig som svensk att kolla upp lagar och regler för just svensktillverkat djurfoder, och det bör vara ganska lätt för er i Norge också :)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #83 på: 04 Juni 2017, 09:28:04 »
Den största skillnaden är att de flesta människor i västvärlden är jättekräsna och vet inte ens vad de ska göra med den främre halvan av en ko eller tjur när den slaktas vid 1,5-2 års ålder, så hur de ska hantera en uttjänt mjölkko... Samma sak med olika inre organ: lungmos är till exempel en klassisk fattigmansrätt som nästan ingen äter idag oavsett ålder på djuret.

Akkurat dette skulle jeg mer enn gjerne diskutert med både deg og alle andre, idet jeg er spesielt interessert i kosthold og ikke minst utnytting av ressursene. Jeg er den (sjeldne) typen som blant annet bannlyser buljong og koker egen kraft, og som heller spiser lever enn biff. Det å kremere verpehøner i stedet for å selge det ut rimelig er direkte kriminelt, og her har Sverige et himla forsprang på Norge.
     Men dette er en avsporing av tråden. Jeg foreslår å ta dette over i fx underforumet "Matprat". Om ikke *du* starter opp her, gjør jeg det. Jeg må bare tenke meg om først, for her har jeg virkelig mye å si.

Slanking av katt (om nødvendig, jeg tror ikke noen hundre gram fra eller til betyr all verden) har et annet aspekt enn kosthold: nemlig mosjon. Med katt på friland, er dette som oftest ikke noe problem. Med kastrert innekatt *vil* problemet oppstå. Det er opp til katteholder å aktivere dyret, ikke bare sette ut alskens stativer og tjafs og hive ut leketøy. Pus vil ofte gi blaffen, og purke over 20 timer i døgnet.
     Jeg lager bråk med pus. Sloss og herjer. Jeg *aner* ikke hvor mange kalorier som brenner ved spinnville spillopper, men på denne måten holdes fettdepotene i sjakk, og katta har også mentalt godt av det. Etter en saftig runde, legger objektet seg gjerne malende og fornøyd på fang eller i seng.
     Ved kombinasjon av mest mulig naturlig kosthold og regelmessig mosjonering, vil pus selv finne sin trivselsvekt. Som kan variere fra 2 kilo opp mot 10, avhengig av kattetype.

Min nåværende aller mest pusete katt er en neutred skogkatt på rundt 8 kg. Det høres mye ut for en hunkatt, men den hopper tre ganger sin egen høyde. Den jumper opp på taket og holder skansen, den bumper ned og kjeppjager alle inntrengere. Og innendørs fyker den som en åsgårdsrei rundt meg hele døgnet. Vil den ha *fred*, legger den og puser seg på varmekablene under badebenken. Pssssjtt ... setter jeg på dusjen :fnis: - om natten får hun fred ... men det får ofte ikke jeg.
     Så får den heller ha litt pæremage. Hun er bare drøyt 3 år; man må vel ta høyde for at eldre katter vil ha en roligere tilværelse.