Skrevet av Emne: Hvordan slanke pus? Fionas vei til matchvekt - ny giv 2015!  (Lest 13186 ganger)

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
Sv: Hvordan slanke pus på best mulig måte?
« Svar #20 på: 24 November 2012, 06:56:49 »

Veldig enkel og grei. Du må bare komme og hente den hvis du vil  :)

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min, omhandler for det meste kattene + salg av håndarbeid/katteutstyr
« Svar #21 på: 24 November 2012, 10:12:59 »
Jeg har prøvd og slanke Quatro i godt over et år nå og de eneste to tingene som hjelper på han er Hill's R/D foret(sånn rent teknisk bortsett fra at avføringen blir så hard og kompakt at katten sitter og tar i som en voksen mann, og bæsjer kanskje 5 ganger for dag) og å bytte ut halvparten av dagsrasjonen med våtfor tilsatt ekstra vann.

Ellers har vi prøvd det meste.
- Forlabyrint, funket ikke. Han tippa bare skåla og gaffla i seg.
- Royal Canin Light. Gikk opp i vekt i starten, men holdt seg stabil uten nedgang.
- Spesific. Likte ikke maten, og avføringen så regelrett ut som sagflis.

Nå spiser han/de Eukanuba Chicken and Liver. èn dagsrasjon beregnet på en katt + våtfor 2-3 ganger for dag. Altså ca 90-100gram tørrfor fordelt på dem begge to(står fremme hele dagen og er ikke tomt før på kvelden) i tillegg til at de får våtfor til frokost, middag og kanskje kvelds hvis det er tomt for tørrfor. Til nå har han gått ned 200gram, og Morris holder seg stabil. Knottene er hardere slik at de får renset tennene i samme slengen.

Min erfaring er at slankeforene ikke funker i lengden. Katten blir lei. Avføringen blir ufattelig hard og det er dyrere enn nødvendig. Nå satser vi på så rene produkter som mulig, uten den hersens hveten!   :nusse:

Det er iallefall vår erfaring med slanking hittil.

Hjemmesiden min: http://opsahlsverden.blogspot.no/
Man får det man ber om, alltid!

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #22 på: 24 November 2012, 20:01:01 »
Takk for bildet, Betine  :)
Vi måtte bestille en chipluke, så da kjøpte vi med en automat med fire måltidsinnstillinger også.  Da slipper jeg å tenke på å mate frøkna mer enn en gang for dagen, altså kun å fylle i automaten.

Hun skal iallefall spise opp den sekken med R/D først, så får vi se om det fungerer for henne både i vekt, matlyst og avføring. Hittil ser det bra ut.

Utlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 36
  • Crazy catperson
    • Vis profil
« Svar #23 på: 24 November 2012, 20:16:38 »
Her driver vi med slanking av Tassen og han har fått Royal Canin - Obesity
Han hadde null problemer med smaken på det og det har funka bra hittill. Han har faktisk fått mer stabil mage nå. Men kan jo også ha noe med at han ikke får ut mer. Vi holder han inne så vi er helt sikre på at han ikke stjeler mat av søppeldunker og sniker til seg fra naboer som mater sine katter ute. Vi aner jo ikke om vekta har gått noe ned enda, men skal snart på veiiing igjen hos veterinær så da får vi se om det har funka som det skal.

Vi veier opp i en kopp hver morgen og fordeler utover flere måltider per dag. Det funker best her. Da får Tux en mer jevn tilgang til mat også. Vi har sånn ca faste tider de får mat og de har sluttet å mase utenom de tidene nå for de vet at da får de ikke så mye som en smule.  Vi har vel 4 måltider på dagene vi er hjemme selv. De dagene vi er ute av huset blir det kanskje bare 2, men de takler det veldig fint. De ligger for det meste og sover når vi er ute av huset.  :fnis: Er alltid to trøtte fjes som kommer og møter oss når vi da endelig kommer inn dørene her igjen.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #24 på: 25 November 2012, 07:34:25 »
Takk for bildet, Betine  :)
Vi måtte bestille en chipluke, så da kjøpte vi med en automat med fire måltidsinnstillinger også.  Da slipper jeg å tenke på å mate frøkna mer enn en gang for dagen, altså kun å fylle i automaten.

Hun skal iallefall spise opp den sekken med R/D først, så får vi se om det fungerer for henne både i vekt, matlyst og avføring. Hittil ser det bra ut.

Bare hyggelig  :) Spennende å se hvordan det går  :happy:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #25 på: 29 Desember 2012, 00:34:28 »
Nå har Fiona brukt forautomaten i en måneds tid. Hun får fire porsjoner R/D fordelt utover hele døgnet og noe våtfor innimellom. Forrige uke var vi hos veterinæren igjen og da veide hun 5,8 kilo - altså ned 200 gram på halvannen måned. Det er vi godt fornøyd med  :hanulunisse:

Innlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #26 på: 29 Desember 2012, 00:36:29 »
Så flink.  :hanulunisse:
Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget Marta

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #27 på: 29 Desember 2012, 02:19:37 »
Bra jobba!  :icon_smile:

Utlogget Calaera

• Forumslave katt
  • Takket: 46
    • Vis profil
« Svar #28 på: 29 Desember 2012, 02:34:05 »
Hipp hurra for slanking!  :nissehopp:
Nå blir du fin og fast i formen Fiona!
 :nissedans3:

Jeg har visst helt glemt og svare i denne tråden! Bini måtte jo slankes for en tid tilbake. Tjukkebolla hadde passert 5,1 kg og fikk litt småkjeft av dommer. Hun gikk på RC Obesity i 2 1/2 måned og gikk ned 500g. Har vært nulltoleranse på noe annet enn bittelitt "slanke-våtfôr" i tillegg til måltider fire ganger om dagen som du har gjort. Nå har vi byttet til "normalt" fôr og har holdt vekten uten problemer. Men om det er fôret eller den hypre kattungen som nettopp har flyttet inn er jo litt usikkert ennå.
 :nissefull1:

Innlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #29 på: 18 Januar 2013, 19:14:39 »
Jeg drar opp denne igjen og håper noen kanskje kikker. Hvordan vet jeg om puseluskene får i seg nok mat i løpet av dagen nå som jeg har begynt å servere 4 porsjoner? Jeg synes de spiser så lite nå. Kanskje det bare er i overgangsfasen fordi de ikke er vant til at maten forsvinner etter en stund?  :shockeed:

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #30 på: 18 Januar 2013, 19:34:51 »
Det er nok en tilvenningsfase ja, vil jeg tro. :nod:

Innlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #31 på: 19 Januar 2013, 01:03:22 »
MissMjau: Lagde du en fôrkasse til Fiona?  :)

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #32 på: 19 Januar 2013, 06:51:38 »
Jeg drar opp denne igjen og håper noen kanskje kikker. Hvordan vet jeg om puseluskene får i seg nok mat i løpet av dagen nå som jeg har begynt å servere 4 porsjoner? Jeg synes de spiser så lite nå. Kanskje det bare er i overgangsfasen fordi de ikke er vant til at maten forsvinner etter en stund?  :shockeed:

Du trenger ikke å bekymre deg om de får nok mat dersom de får 4 porsjoner, og dersom du ser at alle spiser de gangene de får sine måltder, at ikke det er en som spiser opp alt fra de andre.

Jeg tenker at det er et fint tegn at de spiser mindre. Tror mange ganger når maten står fremme hele tiden, at de lett småspiser bare for at det står fremme, ikke fordi de er sulten. Nå spiser de fordi de er sulten og de har ikke behov for mer.

Det er godt å være litt sulten. Men hvis det nå skulle være at de var veldig sulten en gang, så får de jo matservering om toppen noen timer  hos deg, og det går helt greit. Det hender vel at vi mennesker også går noen timer uten mat, og det er vel helt greit. Du behøver ikke bekymre deg. Hvis de er veldig sulten, spiser de seg mette til neste måltid.

Innlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #33 på: 19 Januar 2013, 12:30:36 »
Takk Betine. Jeg er sikkert bare litt hønemor.  :blushes:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #34 på: 09 April 2013, 21:47:18 »
MissMjau: Lagde du en fôrkasse til Fiona?  :)

Har helt glemt å svare på denne jeg.

Det ble aldri noen forkasse til noen av kattene. Fiona får sin mat i automatenmsom åpnes fire ganger for dagen. De andre får mat i skål, og når vi er hjemme står skolene fremme hele tida bortsett fra natt. Når Fiona prøver seg på skålene, er det et høyt nei og klapp i hendene. Da springer hun avgårde som om hun skullemhatt en rakett i rompa - tatt på fersken.

Vi må ta opp R/D til vurdering etter endt sekk. Synes ikke hun har gått ned noe mer. Men hun er iallfall ikke like glupsk. Hun får ha maten sin i automaten i fred, stort sett. Hun har fått et bedre spisemønster etter at vi begynte med denne. Hun er nesten tidsinnstilt etter automaten, rett før det kommer et klikk når den åpner seg, er hun til stede på kjøkkenet  :fnis:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
Sv: Hvordan slanke pus? Fionas vei til matchvekt!
« Svar #35 på: 19 April 2013, 19:03:38 »
Fiona har gått ned fra 6 kg til 5,8 kg siden november, da hun begynte på R/D. Synes ikke dette er all verden (hva er egentlig sunt og normalt vekttap på en katt på slankeren på et halvt år?) og hun virker mer sulten nå enn hun har vært tidligere. Nå er det bare litt igjen i sekken, og vi har kjøpt Orijen i dag for å se om det kanskje er bedre for henne - både for å stilne sulten og for å miste vekt.

Vi fortsetter med forautomaten, og nå må jeg bare finne ut hvor mye hun skal ha i løpet av en dag. Hun fik en smaksskål i stad, og den er tom nå, så kanskje hun faktisk liker det  :humre:
« Siste redigering: 05 Juni 2013, 19:30:15 av MissMjau »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #36 på: 19 April 2013, 19:22:05 »
Katter skal slankes langsomt, det er absolutt mest sunt. Så jeg synes det ser helt greit ut. Men Orijen er jo lavkarbo, derfor trenger kattene ikke spise mer "fyllestoff" for å få nok næring=proteiner og fett. Og de spiser kanskje litt mindre av Orijen, det er jo greit med fett også, og det er mye mer mettende enn karbo.
Det står anbefalinger på sekken? eller i det minste hos Morene.no, du kan kanskje bruke det en stund og så øke eller minske når du ser hvordan det går med vekten. Klart om katten flyr på deg fordi hun er så sulten må du øke litt  :humre:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #37 på: 19 April 2013, 19:27:28 »
Håper bare hun ikke legger på seg  :humre:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #38 på: 05 Juni 2013, 19:37:29 »
Orijen er ikke et slankefor, da har vi fått konstatert det   :icon_idea:

Etter litt over en måned på Orijen, har hun gått OPP de tohundre grammene hun hadde gått ned. Så vi er tilbake på 6 kilo...... Veterinæren var ikke fornøyd med kun 200 gram nedgang på R/D etter såpass mange måneder, og forsto forbyttet. Dessverre kan hun ikke fortsette på et for som gjør at hun legger på seg, selv om foret er aldri så bra. Nå har vi kjøpt et nytt for fra Hills, Metabolic. Også et slankefor/holdevektenfor. Klinikken har akkurat fått set inn, og vi er en av de første som prøver det. Klinikken garanterte meg at Fiona vil gå ned i løpet av to måneder - om hun utelukkende lever på dette foret i riktig mengde.

Og det var da slutt på våtfor og snacks, og det passer dårlig inn i mine planer siden jeg vil at hun skal få i seg mest mulig vann og det får hun gjennom våtfor. Jeg kan ikke skjønne at jeg ikke kan redusere noe av tørrforet og erstatte med litt våtfor, da hovedsakelig kun saus blandet ut i vann. Er det såååå mange kalorier i disse sausene??

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #39 på: 05 Juni 2013, 19:44:57 »
Men da hun gikk på Orijen, fikk hun da fri tilgang, eller målte du opp dagsporsjonen? Kan ikke skjønne at hun går opp, dersom hun bare får tilmålt sin dagsporsjon i forhold til ønsket vekt. Dvs hvis du ønsker at hun skal gå ned 200 gram først, så gir du dagsrasjonen som er beregnet for katt som veier den ønskede vekten. Når det er oppnådd, trapper du litt til ned.

Nei, jeg tror våtfòr er fint å gi. Men da må du selvsagt gi litt mindre tørrfòr.