Skrevet av Emne: Kan Shango være en blanding av Ocicat og huskatt? Hjelp meg!!  (Lest 1078 ganger)

Nova

• Gjest

Se nøye på Shango nå. Dere ser prikkene på magen, ikke sant? Legg også GODT merke til de strekene som er i tinningene hans....

Er han ikke unektelig lik denne katten på denne linken? Se på bilde nr 3... Legg merke til at denne rasen har akkurat samme tegningene som Shango i tinningene... Ser dere det samme som meg? Kan han være en raseblanding? Alle sier nemlig til meg at han er spesiell til å være rød, på grunn av tegningene hans....

Sammenlikn på bilde nr 3...

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.offbeat-cats.com/images/050106modesty-03.jpg&imgrefurl=http://www.offbeat-cats.com/&h=280&w=421&sz=20&tbnid=_FmiQ7qNQnGl5M:&tbnh=81&tbnw=122&hl=no&start=1&prev=/images%3Fq%3DOcicat%2BModesty%2B%26svnum%3D10%26hl%3Dno%26lr%3D%26sa%3DN
« Siste redigering: 16 April 2006, 02:52:01 av Nova »

Nova

• Gjest
En ting til... Det står at Ocicat har fire tær på bakbena og fem foran... Det stemmer også med Shango..!!!!! Han har bare 4 baktær og fem foran... Han stemmer med ALT jeg har lest nå om den rasen. Noen har visst mer prikker enn andre, pga variantene... Den typiske oppførselen hos denne rasen er så lik Shango at jeg ler meg ihjel... Det karakteristiske m-merket i tinningen er også plass i tillegg til prikkene, og han har helt riktig kroppsfasong... Han er veldig lang ( kun 4 mnd) og er slank...

Dette er litt moro, for hvis det skulle være noe i dette, så er det veldig moro å kunne lære å kjenne rasen da, så jeg forstår ham bedre!
« Siste redigering: 25 April 2006, 23:35:56 av Nova »

Nova

• Gjest
SV: Kan Shango være en blanding av Ocicat og huskatt? Hjelp meg!!
« Svar #2 på: 16 April 2006, 03:02:26 »
Ok! Jeg har aldri telt tærne før c, så jeg visste ikke det. Men hva tenker du om tegningene da? M'en i tinningen og prikkene er jo der...

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 16 April 2006, 03:36:21 »
Javisst er det renraset huskatt uansett. Men synes det er sååå mange likheter at jeg synes det var interessant å vite. Dessuten kan det være lærerikt å lese litt om Ocicat'n uansett dersom han er en blanding av den... Har lest en del om oppførselen til Ocicaten og det er akkurat som å lese om Shango. Litt morsomt bare! I tillegg er han slående lik, synes jeg... For det finnes 12 forskjellige fargevarianter.

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
« Svar #4 på: 16 April 2006, 03:55:27 »
Jeg kan ikke noe om ocikatter, så jeg har ikke noe grunnlag for å si om han ligner på en ocikatt eller ei. Men det jeg kan si, er at mange katteraser ligner hverandre for et utrenet øye. Man ser bare forskjellen (på hode, kropp, pels, hale etc, ikke bare farge og mønster) når man har sett dem i levende live, gjerne flere ganger, og ved siden av hverandre. Vet du hvem som er moren til katten din? Hvis du gjør det og vet at hun er huskatt, og jeg regner med at du ikke vet hvem "barnefaren" er, så vil jeg gå ut fra at ytterst få/ingen eiere av ocikatt avlshanner lar dem gå løs og parre huskatter i området. Og når det gjelder oppførselen til katten din - kan det kanskje være litt som med horoskop, nemlig at man "vil" at det skal stemme, og da gjør det det?

Uansett er han huskatt siden han ikke har stamtavle, men han er en helt nyyyyydelig katt!  :love: Legg gjerne ut flere bilder av nydelige Shango!

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 16 April 2006, 04:19:00 »
Tusen takk! Ja, han er vakker :love: jeg bare kom over bildet fordi jeg søkte på Siamesere som jeg synes er så vakre. Da jeg så det bildet spratt både jeg og sambo opp av stolen. Han er jo så lik.
For meg spiller det ingen rolle om han er huskatt eller raseblanding. Han er gutten min, og det er alt som teller for meg. Men det var interessant siden jeg ikke vet noe om opphavet hans...  Verken mor eller far. Han og broren ble satt på trappen til dyrebeskyttelsen, og ingen vet noe mer enn det.

Du kan se fler bilder av Shango under "Nye bilder av Shango" og "Bilder av min vakre Shango" hvis du er interessert. Kjempekoselig, og tusen takk for svar! :icon_smile:
« Siste redigering: 16 April 2006, 04:21:27 av Nova »

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #6 på: 16 April 2006, 08:09:10 »
Shango er kjempenydelig! Han er rødspottet huskatt, EMS-kode: DOM sh d 24. Dom kommer av domestic, sh av shorthair, d er EMS-koden for rødt og 24  for mønsteret. Spotted, 24, og tigré, 23, er det vanligste på huskatter med tabbymønster, den 3. varianten er klassisk tabby, 22.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #7 på: 16 April 2006, 16:23:19 »
Tviler litt på dette me ocikatt i Shango jeg, han er nok som marit sier en "helt vanlig" rødspottet huskatt, den M'en i panna har de aller fleste tigrete og spottete katter...   :icon_razz:

Her er en sortspottet bengal, også med M.

Hovedgrunnen til at jeg tviler, er at ocikatt ikke er en kjempeutbredt rase, og tror ikke det er mange RØDE her i landet, og svært mange rasekatter er evige innekatter!    :rules:

Men nyyydelig er han!!

Ps. Du kan jo kontakte DB og høre om de har noen bilder av broren hans, det kan jo hjelpe deg litt på vei!  ;D

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 16 April 2006, 16:37:44 »
Broren var helt lik Shango men med litt flere flekker! Tusen takk, for svar SuperHanne! Spesielt for at du kommenterte det med m'en, for det var jeg nysgjerrig på. Shango har nok ikke noe "i seg" da nei... Han er bare like vakker som en Ocicat! :biggrin: He, he!

Sissel

• Gjest
« Svar #9 på: 16 April 2006, 16:40:14 »
Jeg er enig med de andre. Han er en nydelig og vakker spottet huskatt.  

To av mine katter har også både M'en i panna og stripene ved tinningen, og de er virkelig ikke ocikatter  :whistling:

Sissel

ellenh

• Gjest
« Svar #10 på: 16 April 2006, 16:46:08 »
Men at han lignet ocicaten på bildet er jeg enig i

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #11 på: 16 April 2006, 16:51:58 »
Alle tabbykatter, uansett mønster, har M-en i panna.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Sissel

• Gjest
« Svar #12 på: 16 April 2006, 16:57:30 »
Alle tabbykatter, uansett mønster, har M-en i panna.

Det var dèt jeg skulle fram til   :icon_smile:

Sissel

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 16 April 2006, 17:59:24 »
Takk for info, jenter! Har lært litt nå! He, he! Visste ikke at m'en var så vanlig jeg c...  :icon_neutral:

Utlogget Selma and me

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • I *heart* cats!
    • Vis profil
« Svar #14 på: 25 April 2006, 21:41:40 »
Vet du hvà?  jeg tror katten din har litt ocicat i seg jeg.. arvegener hos katter kan hoppe over flere generasjoner så det har ikke noe å si hvem moren parret seg med.. Det med potene (i tillegg til fargekoden og mønsteret) er jo litt spesiellt! Eller hva? Jeg sier bare hva JEG tror, er langt i fra noen ekspert. Selv om det ikke flyr mange ocicater rundt ute så kan det jo hende at noen gjør det, by all means.. :icon_confused:

Helt skjønn er den uansett! :love:

Jeg ELSKER katter jeg!

Nova

• Gjest
« Svar #15 på: 25 April 2006, 23:34:50 »
Tusen takk du! Ja, jeg har enda ikke helt ristet av meg den tanken. Du skjønner, selv om jeg aldri får til den vinkelen på bilder, så er han ganske trekantet i ansiktet, og alle som ser ham sier han har litt (dog utvannet) siameser-ansikt. Den trekantede formen... Og det er jo Siameser i Ocicat...

Vet ikke lenger jeg... Tror fremdeles det er Ocicat i Shango, men gidder ikke si det så høyt lenger :fnis[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #16 på: 25 Mai 2006, 01:51:08 »
Nå har Dyrebeskyttelsen altså fortalt meg at de også tror at Shango er blanding av Ocicat... Det er jo litt gøy da! Jeg har masse kontakt med de, og vi snakket om han for et par uker siden. De sa ingenting om det da jeg hentet ham, men sa det på telefonen da vi kom innpå barndommen hans. Brødrene hans var mer prikkete på kroppen enn Shango som bare har på magen, og disse kattungene gikk unna som varmt hvetebrød. :fnis[1]: Mannen som kom med de hadde sagt at faren var rasekatt, og at de var hva han kalte "sånne egyptkatter"... :icon_biggrin: Hehe!

ellenh

• Gjest
« Svar #17 på: 25 Mai 2006, 02:12:48 »
Selv om det ikke flyr mange ocicater rundt ute så kan det jo hende at noen gjør det, by all means.. :icon_confused:

Ja jeg traff jo på en ukastrert orientaler ute her om dagen, så det er jo ikke umulig. Kan jo være noen som har skaffet seg en ocicat som kosepus og bare ikke har kastrert.

Nova

• Gjest
« Svar #18 på: 25 Mai 2006, 02:17:37 »
Ja, det hadde vært mer usannsynlig hvis moren var Ocicat, og ikke faren, for da hadde nok eierene passet godt på hvem hun parret seg med. Men nå går jeg altså ut i fra det.... Huskatt er han jo uansett, men at han er blanding er vi liksom ikke i tvil om lenger. Og du Attack's?? Ocicaten er jo blanding av Siameser, og jeg har aldri vært borti en mer snakkesalig katt en Shango før... :hihi[1]: Skjønner du hvor jeg vil? :fnis[1]: Hehe! Kanskje jeg brått har litt Siameser likevel :icon_lol:

ellenh

• Gjest
« Svar #19 på: 25 Mai 2006, 02:19:07 »
Vi sier det slik vi, at du har litt siameser. Hvertfall til gubben gir klarsignal for et ekte eksemplar!  :hihi[1]: