Skrevet av Emne: Liste over fôrmerker som fører fullkostfôr  (Lest 7348 ganger)

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Liste over fôrmerker som fører fullkostfôr
« Svar #20 på: 02 August 2012, 20:44:08 »
Orijen har Cat and Kitten, dvs de mener det passer alle.

Utlogget Marta

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 12
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #21 på: 02 August 2012, 21:03:40 »
Ah, som i at jeg ikke trenger å kjøpe en spesiell kitten variant, men bare velge en smak?

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #22 på: 02 August 2012, 21:27:57 »
De har bare en for begge, den heter Cat and Kitten, så har de noe som heter 6 Fish
http://www.morene.no/orijen-kattefor
Vi har foret en stund med Cat and Kitten og fikk akkurat levert nå en sekk av 6 Fish, hundene har også gått på Orijen for en stund.
Det står mer om de under hvert for.

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #23 på: 02 August 2012, 21:33:31 »
Ah, som i at jeg ikke trenger å kjøpe en spesiell kitten variant, men bare velge en smak?

Hjemmesiden og produktene til Orijen er linket i hovedinnlegget. Orijen fører to fôrtyper for katt;
Orijen Cat & Kitten og Orijen 6 Fish Cat. Enkelt og greit. Det er oppgitt analyse og ingredienser på
hjemmesiden, men en del verdier er satt ved max/min, så du må nok be produsenten om nøyaktige
verdier om du har tenkt til å gjøre spesifikke sammenligninger  :)

Jeg er ikke kjent med tørrfôr fra noen av de andre merkene du spør om.
Happy Cat Supreme Junior ser ikke ut som noe å heise flagget helt til topps over.

Mer inngående henvendelser angående andre fôr, analyser etc kan eventuelt tas videre i egen tråd
om ønskelig. Antakelig er du den første som tester noen av disse fôrene siden flere ikke er tilgjengelig
i Norge per i dag, så da får du lage anmeldelse til oss  :humre:)
« Siste redigering: 02 August 2012, 22:16:28 av Mellers »

Utlogget Marta

• Vis profil
« Svar #24 på: 02 August 2012, 21:56:35 »
Å, det er jo sant, jeg har jo sett på det der før. Det står på den lille gule firkanten på posen. Jeg var litt rask nå når jeg leita, og den sto ikke i kitten kategori på nettsida hvor jeg har tenkt til å kjøpe fra. Men nå henger jeg med! (Jeg har gjort utrolig mye på datan i dag, og det er noe jeg bare kan gjøre i ferien, og jeg blir jammen helt surrete i hodet av det også!)

Jeg er ikke sånn fôrekspert som du da, ang. hvilke sammensetninger som er best. Men jeg skal prøve  :nod:

Jeg ser på så mange ting at jeg glemmer hva jeg har sett på, og blir helt tullete i hodet. Må vel lage meg et oversiktlig skjema  :icon_smile: Det er min neste plan ja. Så skal jeg slutte å spørre om alle mulige fôr så lenge  :bluss:

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #25 på: 02 August 2012, 22:25:24 »
Det som kan være greit å ta med i jakten på fôr til kattunge, er at mange ingredienser kan framkalle reaksjon fra pus.
Orijen har en rimelig bra sammensetning av fett, protein og karbohydrater til tørrfôr å være. Samtidig er det mye
blomster og frø og alskens av det som går under "fruits and vegetables" (20%).

Mildere fôr for magen kan være for eksempel Applaws eller Brit Care som inneholder ris.

Men det er nesten bare å prøve seg fram for å se om hun eventuelt reagerer på noe.

Kommer du over noen spennende fôr eller har spørsmål, må du for all del opprette tråder, det er sånn vi lærer
noe nytt her inne. Og du har garantert et spennende utvalg i Nederland, som vi her oppe på Nordpolen kanskje
får tak i til Norge om x antall år  :icon_rolleyes: Kanskje du må opprette tråd om Den Store Fôrjakten, så får du
sortert tanker og forslag fram mot engelens ankomst  :fnis:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #26 på: 02 August 2012, 23:00:49 »
Porta 21 selger de på Bristols forresten: http://www.bristols.no/products/feline-kattemat-400-g

Har kjøpt derfra for en tid tilbake! :) Så den kan du legge til, de har per dags dato bare en sort, men jeg spurte om muligheter for at de tok inn andre av Porta 21 også og fikk tilbake hvilken man evnt ønsket itilfelle!

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #27 på: 02 August 2012, 23:41:38 »
Perfect Fit fåes kjøpt i dagligvare butikker

Utlogget Marta

• Vis profil
« Svar #28 på: 03 August 2012, 13:41:35 »
Er natural trainer våtfôr fullkost eller bare supplement? Det var ikke i listen din men leser følgende.

Ingredients: Chicken (30%), beef, pig's liver, sunflower oil, brewer's yeast (0.03%).
Also contains: potassium iodide, carrageen, dicalcium diphosphate, blueberry extract (0.001%), Apple extract (Pomega 3®/Applezin® 0.001 %).
Vitamins and minerals (pro kg): Vitamin A (1500 IU), vitamin D3 (50 IU), vitamin E (3 mg).

Grunnen til at jeg lurer er at Shashi, katten min som nå egentlig er mest mamma sin (og altså bor i Lofoten, litt øde til), har trukket en tann og spiser nå kun våtfôr. Tilgjengelige fôr så langt av våtfôr som vi har funnet er:

Svolvær dyrebutikk: Hills, RC, Iams, Natural Trainer, OK premium
Felleskjøpet: MatMons
Vet: Specific

Så har jeg ikke sett på Coop obs, rema eller bunnpris enda :whistling:

Det finnes to dyrebutikker til (kanskje?), aner ikke noe om utvalg men jeg skal da dra og se nå.
Må være forholdvis tilgjengelig (er mamma som skal kjøpe fôr, ikke meg, så internettbestilling vil hun ikke).

Shashi foretrekker så mykt og flytende og mye saus som mulig -men helst ikke blandet med vann :icon_rolleyes: og i så fall veldig lite vann... Finmalt paté har funket fint, ellers må jeg finmale det veldig for henne. Og det er som sagt mamma som skal ta seg av henne f.o.m. en ukes tid, så jeg vil hamstre inn noe som funker så det letteste for mamma blir å fortsette med akkurat det. Og noen klare instruksjoner på hva som IKKE skal fôres med. Shashi har gått på tørrfôr fra matbutikk til jeg ble gammel nok til å overbevise om dyrebutikkfôr. I flere år har RC for eldre katter vært på menyen, men kan se ut som det blir lenge til Shashi våger seg på tørt fôr igjen. Da er det viktig at ikke mamma får idéen at Whiskas er nærmest og best  :icon_neutral:
« Siste redigering: 03 August 2012, 14:13:58 av Marta »

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #29 på: 03 August 2012, 14:21:58 »
Er natural trainer våtfôr fullkost eller bare supplement?

Jeg har bare satt opp fôr jeg, eller andre her, vet at man kan få tak i her til lands.
Jeg fant bare Natural Trainer tørrfôret på nett da jeg sjekket (og har ellers ingen kjennskap
til merket), så derfor er det ikke oppført på listen.

Det skal framgå tydelig av merkingen om fôret er fullkost eller tilleggsfôr/complementary.
Natural Trainer Adult Chicken som du viser til er merket som "complete food for adult cats",
ut fra informasjonen jeg finner: Nova Foods Natural Trainer

Jeg setter det gjerne opp om det er mulig å få tak i, men helst i litt større utstrekning enn Svolvær Dyrebutikk.
Kanskje Hundepoter som fører tørrfôret på nett, også kan ta inn våtfôr på forespørsel om noen er interessert.

Forresten, OK Premium og Natural Trainer kommer fra samme produsent. Du kan se informasjon HER.

Utlogget Marta

• Vis profil
« Svar #30 på: 03 August 2012, 14:27:07 »
Du er et leksikon, jeg blir helt satt ut jeg Mellers!

Tusen takk :) Jeg vet bare at Svolvær dyrebutikk har

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #31 på: 12 August 2012, 11:00:32 »
OK premium selges i Mosjøen også på dyrebutikk.

Utlogget Marta

• Vis profil
« Svar #32 på: 14 August 2012, 20:11:23 »
Natural Trainer og OK premium selges også i Harstad ZOO (tror det er det den heter? Dyrebutikken på kanebogen senteret).

Trenger kanskje ikke legge små byer hvor det selges inn i hovedoversikten kanskje, men hvis noen er interessert i akkurat det fôret så er infoen å finne for de som vet å lete  :winky:

Utlogget kaffedyr

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #33 på: 01 September 2012, 15:43:27 »
Her vil følge liste over fullkostfôr som per dags dato ennå ikke er tilgjengelig i norsk butikk eller nettbutikk:

...

ZiwiPeak

Ziwipeak er å få hos Dyrekilden :)

Utlogget turbokatten

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #34 på: 14 April 2013, 21:45:35 »
Har det vært noen "Hva vi gir til katten(e) vår(e) og hvorfor" avstemning i denne eller andre tråder enda? Det er noe jeg er veldig interessert i å lese mer om.

Utlogget Akila

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Somalikroken
« Svar #35 på: 18 April 2013, 13:21:33 »
vi har i dag hatt møte med salgs sjefen til morene produkter og Orjen og jeg fikk 7 kg for jeg skal teste. mine går på RC fra før. Så nå håper jeg vi har det inne i butikken føre sommeren  :winky: