Skrevet av Emne: Atopisk Eksem  (Lest 2128 ganger)

mammaen til findus

• Gjest
Atopisk Eksem
« på: 10 April 2006, 17:20:16 »
Jeg har en liten(?) perser hann på 1 1/2 år, dyrlegen har diagnosert han med atopisk eksem... Er det noen andre katteeiere der ute som har hatt samme problem med sin katt?? Det har holdt på siden juni i fjor, det går MYE bedre med han nå pga bla nytt for, kortisonmedisiner og mye :TwoHearts: Men han er fortsatt ikke helt frisk..... Noen andre der ute med samme problem?

Attack`s

• Gjest
SV: Atopisk Eksem
« Svar #1 på: 10 April 2006, 18:03:49 »
Har du sett litt i denne tråden?
http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3006.0.html

Min katt hadde en type eksem som jeg fikk bort med lakseolje.
Lakseoljen er i klistret tråd her,du har kanskje sett tråden allerede?
Ikke sikkert det hjelper på din katt,men kanskje det er verd å prøve?

God bedring til begge to :icon_sad:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 April 2006, 18:19:14 »
Min siameser har også allergi, men de klarte ikke finne ut hva han reagerte på.
Har tatt biopsi og prøver.
Han fikk kortison og skulle gå på det resten av livet sa dyrlegen. Han er bare 2år. Fikk utslett i sept 05. Det gikk bort da han fikk kortison. Men så kom bivirkningene av kortisonen, pelsen hans ble helt pjusk. Mønsteret forsvant, han la på seg og ja ble helt shabby. Spurte dyrlegen om jeg kunne trappe ned og kanskje slutte, da sa hun nei han skal det hele tiden. Så spurte jeg på Mo dyreklinikk, og dem sa at kortison er siste utvei. Han fikk Prednisolon, og det var en gammeldags medisinmetode. Så hun ba meg kontakte en annen dyrlegene for å finne ut hva som egentlig er årsaken til allergi. Så sa hun hvordan jeg kunne slutte med kortisonen. En kan jo ikke slutte pang, for da kan jo katten dø. (pga kroppen produserer jo ikke nok selv, når den får tilskudd)
Uansett nå er det ca 1 uke siden han sluttet, har ikke fått noe tilbakefall enda. Følger jo selvsagt godt med. Hvis han får tilbakefall, så skal jeg kontakte en annen dyrlege. Men håper at det går bra.

Men det var jo en artikkel i Aristokatt nå om en siameser med allergi. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde den også atopisk eksem. Så kunne du lest litt der.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 April 2006, 23:48:25 »
Du vil ikke prøve Salmon du da Tamlin?

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 April 2006, 05:12:14 »
Jeg skal vente å se litt, for jeg mistenker at Gourmet Perle er årsaken til at Lusa ble dårlig. Han fikk det etter en utstilling. Aldri fått dem posene før, men etterpå så fikk han utslett som ikke gikk bort. Fikk jo med en del sånne prøvepakninger hjem så han fikk dem en god periode. Etter at han ikke har fått noen, er det heller ingen tegn på at han har noen form for eksem.

Jeg har gitt dem fiskeolje før å gjett om katta stinka tran av pelsen :spy:
Kunne nesten ikke kose med han  :humre:

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 11 April 2006, 07:24:02 »
 :icon_lol:
Tamlin du  vet å overdrive.
Litt fisk lukter dem,men det går an å kose med dem for det :dobbellove: :humre:

mammaen til findus

• Gjest
« Svar #6 på: 11 April 2006, 14:46:36 »
Jeg skal vente å se litt, for jeg mistenker at Gourmet Perle er årsaken til at Lusa ble dårlig. Han fikk det etter en utstilling. Aldri fått dem posene før, men etterpå så fikk han utslett som ikke gikk bort. Fikk jo med en del sånne prøvepakninger hjem så han fikk dem en god periode. Etter at han ikke har fått noen, er det heller ingen tegn på at han har noen form for eksem.

Merkelige greier, for Findus ble EKSTREEEMT dårlig av Perle, selvom han elsker det... Prøvde å gi han en liten bit i julen siden han har gått på spesialfor siden aug, men det reagerte han på med en gang... All eksemen var tilbake på under et døgn... :icon_cry:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 11 April 2006, 15:30:33 »
mammaen til findus skrev:
Sitat
Merkelige greier, for Findus ble EKSTREEEMT dårlig av Perle
Det forteller oss at vi bør holde oss langt unna for fra dagligvarebutikkene. Det virker som Findus' hudproblemer er forrelaterte,tror sikkert at han med tiden, med et godt for, vil bli helt bra. Hos veterinærene kan du kjøpe en olje som heter Viacutan. Den har i.flg. de veterinærene jeg har snakket med, veldig god effekt på hudproblemer.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

mammaen til findus

• Gjest
« Svar #8 på: 11 April 2006, 16:43:02 »
Findus spise nå kun Specific Eicosa tørr- og våtfor, det har fungert, men han må i tilegg ta kortison tabletter(prednisolon) om kvelden og smøres med Betnovat liniment OG betnovat oppløsning. :icon_sad:  Han har store skorper i pannen, dyrlegen sa at disse skorpene må fjernes hver dag og så smøres.... I mine "yngre" dager på sykepleieskolen lærte vi at skorper skulle sitte, og løsne av seg selv.... :icon_question:
Han får iallfall ikke Perle igjen, selvom det er det han helst vil ha... :biggrin:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 11 April 2006, 18:24:26 »

Merkelige greier, for Findus ble EKSTREEEMT dårlig av Perle, selvom han elsker det... Prøvde å gi han en liten bit i julen siden han har gått på spesialfor siden aug, men det reagerte han på med en gang... All eksemen var tilbake på under et døgn... :icon_cry:

Jøss din katt  ble også dårlig av perle. Etter jeg fortalte om lusa og den på en katteliste, så kom det frem at flere katter hadde reagert på akkurat samme maten.
Lurer på hva som er i den maten, som ikke er i de andre våtforene. Han fikk jo ikke perle som fulltidskost, men kos.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #10 på: 12 April 2006, 02:21:22 »
At du skal ta av skorpen er vel fordi at salven skal komme innpå problemområdet, og ikke ligge utenpå skorpa. Du får vel bare gjøre som de sier. Eller du kan ringe en annen dyrlege for å høre om de har samme meningen. Har du bilder av pusen din? Og eksemen også kanskje?

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #11 på: 12 April 2006, 07:20:07 »
Findus spise nå kun Specific Eicosa tørr- og våtfor, det har fungert, men han må i tilegg ta kortison tabletter(prednisolon) om kvelden og smøres med Betnovat liniment OG betnovat oppløsning. :icon_sad:  Han har store skorper i pannen, dyrlegen sa at disse skorpene må fjernes hver dag og så smøres.... I mine "yngre" dager på sykepleieskolen lærte vi at skorper skulle sitte, og løsne av seg selv.... :icon_question:
Han får iallfall ikke Perle igjen, selvom det er det han helst vil ha... :biggrin:

Hvis du vil så kan du lese denne linken her.
Jeg spurte hva de mente om katt og kortison  :)

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/viewtopic.php?t=123

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 12 April 2006, 16:25:02 »
Trodde også skorper skulle sitte :icon_question:

mammaen til findus

• Gjest
« Svar #13 på: 13 April 2006, 13:15:26 »
Dyrlegen min mente at det ikke var noe farlig for Findus å få prednisolon, og at det bare var å justere dosen både opp og ned ettersom... Det er foreløbig det eneste som har fungert bra på han, men kan bare ikke skjønne at det kan være særlig bra for han sånn i lengden... Nå har han gått på det i ovet et halvt år. Tror jeg skal ta noen ringerunder og høre med andre vetrinærer også... :wink[1]:
Har ingen bilder av Findus og sårene\skorpene. Kameraet funker ikke, men skal ta å legge ut noen bilder så fort jeg får tak i noen som kan hjelpe meg... :x-fingre[1]:     Sier foreløbig tuuuusen takk til alle som har kommet med innlegg og gode råd.. Er bare å komme med flere.. I'm here  ;D

mammaen til findus

• Gjest
« Svar #14 på: 13 April 2006, 13:17:29 »

Jøss din katt  ble også dårlig av perle. Etter jeg fortalte om lusa og den på en katteliste, så kom det frem at flere katter hadde reagert på akkurat samme maten.
Lurer på hva som er i den maten, som ikke er i de andre våtforene. Han fikk jo ikke perle som fulltidskost, men kos.
Sitat

Kanskje man skulle ha sjekket opp den der Perlematen????  :rules: