Skrevet av Emne: en eller to?  (Lest 1681 ganger)

Utlogget cyberkit

• Fin pus
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.norsk-museklubb.com
en eller to?
« på: 02 April 2005, 15:15:10 »
Vi har en deilig og temmelig psyko pusekatt på snart 6 mnd,som heter Ayla :D

Ettersom at vi bor i blokk,så har hun ikke anledning til å kunne gå ute og leke med andre katter eller dyr..
Ho elsker å leke med dattera mi på 3, men dattera mi har just begynt i barnehage et par dager i uken, og når jentungen er i barnehagen,så er katten helt snål..

Katten sitter utenfor døra til jentungen og skriker, og går og leter overalt etter ho..
ho vil nesten ikke verken kose eller leke med meg når jentungen er i barnehagen..

vi har ingen andre hunder eller katter som katten kan leke med heller..

Vi har diskutert litt frem og tilbake om vi burde skaffe en til pus, sånn at Ayla kan ha selskap hele tiden når ho måtte ønske det, men vi har enda ikke helt kommet til enighet.. :roll:

Jeg mener at; om vi allikavel skal ha en til pus, så kan vi likesågodt få oss det før Ayla er voksen, mens samboeren min mener at vi likesågodt kan vente til den dagen jeg får meg fulltidsjobb og begge unga r på skole/i barnehage... :roll:

I begynnelsen så var begge helt enige; hvis det var sånn at Ayla får det aller best om ho har en pus-lekekamerat,så få vi en til..

men så er det oxo så mange som anbefaler forskjellig til oss..
halvparten av de vi snakker med anbefaler at hvis vi vil det som er best for katten vår, så får vi en til,så lenge katten vår ikke har mulighet til å være ute.
mens andre halvparten vi snakker med, sier det stikk motsatte... :roll:

dette ble kanskje veldig surrete dette innlegget,men..
Ayla

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #1 på: 02 April 2005, 16:07:19 »
Hadde kjøpt meg en til pusekatt nå, så snart som mulig, selskap er viktig når katten ikke får gå ute. Har dere to trenger den heller ikke så mye oppmerksomhet fra dere hele tiden.

:katt8:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #2 på: 04 April 2005, 09:52:35 »
Enig med Christine jeg. Hvis dere skal skaffe dere en katt til er det like greit å gjøre det nå. Kattene venner seg ofte fortere til hverandre når de ikke er helt voksne også. Den første katten vår var veldig interessert i alle andre katter før hun ble voksen, nå tåler hun dem ikke.... Vi forsøkte å skaffe henne en liten kattunge som selskap når hun var rundt 1 år gammel, men hun var så slem mot den at vi leverte kattungen tilbake.
Det endte med at vi lot henne få kattunger selv (det er 4 år siden nå). Hun trives mye bedre med selskap av de andre kattene, selv om de er utekatter alle sammen.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #3 på: 04 April 2005, 10:40:49 »
Er nok forskjell fra katt til katt her, Garfield tolererte fint Tammy når hun kom inn i huset selv om han var 9 år og hun 5 mnd, men vi brukte sånn feliway for å roe kattene ned.
Katten din savner nok selskap når datteren din er vekke, da er det ekstra fint med en ny pusekatt den kan få leke litt med :wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #4 på: 04 April 2005, 22:52:35 »
hva er feliway? :oops:
Ayla

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #5 på: 04 April 2005, 22:58:39 »
Det er noen feromoner som du kan putte i stikkontakten, det gjør at kattene blir mye mer harmoniske :wink:  Fåes kjøpt hos bl. annet veterinæren :D  Ikke vits i å bruke dette hele tiden da, det sløver menneskene ned også hehe, men fint å bruke i stressede situasjoner :P

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #6 på: 05 April 2005, 01:39:00 »
Nei du jeg vet ikke jeg..Jeg er ikke "for" å ha innekatter heller jeg da..Går det ikke å bære katten ut,og bære den inn innimellom da? :?:
Eller flytte til en plass den kan være ute? (ja det er ikke bare bare..bare en liten brainstorming her)..Bor dere midt i byen?Hvilken etg?Kan dere ha en nabo som kan slippe den inn om dere er på jobb ect..?  Det blir nok ikke noe arti for katten å gå inne sånn nei...Om dere ikke null tjans nå for å skifte boplass..så er kanskje ny katt løsnet..Men sagt..Liker ikke helt dette innekatte tingen jeg..Ikke for å være ekkel asså.. :shock:   Er leiligheta stor da?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #7 på: 05 April 2005, 01:45:23 »
Katter kan ha det flott inne om de ikke er vant med å gå ute fra før, men ville nok prøvd å hatt den i bånd kanskje :wink:  slik at den fikk lufte seg litt :D

Tenk hvis ingen skulle hatt innekatt, da hadde det vært sinnsykt mange hjemløse katter i verden :wink:  saken stiller seg helt annerledes om katten er vant med å være ute før, da må den nesten få fortsette med det hvis den vil.

Uansett...to katter er mye bedre enn en katt, selskap er viktig for pusene våre!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #8 på: 05 April 2005, 01:56:55 »
Sitat fra: liten
Katter kan ha det flott inne om de ikke er vant med å gå ute fra før, men ville nok prøvd å hatt den i bånd kanskje :wink:  slik at den fikk lufte seg litt :D

Tenk hvis ingen skulle hatt innekatt, da hadde det vært sinnsykt mange hjemløse katter i verden :wink:  saken stiller seg helt annerleses om katten er vant med å være ute før, da må den nesten få fortsette med det hvis den vil.

Uansett...to katter er mye bedre enn en katt, selskap er viktig for pusene våre!

Jo,men jeg får sånn "bur følelse2 av at de kun er inne..Da er det bedre at de er ute litt i bånd..Selv om jeg føler det også er feil..IKKE vont meeeent!! :shock:  :oops:
Men jeg må bare si det..Jeg synes katter bør få være ute å klatre i trær og lege og være katt..Samme som jeg ikke synes om burdyr (Fugl feks)..Men om det er helt umulig,så skaff en ny katt..tror jeg...Om dere ikke har mulighet til å flytte ..
Vil ikke virke nedrelatende med å skrive dette asså..
Jeg mener etter 8 mnd må katten få begynne å vennes til å være ute....Men sant,bor du midt i en by blir det vanskelig..
Jeg har alltid bodd bra til så dyra mine kan leve fritt ute og inne.Hadde nok ikke skaffet meg dyr om jeg bodde i tette byen..Om ikke jeg da var en sånn person som reiste mye på landet,og kunne ta katten med meg...Nei jeg vet ikke jeg *babble*

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #9 på: 05 April 2005, 02:00:24 »
Klart alle vil det beste for katten sin, men man prøver jo å gjøre det beste,noen ganger betyr faktisk det å holde katten sin inne....har gjort det selv da vi bodde en plass med stor trafikk og mange katter som ble påkjørt..

Men hehe...kattene fikk faktisk lov å klatre på taket og på verandaen, bodde på loft med takvindu..så de fikk lufte seg litt den ene plassen :wink:

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #10 på: 05 April 2005, 12:00:58 »
å flytte pga katten blir nok temmelig uaktuelt..
vi skal flytte til et større sted etterhvert ja, men ikke pga ayla, det er pga ungene,for leiligheten er ikke så stor.
dessuten må vi vente til vi har råd  :wink:

vi bor i 2 etasje,så å slippe ho ut blir vanskelig, dessuten er ytterdørene her så tunge, vil ikke risikere at pusen min blir skadet ellerno... :roll:

jeg holder faktisk på å venne Ayla til dette med bånd, men det er lettere sagt enn gjort, men jeg håper jo at det går, slik at ho kan være med oss når vi skal på tur  :D

Jeg ser ikke noe galt i å ha innekatter..
Det er jo raser som ikke burde være ute i det hele tatt  :wink:
Dessuten har Ayla aldri vært ute  :wink:
Ayla

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #11 på: 05 April 2005, 12:07:12 »
forresten...

hadde vi ikke sagt ja til at vi kunne ha Ayla,så hadde ho blitt skutt :shock:  :cry:

Ayla har tilgang til hele leiligheten og jeg sperrer ho ikke inne i noe bur..
men ho må være på kjøkkenet hvor doen og maten er, på natten og når vi ikke er hjemme. og det er helt greit for ho.
 :wink:
Ayla

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #12 på: 07 April 2005, 01:08:29 »
Klart alle vil det beste for katten sin, men man prøver jo å gjøre det beste,noen ganger betyr faktisk det å holde katten sin inne....har gjort det selv da vi bodde en plass med stor trafikk og mange katter som ble påkjørt..

Men hehe...kattene fikk faktisk lov å klatre på taket og på verandaen, bodde på loft med takvindu..så de fikk lufte seg litt den ene plassen :wink:

Skal ikke krangle om dette jeg asså.Vil ikke være utrivelig vettu  :wink:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #13 på: 07 April 2005, 01:11:24 »
Er lov med meninger vet du :wink:  

( men man må respektere andre sine meninger også til en viss grad  :D )

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
en eller to?
« Svar #14 på: 07 April 2005, 01:17:32 »
Er lov med meninger vet du :wink:  

( men man må respektere andre sine meninger også til en viss grad  :D )

Ja.:)

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 167
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: en eller to?
« Svar #15 på: 19 Januar 2009, 15:26:32 »
helt greit med innepus,bedre enn å bli kjørt ihjel,sørg for å ha ting den kan hoppe opp på,klatretre f.eks,huler,det kan være en pappeske snudd på hodet og et lite hull å komme inn i.Jeg kunne aldri tenke meg å ha kun en pus men ikke alle kan enes men det er bare å forsøke,det kan også gå veldig greit.Kanskje du kan gjerde inn en balkong ?ha et kattehus derute og litt av hvert,det kan være et paradis men jeg syns du tar deg bra av din katt,dont worry dear.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #16 på: 19 Januar 2009, 17:51:37 »
Jeg ville tro det var best å få en katt til på Ayla sin alder nå. Ofte aksepterer voksne katter en ny fremmed, men det er ikke alltid det går, og ofte kan det ta sin tid før den voksne aksepterer den lille.

Jeg har en voksen katt og fikk en kattunge i september 2008. Fremdeles er den voksne irritert på den lille, og freser og går sin vei, mens den lille vil leke og hoppe på henne. Det gidder ikke den voksne. En voksen katt og en kattunge leker på forskjellige måter. Men det finnes mange tilfeller hvor det går fint, og det er så søtt  :love:

Jeg synes jo nå at det går ganske fint med mine nå da, men det har ikke alltid vært enkelt  :catgrins:

Utlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 174
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 Januar 2009, 17:54:12 »
Er dere klar over at dere svarer i en tråd som snart er 4 år gammel?  :fnis:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser