Skrevet av Emne: Sele- og båndtrening: Tips og triks  (Lest 9051 ganger)

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
Sv: Sele- og båndtrening: Tips og triks
« Svar #20 på: 12 Juli 2012, 18:08:27 »
Jo, men du kan jo ikke regulere den til å bli større enn den er. Nusse er så tykk rundt halsen at borrelåsen bare overlapper 2-3 cm. Men det gjør jo ikke så mye så lenge det er lås i tillegg da.

Åja sånn, ja da er hun i allefall tykkere i halsen enn Mikkel. Er så morsomt at det finnes alle mulige former på huskatter syns jeg  :fnis:

Utlogget Herbal

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Loki + Atlas
    • Vis profil
    • Loki + Atlas
« Svar #21 på: 12 Juli 2012, 19:09:41 »
Svarer litt generelt igjen jeg ;)

Den har en solid borrelås, men på en spinkel liten sak som Loki så syns jeg den blir tung å bruke. Den er helt greit rundt nakken, men blir løs på magen, og posat
Har bilder nå! ;) Beklager horrible bilder av dårlig kvalitet, men kameratet var tomt for strøm, så jeg måtte bruke mobilen  :c066:

løst festet rundt magen

Strammet litt till, den sitter passelig her, og funker å bruke den, men syns ikke det ser så pent ut og hun liker det ikke.
« Siste redigering: 26 Juli 2012, 09:58:06 av Herbal »

Utlogget Aremeriel&Enya

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #22 på: 26 Juli 2012, 09:47:24 »
Noen som har prøvd sånne seler?
http://www.lammenes.com/nettbutikk/index.php/katt/anatonomisk-riktig-kattesele.html

Nå bruker vi jo ekstremt sjeldent seler og har to liggende fra før (to størrelser), så om de passer til kattungene  når vi skal la de prøve å være ute i sele og bånd kommer vi nok ikke til å kjøpe nye...

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #23 på: 26 Juli 2012, 10:42:07 »
Nei har ikke prøvd, sikkert gode, men jeg er strålende fornøyd med den sela jeg har jeg.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #24 på: 26 Juli 2012, 19:46:22 »
Aremeriel&Enya, det kan virke bra fremover, men jeg lurer på hvordan det virker om katten rygger, (og om skulderbeltene er for langt nede spaserer vel katten bare ut av selen,) det skjedde med den ene av kattene våre, hun rygget ut av vanlig sele på 17sek, det var i hagen så jeg fikk tak i henne, men hadde det vært ute på veien eller hos dyrlegen  :duhdah:
DET er største risikoen med katteseler, nesten alt holder en katt som går fremover.
I tilfelle må mavebeltet strammes skikkelig.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #25 på: 29 Juli 2012, 17:21:50 »
Vi har bare hatt en katt som vi har hatt i sele, Klara, som begynte å kræsje ting, stupe i grøft, og vi måtte innse at pusen var nesten blind, og kunne ikke gå fritt ute. (Hun har siden begynt å se bedre igjen, vi vet ikke om det er pga et lite mirakel eller om det var da vi byttet for fra en type som innholdte hvete til en som ikke hadde det.  vetikke)
Men vi måtte bruke sele for at hun kunne være ute i det hele tatt, sele og løpestreng, men bare da vi selv var ute i hagen.
Vi kjøpte en sele, satt den på og gikk ut, og katten rygget ut av selen på ca 10 sek  :duhdah:, gode råd var dyre, slik kunne vi ikke ha, løsningen ble en strupelenke til hund, prinsippet synes vel i bildet

Akkurat med denne selen og denne lenken fungerte det absolutt, da katten rygget strammet lenken seg og det fungerte hver gang og 100%.
Denne lenken har forsvunnet og vi prøvde med denne selen og en annen lenke, da sklei bare lenken av den også, heldigvis inne hos dyrlegen. Det er derfor viktig å teste under trygge forhold, så en ikke får seg en overraskelse, en lei en. Vi holder på å finne ny kombinasjon, har ny sele og prøver å kjøpe en ny lenke. Med en annen katt.
Det er viktig at lenken er akkurat passe lang, så den ikke strammer når katten er rolig, men ikke for lang, da blir den oval, som Mellers viste ovenfor, og for lang og ubrukelig, den bør stramme seg da selen blir dratt bare litt fremover, og slakke av med en gang etterpå. Den bør ikke være for tjukk og må skli veldig lett.
Vi har kjøpt en Trixie H-sele for store katter, kanskje holder den alene, men tror vi sikrer oss  :nod:
Fortsettning følger, vi skal ut og handle imorgen.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #26 på: 31 Juli 2012, 20:19:22 »
Standar Trixisele funker ikke på Fiona  :icon_biggrin:
Etter å ha strammet og ordnet og alt kjennes bra ut, går det et halvt minutt før hun har rygga seg ut av hele sele-f***skapet.

Utlogget Aremeriel&Enya

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #27 på: 05 August 2012, 13:02:34 »
Aremeriel&Enya, det kan virke bra fremover, men jeg lurer på hvordan det virker om katten rygger, (og om skulderbeltene er for langt nede spaserer vel katten bare ut av selen,) det skjedde med den ene av kattene våre, hun rygget ut av vanlig sele på 17sek, det var i hagen så jeg fikk tak i henne, men hadde det vært ute på veien eller hos dyrlegen  :duhdah:
DET er største risikoen med katteseler, nesten alt holder en katt som går fremover.
I tilfelle må mavebeltet strammes skikkelig.
Ser problemet om skulderbeltene er for langt nede, ja. Men, det er jo en innstilling for det der...
Samtidig ser det ut som om skulderbeltene har "strupe"-teknikk slik at de blir strammere under press og det ser også ut som om man kan stille inn sperre slik at de aldri kan bli løsere enn der man setter sperren.
Huff, jeg er så elendig på forklaringer...

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe sånn sele, men blir alltid nysgjerrig på ting jeg ikke har sett før. ;)

Utlogget Diva

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #28 på: 11 August 2012, 22:25:47 »
Etter mye mas og jag, kjøp av den ene selen etter den andre, så har jeg idag endt opp med en Y sele :nod: Har ikke prøvd den, men etter idag da jeg tok den vanlige katteselen på og den var litt løs :c066: og hun prøvde å bite på dette grusomme som var rundt halsen, trodde jeg tenner og hake skulle sette seg fast :veldigflau: Uff nei så nå prøver vi ut denne :nod:
🐱Dagen idag er dagen du drømte om igår🐱

Utlogget Diva

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #29 på: 12 August 2012, 00:46:33 »
Når jeg sele trente min Mikkel så tok jeg den slakt på og så lekte vi med fjærpinnen. Han glemte helt at den var på og etterpå løp han rundt som om selen ikke eksisterte  :fnis: Jeg økte øktene gradvis, samtidig som jeg strammet selen til den satt riktig på ham og tilslutt lekte vi ikke heller så mye, han var helt vant til den når vi begynte bånd trening.

I begynnelsen syns han det var helt forferdelig at båndet hindret ham i å gå så langt han ville, men igjen brukte jeg fjærpinnen og lek til å venne han med det, han var da bundet fast til bordet mens vi lekte, han fikk erfare at båndet gikk så så langt og etterhvert var han vant med det også. De første gangene ute var han litt skvetten, han var da 6-7 mnd. gammel, jeg brukte flexi bånd for små hunder sånn at han fikk løpe inn i gangen hvis han ville.

I dag stiller Mikkel seg opp og venter til selen er tatt på ham, og vi kan gå rolige turer ute. Han er vel som katter flest, liker aller best å utforske mer enn å gå, men vi gikk da 4km en gang i fjor sommer :) Og han kan gå om han vil, men det er mest gøy å utforske syns han. Han blir med på fjellet så vel som en tur på fortauet langs veien, best er det å være på min fars hytte syns han, der er han i sitt ess, fjellkongen  :love:

Det fine med å ha katt som er vant med sele og turer er at man kan ta en liten lufte pause når man kjører langtur og har pus med seg, her ett sted før Lakselv fra når vi flytta å bodde 3 mnd. hos min far i Kjøllefjord :)

Prate litt også  :fnis:

Mikkel og min søster på tur opp til mamma :)

Siden Mikkel er innekatt så er det så fint å kunne ha han i sele og gå ut litt. Det er spennende og ofte gøy for katten, når den er vent med at ute ikke er så fryktelig skummelt alikevel, og så har dem jo matmor eller matfar like ved seg, ett kjempe bra alternativ om man ikke har mulighet for å la pus gå ut eller kan tilby en kattegård  :icon_smile:

Hei :juhuuu: Jeg begynte så godt med godbiter når jeg tok frem båndet, hun reagerer ikke, men idag var dagen... Skulle sette selen på (vanlig kattesele) så var biten rundt halsen løs og jeg var redd hun skulle sette tenner/munn fast og få panikk :redd:  Hun er veldig grei å håndtere men selvfølgelig er det jo kjekkere å få godbit enn å ta på sele :softis: Er det den " vanlige" selen du har på katten på bilde? Fin katt foresten  :icon_smile: Det er en sele som går rundt halsen og og med en reim oppå ryggen, men så er det en med reim på magen????? Huff dette er vanskelig... Hun er venn med selen, jeg må jo bare si at nå skal selen på og svosj....

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #30 på: 12 August 2012, 09:12:12 »
MissHeike, det var kjempe fin forklaring med illustrasjoner på god måte å gjøre det på. Så fin han er, Fjellkongen  :flirt:

Utlogget Diva

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #31 på: 12 August 2012, 09:57:07 »

Hei, tror sitatet til deg kom en annen plass :morsomt: like grønn på dette som jeg er en hønemor
:likermmmm:  Du sier du tok selen slakt på, var det bare mage reimen? Jeg skulle være "flink" å sette den slakt på, men bomma på rundt halsen :huskerikke:  og når hun begynte å små bite var jeg redd hun skulle sette den fast :o Er også usikker på om den reimen på ryggen er lang nok. Hehe alt ser jo bare sååå ubehagelig ut. Pluss at jeg på en måte bare måtte ta den på, har holdt på med trening med å la selen ligge fremme, gitt henne godbit når jeg har raslet med den og lagt den oppå ryggen. Hun er en Maine Coon på 18 uker, og utvalget er dårlig synes jeg. Store/ små nok rundt hals og mage, men kan du gi tips om hvor lang reimen på ryggen bør være? ( i cm)
« Siste redigering: 12 August 2012, 13:55:07 av Mellers »

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #32 på: 12 August 2012, 10:14:44 »

Hei, tror sitatet til deg kom en annen plass :morsomt: like grønn på dette som jeg er en hønemor
:likermmmm:  Du sier du tok selen slakt på, var det bare mage reimen? Jeg skulle være "flink" å sette den slakt på, men bomma på rundt halsen :huskerikke:  og når hun begynte å små bite var jeg redd hun skulle sette den fast :o Er også usikker på om den reimen på ryggen er lang nok. Hehe alt ser jo bare sååå ubehagelig ut. Pluss at jeg på en måte bare måtte ta den på, har holdt på med trening med å la selen ligge fremme, gitt henne godbit når jeg har raslet med den og lagt den oppå ryggen. Hun er en Maine Coon på 18 uker, og utvalget er dårlig synes jeg. Store/ små nok rundt hals og mage, men kan du gi tips om hvor lang reimen på ryggen bør være? ( i cm)

Hei, Det er en vanlig H sele jeg bruker, det er den XL fordi jeg har en stor katt, den er av god kvalitet, sterk og blir ikke slitt så fort (hatt den i ett og ett halvt år nå) Det skal være stramt, ellers kommer pus seg ut. 2 eller 3 fingre mellom, har tykke fingre så jeg tar bare peke og lang fingeren imellom.

Min erfaring er at godbiter i noen slags trening er ofte bortkastet, fordi mange katter er så fokusert på godbiten at den merker ikke treningen og reagerer voldsomt etterpå. Om pus klarer og fokusere på sele treningen og ikke bare gjør det for godbitene så er det greit. Når vi har kjørt bil de første gangene da har han fått noe godt når vi kom hjem bare.

Jeg lot ham snuse og så tok jeg den slakt på, sånn at han kjenner det, det er ikke ubehagelig, så leker du med pus, da leker dere med selen på pus, og den får erfare at man kan bevege seg akkurat likedan som med ingen sele på. Når dere har lekt skikkelig og jeg tviler på at selen er så forferdelig at en kattunge greier å glemme hvor morsomt det er å leke. Fjærpinner er gull verdt her, syns det ser ut til at de fleste katter syns at fjær er noe magisk. Uansett når leken er ferdig, se hvordan pus reagerer på selen, hvis den viser ubehag ta av, ros den når selen er av kan den få en godbit, det er viktig at pus ser på selen som positiv.

Seinere gjenntar du prossessen, ta på, jeg har vært konsekvent med å holde ham i ro fra starten av fordi jeg vil at det å ta på sele skal være raskt og enkelt, min kar stiller seg opp og ser i taket når jeg skal ta på selen, for å gjøre det enklere å kjappere å ta den på, de skjønner det etterhvert. Når leken er over kan du la selen være på, det har jeg gjort. Rast ham litt sliten sånn at han gjerne vil legge seg nedpå og kansje vaske seg litt eller bare ligge å hvile.

Leken er ett veldig godt verktøy her fordi i begynnelsen hjelper den pus å glemme at "OI! Matmor har tredd på meg noe merkelig!!! :O " og også hjelpe pus og oppdage at man kan gjøre helt vanlige ting med sele på. Husk at du må  være tålmodig i massevis, aldri bli frustrert, om pus reagerer negativt så trap ned.

Lykke til med sele trening og ikke nøl med å spørre om mere råd :) Dette greier dere nok! :D

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #33 på: 12 August 2012, 10:18:41 »
Reimen på ryggen har jeg bare sett at er lang nok til at reimen rundt brystet ikke er helt opp i armhulene på han.

Utlogget Diva

• Spretten katt
    • Vis profil
Sele- og båndtrening: Tips og triks
« Svar #34 på: 12 August 2012, 14:23:08 »
Jopp dette gikk bra😄selen sitter bra den 😄skal trene og trene.

Utlogget ramle

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #35 på: 27 Oktober 2012, 14:57:58 »
vi tok sele med da vi hentet Casper.Satte på han et halsbånd og sela.Han stussa fælt et par minutter og prøvde å komme seg ut av den,men så var det gjort og han hadde den på uten problemer.
Hadde den på hos dyrlegen også og hun ble fasinert over hvor greit han godtok den :D

Utlogget ingridr

• Spretten katt
  • Takket: 6
    • Vis profil
« Svar #36 på: 10 November 2012, 23:02:50 »
Seletrening, båndtrening, utetrening, turtrening.

Når man setter i gang med seletrening for første gang, er det lurt å ha planlagt litt på forhånd sånn at
man kan introdusere sele og bånd til pus på en positiv måte. Jo flere positive assosiasjoner katten får
til selen, båndet og treningen, jo bedre.

Her følger noen tips og triks som kan være nyttige på veien.

Merk: Dette er ikke en tråd for å diskutere utekatt vs innekatt, eller det etiske aspektet ved katt i sele.
Det finnes situasjoner der det er veldig lurt å kunne ha sele og bånd på katt, også utekatter. For eksempel
ved veterinærbesøk, reise, feire, flytting eller tilvenning til utelivet for første gang.

Utlogget ingridr

• Spretten katt
  • Takket: 6
    • Vis profil
« Svar #37 på: 10 November 2012, 23:08:21 »
Mine katter går helt pent ut, og lar seg styre, av de små trixie halsbåndene. Greit å styre dem, når det trengs (som før har vært at jeg vil ikke inn. Nå er det: snø? Regn? Katteplager, slipp oss inn! Vi har glemt vi ba om det ja....

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #38 på: 10 November 2012, 23:14:58 »
Mine katter går helt pent ut, og lar seg styre, av de små trixie halsbåndene. Greit å styre dem, når det trengs (som før har vært at jeg vil ikke inn. Nå er det: snø? Regn? Katteplager, slipp oss inn! Vi har glemt vi ba om det ja....

Mener du at du går ut med kattene i bånd som er festet i ett vanlig halsbånd? Det ville aldri jeg funnet på å gjøre når jeg tenker hvor lett de kan komme ut av ett halsbånd, de fleste kattehalsbånd er veldig skrøpelige i forhold til hunde halsbånd som er skapt for å tåle litt mer.

Utlogget Marta

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #39 på: 10 November 2012, 23:20:08 »
En annen ting er at om katten plutselig blir skremt og rykker til, så kommer alt trykket rundt halsen...