Skrevet av Emne: Sele- og båndtrening: Tips og triks  (Lest 9050 ganger)

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sele- og båndtrening: Tips og triks
« på: 17 Juni 2012, 22:28:13 »
Seletrening, båndtrening, utetrening, turtrening.

Når man setter i gang med seletrening for første gang, er det lurt å ha planlagt litt på forhånd sånn at
man kan introdusere sele og bånd til pus på en positiv måte. Jo flere positive assosiasjoner katten får
til selen, båndet og treningen, jo bedre.

Her følger noen tips og triks som kan være nyttige på veien.

Merk: Dette er ikke en tråd for å diskutere utekatt vs innekatt, eller det etiske aspektet ved katt i sele.
Det finnes situasjoner der det er veldig lurt å kunne ha sele og bånd på katt, også utekatter. For eksempel
ved veterinærbesøk, reise, feire, flytting eller tilvenning til utelivet for første gang.

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Sv: Sele- og båndtrening: Tips og triks
« Svar #1 på: 17 Juni 2012, 22:28:54 »
Selen
Det er viktig å velge riktig sele til katten. Det skal sitte godt på, den skal ikke gi gnagsår eller være ubehagelig.
Den må være solid og den skal være kattesikker slik at pus ikke kan hoppe ut av den på null komma niks. Det
finnes mange ulike seletyper å velge mellom. Det er viktigere at selen er trygg og komfortabel enn at den ser
stilig ut.

Det enkle er ofte det beste. En god sele kan bestå i hovedsak av tre deler: Halsbånd, livbånd og ryggstykke,
også kjent som H-sele. Det er viktig at hals og livfestet kan justeres og reguleres, og at ryggstykket er langt
nok. Ryggstykket skal ideellt slutte bak skulderbladene der livreima festes bak forbeina.
Ved siden av H-selen, finnes det Y, X og løkke-sele, også kjent som harness eller walking jacket.

Obs: Det er alltid lurt å ha et vanlig halsbånd i tillegg når man har katt i sele. Dersom uhellet skulle være ute
og pus kommer seg ut av selen, er det viktig med merket halsbånd. (Og selvfølgelig at pus er ID-merket!).

Når selen er festet på, skal livbåndet (bak forbeina) henge noenlunde rett ned. Dette er viktig for at ikke omkretsen
på halsbånd og livbånd skal bli større enn nødvendig. Dersom ryggstykket er for kort/ikke eksisterende må livbåndet
kompensere for dette, og båndet blir unødvendig slakt = utrygt. Det er også greit å være obs på at seler med
fôr kan være glattere og enklere å smyge seg ut av.

Ryggstykket på bildet er noen cm for kort. Her ser man hvordan omkretsen på hals/liv da blir unødvendig stor.

Noen katter forsøker å rygge ut av selen om de får den på før de har godtatt den, eller dersom de blir skremt.
Om selen ikke er riktig tilpasset katten vil dette bli en smal sak.

Oppsummering:
Enkel, solid og trygg sele foran fancy og dårlig tilpasset sele.

Båndet
Det er viktig at båndet du bruker er lett, og ikke tynger ned katten. Blir båndet, og særlig låsen, for tungt, er det
ikke spesielt attraktivt for pus å drasse rundt på båndet i tillegg til at belastningen på selen bli skeiv når låsen
tynger på den ene siden.

Det finnes korte "hundebånd", lange liner og flexibånd. Det trenger ikke være dyrt for å fungere. En tynn nylonline
med lett og god lås kan fungere helt fint. Båndet bør gi rom for utfoldelse uten at du står i fare får å tråkke på en
hale. Liner er gjerne 5 - 10+ meter.

1: Flexibånd fra Hapoo,                                                2: 5m bånd,                                                             3: Lang nylonline (35 m).

Husk at du aldri skal forlate katten med sele og bånd uten direkte tilsyn.
« Siste redigering: 20 Juli 2012, 16:40:08 av Mellers »

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #2 på: 17 Juni 2012, 22:29:08 »
Introduksjon og trening
Når sele og bånd er i hus starter mange gjerne med å smekke selen på katten, som i sin tur plutselig blir merkelig
bananformet, rygger rundt på gulvet, har fått merkverdig korte bein, eller bare plent nekter å røre seg. Noen aksepterer
selen med en gang, men for andre krever det tilvenning. Før selen blir introdusert første gang har katten tross alt
ikke vært vant til å ha noe utstyr av slikt omfang festet rundt kroppen.

Start med å gi positive assosiasjoner. Introduser selen uten å forsøke å ta den på. Bare legg den på steder der katten
liker å oppholde seg, for eksempel i kosekurv, klatrestativ, kattepleddet, godstolen og så videre. Gi godbiter og ros
når du legger fram selen, og når pus snuser eller viser interesse for selen. Fortsett slik til pus ikke bryr seg om selen.
Dersom katten katten piler, blir skremt, nekter å bevege seg i nærheten av selen eller lignende - er det ikke på tide å
gå videre.

Når pus gir rimelig blaffen i selen (eller liker den særs godt fordi den produserer godbiter) og den kan ligge rundt om
kring uten problem, kan du begynne å legge selen på når katten er trøtt og avslappet.

Etter hvert kan du feste selen på pus (innendørs). Ha selen noe løst tilpasset så det ikke er stressende/ubehagelig
når du skal feste hals- og livbåndet. Her er det på tide å ha noen generøse godbiter på plass slik at pus blir distrahert
og ikke tenker så mye på selen. Ros og gi godbiter. Ta selen av før pus får sjansen til å irritere seg over selen, slik
at det kun er positive assosiasjoner knyttet til opplevelsen. Gjenta og øk mengden tid pus har selen på seg (hjemme).
Til slutt vil du forhåpentligvis ha en katt som kan spankulere rundt i hjemmet med sele på uten å bry seg.

Det er selvfølgelig enklest med katter som lett lar seg motivere. Godbiter, leking og kos er gode motivasjonsmetoder.
Tanken er at pus skal koble: Sele = Gode ting skjer.

Når selen er godt introdusert og pus kan løpe, sove, leke uten problem innendørs, kan det være greit å feste et bånd
(her bruker jeg korte "hundebånd") i selen hjemme slik at pus blir vant til noe som sleper etter og som kan gi fra seg
litt lyd.

Det er ikke å anbefale at man tar en innekatt (eller utekatt i ukjent terreng) ut i sele uten at pus er helt trygg og
komfortabel med sele og bånd først. Med en katt som er trygg i sele har man et veldig godt utgangspunkt for tilvenning
til utelivet, katt som kan være med på tur, katt som er tryggere på reise i bil, på hytta, hos veterinær, på fly, på utstilling
etc. Jo tidligere man starter seletrening, jo enklere kan det være å for katten å tilpasse seg  :icon_smile:

« Siste redigering: 18 Juni 2012, 00:33:30 av Mellers »

Utlogget sabertooth

• Koseklumpen
  • Takket: 2
  • "hunder har herrer, katter har tjenere"
    • Vis profil
    • sabertooth
« Svar #3 på: 26 Juni 2012, 18:35:01 »
har noen noe anbefalinger om hvilke seler som er bra? er jo så mye å velge mellom, hvilke merker bør man velge? skal nå snart kjøpe to seler til mine jenter, å er redd for å kjøpe noe som vil gnage å som ikke vil sitte bra nok på.
http://www.scottishfolds.net

scottish fold oppdrett

Utlogget Isabell

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 Juli 2012, 02:37:53 »
sabertooth:
Du kan måle lengden, og ta med resultatet til en dyrebutikk eller en butikk hvor de har erfarne folk som selger dyreutstyr.
Det jeg gjorde, og selen jeg fikk anbefalt sitter som et skudd.  :nod:

Mennesket kan ha en hund, men katten har alltid mennesket.
Katter synes sikkert at mennesket er et trivelig husdyr.

Utlogget sabertooth

• Koseklumpen
  • "hunder har herrer, katter har tjenere"
    • Vis profil
    • sabertooth
« Svar #5 på: 03 Juli 2012, 11:50:24 »
ok, så det å bestille på nett er kanskje ikke så lurt?:/ tenkte også å kjøpe flexi bånd til kattene, eller anbefaler noen noe annet? helt ny på dette med bånd til katter :P
http://www.scottishfolds.net

scottish fold oppdrett

Utlogget Isabell

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Juli 2012, 00:40:26 »
Jeg ville tatt mål og hørt med folk som har peil.
Du kan alltids bestille noe allà det samme/det samme som blir anbefalt. Blir rimelgere. :nod:

Mennesket kan ha en hund, men katten har alltid mennesket.
Katter synes sikkert at mennesket er et trivelig husdyr.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Juli 2012, 20:35:30 »
Var slik sele fyfy?  :klø seg:

Kattesele i slitesterk polyester og nylon, med ekstra bløt polstring.

En behagelig sele!
•Med reflekskant
•Regulerbar str
•Elastisk line 1.2m
•Kan vaskes på 30grader

Utlogget ingerulfeng

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11 Juli 2012, 17:47:08 »
Hei Sabertooth. To av mine puser har vært ute med sele/løpestreng/bånd fra de var ca. 6-7mndr. gamle (de er fire år gamle nå), så jeg har prøvet en god del seler for å si det sånn.  Det finnes jo utrolig mye å få kjøpt, men min viktigste erfaring er at ryggstykket på selene veldig ofte er for korte (det er veldig viktig at ryggstykket er langt nok,- selv de lengste som jeg har funnet er egentlig litt for korte etter min mening). Hvis ryggstykket er for kort, vil selen "gnage" ved kragebeinet  til pusen, og i verste fall kan de på en måte kile beinet fast inne i selen når det er bøyd. Vidden på halsbåndet og livbåndet er som regel aldri noe problem på noen seler,- hvis ikke pus er veeldig stor, da. Personlig har jeg hatt best erfaring med seler fra Dogman,- de finnes i mange farger og har hjertemønster i refleks. Jeg er en av dem som "harry-handler" på Svinesund (bor i Fredrikstad, vet du). Kjøper seler og halsbånd fra Dogman på Maxi-mat! der, de koster ca. seksti kroner,- finnes jo i Norge og, men er nok dyrere her. Jeg har aldri sett sånn sele som MissMjau hadde,- hvor får man slike tro?
  Ellers vil jeg ikke anbefale å bruke snelle til å leie pus i,- puser har jo en egen evne til å gå under og rundt alle mulige ting, og da vil snella bare være i veien. Hvis du i tillegg skulle være uheldig å miste snella, vil pus bli vettskremt og sette avgårde mend den tunge klumpen dundrende etter seg,- skjedde en gang med meg,- og lille Fiat stakkar trodde ho ble forfulgt av et kjempefarlig klaprende uvesen. Mye bedre med en lang, lett line med en liten krok til å feste i selen,- og du kan ha en litt solid carabin-krok i lomma til å feste på lina hvis du skulle trenge å binde fast pus.

Utlogget Herbal

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Loki + Atlas
    • Vis profil
    • Loki + Atlas
« Svar #9 på: 11 Juli 2012, 20:05:37 »

Ville ikke si fyfy ;) Har den selv, og jeg syns den er for usikker. Men så er Loki knappe 3kg og er liten av vekst. Syns ikke den har gått nok feste under magen. Ellers syns jeg den er helt grei, føler at hun er ganske synlig med den. Kan ta bilde av Loki med den på om du har lyst?  Men som sakt, Loki er liten av vekst.

Men, jeg har 2 seler. En H sele, og en brystsele av typen denne: http://img.alibaba.com/img/pb/944/886/302/302886944_842.jpg.
Loki er vant til seler, vi har brukt det fra dag 1 når jeg fikk henne, men hun vil rett og slett ikke gå med den. Lille krapylet kan da plutselig gå, ikke hoppe og syns alt er bare kjipt. Mens vanlig H seler er helt ok.
 :icon_biggrin:Katter er så rare av og til.

Utlogget ingerulfeng

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 12 Juli 2012, 15:06:40 »
Jeg har også en slik brystsele som Herbal beskriver, og mine puser liker heller ikke å gå med den. Plutselig får de "bananform" på ryggen og "kommodeben",- ser i det hele tatt helt snåle ut. Det skyldes sikkert flere ting, men en grunn tror jeg er,- som jeg beskrev før,- at selen blir for kort på ryggen. I tillegg er den også mer kronglete å få på enn f.eks. en H-sele.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #11 på: 12 Juli 2012, 15:29:42 »

Kattesele i slitesterk polyester og nylon, med ekstra bløt polstring.

En behagelig sele!
•Med reflekskant
•Regulerbar str
•Elastisk line 1.2m
•Kan vaskes på 30grader

Den er trygg, både Mikkel og Nimbus har hatt vill panikk i den og den holdt. Det eneste er at med langhåret katt er det ett slit å ikke få pels mellom bårrelåsen, ellers er den kjempesterk og trygg.

Skjønner ikke at folk ikke liker den, den er grei og fin, er katten så vant med sele som min kar er så spiller det liten rolle.

Selv bruker jeg H-sele, tror det er nok å vite størrelsen på katten så finner du riktig sele. De er vel i small medium, large og extra large, så er bare å bestille på nett. De finnes ikke skreddersydd til din enkelte katt. Har XL til min katt og er strålende fornøyd, enkelte av selene er veldig fort slitte, men denne her har han hatt lenge uten slitasje :)

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 12 Juli 2012, 15:41:31 »
Fiona er jo størrelse stor med merkelig kroppsbygning og de få gangene jeg har prøvd de vanlige selene på henne, ser det ut som ryggstykket blir for kort og at båndet rundt halsen derfor strammer for mye.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #13 på: 12 Juli 2012, 15:46:50 »
Når jeg sele trente min Mikkel så tok jeg den slakt på og så lekte vi med fjærpinnen. Han glemte helt at den var på og etterpå løp han rundt som om selen ikke eksisterte  :fnis: Jeg økte øktene gradvis, samtidig som jeg strammet selen til den satt riktig på ham og tilslutt lekte vi ikke heller så mye, han var helt vant til den når vi begynte bånd trening.

I begynnelsen syns han det var helt forferdelig at båndet hindret ham i å gå så langt han ville, men igjen brukte jeg fjærpinnen og lek til å venne han med det, han var da bundet fast til bordet mens vi lekte, han fikk erfare at båndet gikk så så langt og etterhvert var han vant med det også. De første gangene ute var han litt skvetten, han var da 6-7 mnd. gammel, jeg brukte flexi bånd for små hunder sånn at han fikk løpe inn i gangen hvis han ville.

I dag stiller Mikkel seg opp og venter til selen er tatt på ham, og vi kan gå rolige turer ute. Han er vel som katter flest, liker aller best å utforske mer enn å gå, men vi gikk da 4km en gang i fjor sommer :) Og han kan gå om han vil, men det er mest gøy å utforske syns han. Han blir med på fjellet så vel som en tur på fortauet langs veien, best er det å være på min fars hytte syns han, der er han i sitt ess, fjellkongen  :love:

Det fine med å ha katt som er vant med sele og turer er at man kan ta en liten lufte pause når man kjører langtur og har pus med seg, her ett sted før Lakselv fra når vi flytta å bodde 3 mnd. hos min far i Kjøllefjord :)

Prate litt også  :fnis:

Mikkel og min søster på tur opp til mamma :)

Siden Mikkel er innekatt så er det så fint å kunne ha han i sele og gå ut litt. Det er spennende og ofte gøy for katten, når den er vent med at ute ikke er så fryktelig skummelt alikevel, og så har dem jo matmor eller matfar like ved seg, ett kjempe bra alternativ om man ikke har mulighet for å la pus gå ut eller kan tilby en kattegård  :icon_smile:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #14 på: 12 Juli 2012, 15:48:49 »
Fiona er jo størrelse stor med merkelig kroppsbygning og de få gangene jeg har prøvd de vanlige selene på henne, ser det ut som ryggstykket blir for kort og at båndet rundt halsen derfor strammer for mye.

Det problemet har jeg med Nusse også, selv om Nusse er ei lita katt... men kanskje det er kroppsfasongen som spiller inn  :c066:

Den røde Trixie-sela er ikke fyfy, det er ei veldig bra sele. Jeg veksler mellom den og ei vanlig sele på Nusse, og jeg synes den virker trygg. Når borrelåsen er festet har hun ikke sjans til å komme løs. Det eneste jeg reagerer på er at den er veldig trang rundt halsen, jeg skjønner ikke helt hva slags kropssfasong den er laget til.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Juli 2012, 15:50:44 »
Er det bare borrelås som holder den fast i kroppen?

Fiona har lite hode (mindre enn L&S) mens resten av kroppen er... eh... ja  :icon_frown: Kroppsbygningen er ikke helt inntakt.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 Juli 2012, 15:51:39 »

Har du vurdert å prøve sånn sele du la ut bilde av? Den kan kansje være noe? Med H-seler kan det se ut som båndet rundt halsen kveler katten, spesielt om den går med stramt bånd, men jeg har sjekket og det skjer ikke, ikke på Mikkel som er en skikkelig slangekatt, men det har du sjekket sikkert.

Sånn lukket sele kan du i allefall trygt prøve ut på Fiona, den sitter godt og bårrelåsen holder, jeg var skikkelig paranoid i starten og sjekka hele tiden, men den rikka seg ikke, Mikkel er en veldig sterk katt og den har aldri gådd opp så lenge jeg passa på at det ikke var pels imellom låsen, men det trenger du ikke tenke på for Fiona er korthåra om hun ikke har grodd ut pelsen siden sist jeg så bilder av hun  :fnis:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12 Juli 2012, 15:55:24 »
Det er bare borrelås rundt magen ja, men den er bred og sitter veldig godt. Rundt halsen er det lås i tillegg til borrelåsen.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12 Juli 2012, 16:02:04 »
Det er bare borrelås rundt magen ja, men den er bred og sitter veldig godt. Rundt halsen er det lås i tillegg til borrelåsen.

Så at du skrev du reagerer på at den er stram rundt halsen, der regulerte jeg uten problemer, med borrelåsen altså.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 Juli 2012, 16:15:08 »
Jo, men du kan jo ikke regulere den til å bli større enn den er. Nusse er så tykk rundt halsen at borrelåsen bare overlapper 2-3 cm. Men det gjør jo ikke så mye så lenge det er lås i tillegg da.