Skrevet av Emne: generelle dataspørsmål  (Lest 901 ganger)

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
generelle dataspørsmål
« på: 08 April 2006, 13:32:55 »
eg har tenkt å lage meg heimeside og drømmer om DEN flotte heimesiden. har allereie masse ideer og veit nøyaktig kossen det skal se ut, men: EG KAN INGENTING! eg veit at det blir html og flash og eg har macomedia dreamweaver.
veit nokon om gode sider på nettet som forklarer det uten å bruke så mykje med faguttrykk? eg har ein mac..
eg treng eigentleg noko som heiter: " Kossen mekke ein flott heimeside når du er heilt idiot?"

er no i gang med å ta dei bileter eg skal ha og skal laste ned gimp. (iphoto får eg ikkje heilt til. den gjer aldri det eg vil)
heike
« Siste redigering: 08 April 2006, 13:37:30 av Katerundich »

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
SV: generelle dataspørsmål
« Svar #1 på: 11 April 2006, 14:49:02 »
Gjør følgende:

1. Finn deg en hjemmeside du liker
2. Gå på toppen av menyen på din nettleser - velg "Vis"
3. I nedtrekksmenyen velger du "Kilde"
4. Programmet "Notisblokk" eller tilsvarende starter nå opp automatisk med html-koder fra denne siden
5. Kopier disse kodene inn i et html program (du kan også bruke notisblokken - men dette er desidert dårligst)
6. Vask html-kodene - dvs. fjern linker, farger m.v. slik at det neste ikken kan spores tilbake til utgangspunktet.
7. Det du sitter igjen med bearbeider du med nye farger, linker, tekst osv.

Dette er desidert enkleste og sikkreste måten å lære seg html-koder på.  Ønsker du ytterligere påfyll av informasjon, kan jeg ikke annet enn anbefale at du søker på internett.  Det er enormt utvalg av forslag til hjemmesider, flash, javascript etc. 

Dessuten kan man anskaffe seg et godt HTML-program (gratis) med mulighet for WYSIWYG.  Søke deg frem på Tucows og Downloads.
« Siste redigering: 11 April 2006, 14:50:36 av TBSkippy »

Utlogget TBSkippy

• Koseklumpen
  • Takket: 9
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Her bor TBSkippy
« Svar #2 på: 11 April 2006, 14:58:49 »
Eksempel på god arbeidsprosedyre:

1. Følg eksempel ovenfor
2. Fjern litt og litt av gangen, legg til litt og litt,- sjekk ut deretter hva som skjer når du foretar disse små endringene
3.  Slik fortsetter du til du er ferdig med første siden.

HUSK!
Første siden skal alltid lagres som index.htm

Det neste du gjør er å lagre den samme filen med et annet navn, f.eks. sd2.htm, - du har nå to identisk like filer, med ulikt navn.  Fortsett slik til du har mange nok identiske like filer tilsvarende antall sider du trenger.  Deretter endrer du sd2.htm - lagre denne, så går du inn i sd3.htm og endrer denne og lagrer igjen - slik fortsetter du.

En del sverger til Frontpage (Microsoft).  Et program jeg ikke anbefaler!  Her følger det altfor mye info i tillegg i filene slik at filene blir store og HTML-kodingen vil virke uoversiktlig for dem som er ny i dette.  Enklest er oftest like greit.  Forslag:  CoffeeCup, Arachnophilia, HotDog etc.
Du hadde Dreamweaver så jeg - et meget bra program (avansert).

« Siste redigering: 11 April 2006, 15:12:01 av TBSkippy »

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #3 på: 11 April 2006, 22:51:25 »
Skal det være en helt gratis side eller kan den koste litt?

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14 April 2006, 16:53:41 »
hei sann!
såg ikkje at eg hadde fått svar før no...
jo, heimesiden kan koste litt. må vel antakeligvis ut med spenn uansett for webhotel, eller? (vil ikkje ha reklame).

eg er framleis i gang med å ta dei bileter eg vil ha og jobbe med dei. tok lengre tid enn antatt. eg skal nemlig blant anna ha index-siden som utsikt over bergen-by i skumringa. når ein tek musepekeren over hus med opplyste vinduer skal ein kunne klikke på det for å komme til sidene, slik som blogg, tekster, bildegalleri etc. eh... vanskeleg å forklare. men iallefall har eg ikkje endå fått tatt eit bilde som er fint til det...
(veit at denne formen for meny er uoversiktlig, men eg skal jo ikkje selge noko så eg treng ikkje "keep the customers satisfied").

alle tips er velkommen!

skippy: det med html-koding var eit godt tipps. eg har allereie sett kossen ein kompis av meg har lagd denne siden til meg: http://mxn.friwebteknologi.org/container/ han har forklart meg litt og. så eg trur at det med html går seg til på eit vis. det som eg lurer på er heller:

går det an å få til at musepekeren blir til ein flue som er stille når musepekeren er stille, men når du beveger musepekeren (fluen) så flyr fluen og lager sssssss-lyder?

fleire og meir spesifike spørsmål dukker sikkert opp når eg har kommt i gang skikkeleg. må berre innrømme at eg fram til no ikkje ein gong skjønner bæret av kva dreamweaver eller flash eigentleg gjer, så. tenkte å berre leike meg med da, klikke på alt og sjå kva som skjer og lese litt på nettet om det.

heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 April 2006, 17:16:54 »
www.nameunit.no er et godt valg dersom du synes det er greit med et .com domene  :icon_wink: ( og ikke trenger altfor stor lagringsplass  :icon_frown: )
Vi bruker www.servage.net her på forumet, dette er en tysk server og fungerer bra til vårt formål, uendelig med lagringsplass og trafikk

Servage koster rundt 60,- måneden dersom du betaler for et år om gangen, og nameunit koster fra 9 ,- pr måned, men her kommer etablering og domenekostnader i tillegg, så årsprisen blir Kr. 416,- ( 520 inkludert mva ) første året der, og Kr. 307,- ( 384 inkludert mva )  andre året osv...

På servage får man et domene gratis ved registrering og man slipper etableringskostnader om man betaler for et år, og hele kostnaden inkludert alt blir rundt 720,- pr år her. Hvis jeg ikke hsuker helt feil får man to ekstra måneder her så man betaler egentlig for 14 måneder med dette beløpet. Man får også muligheten til å verve nye kunder og få gratis hosting i 2 måneder for hver kunde.
Man får en kode som denne ( min som du må gjerne bruke  :biggrin: ) http://www.servage.net/?coupon=cust12778 og da får den som bruker koden mer lagringsplass, og den som verver får to måneder gratis hosting.
« Siste redigering: 14 April 2006, 17:21:38 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14 April 2006, 22:23:42 »
uff.
eg er heilt lost.
eg veit kossen ting skal sjå ut når dei er ferdige, men vegen fram til då....
eg veit at eg har verktøyene. men eg vettefaen kossen eg bruker dei. og alle forklaringer eg finn på nettet bruker faguttrykk heile vegen og eg skjønner ikkje kva dei snakker om. finns det ordbok norsk-data, data-norsk?
korleis begynner ein?
føles litt sånn som da eg fekk rokk. her er ulla, der er eit verktøy og til slutt skal ein ha garn. ok. eg prøvde meg fram og no kan eg spinne, men det var forholdsvis enkelt samanlikna med flash og dreamweaver. rokk og ull er liksom noko å ta på, noko som ein skjønner berre ein ser på det. slik som i motoren og. ein ser på delane og lurer litt, tek på det litt og så kan ein tenkje seg fram til kva dei gjer. eg kan bytte oljefilter og luftfilter og slike ting. eg er ikkje heilt løk. men dataen tek knekken på meg.

nokon som har lyst å koma på besøk til kake og kaffe og datahjelp?
heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 April 2006, 22:33:37 »
Hvis du ikke har laget hjemmeside før kan det lønne seg å øve litt først. Prøv å lag en hjemmeside på www.home.no først og finn ut av diverse ting. Gjelder å ikke starte for vanskelig, slik hjemmeside du ønsker er noe for viderekomne  :wink[1]: Til og med jeg jeg klarer ikke å lage en slik side uten masse hjelp  :icon_frown:
« Siste redigering: 15 April 2006, 01:06:13 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 April 2006, 23:12:10 »
ja, du har nok rett i det. eg veit at ein av mine store feil er at eg vil for mykje for fort, takler ikkje å vera tilfreds med resultat eg ikkje drømmte av.
men samtidig så er det denne egenskapen som får meg til å hoppe ut i diverse kalde vann og få til ganske mykje.
men det spørs om eg ikkje må øve å symje i dette tilfelle her, ja.
skal prøve meg på linken du sendte.

heike

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #9 på: 14 April 2006, 23:27:46 »
Da jeg begynte for 7 år siden begynte jeg på home. Har fortsatt adressen min på home men nå skriver jeg html koder selv også sjekker jeg de i frontpage av gammel vane. :icon_razz:
Ønsker deg lykke til med hjemmeside snekringen.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15 April 2006, 01:22:20 »
whey...!!! eg har funne tutorial som eg faktisk skjønner noko av!
i morgon blir det dreamweaver-testing, med tutorial ved siden av. kjempe kult.
sjekk da: http://t3.k12.hi.us/t302-03/tutorials/dw/index.htm

enkelt og greit, iallefall på første øyekast. no er eg for trøtt, etter mykje krangling med data. men imorgon....

heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 April 2006, 01:29:20 »
Den linken virket veldig grei, særlig med screenshots av alle trinnene  :icon_smile:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 Mai 2006, 22:34:16 »
Fyrste utkast av min fyrste heimeside er no lansert. Linkane funker ikkje endå, Teksten er ikkje endå slik det skal vera, og ikkje designet heller. Det er som sagt eit utkast. Siden eg berre har firefox veit eg heller ikkje kossen siden kjem til å sjå ut i andre nettlesere, så eg ville spørre om nokon kanskje hadde lyst å teste det og sende rapport, gjerne med screenshot?

http://ringheimsauto.1go.dk/html-prosjekt/fyrste-siden1.html

Heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 03 Mai 2006, 23:04:13 »

Ser ok ut i Opera og Firefox, men i Internet Explorer blir den helt annerledes.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 03 Mai 2006, 23:17:00 »
takk for kjapp svar!
det blir nok ikkje fleire forandringer på det i kveld, men snarast råd.

heike