Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge  (Lest 24350 ganger)

Utlogget RenatemedRusser

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av Russian Blue-frøkna Adina
    • Vis profil
    • NO*Keimilio's oppdrett av Russian Blue
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge
« Svar #40 på: 29 Mars 2013, 22:17:57 »
Spolormen ligger latent hos mor og smitter via morsmelken.  Så Bahnmint ormekur må du gi dem.  Jeg fikk konstatert orm på forkullet mitt - som også kun var inne, etter en kattemor som også kun hadde vært inne. 

Etter som den lille legger på seg så ville jeg sett det an.  Jeg vet det er frustrerende!!!  Men de spiser når melka ikke lenger gir nok næring.  Og den ivrige sutteren får tydeligvis i seg såpass mye at han blir mett.  Ikke så mye du får gjort med det. 
Tusen takk for raskt svar! Jeg har visst ikke gjort hjemmeleksene mine ordentlig ... :veldigflau: Har gått litt hals over hodet siden de små kom. Godt jeg ikke trenger å bekymre meg for mammadalten! Mistet en kattunge som sannsynligvis fikk en hjerneskade under fødselen, og er livredd for at noe skal tilstøte de tre andre :redd:

Utlogget IngerS

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #41 på: 25 Mai 2013, 23:26:36 »
Jentekatt

Guttekatt

Jeg skulle veldig gjerne sett disse bildene men får de ikke fram. Noen tips?

Ellers; Tuuusen takk for alle gode råd samt info, mye jeg ikke visste fra før, så dette var virkelig skjønt å lese  :bigarmhug:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #42 på: 26 Mai 2013, 00:08:09 »
Jeg finner ikke de samme bildene, men her er en link:
http://pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/kittens_no.html

Utlogget crasycatwoman

• Forumslave katt
  • Takket: 15
  • Dagen er ikke helt det samme uten katt ;)
    • Vis profil
« Svar #43 på: 04 Juli 2013, 20:43:26 »
Nå har jeg lest igjennom hjelpetråden om kattungeer fra nyfødt til leveringsklare. Men det er EN setning som jeg lurer på...

"I slutten av uke 3 vil de kanskje klare å løfte magen fra underlaget, og ta sine forsiktige skritt på egen hånd."

Menes det her da at de løfter magen og går KONSTANT? Eller at de frem til slutten av uke tre har konstant magen nede i underlaget?
Når er det vanlig at de begynner de liksom å teste ut bena å løfte seg opp å gå noen skritt for så å så legge seg ned å ake rundt igjen?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #44 på: 04 Juli 2013, 21:43:56 »
De starter i midten av uke 3, og innen slutten av uke 4 springer de rundt. :)

Utlogget crasycatwoman

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #45 på: 04 Juli 2013, 22:12:04 »
De starter i midten av uke 3, og innen slutten av uke 4 springer de rundt. :)

Ja da er det noe unaturelig med Elvis! Når jeg tar han ut av kassen for å skifte der inne så har han seg opp på elle fire og kryper ett par skritt, og så legger han seg ned å kravler litt, og så hopper han frem som en gresshoppe og så kravler han og så kryper han noen skritt igjen...  :shockeed:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #46 på: 04 Juli 2013, 22:24:57 »
 :humre:

Utlogget crasycatwoman

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #47 på: 04 Juli 2013, 22:48:24 »
Jeg lurer på om det finnes noe vekstkurve oversikt noen plass jeg..  :hmmmm: Slik at man kan se liksom at ved fødsel er det vanlig å veie sånn, og ved 1 uke er det vanlig at de veier sånn osv... Den der vekten til Elvis er jo også bare hinsides. i dag veier vi 230 gram.. Helt naturlig når man er 5 dager, sant?  :nod: :whistling:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #48 på: 04 Juli 2013, 23:05:05 »
Faktisk ikke så halvgærnt det. De kan legge på seg 20 gram per dag, så 100 gram er normalt på 5 dager.

Utlogget crasycatwoman

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #49 på: 04 Juli 2013, 23:14:27 »
Det var da enda godt. Nå har nå han lakt på seg 120 da, og jeg veide han i morrest i motsetning til sent på kvelden som jeg har gjort de andre dagene.... *går inn å veier han en gang til nå som det er sent på kvelden* 240 nå. Jaja, han går iallefall i riktig rettning, og DET liker vi  :biggrin:

Utlogget crasycatwoman

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #50 på: 10 Juli 2013, 22:38:06 »
Baby Elvis har bittelitt "grums" i den ene øyekroken  :o *panikk* Jeg tenkte jeg skulle ordne litt kamille te å rense med nå i kveld, men nå ser jeg at jeg har jo ikke noe ren kamille te i huset. Men jeg har tre typer som er med kamille, men jeg vet ikke om jeg kan bruke noen av de? Jeg har en med kamille og spearmint, en med kamille, organisk rose og lavendel, og en med organisk anis frø, fenikkel og kamille.
Kan jeg bruke noen av disse?? Hvis ikke så har jeg vanlige slike øyedråper fra apoteket, skal jeg heller bruke det?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #51 på: 10 Juli 2013, 22:55:56 »
Nei, kun ren kamille te. Men litt grums er ikke farlig da. Se det an noen dager. :)

Utlogget crasycatwoman

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #52 på: 10 Juli 2013, 23:14:18 »
Noen dager du liksom, for jeg kommer ikke til å løpe å kjøpe ren kamillete i morgen..  :whistling: :geiper2:

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 49
    • Vis profil
« Svar #53 på: 10 Juli 2013, 23:49:36 »
Litt grums er jo veldig vanlig når de åpner øynene også.  :nod:

Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget Rimfrost

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #54 på: 30 Juni 2014, 00:19:35 »
Hei!

Jeg har to kattunger, enn gutt og en jente som er 1 uke og 3 dager gamle. Jeg har håndert de hver dag,i forbindelse med veiing/se til at de er friske etc. Men jeg måtte også håndtere de endel de første 2,5 dagene for å gi de tillegg, noe de ikke satte særlig pris på for å si det sånn! Men de skriker noe forferdelig når jeg håndterer/veier dem nå,enda jeg ikke har gitt noe tillegg på lenge. Er veldig forsiktig, så lurer på om jeg gjør noe galt eller om dette er normalt. Har de blitt redde etter å ha måtte få tillegg?? Kattemor har ikke noe problem med at jeg håndterer dem.

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #55 på: 30 Juni 2014, 09:10:17 »
Neida, dette er reflekshyling.  Det varierer veldig hvor mye kattungene skriker når du tar i de.  Den alderen dine er i nå er aller verst.  De har ennå ikke kontroll over hva de gjør, de handler kun på instinkter.  Men de lærer likevel.  Så løft de forsiktig hver eneste dag!  Jeg bruker å holde de til de roer seg, det bruker å gå fort.  Hold gjerne fjeset deres opp til ditt ansikt, særlig leppene dine (uten maceup på!) kan virke veldig beroligende på de små.  De trenger å lære at du ikke skal spise de når du tar i dem.   De hyler ut til kattemor "vi blir spiiiiist" når de kjenner hånden din.   Jo mer de hyler, jo mer må de trenes tenker jeg.  I mitt siste kull hadde jeg en jente med lunger jeg aldri har hørt før - himmel for en stemme!  Hun var en utfordring - men også hun roet seg ned med masse kjærlig og trygg håndtering. 

Det er viktig, veldig viktig, å ikke håndtere masse på en gang - det kan forsterke problemene.  Lite og ofte er nøkkelen.  Med en eneste gang den lille kattungen ikke hyler belønnes den med å komme tilbake i kassen.

Lykke til! 

Utlogget Rimfrost

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #56 på: 25 Juli 2014, 16:05:47 »
Nå er de 5 uker og håndtering er altså bare en drøm, de er kjempe trygge på mennesker og det er ikke noe problem i det hele tatt! Værre med hunden, som er veldig interessert men forsiktig når den prøver å hilse på (lukter på). Freser fint til hunden :P  Det går seg vel til etterhvert? hunden prøver ikke å ta de, bite eller lignende, og er godt vant med våre voksne katter. Eier ikke jaktinstinkt heller, men er enda ganske leken fordi hun er ung.

Så lurte jeg på, dette er kanskje litt OT, men om det er mulig når de blir litt eldre el å reise fra dem en langhelg feks? MED kattepass altså! Kan hende jeg reiser alene, og da er jo gubben her men han er ikke like ivrig å håndteringstrening og sånt, men ser jo til at de har vann mat og litt kos.  Hvor mange uker burde de være hvis det i så tilfelle er mulig?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #57 på: 25 Juli 2014, 17:42:24 »
Det går nok fint å reise fra de med pass for noen dager. :nod: Og de kommer fort til å venne seg til hunden, jo mer kontakt jo fortere blir de vante. :)
Jeg var borte fra mine da de yngste var rundt 4-5 uker, de andre var vel 7, 9 og 10 uker gamle eller noe sånt. Det var såpass mange i forskjellige aldre at jeg har glemt det litt. :humre:
« Siste redigering: 25 Juli 2014, 17:44:05 av Monica »

Utlogget Rimfrost

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #58 på: 31 Juli 2014, 22:23:30 »
Hei hei! Nå er jeg her og maser igjen :)

Nå er de 6 uker, og gutten spiser gjerne tørr og våtfôr, men jenta bare rister på hodet og liker ikke hverken det ene eller det andre.. Syns hun burde begynne å spise nå. har puttet litt mat i munnen på henne, det spiser hun jo men nekter å spise noe selv. Har prøvd med mat på fingeren, og mat på tefat/skål. Har dere noen andre lure triks på lager??

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #59 på: 31 Juli 2014, 23:17:13 »
Så lenge hun holder vekta og ikke går ned, er det vel egentlig ikke noe å stresse over. Noen puser er litt senere. Men det kan nok være lurt å få sjekka munnen hennes for sikkerhetsskyld.