Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge  (Lest 28460 ganger)

Utlogget mackenzi

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge
« Svar #20 på: 12 Mai 2012, 06:53:42 »
mackenzi, er kanskje Acana Pacific du har, vi bruker det til våre voksne katter, men tror det er litt hard kost for kattunger. tror det blir som regel anbefalt kattungfor av god kvalitet, og det var visst sånn at kattemora kan også spise av det.

E har ikke kjøpt det men blei anbefalt det i dyrebutikken. Der sa hun at det gikk like greit til unger som barn. Jeg sa jeg ville vente for har akkurat åpnet en det foret e bruker  følte også at det var rart at det ikke var ungefor i det :hmmmm:. Mor er jo forsåvidt katteunge hun også, blir 1 år i juni..

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #21 på: 12 Mai 2012, 18:30:29 »
Informasjonstråden om kattunger fra 0 - 12 uker er nå lagt ut og klistret her i forumet for Helse og atferd.

Vi anbefaler alle som har spørsmål til å sjekke ut denne. Les mer HER  :icon_wink:

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #22 på: 25 Mai 2012, 10:55:55 »
lurte på om eg kunne fått bilde av ei jente katterompe og ei kutte katte rompe? har sitt det forklart en plass her inne men hadde vart litt greit med eit bilde så eg er sikker på eg har gjordt det rett. er det noko noen kan hjelpe med? finnes kanskje bilde av det her inne alt, vis tilfelle kunne noen ha henvist meg til den linken?? :c066:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #23 på: 25 Mai 2012, 11:10:19 »
Jentekatt

Guttekatt

Utlogget Calaera

• Forumslave katt
  • Takket: 46
    • Vis profil
« Svar #24 på: 25 Mai 2012, 11:51:54 »
Jeg lurte litt på mine fosterbarn, som veterinær anslo som 4 uker gamle. Det står jo på MME at den kan brukes opp til 4 uker, såvel som man kan begynne med tørrfôret og våtfôret når de er 1 måned.

Har jeg gjort noe galt når jeg har prøvd å tilby dem litt av alt? De små tassene gulper villig i seg melk, slafser i seg tørrfôr og tygger ivrig på tørrfôret. Hva skal jeg fortsette med? De er jo veldig magre og små for alderen i tillegg.

.... Jeg som IKKE skulle ha flaskefôre-kattunger i hus.  :icon_neutral:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #25 på: 25 Mai 2012, 11:54:07 »
Jeg ville gjort som deg, og tilbydd alt. De er jo trossalt gamle nok til å spise mat.
Men det er lurt å ha litt Zoolac på lur, for diaré blir det garantert. :wink:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #26 på: 25 Mai 2012, 12:49:04 »
Mat inneholder mye mer næring enn morsmelkstillegget, og de legger mye fortere på seg av mat.  Så ikke gi de så mye melk om de alle spiser mat.  Da fyller de bare magene med melk, og orker ikke så mye mat.  Det jeg vil anbefale er å gi de en skål melk morgen og kveld og la de drikke seg utørste og så tatt vekk melka og hatt bare vann stående fremme.  Jeg ville ikke gitt noen av dem flaske så lenge de spiser og drikker selv. 

Tørrfôr bør de enten få hver 2. time på dagtid de første dagene, og så 5 ganger daglig etterhvert  Eventuelt kan du ha det stående fremme hele tiden.  Min erfaring er at de kan spise mer om de får måltider i isteden for konstant tilgang.  Gi de gjerne våtfor også, når du ser magene deres er stabile og fine.  Kjøttdeig med eggeplomme og/eller fløte/rømme er også god mat for små puser.  Disse er utsultet og kan fort spise til de kaster opp av våtfôr og kjøtt, så her er det viktig å begrense mengden!

Sørg for å ha Zoolack i hus som Monica sier.  Uten morsmelken fra mamma blir det nok løse mager av all fremmed mat! 

Dette går så fint - du er kjempeflink!!  :bigarmhug:

Og ikke nøl med å spørre - og bare ring også om du har akutte spørsmål.
     :klemmer:

Utlogget mackenzi

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #27 på: 28 Mai 2012, 07:06:18 »
Hei igjen....

Altså til torsdag er dei små 7 uke og spiser på alt anna EN kattemat... Tror mor driver å mate dei altså??? At hun gulper opp for dei har som sagt ikke lyst å spise noe. Jeg legger opp skåler hvergang mor får... Hun tåler forresten ikke eukanubaen heller... Da ble det for mye for kattemagen og bæsj over alt.. Hun fikk litt smak så den gamle resten av dagen så litt til dagen etter så den gamle osv..
Men bør e kanskje bløte påå litt tørfor til kattungene og ta vek mor en stund så dei får sjangs å smake uten ho??  Dylegen sa dei fint kunne sterilisere ho selv om ho ammet men dei bruker jo bare di bakerste pattene?? Han ikke ville bry seg så mye med såret pga ungene!!! Blir litt forvirra hehe ( ikke mye som skal til :blushes:)
Så en ting til mor har jo disse  dobble potene og er liten av vekst/vekt hun er under 2.5 kg og Alitta Perlepus kom som nr 2 og var størst, har nesten samme potesystem som mor, ikke fult så mange extra tær. Men nå er hun minst. Pleier dei å bli veldig små disse skipskattene??

Takker igjen for et flott forum men super masse flott hjelp :icon_smile:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #28 på: 28 Mai 2012, 09:19:43 »
Polydactyle katter kommer i alle størrelser.  Men det er veldig vanlig at en eller flere av kattungene får samme størrelse som sin mamma.  Og fødselsvekten, og vekten de har når de dier, sier ofte lite om hvor store de blir.  Det viser seg gjerne når de begynner å spise selv, da kommer den reelle størrelsen mer til uttrykk. 

Når det gjelder mat - noen katter er virkelig IKKE glade i tørrfôr.  Den ene avlsjenta mi spiser det KUN om det er det eneste som finnes og hun er i ferd med å sulte ihjel.  Hun er blitt litt bedre nå det siste året (hun er snart tre år) - men hun spiser helt klart mest våtfôr.  For jeg regner med at når du sier at kattungene spiser alt annet en kattemat - da mener du alt annet en tørrfôr.  Ikke sant?

Gi de våtfôr av god kvalitet.  Kjøp helst våtfôr fra den fôrprodusenten du bruker til mor sin mat.  Hun bør kanskje over på et spesialfor (veterinæror) til henne etterhvert om magen hennes ikke normaliserer seg. 

Det våtfôret kattungene spiser tar du å blander litt tørrfôr inn i.  Og her er faktisk RC sitt babycat helt suverent da kulene er så utrolig små.  Eventuelt kan du løse opp litt tørrfor i vann og blande inn i den maten de spiser.  Bare litt i starten, og så gradvis øke mer og mer.  Poenget her er å venne de til smaken.  Ulempen med dette er at når tørrforet blir vått forsvinner holdbarheten, og alt som ikke spises der og da må kastes.  Oppbløtt tørrfor skal ikke stå fremme.  Jeg har gjort dette med blandet resultat, men de spiste nå i alle fall littegrann tørrfôr før de flyttet det ene kullet jeg hadde som ikke ville ha.  Og det samme med den ene avlsjenta mi. 

At mor kaster opp til de små er noe de gjør når de selv vil mate de små.  Det har jeg aldri opplevd selv, men vet at det skjer i naturen.  Men 7 uker gamle kattunger trenger ikke det lenger, de kan spise det samme som mor.  Det er kun de første par ukene (når de begynner å spise mat) at kattemor gjør dette.  Har du sett at hun kaster opp til de små? 

Ellers får du bare fortsette å gi de våtfor.  Men jeg kjenner følelsen.  Det er slitsomt med katter som ikke vil ha det som er så enkelt og greit! 

Utlogget mackenzi

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #29 på: 28 Mai 2012, 10:26:56 »
Altså når e sa dei spiser på ALT anna mente e bokstavelig alt anna  :huskerikke: dei spiser hverken tørt eller våt for... kun mat hos mammaen...... :Sukker:

derfor e lurte på om e skulle prøve å blaute opp litt tørfor for å få dei intreserte.. Kaninebeffe fikk seg litt kokk skinke her som datt av skiva til jentungen og det likte ho.. men det er jo så salt.. dei har ikke prøvd seg på karbonadedeigen heller.. men vet mammaen bare spiser litt av dette selv og kan bli dårlig.. hun som hadde mackenzie før oss matet henne kun med friskies så tok litt tid å venne seg til vetrineærmaten  :icon_frown:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #30 på: 28 Mai 2012, 13:34:44 »
Mine er også 7 uker nå. Og de spiser: Hills kitten tørrfor, morsmelk, vanlig våtfor kjøpt på Rema, rå kyllingvinger og rå kjøttdeig. Og alt jeg er dum nok til å miste på gulvet.  De topper gjerne hele greia med litt kattesand enda. :humre:

De er veldig ivrige på alt mor spiser, og sjekker gjerne munnen hennes og lukter på hva hun har spist, før de spiser selv. Lar du ungene se hva kattemor spiser?

Utlogget mackenzi

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #31 på: 28 Mai 2012, 21:14:07 »
Ja e henter dei hver gang og Viser dei maten...  Skal kjøppe kyllingvinger da kanskje.. Men tar du ut beina??

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #32 på: 28 Mai 2012, 21:30:53 »
Nei, jeg gir de hele. :)
Kattemor tar seg av beina, ungene klarer ikke å bite over de enda.
Du bør la maten stå like ved der de sover og oppholder seg. For de prøver ikke når du vil likevell, de er da katter må vite. :wink:

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #33 på: 29 Mai 2012, 15:42:32 »
Lurer på hvor tid kattungene begynner og male? den eine min har begynt mens di andre ikkje. pleier di begynne så tidligt eller er dette bare eit unntak?

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #34 på: 29 Mai 2012, 17:03:44 »
Det varierer enormt når de begynner å male.  Jeg har hatt kattunger som maler omtrent med en gang (kun timer gamle), og kattunger som jeg omtrent ikke kan huske at har malt før de flyttet hjemmefra.  Men de fleste maler når de drikker melk av mammaen sin ganske tidlig. 

Utlogget Janne85

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #35 på: 29 Mai 2012, 17:05:06 »
Takk Mariskogens. Har alltid lurt på dette ser du :)

Utlogget Haapets

• Forumslave katt
  • Takket: 37
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #36 på: 29 Mai 2012, 22:12:00 »
Det er de som starter å male veldig kort tid etter fødselen. Nesten med en gang de starter å die. Det finnes faktisk ikke noen herligere lyd enn malingen til nesten nyfødte kattunger. Sånn litt merkelig knatring. Hadde en i det kullet som jeg har nå som jeg hørte male første gangen under en time etter han var født.
Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #37 på: 29 Mai 2012, 22:23:29 »
Gjengen her er 7 uker, og når alle sammen dier samtidig så maler de kjempehøyt. Faktisk så høyt at jeg enkelte ganger tror det tordner ute på fjorden.  :fnis:

Utlogget RenatemedRusser

• Kattunge
  • **
  • Lykkelig eier av Russian Blue-frøkna Adina
    • Vis profil
    • NO*Keimilio's oppdrett av Russian Blue
« Svar #38 på: 29 Mars 2013, 20:43:57 »
Hei, har et kull på tre som nærmer seg syv uker, og mens to av dem er ivrige i matfatet, er den ene kun interessert i morsmelk. De har tilgang på både tørrfôr, oppbløtet tørrfôr, mousse for kattunger og vanlig våtfôr for kattunger (alt fra RC), og denne ene vil ikke ha noen av delene (etter hva jeg har sett). Har også gitt litt rå karbonade, det var veldig populært hos en og totalt uinteressant for de andre. Er det noe jeg kan gjøre for å få sistemann igang med å spise? Han dier entusiastisk hos sin mor og går opp i vekt, men det er vel på tide at han setter igang?
Har også innsett at jeg har glemt å gi ormekur (første kullet jeg har), og skal kjøpe banminth imorgen slik at jeg får satt igang. Hverken mor eller barn har vært ute noen sinne, så vet ikke helt hvor de skulle fått orm fra, så det er vel neppe noen fare?

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #39 på: 29 Mars 2013, 21:48:16 »
Hei, har et kull på tre som nærmer seg syv uker, og mens to av dem er ivrige i matfatet, er den ene kun interessert i morsmelk. De har tilgang på både tørrfôr, oppbløtet tørrfôr, mousse for kattunger og vanlig våtfôr for kattunger (alt fra RC), og denne ene vil ikke ha noen av delene (etter hva jeg har sett). Har også gitt litt rå karbonade, det var veldig populært hos en og totalt uinteressant for de andre. Er det noe jeg kan gjøre for å få sistemann igang med å spise? Han dier entusiastisk hos sin mor og går opp i vekt, men det er vel på tide at han setter igang?
Har også innsett at jeg har glemt å gi ormekur (første kullet jeg har), og skal kjøpe banminth imorgen slik at jeg får satt igang. Hverken mor eller barn har vært ute noen sinne, så vet ikke helt hvor de skulle fått orm fra, så det er vel neppe noen fare?
Spolormen ligger latent hos mor og smitter via morsmelken.  Så Bahnmint ormekur må du gi dem.  Jeg fikk konstatert orm på forkullet mitt - som også kun var inne, etter en kattemor som også kun hadde vært inne. 

Etter som den lille legger på seg så ville jeg sett det an.  Jeg vet det er frustrerende!!!  Men de spiser når melka ikke lenger gir nok næring.  Og den ivrige sutteren får tydeligvis i seg såpass mye at han blir mett.  Ikke så mye du får gjort med det.