Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge  (Lest 24680 ganger)

Innlogget Tamara

• Julehjelpere
  • Forumslave katt
  • Takket: 35
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge
« Svar #100 på: 06 Mars 2017, 15:16:22 »
Bare pass på at de to som er røde, blir tømt de også. Legg de største kattungen dit, det er somregel dem som er flinkest til å syge. Så lenge kattungene legger på seg så skal du ikke stresse med å tillegsmate,. Det er forferdelig mye jobb så kan det unngås så bør det unngås.

Er det en katt du skal drive oppdrett på? Om ikke så vil jeg annbefale deg å kastrere henne så raskt det lar seg gjøre. Så slipper du dette stresset på henne og på deg selv flere ganger

Utlogget Rimfrost

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #101 på: 06 Mars 2017, 15:25:47 »
Det er nok en rasefrøken i stamtavle klasse 1, første kullet i eget oppdrett (kanskje derfor jeg er ekstra hønemor). så jeg håper jo å slippe å kastrere henne. :)

De største er flinke å tømme de røde puppene hver dag, det er favorittene deres. ekstra mating unngår jeg så lenge som mulig, helst vil jeg slippe det. Been there done that på et annet kull og det er fryktelig vanskelig og slitsomt å holde på med. Men må man så må man.

Innlogget Tamara

• Julehjelpere
  • Forumslave katt
  • Takket: 35
    • Vis profil
« Svar #102 på: 06 Mars 2017, 15:31:15 »
Det er nok en rasefrøken i stamtavle klasse 1, første kullet i eget oppdrett (kanskje derfor jeg er ekstra hønemor). så jeg håper jo å slippe å kastrere henne. :)

De største er flinke å tømme de røde puppene hver dag, det er favorittene deres. ekstra mating unngår jeg så lenge som mulig, helst vil jeg slippe det. Been there done that på et annet kull og det er fryktelig vanskelig og slitsomt å holde på med. Men må man så må man.

Er et bra tegn å være hønemor. Om hun er vandt med de andre kattene så kan du jo prøve å ha en samme med henne.

Utlogget Rimfrost

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #103 på: 06 Mars 2017, 15:37:59 »

Er et bra tegn å være hønemor. Om hun er vandt med de andre kattene så kan du jo prøve å ha en samme med henne.

Jaa, det var lurt! Det skal jeg også prøve og håper det hjelper. :) Krysser fingrene for at hun slutter å flytte på de små.

Tusen takk for råd og hjelp alle sammen  :klemme:
« Siste redigering: 06 Mars 2017, 15:38:29 av Rimfrost »

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #104 på: 06 Mars 2017, 18:20:26 »
Hei Rimfrost

Litt synd når du får veldig, veldig dårlige råd.  Dette dreier seg IKKE om at kattemor har for mange små, at de små kan være syke eller noe slikt - det er helt og fullstendig feil.  Jeg velger å slette det innlegget som inneholder slike råd da dette kan gjøre at andre tar feil valg for sin kattemor og kattunger.  Tamara svarer godt.  Dette dreier seg om trygghet, om å finne det tryggeste stedet for de små.  Det er veldig tydelig at kattemor henter mye trygghet hos deg Rimfrost, det er vanlig at våre rasekatter gjør det.  De knytter seg sterkt til oss, og vil like lite som vi, være alene med det som er nytt og vanskelig.  Og det er krevende å bli mor for første gang.  Dette går seg til.  Og Tamara gir deg gode råd.  Det beste du kan gjøre er å være med henne så mye som mulig!  Og ellers legge frem klær/gensere med din lukt.  Forsøk etter beste evne å dekke behovet hun har for trygghet og nærhet.  Dette går over!  Jeg hadde selv en kattemor som ble bunn fortvilet når hun ble forlatt om dagen.  Det var en vanskelig uke for både henne og fôrverten min før hun gradvis fant roen. 

Om kattemor har vondt, eller på annet vis føler seg uvel, så er det ennå lettere for henne å føle seg utrygg.  Dere må ikke finne på å ta fra henne en kattunge eller to for å "avlaste" - det vil være katastrofe for den/de lille og for kattemor. 

Bare spør igjen om du har flere spørsmål, send meg gjerne PM også.  Jeg er en erfaren oppdretter med mange kull bak meg nå, og jeg har gode kunnskaper om adferd hos katt. 
« Siste redigering: 06 Mars 2017, 18:22:54 av Mariskogens »

Utlogget Rimfrost

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #105 på: 06 Mars 2017, 20:11:36 »
Huffda, det var jo dumt at rådene var så dårlige. selv om man ikke skal tro på alt man leser så blir man jo bekymret når folk sier slikt. Da skal jeg puste lettet ut og ikke være så redd for syke kattunger. Jeg skal heller fokusere på å gjøre kattemor trygg og fornøyd   :klemme:  Hun er veldig knyttet til matmor (meg) og da virker det Mariskogens og Tamara sier om behov for trygghet og meg helt logisk. Kjenner jeg gleder meg veldig til hun finner roen og koser seg mer med mamma rollen sin. Men klart det er vanskelig med noe så nytt og fremmed, det er jo normalt å ha behov for nærhet og kontakt med de nærmeste.

Tusen takk igjen for hjelpa  :tusentakk:

Utlogget celinaall

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #106 på: 30 Oktober 2017, 04:20:57 »
Jeg har det samme problemet med kjæledyret siden min, og jeg burde ta ditt råd nå
hebeos