Skrevet av Emne: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge  (Lest 25695 ganger)

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Dette er en samletråd for spørsmål vedrørende kattunger fra de kommer til verden,
til de er klare til å reise til nye hjem.

Se gjerne først informasjonstråden: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge

Still så alle spørsmål du måtte ha. Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite!

Det er mange dyktige medlemmer her inne som vil forsøke å svare og hjelpe etter beste evne,
vi er ikke alltid pålogget akkurat når du lurer på noe, men vil svare så fort som mulig  :)

OBS! MERK! VIKTIG!
I tiden før fødselen er det viktig å holde kattemor inne, slik at hun ikke velger å gjemme seg unna og føde ute.
Hun er også mye mer sårbar for angrep fra andre dyr og farer når hun er høygravid.
IKKE slipp ut en høydrektig katt!

Like viktig er det å holde kattemor inne etter fødselen!
For det første er kattungene totalt avhengige av mor den første tiden, og er fortsatt avhengige av å die fra mor
fram mot leveringstid. Dersom det skjer noe med kattemor sitter dere igjen med kattunger som har mistet sin
største forutsetning for å klare seg godt i oppveksten hjemme. For det andre kan katten gå i løp og bli drektig
igjen. IKKE SLIPP UT KATTEMOR FØR HUN ER KASTRERT!
« Siste redigering: 20 Oktober 2012, 16:32:36 av Mellers »

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 237
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: SPØRSMÅL OG SVAR: Fra nyfødt til leveringsklar kattunge
« Svar #1 på: 11 Mai 2012, 17:24:38 »
Kjempebra! En sånn tråd savna jeg faktisk litt, etter at disse smårampene kom til verden.
Men et lite spørsmål har jeg fortsatt.

Må pusene være 8 uker for første vaksine? Kan den taes tidligere?

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #2 på: 11 Mai 2012, 17:29:45 »
Slik jeg har forstått det kan man vaksinere fra ca 6-7 uker om det er stort smittepress eller andre
spesielle grunner som taler for tidlig vaksinering. Vet ikke om dette gjelder her i Norge.

Enkelte andre land starter grunnvaksinering rundt 8 uker, men i Norge er det altså vanlig å gi
grunnvaksine ved uke 12 og uke 16. Dersom man av diverse årsaker ønsker å vaksinere tidligere,
blir man vanligvis anmodet om å vaksinere 3 ganger før kattungene regnes som fullvaksinerte,
om jeg har forstått det riktig.

Purevax-vaksinene kan gis fra 8 uker i følge veterinærkatalogen:
Purevax RCP

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #3 på: 11 Mai 2012, 18:10:10 »
Kjempebra! En sånn tråd savna jeg faktisk litt, etter at disse smårampene kom til verden.
Men et lite spørsmål har jeg fortsatt.

Må pusene være 8 uker for første vaksine? Kan den taes tidligere?
Må være 8 uker?  Tenker du på å vaksinere tidligere en 8 uker også?  For Mellers beskriver her helt riktig - grunnvaksinering gjøres ved 12 og 16 uker.  Det har vist seg å ha dårlig effekt å vaksinere når kattungene har tilgang på mors melk.  Da er det først og fremst antistoffene i morsmelken som tar hånd om vaksinen, kattungene danner ikke så mye egne antistoffer.  Så en 8 ukers gammel kattunge som ikke får morsmelk kan vaksineres.  Ellers venter vi til de er 12 uker. 

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 Mai 2012, 18:17:36 »
Siden de skal adopteres bort når de er 12 uker, og skal være vaksinert, chippet og helsesjekka da, så må de vel vaksineres ved 8 og 12 uker.
I allefall har jeg fått inntrykk av at det er slik de har gjort det før, men jeg kan jo bare spørre dyrlegen om dette. De må uansett inn for sjekk, siden de klør mistenkelig mye i ørene så jeg lurer på om det er øremidd på gang. :Sukker:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #5 på: 11 Mai 2012, 18:31:14 »
Ja, det var slik før - at kattunger ble vaksinert ved 8 og 12 uker.  Det har vært en omstilling for oss oppdrettere også når vaksineprodusentene kom med nye anbefalinger.  Vi leverer jo også kattungene ved 12 uker. 
Noen oppdrettere velger å holde kattungene hos seg til de er 16 uker og fullvaksinert (personlig tøyer jeg det bittelitt, og vaksinerer ved 11 og 15 uker vanligvis...), og noen blåser i de nye anbefalingene og vaksinerer ved 8 og 12 uker.  Da anbefales det faktisk at kattungen vaksineres en 3. gang for at man skal være sikker på at vaksinen er effektiv.  I Sverige er de lovpålagt å ha kattungen fullvaksinert før levering, og derfor vaksinerer de alltid ved 8 og 12 uker.  Dixie, som kommer fra Sverige, vaksinerte jeg en tredje gang ved 16 ukers alder. 

Jeg sier til mine kattungekjøpere at kattungene leveres fullvaksinert ved 16 uker.  Om de ønsker å hente kattungen tidligere så kan de det, men da må de selv foreta 2. vaksine.  Og her er jeg fryktelig streng!  Ennå har jeg ikke fått beholde en kattunge helt til den er 16 uker - i alle fall ikke med dette som grunn. 

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Mai 2012, 18:32:49 »
Siden de skal adopteres bort når de er 12 uker, og skal være vaksinert, chippet og helsesjekka da, så må de vel vaksineres ved 8 og 12 uker.
I allefall har jeg fått inntrykk av at det er slik de har gjort det før, men jeg kan jo bare spørre dyrlegen om dette. De må uansett inn for sjekk, siden de klør mistenkelig mye i ørene så jeg lurer på om det er øremidd på gang. :Sukker:

Det er vel vanlig å ha en rutine på at katter som leveres med én av to grunnvaksiner må komme igjen på avtalt dato
for å fullvaksineres. Det tror jeg er ganske vanlig at omplasseringsorganisasjo ner informerer om, selv om de
normalt har en policy på at katter leveres ferdig med helsesjekk, ID-merking og vaksinering.  :nod:

Figg måtte komme inn igjen for vaksinering på gitt dato etter at jeg adopterte han.

Husk at uke 12 vanligvis er ganske aktiv med ormekur, vaksine og eventuell flytting. Så det er lurt å ha
et opplegg klart i god tid siden disse tre hendelsene ikke bør skje samtidig.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Mai 2012, 19:45:03 »
Det er pga den aktiviteten at jeg helst ville ha vaksinert ved 7 og 11 uker.

Utlogget Idak90

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11 Mai 2012, 21:16:03 »
Når begynner kattungene og innta fast føde og ikke bare melk?
Ida Karina (:

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #9 på: 11 Mai 2012, 21:20:30 »
Mine begynte å smake så vidt da de var ca 3 1/2 uker gamle. Nå er de nesten 5 uker og spiser ganske bra. Noen er mer ivrige på maten enn andre, men det blir vel jevnere etterhvert. :)

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 11 Mai 2012, 21:26:52 »
Når begynner kattungene og innta fast føde og ikke bare melk?

Vanligvis begynner de å prøve ut annen mat når de er ca 3-4 uker gamle.
Da smaker de gjerne på maten mor har framme, og den må være god kvalitetsmat som
gir mye energi til kattemor og knøttene, og lett tilgjengelig.

Samtidig som de begynner å spise fast føde begynner de tilvenning av kattekasse,
så her bør du ha trygge kattekasser og god kattemat tilgjengelig.

Etter hvert kan du tilby godt våtfôr og råfôr også. Ved ca 7-8 uker vil de ikke lenger
være avhengige av å amme.

Dette kan selvfølgelig variere, så du ser nok selv best når de små er klare for
neste utfordring  :)

Monica: Merker du individuelle forskjeller i kullet? Hva tilbyr du til dine knøtt?
Og har alle skjønt dette med dokasse nå?

Utlogget mackenzi

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 Mai 2012, 21:49:11 »
Heisann et par spørsmål fra meg :c066: hvordan får e dei til å gå i kattedoen, har kjøpt en liten en men den tok mor i bruk i stad :Sukker:
Og når kan kattungene steriliseres?? Skal beholde to jenter og mammaen selvfølgelig, som igså skal steriliseres :icon_frown:
Mine er ikke helt intresert i mat mat enda, men regner med at så fort dei spiser sjøl så kan e sterilisere mor.. Vil hun fremdeles ha melk og er dei da fremdeles avhengig av melk??
Hva med ormekur .. Fikk beskjed om at bebisen burde få det nå?? Suns det virker litt tidlig iom at dei ikke spiser vanlig mat engang??

Hmmm ja tror det var det for nå. Men du å mi koser oss med disse små krypa og mammsen er jo så stolt og snakker non stop til de, og holder rundt dei og koser med dei.. Eneste er at e blei litt bekymra da hum prøvde å bære en av dei og tok tak på underside. Av halsen og litt skjevt så nesten litt farlig ut!! Men dette er vel instinktivt i dei eller??

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #12 på: 11 Mai 2012, 22:00:00 »
Heisann et par spørsmål fra meg :c066: hvordan får e dei til å gå i kattedoen, har kjøpt en liten en men den tok mor i bruk i stad :Sukker:
Og når kan kattungene steriliseres?? Skal beholde to jenter og mammaen selvfølgelig, som igså skal steriliseres :icon_frown:
Mine er ikke helt intresert i mat mat enda, men regner med at så fort dei spiser sjøl så kan e sterilisere mor.. Vil hun fremdeles ha melk og er dei da fremdeles avhengig av melk??
Hva med ormekur .. Fikk beskjed om at bebisen burde få det nå?? Suns det virker litt tidlig iom at dei ikke spiser vanlig mat engang??

Hmmm ja tror det var det for nå. Men du å mi koser oss med disse små krypa og mammsen er jo så stolt og snakker non stop til de, og holder rundt dei og koser med dei.. Eneste er at e blei litt bekymra da hum prøvde å bære en av dei og tok tak på underside. Av halsen og litt skjevt så nesten litt farlig ut!! Men dette er vel instinktivt i dei eller??

Orm (spolorm) får kattungene fra mammaen sin via morsmelken, så orm får de tidlig.  Ved tre-fire ukers alder bør de få den første ormekuren med Banminth pasta for kattunger. 

Dokassen må de finne ut av selv.  Jeg har et begrenset område (eget rom) til kattungene frem til de er renslige.  Katter har et sterkt instinkt til å grave ned sine etterlatenskaper, så en lav kasse med strø/sand vil alltid bli brukt.  Ved uhell vaskes uhellet godt bort og en ekstra liten eske med sand settes nøyaktig over det stedet. 
Og ja - kattemor vil også bruke den lille doen - det er klart!  Hun skal jo vise de små, sette sin lukt i den.  Her i huset skal alle de voksne kattene gå på de bittesmå kattungedoene jeg setter rundt om kring når kattungene får tilgang til hele huset.   :icon_neutral:  Så det er helt normalt, og noe du må regne med. 

Mor kan du få kastrert når kattungene er rundt 8 uker tenker jeg.  Selv om de begynner å spise mat selv så er overgangen gradvis, og de små bør absolutt få morsmelk så lenge som mulig!! 
Du kan høre med veterinæren din om han/hun kan kastrere hunnkatten ved sideinngrep - da kan det gjøres tidligere.  det er mer komplisert, og det skjæres igjennom muskelvev så hun har noe mer vondt, men det blir ikke noe sår på magen. 

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 Mai 2012, 22:01:36 »
Det er store forskjeller i kullet mitt hvertfall. Den langhåra slampen var først ute med å spise tørrfor, mens Mikkel foretrekker våtforet. Det er 2 stk som ikke bryr seg så mye om noe slags mat enda, og som foretrekker mammamelka. En av de sorte og hvite(puppevarmer'n) sover mye og ikke samtidig som resten. Det virker som om mor har delt de i puljer, for som regel så sover 3 og 3 er våkne og leker.  :klø seg:

Kroppsmessig så har jeg 3 kraftige plugger og 3 slanke. De har forandra seg litt, og det er den første og den siste i kullet som er størst.

Jeg tilbød de oppbløtt RC babycat fra de var 3 uker, og satte da samtidig frem en do til de. Jeg bruker bunnen på reiseburet som do, den har en lav kant i front, slik at de kommer seg oppi, og samtidig blir det for lite sand i den til at de voksne vil bruke den.  :smiley?:

Jeg har kun en do til de, men har ikke hatt mange uhell. De tissa på et ullunderlag jeg hadde på gulvet, så da fjerna jeg det. Jeg fjerna også gulvteppet mitt i forkant, slik at de ikke skulle bli fristet til å ha noen uhell der.

Nå kommer jo ikke denne gjengen til å få tilgang til andre rom i huset enn stua, så da går det bra men bare en do. Toppen av reiseburet har jeg lagt en håndduk oppi, og det er da den foretrukne soveplassen for tia, så jeg lurer på om jeg bare skal fjerne det store buret nå.

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 Mai 2012, 22:05:46 »
Oisann, her var det mange gode spørsmål!

Først: Når var det kullet ble født igjen? Altså, hvor gamle er de nå?

Som nevnt over her så begynner de normalt å vise interesse for fast føde ved siden av morsmelken
ved ca 3-4 ukers alder. På ca samme tid begynner de å bruke kattedo. I starten kan det være lurt
å ha mange kasser med lav kant og klumpefri sand (eller annet trygt strø) plassert på et lite,
avstengt område der kattemor og småttisene befinner seg. Noen uhell kan det være i starten,
men de er som oftest ganske flinke til å plukke opp dette med kattedo så lenge tilbudet er rikelig
og det ikke finnes noe større område kattene kan bevege seg på uten noen do i nærheten.

Om kattemor bruker en av minikassene kan det kanskje være at hennes egen kasse står for langt
unna til at hun vil forlate de små for å gå helt dit, når det står et lite sølvfat klart der hun er?

Etter hvert som kattungene begynner å spise mer og mer tørrfôr/våtfôr/råfôr, vil de gradvis ha
mindre behov for morsmelken. Dette skjer ikke over natten, men rundt 7-8 uker vil de ikke lenger
være avhengig av å amme. Kattemor kan kastreres når du ser at kullet ikke lenger ammer av mor.
Kattungene kan kastreres helt ned i 7-8 uker, men de fleste veterinærer utfører tidlig kastrering
fra ca 3 måneder/12 uker.

Ormekur kan gis fra 2 uker, men det vanligste er vel å gi første kur rundt 2-4 uker.

Når veterinær skriver ut første runde med ormekur er det lurt å planlegge langsiktig
slik at du har resten av opplegget klart; de neste ormekurene, grunnvaksiner, kastrering av kattemor
og eventuelt kastrering av kattungene etter hvert  :)

Edit: Åja, sist som vanlig  :humre:

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #15 på: 11 Mai 2012, 22:06:58 »
Så flinke små du har Monica!   :icon_smile_pray:

Akkurat hvor raskt de lærer seg dokassa er så utrolig varierende!!  Et kull jeg hadde så sto det på det meste FEM små doer rundt på det lille katterommet i tillegg til den vanlige kattedoen.  Alle hjørner + utenfor kassen deres var det smådoer...  Ikke mer en et par meter mellom doene. 
Neste kull på 6 små hadde totalt ETT uhell!  Jeg setter ikke ut ekstradoer før uhellene skjer, så da ble det bare to doer til det kullet.  Om jeg SER at en kattunge går på do på feil sted løfter jeg den forsiktig over i dokassen.  Men det har jeg vel så langt gjort bare et par ganger. 

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11 Mai 2012, 22:14:48 »
Glemte å skrive at i starten etter at jeg begynte med kasse, så lempa jeg de oppi der ganske ofte i løpet av en dag. Til å begynne med så gomla de litt sand før de stabba seg ut, men så var det en som plutselig bestemte seg for å tisse oppi der, og da var det gjort. :)

Tror jeg har vært utrolig heldig med dette kullet, og mamma er jo kjempeflink. Hun vasker enda baken til enkelte, og hun lokker de gjerne mot doet nå og da.

Å ja, jeg gav de ormekur nr 2 på tirsdag. De fikk første da de var 2 uker og 3 dager og neste da de var 4 uker og 3 dager. Blir det for tett?

Utlogget mackenzi

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #17 på: 11 Mai 2012, 22:25:31 »
Ok da skal e begynne e å å lempe dei oppi ;) nei kattenors sto nærmest så tror bare den frista mere ( e var ikke fornøyd for det var jaggu meg ikke mye sand igjen i boksen, hun er en graver av rang!!!)
Ok da bærer det til dyrlegen på mandag for pasta for e får ikke det lenger på apoteket?? Får gi til Loftet og Mackenzi også... Naboen min bare ler av meg for det er som om e har fått egne bebiser sier ho  :blushes:
Var forresten å kikke litt på mat i dag , har akkurat åpna en ny matpose så må vente litt. Men nå husker e ikke å denbhette men den skulle være mest naturlig pasific eller noe(?). E sliter med utvalget her ned og kjenner e blir litt forvirra av at det er så mye å velge i mellom!! E vil ha et som metter godt og er det mest naturlig til mine skatter... Det er jo en jungel de ute :gaah:

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11 Mai 2012, 22:29:04 »
Ormekur har blitt reseptpliktig, ja  :nod:

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 87
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #19 på: 11 Mai 2012, 22:58:20 »
mackenzi, er kanskje Acana Pacific du har, vi bruker det til våre voksne katter, men tror det er litt hard kost for kattunger. tror det blir som regel anbefalt kattungfor av god kvalitet, og det var visst sånn at kattemora kan også spise av det.