Skrevet av Emne: Er min mons tilbakestående?  (Lest 1484 ganger)

Utlogget vassjenta

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Er min mons tilbakestående?
« på: 08 April 2006, 02:51:37 »
Jeg har vært en stund offline nå siden jeg mistet internett, men prøver å få med meg det meste når jeg har mulighet til det.
Men den siste måneden har det vært noe som har skurret i forhold til monsen min, jeg har tidligere harr flere unnskyldninger for måten han har oppført seg på, men mange folk rundt meg mener det er noe galt med han..

Ragnarock hadde problemer med renslighet siden han var 2-3 mnd gammel, han vasker ikke seg selv og har store problemer med å gå på toalettet, noe som fører til at jeg opptil flere ganger for dagen må vaske både han og halve leiligheten. I tillegg vil jeg si at han kan være panisk kosete av seg, når jeg kommer hjem fra jobb/skole skal han kose i hvertfall i en time i strekk etter at jeg har kommet hjem, og da skal han patte på klærne mine. Han kan også plutselig få "anfall", å begynne å klore å bite meg, noe som jeg anser som dårlig.

Ragnarock blir også noen ganger panisk når han er ute, på grunn av biler og andre dyr, og han har ikke lært seg "normale husregler" slik som søsteren hans. Dette er jo beldig frustrerende, siden det blir som å ha ett barn man må gå å passe på til alle tider for at han ikke skal gjøre noe galt, så jeg lurte på om det er flere som har/har hatt dette problemet, og om det er noen som vet hva jeg kan gjøre?

Håper på svar!
meg og mine to små nesten-barn =)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Er min mons tilbakestående?
« Svar #1 på: 08 April 2006, 03:05:08 »
Du nevner han har vært urenslig siden han var 2-3 måneder gammel..hvor gammel var katten da den flyttet hjem til deg? Mye av dette høres ut som om katten ble tatt fra moren alt for tidlig og ikke har fått lært seg alt det den burde fra moren sin. For noen katter går det bra å flytte tidlig for andre er det mye verre... leveringsalder er 12 uker på katter, og minimum 10 uker.

Har du vært hos veterinæren og sjekket om pus har noen sykdommer? Greit å sjekke sånn først før du vurderer videre hva du skal gjøre. Uansett vil du nok alttid ha en katt som er veldig kosete og kanskje redd for mennesker og skarpe lyder, men det med å gå på toalettet er noe det bør gå greit å rette opp i ( mulig det kan ta endel tid )
Hvor gammel er Ragnarock nå?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #2 på: 08 April 2006, 08:05:00 »
vassjenta skrev:
Sitat
Ragnarock hadde problemer med renslighet siden han var 2-3 mnd gammel, han vasker ikke seg selv og har store problemer med å gå på toalettet, noe som fører til at jeg opptil flere ganger for dagen må vaske både han og halve leiligheten.
Har han diaré? En frisk katt har avføring max. 2 ganger i døgnet, avføringen skal være som en liten pølse, så fast at den lett kan plukkes opp. Jeg er enig med Christine at det høres ut som Ragnarock ble tatt fra moren altfor tidlig.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 08 April 2006, 11:16:09 »
Jeg er også enig i at han høres ut som om han har forlatt moren for tidlig.
Det at han patter på klær og div,og at han er urenslig, viser klare tegn på det. Også det at han plutselig "angriper"  har en sammenheng med alt dette.
Urenslighet kan jo også selvfølgelig komme av andre ting, men kanskje du kunne tatt deg en tur til veterinæren for å sjekke at det ikke er noe galt "nedentil".

Jeg har også hatt en katt som hadde alle disse tegnene, da moren hans ble overkjørt da han var 7 uker.
Han forsvant desverre før han var ordentlig "utredet".

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #4 på: 08 April 2006, 13:40:06 »
Jeg er så enig med alle svarene her i dag.

Tror det hadde vært best om du tok pusen med til en vetrinær, høres nesten ut som han kan ha problemer med tarmene sine også. Det er jo ikke helt normalt at han har problemer med å:   

Jeg siterer:
Han vasker ikke seg selv og har store problemer med å gå på toalettet, noe som fører til at jeg opptil flere ganger for dagen må vaske både han og halve leiligheten.

Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08 April 2006, 21:18:52 »
Enig med de andre her. Ta deg en tur til veterinæren. Det hadde jeg gjort for lenge siden hadde jeg hatt en katt med slike problemer.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 April 2006, 21:30:57 »
Bare for å hive meg på: Mye som tyder på en uselvstendig katt jah.
Jeg hadde spandert en tur til veterinæren for en full undersøkelse.
Lykke til i hvertfall.  :icon_smile:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget vassjenta

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 April 2006, 13:56:12 »
Jepp, han ble tatt fra moren da han og søsteren var 8 uker, da moren stakk av. Han er 7 mnd gammel nå. Jeg tror det har mye sammenheng med dette at han ble tatt fra moren, men søsteren hans har ingen av disse måtene å oppføre seg på, men det kan jo bare en tilfeldighet. Men spørsmålet er jo hva jeg kan gjøre, for dette med renslighet er jo så viktig for meg når jeg flytter om to mnd, og jeg makter ikke å vaske opp etter han døgnet rundt når han har gjort noe galt eller når han har "sølt" under toalettbesøkene.

Utlogget vassjenta

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 10 April 2006, 13:58:24 »
glemte forresten å si; ja jeg har vært hos veterinæren med dette, og dyrelegen har bare gitt meg canikur, og sagt at det kommer til å gå over (turnuslege) når han har blitt kastrert, men hvorfor skulle det bli bedre da?

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 10 April 2006, 14:04:21 »
glemte forresten å si; ja jeg har vært hos veterinæren med dette, og dyrelegen har bare gitt meg canikur, og sagt at det kommer til å gå over (turnuslege) når han har blitt kastrert, men hvorfor skulle det bli bedre da?

Canicur?  Men det er jo middel for å opprettholde balansen i tarmsystemet.. Det fikk jeg når jeg hadde katt fra DB i krisehjem i tilfelle magen hans gjorde opprør.

Jeg tror hvis du har mulighet til å få en vurdering hos en annen dyrlege i tilegg. Bare for å få 2 forskjellige meninger.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10 April 2006, 14:06:32 »
Mulig veterinæren tror det er markering han driver med?

Spør dyrlegene på dette forumet:
http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/viewforum.php?f=1

PS! Jeg stoler ikke på turnusleger for mennesker, og har aldri vært borti turnusveterinærer, men mulig det blir på samme måte. Har vært undersøkt av en turnuslege, og når de ikke finner ut hva som er galt, og må slå opp i bøker og spør andre leger og anbefaler ( på meg da...øreskylling når jeg har betennelse i øret, noe som absolutt ikke bør gjøres  :icon_cool: ) ja, da stoler jeg ikke mye på dem, man er jo rett og slett en forsøkskanin.

Spør en ordentlig veterinær du, men de på Mo Dyreklinikk ( de som svarer på linken jeg ga deg ) er veldig flinke  :icon_smile:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net