Skrevet av Emne: "bivirkninger"  (Lest 1061 ganger)

JP

• Gjest
"bivirkninger"
« på: 06 April 2006, 10:52:49 »
Siden jeg er ny her så kan det hende jeg tar opp temaer som dere allerede har diskutert, si fra vist jeg gjør det så kan jeg heller gå tilbake å se hva som ble skrevet da :)

Jeg fikk Jp da han var ganske ung...ca 8 uker, de jeg fikk han av skulle flytte så de ville bli kvitt kattungene fortest mulig :icon_mad:. Søskene til Jp ble avlivet bare noen dager senere :icon_cry: Unødvendig :icon_mad: (men det er ett annet tema)

Det jeg lurer på er hva slags "bivirkninger" en katt som er tatt fra moren så tilig kan få? Alt har gått bra så lang,
og han
oppfører seg som en vanlig katt i lag med oss. Men når han har vært ute så er han så skvetten og virker så redd når han kommer inn. Dett varer bare til han får mat da, men er redd for at dette bare skal bli værre.  :icon_question:

Nova

• Gjest
SV: "bivirkninger"
« Svar #1 på: 06 April 2006, 13:05:31 »
Noen katter vil ikke bli renslige fordi de ikke har lært det av moren, noen blir dårlige til å jakte, fordi de ikke jaktet sammen med moren. Noen er jo ikke ferdig med å amme, så de sutter på ting helt til de er voksne...
De lærer seg ikke å sosialisere seg ordentlig med katter, og de kan få vanskeligheter med å "oppføre" seg skikkelig overfor andre katter...

Mange lærer seg rett og slett ikke å bli "katter" slik katter skal være i hue!

Men det finnes unntak for alle! Noen får jo fine katter!

Men mamma tok en gang til seg en villkattunge som var utmagret og hadde skabb. Hun var 4-5 uker og mamma tok henne med til dyrlegen og fikk ordna opp i helsa, sjekket om hun hadde eiere osv. Men så endte det opp med at hun ble hos oss... Det gikk fint, det. Helt til 3 år senere. Hun ble nervøs og rar, og turte ikke å gå ut. Dyrlegen sa hun hadde fått angst. Hun led psykisk... Hun begynte å gjøre på seg ol. Mamma fikk henne avlivet, og vil ikke lenger ta til seg så små kattunger..

Men jeg tror det vil gå bra med din pus! Er du usikker på noe så ta en tur til dyrlegen og slå av en prat. Det kan hjelpe. men din pus er nok frisk som en fisk!

Alle jeg kjenner (utenom meg) har fått sine puser ved 8-ukers alder, og alle de kattene er helt supernormale, herlige katter...

JP

• Gjest
« Svar #2 på: 06 April 2006, 13:16:45 »
Okey.. :icon_smile: Ja det er vell bare den stor verden utenfor som kan være litt skremmende. Litt uvant å bli banket av andre katter kanskje :zplaster:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 06 April 2006, 13:22:29 »
Han er jo hannkatt, og det er helt normalt at han får litt bank da! Spesielt hvis han er ukastrert. Men kastrerte katter kan også havne i slagsmål... Hvis det er en del katter i nabolaget, er nok ikke dette til å unngå, for de skal beskytte revir og sånt, og da ender det ofte med blått øye! :humre:

JP

• Gjest
« Svar #4 på: 06 April 2006, 13:50:15 »
Hehe, merket det ja.. Skal nok kasterer han snart, må bare vente på lønn :icon_smile:

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 06 April 2006, 13:58:02 »
Flott! :jippi[1]: Kastrering er lurt. Selvfølgelig pga villkattunger o.l., men også fordi det reduserer slåssing, markering m.m. Hvor gammel er pusen din?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 April 2006, 15:07:45 »
Jeg tror også det går bra i det aller fleste tilfellene, så ikke ta sorgene på forskudd.

Gammelpusen min fikk jeg da hun var 8 uker. Hun var en flott katt, men dessverre aggresiv og ikke til å stole på. Om det var fordi hun ble tatt for tidlig fra moren kan man bare spekulere i, men søsknene hadde ikke de samme atferdsproblemene. Vi har et vennepar som overtok en 5 uker gammel pus, og hun har utviklet seg til å bli en kjempeflott katt, ingen problemer der i gården.

Det at katten virker engestelig når han kommer inn, tror jeg handler mer om at den har krangla ute. Når Buster har vært litt "uenig" med nabokattene, så kryper han nesten over dørstokken, akkurat som han skal forvisse seg om at ikke fienden har kommet inn før han. Han er dessuten en ganske skvetten katt ellers også, hopper nesten i taket hvis noen nyser. Det er vel som med oss mennesker tenker jeg, noen er mer skvetne enn andre...   :fnis[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 06 April 2006, 15:24:36 »
Jeg fikk en av mine huskattunger som 4-5 uker (skammer meg,men den gang visste jeg ikke bedre),foruten hun suttet fast på en saueskinnsteppet,så ble det en oppvakt godt liten puse.
God mamma ble hun og ingen problemer.
Jeg mener ikke så klart å anbefale dette til noen,men mange ganger så går det heldigvis greit likevel.