Skrevet av Emne: korleis få tablett inn i ein katt?  (Lest 3041 ganger)

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
korleis få tablett inn i ein katt?
« på: 05 April 2006, 23:15:16 »
på tide med ormekur igjen.
før pleide eg på knuse panacur-tablettene til pulver og blande det i våtfor. katten min var veeeldig glad i våtfor før og glaffsa det i seg.

men han har forandra matvanane siden siste ormekur, no spiser han utelukkende tørrfor. ikkje makrell i tomat, ikkje tunfisk, ikkje kylling og heller ikkje fisk. nei faktisk virker det som om all menneske-mat er uspiseleg. og våtfor snuser han knappt på.

det er altså ikkje snakk om å blande tabletten inn i noko.

korleis kan eg få tabletten inn i han likevel?

heike

Heidi K

• Gjest
SV: korleis få tablett inn i ein katt?
« Svar #1 på: 05 April 2006, 23:18:16 »
Sett katten på fanget. (Få gjerne noen til å holde katten mens du f.eks dytter den i han - jeg gjør det på egenhånd) Så tar du å åpner munnen med  2 fingre og legger tabletten så langt bak i munnen du får til. Hold munnen til katten igjen og massèr halsen litt for å få igang svelgerefleksen.
Finito.
« Siste redigering: 05 April 2006, 23:22:01 av Heidi K »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 April 2006, 23:19:51 »
Enkelt og greit ved å dele tabletten i to og putte den ned i munnviken til pusekatten. Hold munnen åpne med to fingrer, mens du putter tabletten et stykke inn i munnen, deretter holder du munnen igjen og masserer halsen litt slik at pus blir tvunget til å svelge tabletten.

Panacur smaker dritt ( synes kattene ) så smør gjerne litt leverpostei utpå tabletten for at det skal smake bedre ( og gli litt lettere ned i halsen )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 April 2006, 23:20:25 »
Hehe to nesten like innlegg her  :icon_neutral:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 05 April 2006, 23:24:03 »
Hehe to nesten like innlegg her  :icon_neutral:

Store hjerner tenker likt  :biggrin:  (Eller noe sånt :fnis[1]:)

Men det er den enkleste måten. Katten lider ikke og du vet med sikkerhet at hele dosen er spist. Gjemt i mat og slikt er det ikke sikkert katten får i seg alt. De oppdager det fort og spiser rundt o.l.

Eller kanskje duppe tabletten i makrell i tomat? Da spiste SIvert (matvrak) tabletten ut av hånda mi  :icon_lol: (snakk om lettlurt)

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 05 April 2006, 23:58:32 »
Hvis han liker smaken av tørrforet, så kanskje han liker den våt også? Ta vann i tørrforskålen og la det trekke litt. Etter en stund vil det gå an å krakke til mos med en gaffel. Knus tabletten og bland inn! Voila! :neie:

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 April 2006, 00:10:23 »
På apoteket finner du Easy Tabs, er noe godtegreier for katter som er vanskelig å få i medisin. Stapp pilla inni. Virka ikke her for lusa er ekstremt kresen. Men kan hende det virker hos deg. Ellers har jeg pleid å legge pilla inni leverpostei husk å dele i to. Panacurpillene er jo ganske store, så neppe deilig å få trykka hele greia inn og bli kvelt.
Eller dypp pilla i litt olivenolje, så glir den lettere ned.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #7 på: 06 April 2006, 00:13:54 »
Hvorfor i all verden kjøper du ikke panacur i pastaform??
Hold pusen fast på fanget, åpne med to fingre og stikk sprøyta bak i munnen- og Vips!  så er det lenge til neste gang. :biggrin:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 06 April 2006, 01:44:17 »
Mine får pille, bare slipper de bakerst i gana og stryker de på halsen. MEN! Skulle hjelpe bestemor med den sære sure katten hennes... hun spytta ut att piller'n, men så knuste jeg den og blanda i pittelitt makrell i tomat. DA gikk det unna gitt... :fnis[1]:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #9 på: 06 April 2006, 10:42:45 »
Støtter meg til Christines forklaring.
Men om pus er ekstra "vrang"..så kan det være lurt å "tulle" pus inni et stort tykt håndkle....snurr det rundt pus, slik at bare hode er ute. Plasser pus slik at den ikke får rygget bakover...enten i sofaen eller i armkroken.
Når du holder hånden over pus sitt hode, så ha hånden over øynene og slk at ørene blir "klemt" bakover, dette virker beroligende på puser.
Selv liker jeg å ta litt mykt smør på tabletten..da sklir den enklere ned.

Eliza, med vrang markepus  :ad[1]: :biggrin: :icon_wink:

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #10 på: 06 April 2006, 15:07:01 »
Dere som bruker Panacur tablettene, her er et tips jeg fikk av Attack's; kjøp Panacur 500mg og gi en halv tablett (istedenfor 1 stor 250 mg tablett), det er mye enklere!

På Tarzan som er så vrang å gi tabletter, løser jeg opp tabletten i litt vann og gir ham det med sprøyte i munn.

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 06 April 2006, 16:41:20 »
Godt rådet virker for deg, Bianca :)

Jeg tror jeg må ha veldig snille katter når det gjelder medisinering her,for jeg skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig.
Selv tar jeg bare mine i nakkeskinnet og holder dem litt opp (dem står på bena sine,altså henger ikke i løse luften)
Når jeg holder dem slik i nakkeskinnet forvinner all motvilje for dem og dem blir slappe og medgjørlige.
Da er det bare inn med tabelett/doseringssprøyte hva som helst.

Mitt problem er heller at Cali vet hva han skal når sprøyten tas frem (lakseoljen) og gjør seg så vrang med å nekte å komme bort til meg :fnis[1]:
Han er bare bittelitt lei :ad[1]:

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 06 April 2006, 19:33:04 »
ok, då er planen klar.

men, det står at 1 tablett er for 5kg kroppsvekt. siste gong var det enkelt, han veide akkurat 2,5kg og fekk 1 halv tablett.
no veier han 4kg. skal eg berre gje han heile tabletten sjølv im det er litt for mykje?

heike

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 06 April 2006, 20:20:29 »
Ja,bare gi han hele du.
Når det gjelder markekurer så er det ikke så om på livet å ha det nøyaktig.

Jeg pleier å sammenligne vekt og dose og runde opp/ned til ca dose.

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 07 April 2006, 22:52:32 »
yepp, då gjekk begge halvdelene av 1 panacurtablett ned! eg hadde smør på dei (takk for tipset!). må innrømme at eg ikkje endå har rutine og han var ganske vrang. han iallefall meinte tydelegvis at det var dyreplageri, og gud, så sure blikk eg har fått etterpå.
men no er han god igjen og vil gjerne ligge på fanget.
eg har no tre dager å øve meg på, så kanskje klarer eg gjera det før han merker at noko er på gang....

heike

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #15 på: 07 April 2006, 23:29:59 »
Så bra at det gikk fint da  :jippi[1]:

Øvelse gjør mester vet du...både for deg og pus  :biggrin:

De pleier å bli litt "overlegne" etter tvangs-pille-foring, men det går alltid fort over  :savle[1]:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #16 på: 10 April 2006, 22:57:58 »
har akkurat funne ormekuren frå i går under sofaen, i litt inntørka  spy.

no mangler det ein dag i rekken. skal eg berre fortsette og gi medisin ein dag lenger enn vanleg?

heike

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #17 på: 14 April 2006, 10:05:49 »
Her er et link til hvordan man giver piller og http://www.felinevideos.vet.cornell.edu/
MVH Lone

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #18 på: 14 April 2006, 12:52:54 »
desse video var skikkeleg kule! 1000 takk! har sett dei alle saman, så no veit eg det!

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #19 på: 14 April 2006, 14:37:23 »
Dette var en bra side for å vise hvordan man gir medisin. Skulle gjerne likt å sett hvordan man gir flytende jeg da... :icon_mrgreen: