Skrevet av Emne: Holdbarhetsdato på tørrfor!  (Lest 1893 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Holdbarhetsdato på tørrfor!
« på: 05 April 2006, 11:11:55 »
Jeg kjøpte en liten pose tørrfor (Royal Canin) til Buster igår, men da jeg kom hjem stusset jeg litt på holdbarhetsdatoen. Bakpå posen står det nemlig 06/08/05. Det tolker jeg som at det gikk ut i august i fjor, men mannen i butikken holder hardnakket på at man leser datoen andre veien og at det er holdbart til 5. august i år... Hva tror dere? Noen som har en pose RC liggende som dere kan se på?

Får sikkert byttet posen, men jeg så de hadde mange med samme merking, så det kunne vært greit å vite.

Utlogget September7

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
SV: Holdbarhetsdato på tørrfor!
« Svar #1 på: 05 April 2006, 11:20:10 »
Desverre, her ligger foret i tønna... Men jeg mener at du leser datoen baklengs... Dem gjør jo det i de fleste land..RC er vel fra England??
Klem fra September7 :)

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 05 April 2006, 11:22:38 »
På sekken min står det 25/05/07, så det er vel heller tvilsomt at det leses baklengs...

Utlogget September7

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 April 2006, 11:25:04 »
Hm, ja nei da tok jeg feil...  :icon_frown:

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 April 2006, 11:53:50 »
Kan du ikke sjekke på en annen RC pose i butikken og vise mannen?
Jeg mener at man leser datoen rett fram... Har fôret i fôrtønne nå og har kastet posen, så kan ikke sjekke.

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #5 på: 05 April 2006, 11:55:47 »
På sekken her står det 16/01/07,
så det spørs nok om ikke mannen i butikken bare prøver seg, for å bli kvitt for gammelt fõr... :icon_mad:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 April 2006, 11:58:35 »
Takk folkens! Da skal jeg dra og bytte tørrfôret med en gang.  Huff, tenk om jeg hadde gitt Buster av det!  :icon_eek:
(Skal samtidig be han butikkmannen rydde opp litt i hyllene sine, for det var mange poser med samme dato.)

Utlogget September7

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 April 2006, 12:06:16 »
Dårlig gjort å selge gammelt for!! :icon_mad:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 April 2006, 12:13:45 »
Ja, det minste man kan gjøre er å innrømme det, og evnt selge det til sterkt redusert pris  :icon_mad:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 05 April 2006, 12:14:54 »
En sekk med fôr som ikke er åpnet og lagret litt kaldt og mørkt er holdbar ca 6 mnd etter den datoen ca. Men da må den jo brukes straks når den er åpnet.

Men det er jo bare å ta posen med tilbake å få byttet den til en med en dato som ikke har gått ut ennå.

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 05 April 2006, 15:17:55 »
Den har nok gått ut i 2005 :icon_mad:
Det er jo helt normalt i alle matbutikker at  prisen skal gå ned når et produkt går ut av dato.(produkter med best før dato).Det burde da ikke være noen forskjell fra kattemat og menneskemat.
Kattemat kan spises lenger uti,selv om datoen har gått ut.

Du kan ikke bytte til inn i noe annet type for?Hvor stor sekk er det?

Jeg kjøpte utgått kattemat på en utstilling en gang,vanligvis får en 25 % som oppdretter,men her fikk vi 30% avdrag + tilbud til vanlige ikke oppdrettere.
Så flott tenkte jeg,men da jeg kom hjem så oppdaget jeg at sekken var ute av dato :icon_mad:
Selgerene kunne faktisk sagt i fra om det,så kunne en valgt om en ville ha handlet der.
Jeg kjøpte jo 5 sekker (2 til meg selv og 3 til andre) siden det var så godt tilbud.
Dårlig gjort.
Ikke for det,kattene spiste maten og den var like god,men det er ærgelig å bli lurt.

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 05 April 2006, 15:34:42 »
På min står det 8/11/07...

Den drittsekken har nok prøvd å lure deg ja :icon_mad:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 April 2006, 18:54:32 »
Så det gjorde tydeligvis ikke mannen noe å selge gammelt fôr til pusene da :icon_mad:

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 05 April 2006, 19:10:40 »
Hvilken butikk var dette?? Kjekt å vite liksom.. :icon_idea:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #14 på: 05 April 2006, 19:43:11 »
En sekk med fôr som ikke er åpnet og lagret litt kaldt og mørkt er holdbar ca 6 mnd etter den datoen ca. Men da må den jo brukes straks når den er åpnet.
Da kan jeg med andre ord trygt bruke de små prøvepakkene med for jeg fikk hos veterinæren som går ut på datoen den 09.04.06...
Hadde helt glemt dem ut jeg! :icon_neutral:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #15 på: 06 April 2006, 01:08:35 »
Har for på tønne her også, men jeg sier meg enig med de andre. Gå og bytt!!!!

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 06 April 2006, 08:51:47 »
Fikk ikke tid til å dra tilbake igår, men jeg skal bytte tørrfôret i ettermiddag. Det er bare en liten pose heldigvis, og takk gud for at jeg sjekka stemplet på  baksia før jeg åpna og hadde det over i fôrtønna.

Til dere som bor i Bodø, så må jeg opplyse om at dette var på den dyrebutikken vi liker best, den i Olav V gt. De er hjelpsomme, billige og har bra utvalg, men vær oppmerksomme på at de altså har endel varer utgått på dato. Sist holdt jeg på å kjøpe en pose catnip drops som gikk ut i 2004, så det akkurat da jeg var kommet til kassen.  :ad[1]:

Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser, men enkelte matbutikker her er også sløve til å fjerne kattemat som har gått ut på dato. Når jeg kjøper whiskas-poser til Buster dobbeltsjekker jeg alltid holdbarheten. En gang fant jeg en hel eske i hylla som var gått ut nesten et år i forveien, men dama i disken ble ordentlig snurt da jeg sa ifra... Jeg hadde nå venta hun skulle bli glad for at noen gjorde dem oppmerksomme på det, før katter ble syke av maten. Noen folk burde skjemmes!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #17 på: 06 April 2006, 08:54:43 »
Jeg er iallefall glad hvis noen sier fra om varer som har gått ut på dato  :icon_smile: Det er mye flauere når det går rykter om at den og den butikken har masse utgåtte varer liksom...Som oftest tilbyr jeg dem ting gratis dersom noe har gått ut på dato og de fortsatt vil ha det...ofte ost, snop og lignende holder seg mye lenger enn det som står på pakken. Vi hiver det jo selv så om noen ønsker det så må de bare ta det  :icon_neutral:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Heidi K

• Gjest
« Svar #18 på: 06 April 2006, 17:00:01 »
Fikk ikke tid til å dra tilbake igår, men jeg skal bytte tørrfôret i ettermiddag. Det er bare en liten pose heldigvis, og takk gud for at jeg sjekka stemplet på  baksia før jeg åpna og hadde det over i fôrtønna.

Til dere som bor i Bodø, så må jeg opplyse om at dette var på den dyrebutikken vi liker best, den i Olav V gt. De er hjelpsomme, billige og har bra utvalg, men vær oppmerksomme på at de altså har endel varer utgått på dato. Sist holdt jeg på å kjøpe en pose catnip drops som gikk ut i 2004, så det akkurat da jeg var kommet til kassen.  :ad[1]:

Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser, men enkelte matbutikker her er også sløve til å fjerne kattemat som har gått ut på dato. Når jeg kjøper whiskas-poser til Buster dobbeltsjekker jeg alltid holdbarheten. En gang fant jeg en hel eske i hylla som var gått ut nesten et år i forveien, men dama i disken ble ordentlig snurt da jeg sa ifra... Jeg hadde nå venta hun skulle bli glad for at noen gjorde dem oppmerksomme på det, før katter ble syke av maten. Noen folk burde skjemmes!

Men hvis det var en mann, må det være han som har fritdsdelen. FOr hu som har dyreavdelingen er der bare alene - hvis det ikke har skjedd noe spesielt.  Men ja - man må sjekke datoer overalt. Og det blir jo litt dumt å påstå slik som han gjorde.

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 06 April 2006, 17:07:28 »
Men etter så mange dårlige opplevelser jeg også har hatt,så sjekker jeg alltid datoen.
Det er noe vi kan oppfordre alle til å gjøre i vår vennekrets uavhengig av sted.
Noen dyrebutikker gir blanke,mens andre kan være uheldig,så slipper vi å komme opp i en slik situasjon dersom butikken slår seg vrang.