Skrevet av Emne: Når kan kattungen gå ut?  (Lest 1110 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Når kan kattungen gå ut?
« på: 04 April 2006, 09:57:17 »
Timmy er veldig ivrig etter å komme seg ut.  Han er vel snart 5 mnd og synes alt ute er mye mer spennende enn det som er innendørs.  Vi har uansett ikke lyst til å slippe ham ut før han er kastrert.

Men når kan han begynne å være ute?  Hvor lenge av gangen kan han da være ute?  Vi må selvsagt være ute sammen med ham til å begynne med, men når kan han begynne å være ute alene?

Er jo livredd for at han skal finne på å stikke av eller ikke finne hjem igjen, så tror nok dette blir en tøff tid for meg gitt.   :

JP

• Gjest
SV: Når kan kattungen gå ut?
« Svar #1 på: 04 April 2006, 10:28:21 »
Jeg ventet lengst mulig. Begynte nå nylig å slippe han ut, og han er ca 10/11 måneder. Prøvde å begynne litt tiligere, men snøen falt ikke helt i smak hos han så han kom bare springende inn igjen. Når snøen forsvant, ble det en annen sak. Vi var med han til og begynne med, og hver gang han kom inn igjen så fikk han noe godt. Første gangen ut alene var han borte fra 10 på kvelden til 10 på kvelden neste dag. Gjett hvem som satt i vinduet å ropte på han hele tiden. Når jeg skulle sove så måtte jeg ha soveroms vinduet åpent i tilfelle jeg skulle høre han. Hold på å fryse ihjel. Men han kom da tilslutt, og han hadde tilogmed et lite sår på nesen, et pittelite ett :fnis[1] : Etter det har turene ut blitt oftere, men ikke så lenge i gangen. Har nesten fest hver gang han kommer inn. Får liksom ikke fred kroppen før han er inne igjen, så turen til vinduet for å rope på han er ofte. Nå snør det som bare det ute igjen, så håper han holder seg inne :icon_rolleyes:

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 05 April 2006, 03:45:19 »
Huff, det der gruer jeg meg til også... Min er 4 mnd... foreløpig trives han ikke ute i det hele tatt (i bånd) og han står bare helt rolig til jeg må bære ham inn igjen... :icon_biggrin: tror ikke han setter pris på kulden og den våte snøen :icon_idea: Håper han blir tøffere til sommeren. :fnis[1]:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 05 April 2006, 15:46:19 »
Vent lengst mulig! Det som ofte skjer når kattunger er ute alene, er at de følger etter folk som går forbi, og vips...så finner de ikke tilbake. Kattunger har dårlig retningssans.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 05 April 2006, 15:48:31 »
Blir kjekt til sommeren. i slutten av juni så er jo Shango 7 mnd og da kan han begynne å få ut, for vi sitter så mye ute i gården på sommeren. Da vil han kanskje automatisk holde seg i nærheten...

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #5 på: 07 April 2006, 07:23:56 »
Vi ønsker jo å vente lengst mulig, men det er ikke så lett når han tripper og så gjerne vil ut og utforske verden.  Det blir nok vanskelig til sommeren, men vi får prøve så godt vi kan.

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 April 2006, 10:33:13 »

Har nettopp begynt å vår kattunge ut.Har vært sammen med henne noen dager.Har veranda døren så mye åpen at hun kommer seg inn om hun trenger det.Idag har hun ligget nedenfor verandaen i sola til hun ble angrepet av en monse som snek seg innpå henne.Det er det største problemet her,de fleste kattene er monser og stor er de og.Jeg ville hente henne til å begynne med,men ble stående å oppservere de for å se hva som skjedde.Nå er hun inne,men hva gjør jeg i en slik situasjon,skal hun bare få være i fred?
glad i katter

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 April 2006, 12:28:14 »
Slipper ikke ut kattungen min før han er 6 måneder. Han er vill gjerne ut men da blir det med bånd.

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 April 2006, 10:02:36 »
Jeg har også en liten tass her på 6 mnd som er overivrig etter å komme ut. Setter vi et vindu på gløtt så henger halve pusen på utsiden.
Men jeg vil heller ikke slippe han ut før han er id-merket og kastrert. Men har hørt at de begynner å få retningssans når de er 8 mnd.
Så jeg tenkte at han skulle begynne å få være ute til sommeren, da er det liksom ikke så lett å holde en ivrig tass inne når man er nødt å lufte. Da får vi bare være der sammen med han å følge litt med i begynnelsen.
Jeg mener at de andre pusene mine har vært yngre når de var ute første gang, så det går nok bra.
Lykke til.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget camilla og tobias

• Spretten katt
  • Pus er den beste i verden!
    • Vis profil
    • Min hjemmeside
« Svar #9 på: 22 April 2006, 20:05:51 »
Første gang jeg slapp pus ut var jeg med han og passa på han, det gikk helt greit :) det bør man gjøre i begynelsen!

Camilla

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 24 April 2006, 00:36:01 »
Jeg lurer på det samme... Jeg vet det med ett-års regelen, men Shango er ute i et laaaangt bånd hver dag nå, og han er kjempetøff... Nabokatten rygger unna :hihi[1]: Og han er liksom i nærheten hele tiden... han er 5 mnd den 28... Jeg bare tenker at det hadde vært praktisk å hatt ham løs ialle fall til sommeren når vi lufter hele dagen og sånn... Hva synes dere?

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #11 på: 27 April 2006, 13:31:57 »
Vet du hva Nova?  Vi kommer til å ha Timmy ute tidligere enn 8-10 mnd gammel.  Han er så ivrig etter å komme ut, kjeder seg litt inne og henger på døra for å oppleve alt det spennende der ute.  Når han er øremerket og kastrert og i fin form etter det, kommer vi så smått til å begynne å ha ham ute.  Selvsagt passe godt på til å begynne med, men han kommer nok fort til å ville utforske ting selv.  Men vi skal passe godt på, ha god mat å lokke med sånn at han kommer tilbake.

gruer meg litt til han skal ut, men jeg tror det er det beste for oss alle sammen at han kan begynne så smått.

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #12 på: 04 Mai 2006, 15:51:26 »
jeg har ett stort problem med å slippe ut kattene mine...de er innekatter alle sammen....jeg har motorvei ca 500 meter nedenfor meg, så har ett veldig problem med å la de gå ut....redd for at de løper ned på hovedveien å blir påkjørt, og rett bak huset er det skog, så redd for de ikke kommer hjem til meg igjen....kattungene er nå blitt over 10 månder gamle, men har litt lyst til å ha de med ut i bånd, men så var det det med veien....hva skal jeg gjøre....flere som bor langs veien som tørr å slippe ut pusene sine??? er det bare jeg som er så dum og er altfor redd for dem??  :crazyII[1]:

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

JP

• Gjest
« Svar #13 på: 04 Mai 2006, 17:59:26 »
jeg har ett stort problem med å slippe ut kattene mine...de er innekatter alle sammen....jeg har motorvei ca 500 meter nedenfor meg, så har ett veldig problem med å la de gå ut....redd for at de løper ned på hovedveien å blir påkjørt, og rett bak huset er det skog, så redd for de ikke kommer hjem til meg igjen....kattungene er nå blitt over 10 månder gamle, men har litt lyst til å ha de med ut i bånd, men så var det det med veien....hva skal jeg gjøre....flere som bor langs veien som tørr å slippe ut pusene sine??? er det bare jeg som er så dum og er altfor redd for dem??  :crazyII[1]:

Du er er ikke dum i det hele tatt..
Jeg bor rett attmed hovedveien.. fra døren vår til veien er det ca 5 meter  :icon_eek: Tru meg jeg er supernærvøs. Har hadd han ut i ca tre, fire månder nå, det har gått bra, og han holder seg som oftest på baksiden av huset.. der det er rolig bolig strøk. Eneste jeg har merket på han er at han er fryktelig skvetten når han kommer inn, men han roer seg ned etter hvert. Hører han en bil, så liksom huker han seg ned.. På mandag har vi bestillt kasterering, så forhåpentligvis holder han seg mer hjemme.
Holdt han sikkert hjemme i tre månder fra han begynte å ville ut, til jeg turde å slippe han ut.. Det var ei forferdelig tid, han tisset inne, mijauet hele tiden og misstrivdes skikkelig...

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #14 på: 12 Mai 2006, 16:45:29 »
Uff...det er fælt det det med å bestemme om kattene skal få gå ut eller ikke, og hva tid de skal slippes ut  :icon_frown: jeg velger å vente til de er kastrerte iallefall, og helst en måned etter dette også.
500 meter til motorveien sier du....er jo et stykke unna da, er der mye hus rundtomkring eller er det beine veien til motorveien fra huset deres? Er nabokattene ute f. eks? Har du sett katter som har blitt påkjørt i området? Kan lønne seg å sjekke slike ting før man vurderer uteliv.

Vi bor slik til at det er 1.5km til hovedveien, og masse skog rundt oss, alle kattene er ute i dette nabolaget, til og med rasekattene ( har iallefall sett skogkatt ute på tur, både dag og natt ) Vi er pysete og vil helst ha dem inne på kvelden og nettene, nå som Labben var vekke i 6 dager er vi blitt ennå mer pysete og de fikk kun være ute et kvarters tid i dag  :icon_razz: Vi er redde Labben skal bli vekke igjen, men vil tro sannsynligheten for at han klatrer opp i et tre igjen er like liten som for alle andre katter. Han har nok blitt skremt av noe.

Garfield er jeg ikke redd for, han holder seg alltid i nærheten av huset, og kommer alltid når vi roper på ham. Håper Labben også blir slik etterhvert. Han springer aldri kjempelangt vekk, men er mye mer nysgjerrig av seg og er ikke så lett å få inn som Garfield.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Nova

• Gjest
« Svar #15 på: 18 Mai 2006, 19:17:48 »
Shango er 6 mnd den 28, og nå får han gå ut når han vil. Jeg ringte nemlig dyrebeskyttelsen der jeg hentet Shango og spurte hva de mente om saken, fordi han var blitt så ivrig etter å være ute og jakte etter 1 mnd i flexibånd på 8 meter :fnis[1]: De mente det var det beste å slippe han ut, siden det var så viktig for ham. De mente det var liten sjanse for han at ville stikke av siden han er tidligkatrert (3 mnd gammel), og siden han har vært ute i flexibånd så lenge som en hel måned (hver dag)... Han kommer inn og ut som han vil for jeg har alltid dørene oppe på gløtt når han er ute. Han kommer inn og spiser og sover litt før han går ut igjen. Hihi. Han koser seg ute, jakter og klatrer i trær. Det ville vært grusomt for meg å holde ham inne til han ble 1 år, for han sier så klart ifra om at det er å gå ut, han vil. Han er kjempeflink og kommer hver gang jeg roper på han :love: Det er så klart en risiko med trafikk og alt som er der ute i den store verden når de er så små, men også dyrebeskyttelsen mente at det viktigste var at han er lykkelig. Nå kommer han inn med meitemarker og små kvister som han fanger :love: He, he! Dette ser iallefall bra ut, selv om alle er forskjellige. Han vet hvor han bor, han kommer når jeg roper, og han er inne om nettene, Jeg følger framdeles godt med ham når han er ute (han holder seg alltid i nærheten og i øyesyn), og det er godt å se han kose seg :icon_redface:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #16 på: 19 Mai 2006, 07:46:15 »
Det er godt å lese Nova.  Vi er også bestemt på at Timmy snart skal ut.  I dag skal han kastreres og øremerkes, og når han blir i fin form igjen + noen dager etter det, skal han få begynne å være ute.  Og det kommer garantert til å falle i smak.  Han er veldig ivrig etter å komme ut!

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 Mai 2006, 14:59:55 »
Tittentei har også begynt å være ute nå for ca 1 uke siden og han er også bare 6 1/2 mnd.
Han har vært ute i sele, men ellers ble han bare frivillig kastet ut i det, med litt overvåkelse etter at han ble kastrert og chip-merket. Men det har gått kjempe bra.
Tittentei har også vært en sånn pus som har vært ivrig etter å komme ut.
Lykke til.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

julianna

• Gjest
« Svar #18 på: 25 Mai 2006, 23:34:41 »
Uffa, nå føler jeg meg som en aldeles dårlig pjuskemor! Pjusken min ville ut når den var ca 3 mnd, da var jeg med den på ut på oppdagelsesferd i den lille hagen min... Ettterhvert ble den tøffere og gikk litt og litt lenger bort fra meg. Så begynte jeg å være inne mens døren var åpen. Det er selvsagt litt merarbeid å ha pjusken ute. Min samboer må klatre i trær og det blir en del roping på han. Nå er han snart fem måneder og tar seg noen korte turer ut i løpet av en dag, max 1 time i slengen.
Naboene mine kjenner til pjusken og har alltid ett øye på den lille sjarmpusen når de ser han ute!
Jeg slapp den ut fordi den selv var så ivrig på å komme seg ut og stod ved døren og mjauet litt.

Jeg har lest før at den ikke bør gå ut før den er ca 6-8 mnd, dette konfronterte jeg dyrelegen med når pjusk var og tok vaksiner, etter 5 minutter med min pus, sa han at denne pusen klarer seg fint ute! Så da satser jeg på at dette er det beste for meg og vår pus. Jeg fikk beskjed om å vente med kastrering til han var ca 10-12 mnd og det synes jeg er for lenge å være innendørs for pjusken.

ps. han får ikke være ute om natten og når jeg ikke er hjemme (enda)

Nova

• Gjest
« Svar #19 på: 25 Mai 2006, 23:40:17 »
Den dyrlegen din sier jo alt motsatt :fnis[1]: Kattungen skal helst ikke gå ut alene før den er ett år, men de fleste gjør det når den er i 6-7 mnd-alderen. Din var alt for tidlig ute, men men.. Katten din kan kastreres når den er 3-4 mnd gammel, min var 3 mnd, men mange er litt gammeldagse enda og sier 6-8 mnd... 10-12 mnd er bare tull...

Jo tidligere du kastrerer katten din, jo bedre spør du meg. :icon_smile: