Skrevet av Emne: Hvordan få undersøkt en liten umulius?  (Lest 986 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvordan få undersøkt en liten umulius?
« på: 03 April 2006, 12:24:08 »
Lurer på om noen har glupe idéer til hvordan man kan venne pus til å bli håndtert, eller undersøkt, uten at det blir fresing og sure miner?  :icon_frown:

Buster har bestandig vært en sånn katt som ikke vil håndteres annet enn når det passer han (det vil si aldri...). Allerede mens han var kattunge prøvde vi å venne han til å få sjekka ører og tenner for eksempel, men til liten nytte - han blir så sinna at han nesten freser. Skal jeg fjerne øyerusk på han, så må jeg vente til han er i dyp søvn, ellers blir det tenner og klør og så noen timer med olme blikk fra innerst under sofaen.

I natt sprang han for første gang ut på hovedveien, i vill kamp med en nabokatt. Jeg var så engstelig at jeg kunne ha dødd på stedet, heldigvis var det ingen trafikk akkurat da. Men nabokatta hadde klort godt ifra seg, og da jeg endelig klarte å få Buster inn hadde han et blodig øre, løs pels over hele seg, og han så ut til å ha vondt i den ene foten. Men da jeg skulle sjekke skadene ble han helt svart i blikket, og så knurret han til meg. Jeg fikk fjerna noen klo-biter som satt igjen i huden hans, men øret og poten måtte jeg bare gi opp å få undersøkt. Selv i morges fikk jeg ikke røre han. Og nå sitter han vel hjemme og hater dumme matmor. :ad[1]:

Er ganske håpløst at det skal være sånn, for han er ellers en godslig katt... Noen av dere andre her som har/har hatt samme problemet?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Hvordan få undersøkt en liten umulius?
« Svar #1 på: 04 April 2006, 00:47:55 »
Har du prøvd Feliway? De sier det skal roe kattene ganske så mye.  Er sånkk greie med putter i stikkontakten ( prøvde det hos oss da vi skulle introdusere ny pus, virker det, men vi ble også sløve av det  :icon_lol: )

Mulig det kan være en fordel å bruke det noen dager før Buster skal undersøkes av veterinær?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 April 2006, 02:28:40 »
Få noen til å hjelpe deg å holde, en holder, mens en undersøker. Skal du undersøke hode, så surr han inn i et teppe eller håndkle. Da får han ikke klort deg.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 April 2006, 02:37:32 »
Jøss er Tamlin og Buster i slekt?  :whistling:
Sånn er nemlig han og, blir så rasende at det halve kunne være nok. Vet ikke om det er så mye en får gjort med det gitt. Men du kan alltids komme hit å trene litt på Tamlin, så kan du se hvem som er verst  :hihi[1]:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 April 2006, 11:05:17 »
Har du prøvd Feliway? De sier det skal roe kattene ganske så mye.  Er sånkk greie med putter i stikkontakten ( prøvde det hos oss da vi skulle introdusere ny pus, virker det, men vi ble også sløve av det  :icon_lol: )

Mulig det kan være en fordel å bruke det noen dager før Buster skal undersøkes av veterinær?

Feliway har vi konstant plugga i stikkontakten på stua. Vi begynte med det da de sprengte på nabotomta, for Buster var så redd at han krøp bortetter gulvet. Mener det hjelper, synes ihvertfall han blir uroligere hver gang beholderen er tom.
Men det er ikke når dyrlegen undersøker han vi har problemer, for da ligger han ganske stille, det er når VI skal gjøre det... Kan hende vi duller for mye med han, at det er like greit å bare "rulle han inn" i et håndkle og få det overstått.  :humre:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 April 2006, 11:06:06 »
Jøss er Tamlin og Buster i slekt?  :whistling:
Sånn er nemlig han og, blir så rasende at det halve kunne være nok. Vet ikke om det er så mye en får gjort med det gitt. Men du kan alltids komme hit å trene litt på Tamlin, så kan du se hvem som er verst  :hihi[1]:

Kanskje de kan undersøke hverandre?  :fnis[1]:

Utlogget UP

• Super avhengig pus
  • Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 April 2006, 11:13:25 »
Hvis du skal "pakke" han inn i et teppe og undersøke han, så kan du også prøve å spraye teppe med Feliway spray...
"Handling betyr mer enn ord..."