Skrevet av Emne: Makrell i tomat.  (Lest 3120 ganger)

Siljepilje

• Gjest
Makrell i tomat.
« på: 02 April 2006, 21:54:46 »
Er det skadelig for pusene og gi en teskje med makrell i tomat hver dag?
Mine puser går jo konstant på enten medisiner og eller vitaminer, og jeg har funnet ut at den enkleste og greieste måten å få i dem dette erå blande det med en liten teskje makrell i tomat.
Noen som vet om denne lille mengden er skadelig for kattene? (Det er jo ikke snakk om en hel boks...)

Nova

• Gjest
SV: Makrell i tomat.
« Svar #1 på: 02 April 2006, 22:02:25 »
Nei, det er ikke farlig. Tror mange blir litt hysteriske når det kommer til næringsinnhold i kattenes mat! Så lenge han får et fullverdig tørrfor, er det ikke farlig å supplere med forskjellige ting, NESTEN uansett hva det er. Det verste som kan skje er kanskje at katten får litt diaré eller noe, men da vet du jo også at han får for mye av et eller annet. Men det gjelder nok ikke makrell i tomat. Du kan trygt gi katten din en teskje makrell hver dag...

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 02 April 2006, 22:04:14 »
Hva slags medisiner er det de er nå på? :icon_sad:
Jeg har dårlig erfaring med å blande i mat,da vet jeg dem ikke få det i seg.

Du vil i så fall merke det på magene dems om det skulle bli for mye makrell i tomat på dem med tiden.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 02 April 2006, 22:14:21 »
Nei, det er ikke farlig. Du kan trygt gi katten din en teskje makrell hver dag...

Puh! Det var godt å høre!! :jippi[1]:
Akkurat nå er det bare vitaminene de plutselig ikke vil ha fra tuben lengre, så jeg gir dem det på denne måten . Det elsker de, og det blir liksom litt mer kos.
Tidligere har jeg gitt både antibiotika og ormekur på denne måten til Lucky.
Regner med at hvis hun har noe mystefistisk nå igjen, ettersom hun nyser og sånt, må hun vel på medisiner... :icon_cry:
Har ikke merka noe på avføringen, så de ser ut til å tåle det. Visste ikke om det var skadelig over tid, som tunfisk f.eks er...

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 02 April 2006, 22:21:54 »
Neida, det er jo greit å være på den trygge siden så klart. Tunfisk inneholder mye magnesium, som ikke er så bra for urinen (urinkrystaller) men det er heller ikke farlig i små mengder... Det er nok som med det meste.... Med måte.. Men en teskje gjør ikke noe fra eller til... Makrell i tomat er sikkert litt salt, så vann tilgjengelig er en selvfølge... Men en teskje gjør ingenting. Mamma har gjort slikt med kattene sine i alle år... :)

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 02 April 2006, 22:26:15 »
En teskje hver dag kan da umulig være bra? ??? Katter bryter ned salt veldig dårlig, og en så konstant tilførsel kan jeg ikke tenke meg er helt sunt...

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 02 April 2006, 22:28:06 »
Er det bedre med sardiner i tomat? Eller går det for det samme? Leverpostei er vel en velkjent slager også, særlig om man bruker en god leverpostei ( dansk leverpostei  :savle[1]: )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 02 April 2006, 22:32:12 »
Tenkte litt på saltet jeg også.
Leverpostei har jeg hørt der er mye salt i.
Gamlehuskatten vår fikk pillen sin i leverpostei ukentlig,men ellers var det mer lett pålegg hun gafflet i seg  da hun levde.

Jeg er kanskje "slem",men jeg bruker ikke noen "dikkedarier" når det ev må til medisin eller klippe negler,bading osv.Jeg bestemmer og ferdig med det.
Men etter å ha vært "slem" så får dem belønning av et eller annet snacks og elsker meg like mye etterpå.
Dem er ikke langsinte :dobbellove:

Panacur givning måtte jeg tidligere løse opp i vann til en katt,men nå kjøper jeg feks 500mg,for den kan deles i halv og gis som rett dose.
Ned i halsen med det ,og dem svelger så fint atte :icon_smile:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02 April 2006, 22:40:48 »
Jeg gir også piller rett til dem, de pleier å godta det ganske så bra, men med panacur så merker jeg det er veldig mye vanskeligere å få i dem pillene tredje dagen enn den første  :humre:
« Siste redigering: 02 April 2006, 22:44:05 av Christine »
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 02 April 2006, 22:41:35 »
Jeg er kanskje "slem",men jeg bruker ikke noen "dikkedarier" når det ev må til medisin eller klippe negler,bading osv.Jeg bestemmer og ferdig med det.
Men etter å ha vært "slem" så får dem belønning av et eller annet snacks og elsker meg like mye etterpå.
Dem er ikke langsinte :dobbellove:
Ned i halsen med det ,og dem svelger så fint atte :icon_smile:

Samme her. Holder dem fast, og gjør det som skal gjøres, og ferdig med det.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #10 på: 02 April 2006, 22:45:16 »
Føler ikke at jeg kan begynne å tvinge i dem noe de egentlig liker. Da risikerer jeg at de nekter plent neste gang.(Vitaminene)
Derfor gjør jeg de på den måten.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #11 på: 03 April 2006, 02:07:44 »
Tror du trygt kan gi dem en skje med makrell om dagen, men da bør du kutte ut/ned på annen kosemat som egentlig heller ikke er så bra for dem!

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 03 April 2006, 02:40:52 »
Hva med å heller blande ev vitaminer og/eller medisiner i en dråpe kattemelk og gi via sprøyte?
Hvis det kan blandes med melkeprodukter da.
La det løse seg opp i vann er det enkleste og sunneste tror jeg.
Smaker sikkert basj,men dem svelger det jo raskt.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #13 på: 03 April 2006, 10:57:34 »

Hei Siljepilje! 

Du kan også koke litt fisk selv uten salt i og bruke dette som å ta medesinene i . Da har du ivertfall ikke noe salt i maten.

Men det beste er å bare ta de godt i armkroken og bare gi de medesiner. De blir ikke sure på deg om du da passer på å gi de et måltid mat (som de da kanskje skal ha) etterpå.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #14 på: 03 April 2006, 12:07:22 »
Zita blir tvangsforet,når det kommer til medisin og piller.
De to andre er matvrak så de sluker alt, bare det smaker litt godt.

Du kan jo eventulet bytte litt på hva du gir medisin og vitaminer i.