Skrevet av Emne: Gingivitt  (Lest 4908 ganger)

Attack`s

• Gjest
Gingivitt
« på: 01 April 2006, 19:00:09 »
Se hvilken link jeg fant:
http://www.katteprat.no/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=106

Og et utrag der stemmer overens med Bajas.
Kan så godt hende dyrlegen var inne på dette,men i ordenes forstand,jeg var ikke helt klart i hodet,eller hun valgte feil ord.
Skal ringe henne på mandag å spørre.

Ved tannsykdom kan bakterier fra munnen komme inn i dyrets blodomløp og spres til andre organer som hjerte, lever og nyrer, og forårsake sykdom der.

Dette virker som det mest logiske,og jeg håper det mest sannsynlig kan være dette,så får jeg mer ro i meg.
At han har hatt noe fra før,som bittet forsterket utviklingen av.
Noen mener også at Gingivitt er arvelig,og at MCO er en utsatt rase.
Men at det så klart ikke er dødelig i utgangspunktet.

Det er likevel rart at det "kun" var blodet som ikke fungerte,men en lettelse vil da være at det ikke er noe smittsomt,som heller ikke noen av de mange prøvene viste.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Gingivitt
« Svar #1 på: 01 April 2006, 19:04:08 »
Hvordan var blodet til Bajas? For når vår Timmy ble avlivet så var blodet helt seigt og tykt, og umulig å ta blodprøve av omtrent...
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 01 April 2006, 19:05:27 »
Blodet til Bajas var vanlig sådan,men det ville ikke stoppe opp,rant og rant lenge,enda dem ikke stakk i en vene.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #3 på: 01 April 2006, 21:02:32 »
Huff, jeg fikk helt vondt i meg da jeg leste at det var gingivitt som ble Bajas sin bane...
For Buster ser av og til ut til å ha noe slags problemer med munnen, men dyrlegen finner ikke noe unormalt. Han har vært til full sjekk under narkose, ble sjekka på kryss og tvers uten at de fant noen verdens ting. Han kan være helt fin lenge, men så plutselig begynner han å slikke seg ekstremt mye om munnen, vegre seg for å tygge tørrfor og andre harde ting, ånden blir merkbart dårligere og samtidig virker han litt slapp og utilpass. Dette kan vare i noen dager, eller uker, og så er han plutselig helt fin igjen. Dyrlegen mente det kunne være en byll som kom og gikk, og at det ikke var noe å engste seg for.
Jeg hadde egentlig slått meg til ro med det svaret, og satset på at en dose Bucacat hver kveld var tannpleie nok. Men nå kommer jeg ihvertfall til å følge mye nøyere med, og fra i kveld blir det innført tannpuss MED børste. Enten han vil eller ikke.  :crazyII[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 01 April 2006, 21:28:28 »
Men Bajas sin munn var ille,og sår i tungen osv.
Han var ikke kresen før bittet,og var på helsekontroll på Evje for ny vaksine i januar,og var helt tipp topp da.
Er nok anderledes med huskatter,der vet man jo ikke om det ev er arvelig,eller om det bare er noe som har oppstått.

Mamma til Bajas hadde gingivitt,men fikk medisin og ble frisk.
Bajas var så ille at medisin ikke ville ha hjulpe,feks antibiotika.
Han fikk jo full oppblomstring på få dager mens han gikk på antibiotika.

Jeg vet jo ikke om det er dette som tok livet fra Bajas,men jeg klamrer meg til det,sånn at jeg på en måte har et svar på hvorfor.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #5 på: 01 April 2006, 21:56:00 »
Det er så godt å få et svar da man mister pusen sin på denne måten. :icon_sad:

Jeg var så heldig at etter flere måneder med ut og inn oss vetrinæren, var det endelig en dame som så og fant det ut med en gang at han hadde katteaids FIV.

Denne vetrinæren som hadde sett på min katt første gang hadde oversett noen feil som viste seg på rønken og siden blodprøvene blel sendt til england og svaret kom så var det jo ingen vei tilbake.

SÅ min lille første Norske Skogkatt ble også bare 19 mnd.
« Siste redigering: 03 April 2006, 02:34:33 av Attack`s »
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 01 April 2006, 22:46:47 »
Stakkars deg da Kattemor. :icon_sad:
Bajas hadde også symptomer på kattepest,med de hvite blodcellene,men den testen var også negativ.
Jeg er da glad for han testet negativt på alle mulig smittsomme sykdommer...klarer nesten ikke å vente til mandagen jeg.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #7 på: 01 April 2006, 22:53:11 »
Forstår god at du nesten ikke klarer å vente til mandag. Tiden kan bli lang noen ganger.! :icon_sad:

Håper svarene ikke blir så alt for triset og at du får fred.

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 01 April 2006, 22:56:31 »
Nei,men om dem trolig kan få ro selv også,jeg vet det var frustrerende for dyrlegen også.
Jeg må bare dit en gang i fremtiden,litt langt er det jo,kanskje jeg kan ta turen dit med ev noen kattunger til sommeren for ex chipping/utstilling bare for å gå dit å gjøre noe koselig :)

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #9 på: 01 April 2006, 23:04:17 »
Høres ut som en flott dyrlege du har vært hos.

Håper du kan glede dem med noen små herlige nurk. For det gleder jeg meg til å se.

Utlogget September7

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 02 April 2006, 00:19:45 »
Tiden går tregt når man går sånn og venter.  :icon_sad:
Klem fra September7 :)

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #11 på: 02 April 2006, 11:21:06 »
Vi har en maine coon med utrolig dårlig tannkjøtt til tider. Vi har fått diagnosen gingevitt på han, men flere jeg har snakket med sier at diagnosen gingevitt blir satt for at de ikke klarer å finne ut eksakt hva det er som feiler katten. ???
Vi pusser tennner daglig, tar plakk hver 3 mnd.
Så langt har vi holdt det lenge i sjakk, men nå begynner han å få fryktelig dårlig ånde igjen. Så her blir det tur til vet igjen denne uka.

Skjønner godt at vente tiden din blir lang og det er bra du skal tilbake med kattungene så du kan oppleve noe posetivt på den klinikken også.
Sender deg masse tanker i denne vonde tiden. :icon_sad:

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #12 på: 02 April 2006, 13:57:43 »
Du sier du pusser tennene på katten, da bare lurer jeg på , hva bruker du å  pusse med :) Fikk beskjed av dyrlegen å pusse min også, men hun sa ikke med hva.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #13 på: 02 April 2006, 14:35:54 »
Du sier du pusser tennene på katten, da bare lurer jeg på , hva bruker du å  pusse med :) Fikk beskjed av dyrlegen å pusse min også, men hun sa ikke med hva.

Du kan hos veterinæren få kjøpt noe som heter Bucacat, det er en pasta beregnet på katter som også smaker godt. Du kan enten gi det rett i munnen til katten (fester seg ti slimhinnene og hjelper til å rense tennene) eller du kan bruke en myk tannbørste og børste tennene forsiktig. ;) (Mener ma kan få kjøpt tannkoset beregnet på katter, slike man fester på fingeren...)

http://www2.orionpharma.no/templates/Page____2371.asp
« Siste redigering: 02 April 2006, 14:40:33 av Kitziee »

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #14 på: 02 April 2006, 14:38:22 »
Ved tannsykdom kan bakterier fra munnen komme inn i dyrets blodomløp og spres til andre organer som hjerte, lever og nyrer, og forårsake sykdom der.
Vil bare nevne at dette gjelder for mennesker også... :icon_idea:

Heidi K

• Gjest
« Svar #15 på: 02 April 2006, 14:48:32 »

Du kan hos veterinæren få kjøpt noe som heter Bucacat, det er en pasta beregnet på katter som også smaker godt. Du kan enten gi det rett i munnen til katten (fester seg ti slimhinnene og hjelper til å rense tennene) eller du kan bruke en myk tannbørste og børste tennene forsiktig. ;) (Mener ma kan få kjøpt tannkoset beregnet på katter, slike man fester på fingeren...)

http://www2.orionpharma.no/templates/Page____2371.asp

Bucacat selges også på apoteket. Men er ikke den mest forebyggende? Hjelper den når dyret har godt med plakk eller tannsten f.eks? Men Sivert og Frost samtykker i at den smaker godt :fnis[1]:

Og ang. tannbørster og tannkrem til dyr - er det ikke noe som heter "Petosan" eller noe lignende? Jeg husker ikke helt.. :icon_question:

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #16 på: 02 April 2006, 14:52:02 »
Det er riktig som du sier Heidi, bucacat virker ikke når de allerede har fått tannkjøttbetennelse. Den er kun forebyggende sa veterinæren. Men Petosan har jeg aldri hørt om, får man tak i det på apoteket, må man ha resept? Bruk i vært fall aldri tannkrem til oss mennesker på katt, det er giftig.

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 02 April 2006, 15:23:54 »
Det er riktig som du sier Heidi, bucacat virker ikke når de allerede har fått tannkjøttbetennelse. Den er kun forebyggende sa veterinæren. Men Petosan har jeg aldri hørt om, får man tak i det på apoteket, må man ha resept? Bruk i vært fall aldri tannkrem til oss mennesker på katt, det er giftig.

Husker ikke hvor man får kjøpt det (usikker på navnet også), men tror det kanskje finnes i vanlige dyrebutikker. Både til hunder og katter med egnet tannkrem til dyr.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #18 på: 02 April 2006, 16:07:38 »
Det finnes en tannpasta til katt med leversmak, den fås kjøpt hos veterinær, husker ikke navnet... :whistling: den skal brukes med en tannbørste som er egnet til pus og så skal man pusse godt i munnen  :love:

Vi bruker Bucacat siden man kan gi dette med fingen og de elsker smaken på dette. Har prøvd med bittesmå tannbørster med kattene blir livredde for børstene stakkars  :icon_frown:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #19 på: 02 April 2006, 19:18:02 »
Mine sine sleiker rett av tuben, bucacat. Kan ikke bruke børste på noen av mine, da klikker de tulen!