Skrevet av Emne: Antibiotika etter kastrering?  (Lest 2335 ganger)

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Antibiotika etter kastrering?
« på: 31 Mars 2006, 17:46:37 »
Leste her på et annet forum at det var noen som skulle kastrere katten sin på 7 måneder og den skulle vaksineres samtidig. Dyrlegen ville ikke vaksinere katten pga. antibiotikakuren katten skulle på etter kastreringen!? :icon_surprised: Trodde ikke at kastrerte katter sattes på noen som helst antibiotika kur etter kastrering og at dette kun gjalt mindre dyr. Atibiotikumet var vibramycin, er ikke det mot infeksjoner? Det vil si at vetrinæren gir dette til katten for å hindre infeksjoner? Er dette "misbruk" av antibiotika. Da Paris var kastrert fikk hun ikke noe slaks antibiotika og jeg har aldri hørt om dette før. Noen som vet/har erfaringer?

Linda

• Gjest
SV: Antibiotika etter kastrering?
« Svar #1 på: 31 Mars 2006, 17:50:56 »
Jeg har heller aldri vært borti antibiotika i forbindelse med kastrering.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #2 på: 31 Mars 2006, 18:03:58 »
Ikke jeg heller!
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
« Svar #3 på: 31 Mars 2006, 19:33:46 »
Vi gir ikke antibiotika etter kastrering..
***^**^***^**

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 01 April 2006, 12:57:28 »
Praktiseres sikkert ulikt,synd.
Ikke rart en blir forvirret.
Her er det også antibiotika i minst 1 uke etter hunnkatt kastrering.

ellenh

• Gjest
« Svar #5 på: 09 April 2006, 18:24:15 »
Jeg tror ikke det er vanlig men det hender det gis profylaktisk (forebyggende) mot infeksjoner postoperativt. Ulla ville hatt god bruk for det i og med at hun nå har fått infeksjon i operasjonssåret sitt, selv om det var godt dekket til.

Utlogget Katerundich

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 09 April 2006, 18:49:05 »
ja, da pusabeistet blei kastrert sa dyrlegen at det kunne hende at såret ville bli betent. det var visst nesten aldri tilfelle, men moglegheiten var der. eg fekk faktisk med meg eit resept slik at eg kunne skaffe antibiotika fort om eg såg at det viser tegn på betennelse.
såret grodde heilt fint, resepten har eg endå.

men, eg kan tenkje meg at det er pga denne vetle sjansen av betennelse at dyrlegen ikkje ville vaksinere samtidig.
(lurer på korfor antibiotika i såfall ikkje går i lag med vaksine? er det fordi det er svekkede micro-organismer som tilføres som vaksine? sikkert, antibiotika ville tatt knekken på dei og kroppen ville ikkje utvikle resistens. eller tenkjer eg feil no? )

men uansett heiter det jo at kun friske katter skal vaksinerast. og ein katt som nettopp blei kastrert er jo neppe frisk.

heike
« Siste redigering: 09 April 2006, 18:58:02 av Katerundich »

ellenh

• Gjest
« Svar #7 på: 09 April 2006, 19:23:00 »

(lurer på korfor antibiotika i såfall ikkje går i lag med vaksine? er det fordi det er svekkede micro-organismer som tilføres som vaksine? sikkert, antibiotika ville tatt knekken på dei og kroppen ville ikkje utvikle resistens. eller tenkjer eg feil no? )

heike

Tenker nok rett. Om det er svekkede mikroorganismer vet jeg ikke, men det er jo mikroorganismer, og disse vil antibiotikan ta knekken på. Er i hvertfall slik i noen vaksiner, vet ikke om det er sånn med alle.

Utlogget Annette

• Spretten katt
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 April 2006, 21:21:06 »
Mice ble kastrert i dag. dyrepleieren eller hva det er sa han hadde fått anibiotika og smertestillende.
Men han ligger bare her, går baklengs å prøver å få av kragen.. prøvde 5sec uten, var rett bortpå såret..  :icon_mad:

Stakkar...
Annette & Mice

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 April 2006, 22:04:57 »
hm, Faramir ble kastrert i dag, han fikk verken antibiotika eller smertestillende, ikke sydde de han heller, det skal være åpent slik at det som som skal ut, kommer seg ut.... det gror jo etter et par dager. Men han er jo dårlig fordi om.  :icon_sad:

Ragdol

• Gjest
« Svar #10 på: 22 April 2006, 11:42:11 »
oh jeg har også fått samme antibiotika for pusen min som viser seg å vær enslags masse rundt lungene/hjertet.  Jeg ble skuffa over å vite at dette middelet gis som vanlig mot sår.
Jeg tror ikke pusen min har sår, vibramycin, det sammem middelet brukes vist mot mennesker også fikk jeg vite,

http://comtruss.googlepages.com  røntgen bildet av pusen kan ses der

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 22 April 2006, 12:54:00 »
Jo,men ikke glem at Vibarycin er et svært bredspekret antibiotika.
Det virker faktisk mot en en hel del-en oppdretter fortalte meg at det også tar knekken på feks klamydia på katter om en bruker det i mage ukene nok.