Skrevet av Emne: Tilvenning til å gå ute i bånd.  (Lest 1372 ganger)

Siljepilje

• Gjest
Tilvenning til å gå ute i bånd.
« på: 30 Mars 2006, 23:16:27 »
I dag var jeg ute med Lucky i bånd for første gang.
Staaaaaakar lille pusen!  :icon_sad:
Lot henne gå litt oppe på marka her, og mellom noen busker og trær, men hun var livredd.
Hun bare krøp langs bakken og ville helst løpe langt,langt bort. Ville ikke lukte rundtomkring engang... Skalv gjorde hun også.
Da gikk jeg inn igjen med henne.
Hun har ikke vært ute siden jeg fant henne "halvdød".

Jeg er ikke vant med dette, og håper dere som har hatt kattunger som nå er utekatter, kan gi meg noen råd og tips til tilvenning.

« Siste redigering: 31 Mars 2006, 00:13:05 av Siljepilje »

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: Tilvenning til å gå ute.
« Svar #1 på: 30 Mars 2006, 23:17:54 »
Vent til hun får løpetid!  :icon_lol: Tchibi var likedan, helt angst først, også ville hun gjeeerne ut i bånd når hun hadde løpetid!  :whistling:

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 30 Mars 2006, 23:21:25 »
Men hvorfor ha henne ute da?
Jeg er sjele glad alle mine er inne,og hadde nok hatt det sånn uansett om jeg hadde bodd trygt til,så lenge jeg driver oppdrett.
Blir liksom ingen forskjellsbehandling da.

Bygge kattegård i stedet kanskje? :)

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 30 Mars 2006, 23:24:38 »
Det er på en måte det jeg ser for meg... :icon_eek: at hun gjerne vil "ut" da.
Derfor vil jeg gjerne venne henne til å være litt ute, så hun iallefall kjenner igjen huset vårt og kan komme seg tilbake, om "uhellet" skulle være ute...
Vi har nemlig inngangsdør inn mot stuen, og hvis noen "glemmer" å lukke døren ut til gangen,(det er en plass pusene elsker å være fordi det er "ulovlig") ser jeg for meg at hun kommer seg ut og løper avsted, så jeg aldri finner henne igjen. Hun er også sky overfor fremmede, så jeg regner ikke med at noen får tak i henne.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #4 på: 30 Mars 2006, 23:25:20 »
Sant nok Attacks...
Kattegård er smart! *Vil haa* Kan kanskje få det i nyleiligheten!  :biggrin:

Det kan forresten være lettere om du tar henne med ut når det er natt, og ikke så mange skumle lyder!

Siljepilje

• Gjest
« Svar #5 på: 30 Mars 2006, 23:28:18 »
...da synes jeg det er skummelt :whistling:

Men kattegård, ja... På altanen, hihi. Tror den sladrete nabokjerringa i borettslaget hadde tilta!! :humre:
(Altanen er jo stor,da, men tror det er ulovlig å bygge noen form for netting over.)
Men det er jo fin lufte- og soleplass da, under tilsyn... :icon_idea:

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 30 Mars 2006, 23:29:33 »
Jo,men hva med Destiny da?Hva om hun også vil ut?
Skal hun også få lov til det?
Finnes dem som ikke låner ut hannkattene sine til dem som lar avlskattene sine gå ute.

Ellers er dem jo i det yngste laget.
Ville ventet var jeg deg.

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 30 Mars 2006, 23:32:38 »
...da synes jeg det er skummelt :whistling:

Men kattegård, ja... På altanen, hihi. Tror den sladrete nabokjerringa i borettslaget hadde tilta!! :humre:
(Altanen er jo stor,da, men tror det er ulovlig å bygge noen form for netting over.)
Men det er jo fin lufte- og soleplass da, under tilsyn... :icon_idea:

Jeg ville søkt om jeg kunne få ha netting der.
Finnes mange som har det,og da får også kattene luft.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #8 på: 30 Mars 2006, 23:37:29 »
De skal jo være innekatter, men jeg bare tenker "hvis" uhellet skulle skje.
(Det er ikke så kjempeenkelt når det er pent værute, og ungene leker ute i gata og kommer inn for et eller annet hvert andre minutt...)
Hadde et nesten-uhell her om dagen, ser du. :icon_eek:
Dessuten skal Lucky kastreres så snart hun får løpetid, så hun kan jo være ute litt etterhvert.
Jeg kommer også til å være ekstremt forsiktig med Destiny, og ha henne ute i bånd hvis hun skal være ute.

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 30 Mars 2006, 23:44:11 »
Var jeg deg ville jeg behandlet dem likt.
Hva med å søke om å få nettet til hverandaen?
Med såkalt mink netting så synes det ikke så ille ut.

Om sommeren har jeg kattene ofte i kattegården,så kan dem gå inn i et rom i kjelleren på do og spise,dersom jeg har masse folk.

Ellers er det bare en vanesak egentlig,og i tillegg passe på å opplyse gjestene om husreglene.

Nicholas var 2 år da Felix kom i hus,og han har ingen problemer med å alltid huske å lukke døra etter seg. :icon_smile:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #10 på: 30 Mars 2006, 23:49:41 »
Men du har jo dine ute i bånd avogtil du og??

Heidi K

• Gjest
« Svar #11 på: 30 Mars 2006, 23:52:42 »
Hadde hatt begge i bånd uansett hvis de er på luftetur. Men hadde kanskje vært litt forsiktig, sånn at det ikke blir problemer senere når 1 pus får lov å være ute og den andre ikke. Og hvertfall når de er så unge og vokser opp sammen.

Det samme "uhellet" kan jo skje med Destiny også. Hvertfall hvis de oppholder seg ved døren som er litt fy-fy.

Men de første gangene for begge hadde jeg tatt dem med ut i stille stunder - uten altfor mye trafikk og slikt. Det kan bli fryktelig skummelt.

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 30 Mars 2006, 23:55:02 »
Men du har jo dine ute i bånd avogtil du og??

Meg?
Nei egentlig ikke.
Tester det ut sånn et par ganger i året....sommerstid.
Felix vokste opp i  bånd/under armen som liten,da hadde jeg ikke kattegård,drev ikke oppdrett,men her er dem innekatter.

Bajas har vært ute i sneen å luftet Nero toppen 5 ganger i vinter i et par minutt sent på nattestid uten bånd.

Så jeg regner mine for å være innekatter på heltid.

Da gamlehjemmet var her i nærheten hadde jeg med en av kattene din av og til på armen,men bar den langs veien.
Men dette var bare få ganger i året.

Da jeg fikk flere katter var det kun Felix som var ute litt i bånd,aldri dem andre.

Og jeg har også litt angst for diverse utesykdommer sånn generellt,så er glad mine er inne.Særlig når jeg driver oppdrett.
Da er det ikke bare sikkerheten for mine egne katter,men også garantien for at kattungekjøperene kjøper friske katter av meg.
« Siste redigering: 30 Mars 2006, 23:56:36 av Attack`s »

Siljepilje

• Gjest
« Svar #13 på: 31 Mars 2006, 00:04:03 »
Jeg har jo ikke tenkt å slippe dem løs, da... Bare i bånd.
De er jo innekatter... Men jeg vil gjerne venne dem til lukta rundt huset og området rundt her. I bånd.
ingen av dem er jo kastrerte, og jeg kan vel kanskje forvente meg en løpetid snart?? (Lucky er jo 5 mnd+/-)
Jeg ville heller ALDRI sluppet Destiny ut, så lenge hun ikke går på p-piller (noe jeg også er skeptisk til...)
Takk for rådet med å gjøre det om kvelden. Kanskje jeg kan prøve det. Tenkte bare at siden det var så fint vær i dag, og rolig i gata, skulle jeg prøve.

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 31 Mars 2006, 00:08:59 »
Det kan jo også gjøre mersmak,og da gir du kattene dine en bjørnetjeneste i stedet.
Men ingen katter er like,så du får gjøre det som du føler er best for dine :)