Skrevet av Emne: Hvilke vaksiner trenger kattunger?  (Lest 3673 ganger)

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hvilke vaksiner trenger kattunger?
« på: 30 Mars 2006, 21:21:58 »
Hei! Vår lille perserpus, Simba, har nå fått sin første vaksine og helsekontroll, 12uker gammel. Har lest og sjekket litt rundt ang revaksinering og andre helseforebyggende ting feks ormekur. Veterinæren sa ikke noe om verken revaksinering eller noe, så det jeg lurer på nå er hva som bør skje videre når det kommer til vaksinering og andre helserelaterte ting når det gjelder nurket vår. Noen som vet?
Hjertelig  :icon_confused:
Ps, bada foressten Simba for første gang i dag og han oppførte seg eksemplarisk. verre for oss vaskere som nesten lå strødd på gulvet å lo av den lille løva vår som plutselig ble mininert til en ugjennkjennelig av vannet. hahaha..  :biggrin:

Heidi K

• Gjest
SV: Hvilke vaksiner trenger kattunger?
« Svar #1 på: 30 Mars 2006, 21:24:21 »
Revaksinering bør skje 3-4 uker etter den første du tok. Deretter tas den annethvert år (nye "regler" nå).

Men det er jo virkelig noe dyrlegen din burde nevnt til deg. Dette er helt "basic". Fikk du vaksinasjonskort/helsekort f.eks?

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 30 Mars 2006, 21:25:14 »
Den første vaksinen burde da oppdretter ha gitt,helst begge....

Men men,skjedd er skjedd.
Revaksiner om 3-4 uker du,så skal den ha om 1 år og siden hver år"annet hvert år om du vil.

Har den ikke fått ormekur enda,så gi den en 3 dagers kur med panacur.
Har du flere katter,så la alle få en kur samtid,ellers kan der gå ev smitte på rundgang.

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 30 Mars 2006, 21:33:58 »
http://www.f-d.no/index.php?vaksinering

Vaksinasjon av katt
Vi anbefaler å vaksinere mot følgende sykdommer på katt:

Kattepest
Skyldes et virus (felint panleukopenivirus) som er ganske vanlig forekommende i Norge. Sykdommen er farligst for kattunger. Symptomer er feber, slapphet, tap av matlyst, oppkast og diaré. Sykdommen kan ofte føre til døden, spesielt hvis katten ikke behandles. Det anbefales å vaksinere første gang ved 12 ukers alder, så etter 3-4 uker. Deretter årlig revaksinering.

Smittsom luftveisinfeksjon
Kalles også "katteinfluensa". Det forårsakes for det meste av to virus, kattens calicivirus og kattens herpesvirus. Sykdommene forekommer relativt ofte i Norge. Disse gir kraftige forkjølelsessymptomer som hoste, utflod fra nese, rennende øyne og feber. Calicivirus kan gi lungebetennelse, og ofte ses sårdannelser på tunga. Første vaksine bør gis ved 12 uker med ny dose 3-4 uker etterpå, deretter årlig revaksinering. Vaksinen gis i kombinasjon med vaksine mot kattepest og eventuelt chlamydia - infeksjon.

Chlamydia - infeksjon
Forårsakes av en spesiell bakterie som ligner virus fordi den bare kan leve inni celler. Sykdom ses oftest der det er mange dyr samlet på ett sted, som for eksempel på kattepensjonat eller utstillinger. Symptomer er røde, hovne og rennende øyne. Det kan også forekomme forkjølelsessymptomer og lungebetennelse. Man kan vaksinere kattungene første gang når de er ca 12 uker, med ny dose 3-4 uker etterpå. Deretter bør de revaksineres årlig. Katter som er i risikosonen bør vaksineres mot denne sykdommen.
http://www.smadyrklinikk.no/info.html

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #4 på: 30 Mars 2006, 21:55:07 »
Mener å ha lest et sted her på forumet at det ikke er like nødvendig å revaksinere (innekatter) når de er "voksne" når de får den første vaksina.
Skal få helsesjekk og vaksine av Tchibi før kattungen kommer, og vet jeg burde tatt med Rocky også, men han syntes det var skikkelig fælt sist...

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 30 Mars 2006, 22:01:59 »
Mener å ha lest et sted her på forumet at det ikke er like nødvendig å revaksinere (innekatter) når de er "voksne" når de får den første vaksina.
Skal få helsesjekk og vaksine av Tchibi før kattungen kommer, og vet jeg burde tatt med Rocky også, men han syntes det var skikkelig fælt sist...

Jeg har innekatter og de har fått årlig revaksinasjon. Men jeg skal gi de annethvert år fremover nå. 

Selvom de er inne betyr jo ikke det at de kan få sykdommer, og mine treffer jo f.eks mine foreldres katter som er utekatter, så da er jo vaksinasjoner og slikt veldig knæsjt.

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 30 Mars 2006, 22:04:16 »
Normal regelen er at alle katter skal ha grunnvaksinene sine altså, 2 som kattunger og en 1 år siden.
Etter det skal dem som utstilles vaksinere annenhvert år/hvert år.

Ellers er det jo ingen regel sånn sett,noen vaksinerer kattene sine,andre ikke.
Jeg kommer trolig ikke til å vaksinere katter her som ikke er i avl eller utstilling oftere enn hvert 3. år.....kanskje,sett inn i fremtiden.

Noen mener også det holder med grunnvaksinene og så er dem beskyttet livet ut.
Delte meninger ute å går.
Mend dyrlegene anbefaler årlig vaksinering.

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 30 Mars 2006, 22:05:37 »
En kan også ta med seg smitte hjem feks under skoene i visse tilfeller.

Eneste vaksinen jeg er i mot er den mot klamydia.
Får dem det så får dem det,og må kures uansett.
Lettere å påvise/avise en test når en ikke er vaksinert mot det.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #8 på: 30 Mars 2006, 22:24:20 »
Jeg tror jeg må se an om jeg får noen til å kjøre meg til dyrlegen, da kan jeg jo ta med Rocky!

Sissel

• Gjest
« Svar #9 på: 30 Mars 2006, 22:35:10 »
Har han ikke fått første vaksine hos oppdretter?

"min" veterinær sier at hvis katten får vaksine etter 10-12 uker, så trenger den bare en, men... Det er uenighet om det. Og så spørs det om du skal stille den eller ikke. Hvis den ikke har fått vaksine hos oppdretter (noe den skal ha fått), så ville jeg ha vaksinert igjen etter 4 uker. Og hvis du skal stille den, så ville jeg i hvert fall ha gjort det.

Jeg ville unngått Fel-o-vax 4 da mange har opplevd at kattunger tåler den dårlig.

Sissel

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #10 på: 30 Mars 2006, 22:43:50 »
Kattungen er vaksinert når jeg får henne, men Rocky er en ekte huspus, som var 2 år da han fikk sin første vaksine! :icon_biggrin:
Jeg skulle gjerne vaksinert ham igjen, men han var helt skrekkslagen ved siste dyrlegebesøk, at jeg ikke vil utsette ham for det igjen...

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 30 Mars 2006, 22:44:16 »
http://www.sorlandets-dyreklinikk.no/index.php?lang=0&lenke=15

Anbefalte vaksiner til katt

Kun friske katter skal vaksineres, derfor utføres det en generell helsekontroll før vaksinering.

Grunnvaksinering:

8 ukers alder: Kattungen kan vaksineres mot kattepest og katteinfluensa. Hvis kattungen er sammen med mange andre katter, stor fare for smitte, anbefaler vi første vaksinering ved 8 ukers alder.

12 ukers alder: Kattungen vaksineres mot kattepest, katteinfluensa og klamydia.

Vi anbefaler at alle kattunger blir vaksinert på dette tidspunktet.

16 ukers alder: Katten vaksineres på nytt mot kattepest og katteinfluensa.

Vi anbefaler at alle kattunger blir vaksinert på dette tidspunktet.

Revaksinering:

Etter avsluttet grunnvaksinering, skal katten vaksineres 1 gang i året gjennom hele livet.

Det er aldri for sent å starte vaksinering av katten.  :icon_smile:

Katter som ikke har blitt vaksinert som kattunger starter med en vaksine. Deretter vaksineres katten 1 gang i året gjennom hele livet.

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 30 Mars 2006, 22:45:27 »
Kattungen er vaksinert når jeg får henne, men Rocky er en ekte huspus, som var 2 år da han fikk sin første vaksine! :icon_biggrin:
Jeg skulle gjerne vaksinert ham igjen, men han var helt skrekkslagen ved siste dyrlegebesøk, at jeg ikke vil utsette ham for det igjen...

Dyrlegen har kommet hjem til meg i somme tilfeller,så har vi en sjekk oppå kjøkkenbordet :icon_smile:
Var ikke enkelt for meg å dra med 11 puser til dyrlegen en gang uten bil :humre:

Sissel

• Gjest
« Svar #13 på: 30 Mars 2006, 22:47:37 »
'

Enig med Attac's her. Du kan evnt la katten vente i bilen til det blir hans tur, og så bare ta den inn for vaksinen. Det går fort og smertefritt

Sissel

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #14 på: 31 Mars 2006, 13:32:05 »
Fikk ikke noe beskjed om verken revaksinering eller omrekur hos veterinæren. Fikk heller ikke vaksinasjonskort, kun kvittering på behandlingen... Tror med andre ord at vi må finne en mer informativ veterinær neste gang gitt  :icon_smile: Så nå er time booket for revaksinering når han er 16uker og ormekur skal iverksettes straks. Greit å ha alt på plass når det kommer til helsa til "babyen" vår..  :icon_razz:
takker for hjelpen!

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 03 April 2006, 02:45:44 »
Fikk ikke noe beskjed om verken revaksinering eller omrekur hos veterinæren. Fikk heller ikke vaksinasjonskort, kun kvittering på behandlingen... Tror med andre ord at vi må finne en mer informativ veterinær neste gang gitt  :icon_smile: Så nå er time booket for revaksinering når han er 16uker og ormekur skal iverksettes straks. Greit å ha alt på plass når det kommer til helsa til "babyen" vår..  :icon_razz:
takker for hjelpen!

:icon_mad: :icon_mad: :icon_mad:
Blir så sint over slike dyrleger som informerer feil,selv om det "bare" er en uskyldig vaksine.
Men flott at du tar kattestellet for nurket ditt seriøst :icon_smile:

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #16 på: 21 April 2006, 18:54:45 »
Hei, jeg så på nettsiden til den lokale smådyrsklinikken her, de sto det at første vaksine skulle tas ved 16 ukers alder.

http://www.gard-smaadyrklinikk.no/index.htm

Dette stemmer ikke med d jeg har hørt. Forskjeller fra plass t plass
Jeg skal jo vaksinere mine små, og regnet jo med at dette skulle gjøres ved 12 ukers alder.
Men jeg får vel bestemme det selv, hvis jeg møter opp da de er 12 uker gamle, så kan de vel ikke nekte å gi vaksine? :icon_surprised:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #17 på: 21 April 2006, 18:58:23 »
Nei de kan ikke nekte for det, men bestill en time og fortell da at kattene er 12 uker gamle.
Kjedelig om de skulle finne på å nekte også står du der og har tatt turen forgjeves.

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 21 April 2006, 19:18:40 »
Om ikke så be dem lese på NRR sine sider....

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #19 på: 21 April 2006, 20:05:36 »
Skal gjøre d vettu. takker.. :neie: