Skrevet av Emne: Hvor ofte bør man bade katten?  (Lest 1398 ganger)

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hvor ofte bør man bade katten?
« på: 28 Mars 2006, 21:51:22 »
Hei hei! ser at det har blitt diskutert litt frem og tilbake ang vask av katt og evt om dette er nødvendig. Vi har jo en liten hvit perserpus (Simba!) som straks er 14uker, Han er enda ikke blitt badet men vi føler at han blir litt "fettete" i pelsen og lurer på om, og evt hvor ofte man bør bade han? Noen enkle tips? Fått med meg at shampoo kan kjøpes i dyrebutikk, noen spesielle anbefalinger? Tror iallefall de føttene hans trenger ett bad uansett etter endeløse mange mil med jakt av alle lumskhetene vi tydeligvis har i huset... de lukter ikke akkurat blomster kan man si.....  :fnis[1]:

Sissel

• Gjest
SV: Hvor ofte bør man bade katten?
« Svar #1 på: 28 Mars 2006, 22:05:33 »
Hvis jeg hadde hatt en perser, så hadde jeg bada den en gang i uken, særlig en hvit. Da slipper du mye hår, og børsting.
De hvite perserne er jo de mest krevende. En dommer (Lee Selassah) sa en gang på utstilling om en hvit og creme perser, at hvis den skulle stilles, så måtte den tørkes under øynene og på framlabbene minst tre ganger om dagen. Har aldri hatt perser, jeg er nemlig for lat  :icon_razz: Men på utstilling er hvite persere de aller peneste jeg kan tenke meg i klasse1 :love:

Sissel

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 28 Mars 2006, 22:12:18 »
Takk for så raskt svar! Helt topp! Blir endel øyevask ja.. men nå synes han at det bare er digg så lener seg godt tilbake mens vi skrubber. flink!  :icon_twisted: En gang i uka? Jøss, da henger vi etter gitt.... Blir nok vasking til helga da- etter en møysommelig omgang med neglesaksa....  :whistling:

Sissel

• Gjest
« Svar #3 på: 28 Mars 2006, 22:19:20 »
Hvis den er 14 uker, så er den sikkert allerede vant til å bli badet hos oppdretteren? Jeg har sett at noen av dem begynner å bade småttingene når de er 6-8 uker. Det er jo en perser oppdretter på forumet; Marit. Hun kan alt om dette  :icon_smile:

Sissel

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 28 Mars 2006, 22:48:02 »
En gang i uken var vel litt mye vel, for en liten kattunge som sikkert ikke stilles ut???  :icon_question: Han må vel bades etter behov, og ofte kan man ta f eks hvis han er skitten på labbene, bare vaske de i vasken, for å slippe å vaske hele katten? Han blir vel ikke så skitten når han går inne vel? Faramir er jo hvit på labbene, han er ikke skitten... De vasker jo litt selv også...   :wink[1]:

Utlogget sara

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #5 på: 28 Mars 2006, 22:56:36 »
Jeg badet mine to birmapuser da jeg overtok dem. Første birmapus kom til oss sommeren 2005,
og da hadde han vært utekatt og luktet som utekatt. Badet han etter noen uker. Nå er han innekatt
med muligheter for å være ute i luftegård.
Begge var voksne da de kom til oss; den andre flyttet til oss i romjula var direkte vanskjøttet og stinket!
Rett in på badet med en gang han kom i sitt nye hjem!
Har badet begge nå nylig, og det var bad nr. 2...
Har kommet fram til at jeg bader dem ved behov...dvs. når det lukter av pelsen...
Vi har pusene bare til kos, så vi syns det er unødvendig å stresse dem med unødvendig bading.
Pelsen blir kammet/gredd hver dag - og det liker de begge  :icon_rolleyes:
Happiness is Being Owned by Birmans ;-)

Siljepilje

• Gjest
« Svar #6 på: 28 Mars 2006, 23:06:20 »
Når man skal stille ut...hvor lang tid i forveien skal man bade pus? (Ragdoll)
(kom dette spørsmålet helt feil ut?? :icon_eek: klarte liksom ikke å formulere setningen helt riktig, tror jeg, men dere forstod vel spørsmålet mitt :fnis[1]:)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #7 på: 28 Mars 2006, 23:14:02 »
Siljepilje: Regner med at pelsstellet til Ragdollen er omtrent den samme som med birma. Hvis utstillingen er på lør-søn, bruker mange å bade og føne kattene ons-tors...

Attack`s

• Gjest
SV: Hvor ofte bør man bade katten?Til Siljepilje
« Svar #8 på: 28 Mars 2006, 23:14:47 »
Jeg bader ikke alle mine,kommer veldig ann på pelsen.
Noen bare "vaskes" med tørrshampo.
Felïx må jeg bade,men han er jo også veldig medgjørlig på det viset.
Bader han gjerne en onsdag,da pelsen tørker veldig raskt.
Pudrer han masse på torsdag og fredag,børstes sånn halvt ut,børster alt ut lørdags morgen.
Har en gloss spray for antistatisk jeg sprayer på å grer tørt på selve utstillingen,samt en spesiell aloeVera Gel som klappes inn i pelsen og gres tørr for enda mer silke kvalitet,og da er han ferdig til å gå på dommerbordet.

Nå fikk du sikkert greie på enda mer enn du spurte etter :icon_razz: :humre:

Vet ikke hvor lang tid det tar for en Ragdoll å tørke jeg.
Men du kan jo tørrtrene litt nå fremover med pelsstellet for å se hva som passer deg og din katt :icon_smile:

« Siste redigering: 28 Mars 2006, 23:17:46 av Attack`s »

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 28 Mars 2006, 23:15:29 »
Siljepilje: Regner med at pelsstellet til Ragdollen er omtrent den samme som med birma. Hvis utstillingen er på lør-søn, bruker mange å bade og føne kattene ons-tors...

Føne? :icon_sad:
Jeg er glad jeg har balineser :jippi[1]:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #10 på: 28 Mars 2006, 23:16:45 »
Tusen takk!
Bruker ikke å bade kattene mine til vanlig, (kun når de røyter ekstremt og pelsen er fettete og potene lukter tåfis :fnis[1]:)
men tenker at jeg må forberede meg litt til utstillingen ved å stille med en ren og pen katt. :icon_mrgreen:
Destiny tørker faktisk ekstremt fort, mens Lucky tar laaaaang tid. Henne pleier jeg å føne, og hun liker det faktisk. Har en føne jeg kan stille inn styrken på varmen, og hun liker og bli børstet og "dullet" med. ..verre er det med badinga :humre:
« Siste redigering: 28 Mars 2006, 23:19:37 av Siljepilje »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 28 Mars 2006, 23:18:55 »

Føne? :icon_sad:
Jeg er glad jeg har balineser :jippi[1]:

Ja, ellers krøller pelsen seg voldsomt baki rumpa og under magen. Jeg bader Faramir, så tørker jeg han med mange håndklær, lar han riste seg litt og vaske litt selv, og når han er sånn nesten tørr så føner jeg tørrt det han ikke har orka å tatt selv... slitsomt å vaske seg visstnok.... :humre:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #12 på: 28 Mars 2006, 23:40:41 »
Var "dyreplager" og vaska Tchibi ordentlig med sjampo for noen dager siden. Badinga gikk greit, hun syntes ikke det var noe morsomt, men sa ikke et pip. Tørka henne godt med håndklær etterpå, og lot henne tørke labbene selv. Prøvde å føne henne etterpå, men det var skikkelig skummelt! Føna bare det verste, og henta Rocky som sleikehjelp og låste dem inne på badet til hun var ca tørr!  :icon_smile: Hun lukter fortsatt nyvasket pusekatt!  :biggrin:

Sissel

• Gjest
« Svar #13 på: 29 Mars 2006, 10:46:41 »
En gang i uken var vel litt mye vel, for en liten kattunge som sikkert ikke stilles ut??? 

Siden det er en perser det er snakk om, så nei... De har en annnen pels enn birma, og de har behov for hyppig bading.
Om de bader en gang i uken fra de er bittesmå vet jeg ikke, dette vet Marit.

Sissel

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 29 Mars 2006, 21:09:43 »
Hm, da har jeg lært noe i dag også...  :dulte:

Utlogget Puse

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 01 April 2006, 16:51:30 »
Da var første badeøkt over og det gikk fullstendig smertefritt faktisk! Selvsagt syntes han ikke at det var så festlig men verken klorte, hylte eller herjet rundt. sto bare helt stille og knep øya igjen. hehe Brukte vanlig hårføner på han og selv om det bråka endel så lå han bare å nøt det. Kanskje løvenavnet hans er fortjent likevel   :biggrin: ; Myk som ett lambilam og lukter godt igjen.  :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #16 på: 01 April 2006, 16:54:29 »
Bra det gikk så bra da!!!  :icon_smile: Har du bilder av den nyvaskede??