Skrevet av Emne: Kattegress  (Lest 3775 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Kattegress
« på: 27 Mars 2006, 08:51:07 »
Etter at omtrent alle stueplantene våre har blitt løftet høyt for at lillepusen ikke skal ta dem, har vi selvsagt skjønt poenget med kattegress.  Men som fersk kattemor må jeg spørre...  Kjøper man kattegresset sånt at man driver det frem selv, eller er det ferdig vokset kattegres så få kjøpt?  Dere skjønner sikkert hva jeg mener, 

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
SV: Kattegress
« Svar #1 på: 27 Mars 2006, 08:55:35 »
Du får kjøpt i dyrebutikken ferdig karr med frø i. Som det bare er til å ha i litt vann og så spirer det etter noen dager.

Jeg selv kjøper kattegress i hagesenteret og så sår jeg selv hele året igjennom. Det er rimligere og du kan ha en potte på gulvet og en i vinduet som du driver frem, mens den andre blir spist opp. Siden bare bytter jeg på og sår i den som er spist opp.

Tror jeg bruker ca.3 poser frø i året.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #2 på: 27 Mars 2006, 09:14:33 »
Du får kjøpt i dyrebutikken ferdig karr med frø i. Som det bare er til å ha i litt vann og så spirer det etter noen dager.

Jeg selv kjøper kattegress i hagesenteret og så sår jeg selv hele året igjennom. Det er rimligere og du kan ha en potte på gulvet og en i vinduet som du driver frem, mens den andre blir spist opp. Siden bare bytter jeg på og sår i den som er spist opp.

Tror jeg bruker ca.3 poser frø i året.

Okei, får iallfall kjøpe noe i dag, ellers blir han vel sprø snart.   :icon_lol:

Men er det spesielle frø for kattegress eller er det bare vanlige gressfrø?

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #3 på: 27 Mars 2006, 09:20:36 »
De posene jeg kjøper på hagesenteret, så står det kattegress på utsiden av posen. Dette gresset ser litt annerledes ut et vanlig gress.

Det kan jo hende de har fått inn på hageseteret nå siden det er dags for å så frø inne. Villa he tatt en titt jeg.

Jeg bruker 2 vanlige krukker uten hull i bunnen og legger ned et lite lag med småstein/lecakuler. og så strør jeg jord over. Drysser over noen frø og vanner og setter en pose over krukken og inn i vinduskarmen. Slik gjør jeg da med neste krukke også, men ikke føre den første skal settes ned.

Så fort det begynner å spire, tar jeg av posen.

Lykke til!

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #4 på: 27 Mars 2006, 09:24:18 »
Takk for gode tips, nå skal det bli kattegress over alt i huset. 

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 27 Mars 2006, 09:31:23 »
Ehm :icon_mrgreen:.....Vel,lykke til :humre:
Mine får klare seg med gress ute i kattegården når snøen forsvinner.
Jeg har prøvd  kattegress,og aldri mer.
Dem ville ikke tygge det slik som dem skulle,neida.
Dem rev opp et og et strå og rundt med det i hele huset,så det så ut som et spirende gartneri både her og der :icon_lol:

Men det kan jo hende jeg har veldig oppfinnsome og " slemme katter"  :icon_twisted:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #6 på: 27 Mars 2006, 09:34:35 »
Her kommer neste tips:

Til katter som LEKER med gresset. Kjøp fin hønsenetting og sett over potten. Sett da denne nye potten i en annen potte slik at kattene ikke får revet seg opp på potten.

Hvet ikke om dette hjelper for leken med gresset og jorden, men mine rører ikke pottene lenger og spiser bare gresset.

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 27 Mars 2006, 09:35:38 »
Sende av gårde hele røvder banden til Kattemor Tjoooo :biggrin: :fnis[1]:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #8 på: 27 Mars 2006, 09:39:30 »
Gleder meg, bare send dem av gårde. Du har jo så nydelige puser. :love:

Og hva betyr en katt til, he klemt det var 5 katter.  Ja,ja, en er som 10 og 10 er som en. :biggrin:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 Mars 2006, 10:36:22 »
Men er det spesielle frø for kattegress eller er det bare vanlige gressfrø?

Jeg vet om folk som bruker vanlige gressfrø, men det anbefales IKKE. Dette gresset er så tykt og stivt at katten kan skjære seg opp i munnen. Kattegresset er hurtigvoksende, saftig og "mykt" og (ifølge Buster) nammenamm. Han eter gress som ei ku.  :hihi[1]:

Jeg synes de kattegress-frøene man kjøper på gartneriet er best, men de rosa vitakraft-posene de har på dyrebutikken er helt greie de også.

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 27 Mars 2006, 10:52:58 »
Har opplevd at endel katter ikke vil ha Vitakraft-gresset.

Her kjøper jeg enten ferdigsådd kattegress på jobben eller andre blomsterbutikker. Ellers har jeg alltid noen store poser frø liggende. De er skikkelig billige også. 15,- ca for en kjempestor pose med kattegress frø.

En av mine forrige katter syns det var skikkelig artig å legge seg oppå hele potta og spise det som evt stakk ut fra der han hadde breia seg  :fnis[1]:

(Men kan hende kattene dine syns at de andre plantene som kan ligne på kattegress fortsatt er like spennende :fnis[1]:)

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 27 Mars 2006, 10:59:46 »
Men jeg husket en plante jeg kjøpte som fikk gjennomgå da Kiss bodde sammen med sine 6 søsken her som små.
Var det Husfred tro?En "persille" blomst som ikke er farlig for kattene om den spiser litt av?
Men om den hjelper på fordøyelsen vet jeg ikke akkurat,men husker den var fryktelig morsom å rive i stykker :fnis[1]:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #12 på: 27 Mars 2006, 11:03:34 »
En av mine forrige katter syns det var skikkelig artig å legge seg oppå hele potta og spise det som evt stakk ut fra der han hadde breia seg  :fnis[1]:

Hvis vi begynner å kose med Buster når han sitter i vinduskarmen, så gnir han ansiktet sitt nedi potta med kattegress. Han er helt i sin egen verden, noen ganger står han nesten på hodet oppi potta av ren velvære... Så kattegress kan brukes til så mangt.  :fnis[1]:

Husfred er trygt og godt likt av mange katter, ja. Og litt penere i vinduskarmen enn kattegress.

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #13 på: 27 Mars 2006, 11:13:41 »
Da har jeg handlet kattegress, men husfred var heller ingen dum ide gitt.  det tror jeg at jeg skal kjøpe.  Potteplantene mine er jo så spennende, spesielt siden han ikke fåt lov til å spise på dem.  Livredd for at han skal få i seg noe giftig.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 27 Mars 2006, 13:22:11 »
:icon_lol: de kattene dine Attack's! hehe :humre: Ja katter gjør så mangt. Kun Shakira som er interessert i gress her i gården. Finner tyggemerker rett som det er på mine planter. (ufarlige planter) Skal kjøpe husfred jeg også tenkte jeg, og så litt kattegress, og gressløk (shakira ELSKER gressløk)